חדשות היום

בעד ונגד רחפנים

פקחי נמל התעופה “היתרו” בלונדון לא הבינו מהו העצם הבלתי מזוהה שנראה ליד מסלולי ההמראה. בתוך שניות הופעל נוהל החירום ,שעצר באופן מיידי את כל ההמראות והנחיתות בשדה התעופה העמוס בעולם. כעבור כמה דקות התברר כי רחפן אלמוני טס בגובה נמוך בשטח השדה וסיכן את עשרות מטוסי הנוסעים שהיו לקראת נחיתה או המראה. מי עמד מאחורי אירוע הרחפן? עדיין לא ברור. שבועיים קודם זה קרה בנמל התעופה השני בגודלו בעיר, גטוויק. גם שם זוהו שני רחפנים שנעלמו כעבור מספר דקות. אחרי שני המקרים הללו הודיעו רשויות התעופה הבריטיות על רכישת חירום של מערכות יירוט רחפנים.

זה לא סוד שעולם התעופה הטקטי מתקדם בצעדי ענק בכל הקשור לשימוש ברחפנים, בין אם זה לשימוש אזרחי – דוגמת אמזון שמפתחת חלוקת חבילות על ידי רחפן אוטונומי ובין אם זה לשימושים צבאיים . לדוגמא, הרחפן הפלסטיני שחדר מרצועת עזה והטיל מספר פצצות ליד כוח של צה”ל שהיה בפעילות לאורך הגדר. אלא שלצד היכולת ההתקפית מתפתחת גם יכולת הגנתית. אחד הפיתוחים המעניינים שהוצגו לאחרונה ה REX 2, רובה אלקטרוני המשבש את יכולת התקשורת של הרחפן ובכך למעשה מנטרל אותו. ה REX 2 הוא מתוצרת  Zala Aero Group הרוסית, החברה המוכרת יותר כיצרנית רובה הסער קלצ’ניקוב.

תמונה 1:
רובה נגד רחפנים REX 2
צילום: Zala Aero Group

ה REX 2 משבש אותות רדיו, יכולת סלוארית ואותות ניווט לוויני ולטענת Zala Aero, הוא יעיל נגד כל סוגי הרחפנים. ה REX 2 נראה כמו רובה לכל דבר, הוא שוקל 3 ק”ג ומצוייד ביחידות שיבוש בעוצמה של 2.4 גי’גהרץ ו 5.8 ג’יגהרץ. בנוסף הוא בנוי להתמודד מול כל סוגי מערכות הניווט הלוויני – GPS, GLONASS, BeiDou ו Galileo. בניסוים הצליחה מערכת ה REX 2 לחסום גם מטענים המופעלים על ידי אותות של מערכות סלולאריות בטכנולוגיית GSM, 3G ו-LTE וגם לשבש מעוף של מל”טים שטסים לאט ובגובה נמוך. ה REX 2 תוכנן על ידי מהנדסי החברה שמתמחים גם בבניית מל”טים ורחפנים מתקדמים. כל אחד משני הפודים שלו מופעל באופן נפרד על ידי לחיצת כפתור בגב הרובה. היצרנית Zala Aero לא פירסמה נתונים על הטווח היעיל של המערכת, אבל ההערכה היא כי הוא אפקטיבי במרחק של עד 2 ק”מ, עם קו ראייה ישיר למטרה. על פי פרסומי החברה: ידית האחיזה, חלקים מהגוף ומהכת של הרובה, יוצרו על ידי FAB DEFENCE מישראל, המתמחה בייצור חלקי נשק מותאמי לקוח, בעיקר ליחידות לוחמה בטרור. בחלקו העליון של הרובה הוצבו משטחים חלקים לשילוב סוגים שונים של כוונות או מצלמות טרמיות המאפשרות למפעיל יכולת עקיבה בחושך. הנשק עצמו נבנה בגודל של תת מקלע קלצ’ניקוב, מה שאמור להקל על כוחות חי”ר מתמרנים. נוסף לכך, בשל המערכות הרגישות שלו, ה REX 2 מגיע בתצורה מתקפלת בתיק קשיח שמותאם לפתיחה מהירה. ה REX 2 הוצג לראשונה בחודש יוני האחרון בתערוכת הנשק ARMY 2019 ליד מוסקבה. גורם ב Zala Aero סיפר לעיתונאים כי בשלוש השנים האחרונות עבדו מהנדסי הפרוייקט יחד עם מהנדסי מחלקות התעופה של החברה, במטרה להתאים את הדגם הראשוני, REX 1 , ליכולות המתקדמות של רחפנים. ה REX 2 קטן יותר מהדגם הראשוני ב 30 אחוז, הוא שוקל קילו פחות ועולה עליו מבחינת הביצועים. ב Zala Aero אומרים כי הגמישות המבצעית של ה REX 2 מאפשרת התאמת תחומי תדרים ועוצמות בהתאם לדרישת הלקוח. לחילופין ניתן לטעון אותו – בדיוק כמו החלפת מחסנית בנשק- במודולים שונים כנגד איומים ספציפיים.

תמונה 2: רובה ה REX 2 באריזה נישאת
צילום: Zala Aero Group

אלא שלא רק התעשייה הרוסית עושה צעדים משמעותיים בפיתוח נשק נגד רחפנים. כוחות המארינס האמריקניים החלו לאחרונה בניסוי של נשק לייזר נגד מטרות איטיות. המערכת CLaWS –  Compact Laser Weapons System,מתוצרת חברת בואינג האמריקנית, היא היחידה שאושרה עד כה לניסויי כוחות מתמרנים על ידי משרד ההגנה. על פי הודעת הפנטגון בחודש יוני האחרון, הכוונה היא להצטייד במערכת מהר ככל הניתן, מה שמלמד על עוצמת האיום הנשקפת לכוחות האמריקנים באפגניסטן, סוריה ועיראק. סדרת הניסויים הנוכחית היא האחרונה לפני הכנסתה של המערכת לשימוש, בתום שנה של פיתוח. עוצמת הקרן היא 10 קילוואט בלבד, מה שמלמד כי היא מיועדת בעיקר לרחפנים שטסים לאט ונמוך. ספק אם בעוצמה כל כך נמוכה תוכל המערכת להתמודד עם מל”טים מהירים. אחת הסיבות לעוצמה הנמוכה היא הרצון לפתח מהר מערכת קל משקל, שתתאים לכל הפלטפורמות הקלות של המארינס, ומאוחר יותר גם לאלה של ה ARMY והכוחות המיוחדים. בנוסף לגרסה שתותאם לכלי הרכב המשוריינים והקלים, פיתחה בואינג גם מערכת קרקעית שמוצבת על גבי חצובה ואמורה לשמש להגנה על מחנות וכוחות נייחים.

“המערכת הזו היא פתרון הרמטי, אלא מערכת משלימה לקשת שלמה של אמצעים להגנה מפני מל”טים או רחפנים”, אומר רון דוק, מנהל התכנית מטעם היצרנית, בואינג. “זו הסיבה שבחרנו בעוצמה של 10 קילוואט. הוזלנו את המערכת באופן משמעותי, מבלי להתפשר על ביצועים, תוך שימור יכולת יירוט מרשימה, לנוכח הדרישה המבצעית שהוצבה לנו. המערכת תוכל להתמודד עם מספר מגוון של איומים אוויריים, גם במקביל וזו יכולת משמעותית כאשר מדברים האיום הוא של נחילי כטב”מ או רחפנים. כל עוד יהיה למערכת מקור כוח, מהמנוע של הרכב או מהגנרטור הקרקעי, היא תמשיך להיות מבצעית ואפקטיבית”.

תמונה 3: רובה נגד רחפנים REX 2
צילום: Zala Aero Group


תמונת כותרת: מערכת יירוט רחפנים CLWS על גבי רכב סיור של המארינס
צילום: BOEING

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות