אסטרונאוטיות של נאס”א ילבשו את האפוד של הסטארט-אפ הישראלי StemRad, שישוגר בשבת הקרובה (2/11) לתחנת החלל הבינלאומית

האפוד AstroRad, שפיתחה StemRad בסיוע סוכנות החלל הישראלית, מגן על גופם של אסטרונאוטים בחלל העמוק; השיגור בשבת – פיילוט ראשון של האפוד בתנאי חלל אמיתי

סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, וחברת StemRad מרמת החייל, המפתחת פתרונות לבישים להגנה מפני קרינה, הודיעו היום כי אפוד המגן AstroRad אשר פותח בישראל ישוגר בימים הקרובים לתחנת החלל הבינלאומית (ISS).

האפוד ישוגר לחלל בשבת הקרובה, 2 בנובמבר, בשעה 15:59 לפי שעון ישראל,
בחללית האספקה
Cygnus NG-12 שתשוגר מבסיס נאס”א ב-Wallops Island, וירג’יניה.
— לצפייה בשיגור
live בזמן אמת: https://www.rocketlaunch.live/launch/crs-2-ng-12

אפודי AstroRad פותחו במטרה לספק הגנה על גופם של אסטרונאוטים מפני קרינה מסכנת חיים. סוכנות החלל הישראלית אשר תומכת בפעילות StemRad בתחום החלל, חתמה ביולי 2018 על הסכם עם לוקהיד מרטין לשיגורו של אפוד המגן AstroRad לתחנת החלל הבינלאומית (ISS), למטרת ביצוע מחקר וניסויים ארגונומיים של האפוד בתנאי היעדר הכבידה השוררים בחלל. זאת, בהמשך להסכם שנחתם עם נאס”א וסוכנות החלל של גרמניה (DLR) לביצוע ניסויים באפודי AstroRad על גבי חללית אוריון של נאס”א במסלול סביב הירח, אשר צפויה להיות טיסת המבחן האחרונה לפני שיגורן של חלליות מאוישות לחלל העמוק.

עד היום כל המשימות המאוישות לחקר החלל, מלבד טיסת אפולו לירח, הוגבלו למסלול קרוב לכדור הארץ (עד למרחק 1,200 מיילים), שבו השדה המגנטי של כדור הארץ מגן על האסטרונאוטים מפני מרבית איומי הקרינה בחלל, הכוללים סופות שמש קטלניות וקרינה קוסמית גלקטית. אולם, במשימות מאוישות וארוכות יותר בחלל העמוק, איום החשיפה לקרינה גדל משמעותית, ומהווה את אחד האתגרים הגדולים ביותר של נאס”א בדרך לשיגור משימות מאוישות למאדים. הטכנולוגיה שפיתחה StemRad הישראלית עשויה לספק את הפתרון לכך.

במסגרת הניסויים בתחנת החלל הבינלאומית שיחלו בקרוב, שלוש אסטרונאוטיות אמריקניות ילבשו את אפוד AstroRad בתנאי הכבידה של תחנת החלל למשך פרקי זמן משתנים ובמהלך פעילויות שגרתיות. תהיה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שדגל ישראל, המתנוסס על אפוד ה-AstroRad, יוצג בתחנת החלל הבינלאומית. לאחר השלמת הניסוי, צוות מחקר מהמעבדה הלאומית של ארה”ב בתחנת החלל (CASIS) יעריך את הארגונומיה, טווח התנועה, חוויית השימוש ורמת הנוחות הכללית של האפוד בסביבתן הטבעית של האסטרונאוטיות בחלל, ויספק משוב מפורט וחיוני לשיפור האפוד.

תוצאות ניסוי זה, יחד עם נתוני אמת של רמת ההגנה מפני קרינה שיתקבלו מניסוי נוסף, שייערך במשימת Artemis-1, יספקו לנאס”א את כל המידע הדרוש להערכת אפודי ה-AstroRad ככלי יעיל וחיוני להגנה על חיי האסטרונאוטים מפני קרינה קטלנית במשימות המתוכננות בחלל העמוק, כגון Artemis-2 וכן בטיסות המתוכננות למאדים.

אבי בלסברגר, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה: “סוכנות החלל הישראלית וחברת StemRad גאים לעבוד עם נאס”א, לוקהיד מרטין, ועם שותפינו הנוספים בפיתוח ציוד בטיחות קריטי להגנה על חיי האסטרונאוטים בחלל, ובכך לקדם עידן חדש של מחקר בחלל העמוק”.

ד”ר אורן מילשטיין, מנכ”ל StemRad: “הצלחת הניסויים באפוד ה-AstroRad תביא לתרומה קריטית של מדינת ישראל לתוכנית המחקר השאפתנית ביותר של נאס”א מאז הנחיתה על הירח. הודות לשיתוף פעולה בין מספר גופים מקצועיים וממשלתיים, בראשם לוקהיד מרטין וסוכנות החלל הישראלית, אנו קרובים מאוד להישג מעורר גאווה לתעשיית החלל שלנו ולכל מדינת ישראל”.

שר המדע והטכנולוגיה, ח”כ אופיר אקוניס: “אנו שוברים שיאים של פעילות, יצירה ויוזמה ישראליות בכל תחומי המדע, ובתחום החלל בפרט. אני גאה במפתחי חליפת החלל הישראלית הראשונה. משרד המדע והטכנולוגיה בראשותי ימשיך לתמוך בלימודים, בפיתוחים בחקר החלל ובשאר היוזמות המביאות לכולנו כבוד גדול, גאווה ישראלית לאומית והכרה בינ”ל בהישגים שלנו”.

 


תמונה 1: ראש נאס”א ג’ים ברידנסטיין עם האפוד (במרכז), בצד ימין אבי בלסברגר ראש סוכנות החלל הישראלית, ובצד שמאל ד”ר אורן מילשטיין מנכ”ל StemRad (צילום: מורן קוגן)

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות