חדשות היום

מסורת בריטית מתחדשת

בדיוק שנה אחרי נחיתת הבכורה של חמקן מדגם F-35B, על נושאת המטוסים הבריטית Queen Elizabeth , השיק הצי המלכותי את ה Prince of Wales, נושאת המטוסים השנייה מאותה משפחה. ב 19 בספטמבר יצאה ה Prince of Wales לסדרת ניסויים ראשונה סמוך לחופים המזרחיים של סקוטלנד. הספינה, באורך של 280 מטרים ובמשקל של 65,000 טון, נבנתה בשש מספנות שונות בממלכה הבריטית. כל אחת מהמספנות ייצרה כמה חלקים מגוף נושאת המטוסים, שהורכב מ 52 חלקים נפרדים. ההרכבה הסופית של הגוף עצמו ואחר כך מערכות הספינה, נעשו במספנת Rosyth Dockyard בסקוטלנד. הדיווח החגיגי של רשת ה BBC על השקת נושאת המטוסים היה כולו ברוח המסורת הבריטית והוא נוסח כך : “שתי נושאות המטוסים הללו הן הספינות הגדולות ביותר שיוצרו אי פעם בממלכה. הן ארוכות יותר מבנין הפרלמנט בלונדון, גבוהות יותר מעמוד נלסון (העמוד שניצב במרכזה של כיכר טרפלגר ובראשו פסל של האדמירל הבריטי המהולל – א.ב.ש), ועל סיפונה ניתן לפרוס שלושה מגרשי כדורגל”.

ה Prince of Wales מתוכננת לשאת 36 מטוסי F-35B , כוח התקיפה העיקרי של הצי שמחליף את מערך מטוסי ה HARRIER הישנים וטייסת מצומצמת של מסוקים ללחימה נגד צוללות ומשימות איסוף מודיעין. בסדרת ניסויי הים הנוכחית נבדקות כל מערכות הספינה, ועל פי דיווח ב GUARDIAN הבריטי, הספינה השיגה כבר את המהירות המכסימלית שלה , 25 מייל ימי (46.5 ק”מ בשעה). בניגוד לנושאות המטוסים האמריקניות, מסלול ההמראה של ה Prince of Wales לא מצויד במערכות האצת המראה ושילוח ( aircraft catapult), אלאבנוי בצורת מקפצת סקי, בכדי לתת למטוסים תוספת גובה ועילוי בזמן ההמראה. המבנה הזה דומה לנושאות המטוסים החדשות של סין והודו. בנוסף לכך, סיפון ההמראה לא מצויד בכבל עצירה בדומה לנושאות המטוסים האמריקניות, אלא מתבסס כולו על יכולת נחיתה אנכית של ה F-35B.

תמונה 1: טייסי מסוק Merlin HM1 לפני נחיתה ראשונה על
סיפון PRINCE OF WALES

“אנחנו חוזרים למשחק של הגדולות”, אמר ב 2017 קומודור ג’רי קיד, מפקדה הראשון של ה Queen Elizabeth בראיון למגזין WIRED. “זו יכולת שלא הייתה לנו מאז שנות ה 70”. שתי נושאות המטוסים הנוכחיות גדולות פי 3 מהספינות הישנות שהוצאו משירות ב 2014. מאז למעשה, הכוח האווירי הבריטי היחיד שהופעל מהים היו מסוקי התראה ולוחמה נגד צוללות שהמריאו מנושאות המסוקים הבריטיות.

מועדון הציים שמפעילים מערך של נושאות מטוסים נחשב לאקסקלוסיבי מאד, בעיקר בשל מחיר הבנייה וההפעלה. פריסה מבצעית של נושאת מטוסים מצריכה מערך שלם אבטחה ימית סביב, הכולל משחתות, צוללות, סירות מהירות וכוחות קומנדו. כיום מפעילות ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה מערך של נושאות מטוסים. הודו היא המדינה השישית שאמורה להצטרף למועדון, עם בנייה של נושאת מטוסים בסדר גודל דומה לזה של בריטניה (כ 40 מטוסים בעלי כנף קבועה ו 10 מסוקים). על פי לוחות הזמנים של משרד ההגנה ההודי, השקת נושאת המטוסים מתוכננת ל 2023 ואמורים להשתלב בה מערכות טילי “ברק 8” מתוצרת התעשייה האווירית.

ההערכה היא כי ה Prince of Wales תוכרז מבצעית ב 2023 ובסיס הקבע שלה יהיה נמל פורטסמות בדרום אנגליה. במהלך טקס ההשקה סיפר אש הפרויקט כי במהלך תהליך הבנייה של הספינה, הצליח משרד ההגנה הבריטי לחסוך יותר מ 55 מיליון פאונד ( כ 69 מיליון דולר). הסיבה, מסקנות שהוסקו מ

תמונה 2: טקס ההשקה של ה PRINCE OF WALES ספטמבר 20

בניית נושאת המטוסים הראשונה ה Queen Elizabeth, שנמצאת בימים אלה בסדרת אימונים בארצות הברית. הצפי שלה ליכולת מבצעית מלאה הוא תחילת 2021.

בחזרה לבריטניה. הפרויקט השאפתני הזה גרר לא מעט ביקורת על מחירו. המקטרגים טענו שזו הוצאה מיותרת בעידן של בריתות צבאיות. נזכיר, בריטניה היא שותפה בכירה בברית נאט”ו, וככזו היא יכולה להישען על היכולת הימית של הצי האמריקני במקרה שהיא מותקפת או מאוימת. זו כנראה הסיבה לדבריה של אן מארי טרבלין, תת שר החוץ לענייני בטחון, במעמד ההשקה של ה Prince of Wales: “זו יכולת אסטרטגית חשובה. לבריטניה יש מהיום שדה תעופה צף שיכול להגיע לכל מקום שבו תידרש התערבות צבאית או דיפלומטית. לצורך כך, תעמוד לרשות מקבלי ההחלטות תמיד . לפחות נושאת מטוסים אחת במצב היכון”.

 

 

היסטוריה של שמות ותארים

לפני שם של כלי שייט בצי המלכותי הבריטי מוסיפים את האותיות , HMS שמשמעותן, His or Her Majesty’s Ship. גם בחיל הים הישראלי נהוג להוסיף את תואר לפני השם, אח”י – אניית חיל הים הישראלי, וכך גם בצי האמריקני : USS – UNITED STATES SHIP. בנוסף ישנה מסורת של שימור שמות. בחיל הים הישראלי אחת מספינות ה סער 5, נקראת “אילת”, על שמה של המשחתת שטובעה ב 1967 על ידי חיל הים המצרי. גם במקרה של ה Prince of Wales נשמרת המסורת הזו. הספינה הקודמת שנקראה של שם הנסיך, טובעה במהלך מלחמת העולם השנייה על ידי מפציצים יפניים, בים סין הדרומי. נזכיר, בתואר Prince of Wales הנוכחי מחזיק יורש העצר הנסיך צ’רלס, מי שממתין כבר שישה עשורים לרשת את אימו.אגב, הספינה הראשונה מהדגם הנוכחי (כמו גם הדגם עצמו) נקראת על שם אימו של צ’רלס, המלכה אליזבת, Queen Elizabeth


תמונת כותרת: נושאת המטוסים הבריטית PRINCE OF WALES

תמונות:
UK MOD© Crown copyright 2019

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות