חדשות היום

שחקן חדש בזירה

שמונה עשרה שנה אחרי שנהגה הרעיון הראשוני, מצטרף למשפחת מטוסי הקרב שחקן חדש. בעצם, לא בדיוק מצטרף, אלא רק מבשיל לכדי בניית אבטיפוס. התעשייה האווירית של דרום קוריאה –   Korea Aerospace Industries (KAI) – הודיעה בסוף חודש ספטמבר כי היא השלימה את שלב התכנון הסופי – critical design review (CDR) של מטוס הקרב החדש שלה, ה    KF-X fighter. צוות משותף למשרד ההגנה בסיאול, חיל האוויר של דרום קוריאה והיצרנית KAI, ערך במשך יומיים ניתוח מעמיק של התכנון ההנדסי בהתבסס על הדרישות המבצעיות שהוגדרו למטוס. בנוסף נבחנו תוצאות ראשוניות של ניסויי הדמייה של גוף המטוס במנהרת רוח.

“במהלך הישיבות נבחנו 390 אספקטים טכנולוגים של הפרויקט”, נאמר בהודעת משרד ההגנה, “וזאת במטרה לבחון שהוא עומד בדרישות המבצעיות והטכנולוגיות שהצבנו”. על פי לוחות הזמנים העדכניים של התכנית, אב הטיפוס הראשון של מטוס  KF-X fighterיושלם באמצע 2021, טיסות הניסוי יחלו באמצע 2022 והפיתוח כולו צפוי להסתיים עד שנת 2026.

ה  KF-X fighter 7הוא פרויקט שאפתני של דרום קוריאה לבניית מטוס קרב באופן עצמאי לחלוטין. הפרויקט שהוכרז כאמור ב 2001 , ידע במהלך השנים עליות וירידות, כאשר דרום קוריאה חיפשה שותפים אסטרטגים למימונו. טורקיה, שבדיה והודו התעניינו, אבל החליטו בסופו של דבר לא להצטרף. כיום השותפה העיקרית של ממשלת דרום קוריאה היא אינדונזיה, שהתחייבה לממן 20 אחוזים מהפרויקט.

מטוס ה KF-X של דרום קוריאה ואינדונזיה
איור: )KAI( Korea Aerospace Industries

עלות הפיתוח של ה  KF-X fighter מוערכת כיום ביותר מ 7 מיליארד דולר. לדעת רבים מדובר בהערכה נמוכה מדי, לטענתם העלות הריאלית קרובה יותר ל 10 מיליארד. הייצור הסדרתי של המטוס על דגמיו השונים מתוכנן לשנים 2026-2032, כשחיל האוויר הדרום קוריאני מתחייב לרכוש לפחות 120 מטוסים. חיל האוויר האינדונזי הודיע גם הוא על כוונה לרכוש כמה עשרות מטוסים שיקראו  I-FX. המספר הסופי של אינדונזיה לא ברור, בעיקר בשל חוסר הודאות לגבי מחירו של המטוס. כבר היום אינדונזיה מציבה מספר תנאים להמשך מימון הפרויקט, בהם דרישה לייצור חלק מהמערכות באינדונזיה על חשבון העברת כסף מזומן.

הצצה ראשונית בדגם של ה  KF-X fighter שהוצג ב 2018 , מלמדת על דמיון רב ל F-35 האמריקני. במהלך השנים נבחנו מספר דגמים של המטוס בהם חד מנועי ודו מנועי. הדרישה של חיל האוויר הדרום קוריאני היא חד משמעית למטוס דו מנועי, בשל יכולות הנשיאה וטווח הפעולה שלו. בנוסף הוגדר המטוס כדור 4.5, כלומר, לא בעל יכולת חמקנות מלאה. KAI, הצהירה במהלך השנים האחרונות כי תפתח גם דגם בעל יכולת חמקנות מלאה, עם תאי אחסון פנימיים לחימוש מתקדם בדומה ל F-35 או ה B-2 האמריקנים. בנוסף, על פי הדגמים שהוצגו עד כה, חלק מהמטוסים הם בעלי כנף אחת וחלק בעלי כנפי ייצוב בקדמת המטוס (canards). אחת ההצעות היא לבנות דגם בי

מבנה של מטוסי T-50 מהצוות האווירובטי של חיל האוויר
הדרום קוריאני
צילום: US Air Force, photo by Sgt. Gregory Nash

ניים, בעל חתימת מכ”מ נמוכה, שבהמשך תוכל להיות משודרגת לחמקנות מלאה.

נזכיר, KAI היא שותפה ותיקה של לוקהיד מרטין, יצרנית החמקנים האמריקניים F-35 ו F-22. שתי החברות שיתפו פעולה CGCR בבניית מטוס האימון T-50 ‘ שהתחרה עם ה M-346 האיטלקי במכרז מטוס האימונים של חיל האוויר הישראלי. בסופו של דבר בחרה ישראל במטוס האיטלקי, למרות לחץ כבד שהופעל הן מסיאול והן מארצות הברית בעניין. על אפשרות לשיתוף פעולה עם לוקהיד מרטין דובר רבות במהלך הדרך של פרויקט ה  KF-X fighter. במסגרת המכרז הממשלתי שבו זכתה KAI, התחייבה לוקהיד מרטין לספק ייעוץ של עשרות מהנדסים וכן להעביר לקוריאה מידע רב שנצבר במספר פרויקטים כמו ה F-35, F-22 ו F-16. כיצד מעורבות כזו לא תסכן שווקים עתידיים של לוקהיד? לא כל כך ברור. אולי זו הסיבה שהיצרנית האמריקנית לוחצת על פיתוח מטוס בעל מנוע אחד. לטענת גורמים בקוריאה, ההיגיון מאחורי הכוונה הזו היא להאיץ ככל הניתן את פיתוח הפרויקט, ולהתבסס על תכניות ה T-50 ולא לפתח מטוס חדש מדור חמישי.

בנוסף לפיתוח KF-X fighter, סיאול רכשה 40 מטוסי F-35 שיסופקו לה עד סוף 2021, (שני הראשונים כבר נמצאים בשירות חיל האוויר הדרום קוריאני). פיתוח מטוס קרב חדש בא לכסות על הפער שייווצר כאשר חיל האוויר של דרום קוריאה יוציא מפעילות את מטוסי הפנטום F-4 ו F-5 הישנים שהוא מחזיק כיום כחלק ממערך הקרב שלו. בנוסף, קוריאה מבקשת לקנות לעצמה מקום בין יצרניות מטוסי הקרב, מתוך מחשבה כי שילוב של מטוס מתקדם עם מחיר נמוך יחסית, יהיה אטרקטיבי ויהווה תחליף ל F-16 שקווי הייצור שלו צפויים להיסגר בעשור הקרוב.

הזווית הישראלית של פרויקט ה  KF-X fighter  

למרות שתעשיית המטוסים הדרום קוריאנית נמצאת בקשר הדוק עם לוקהיד מרטין האמריקנית, ארצות הברית מסרבת לאפשר לה לשלב טכנולוגיות אמריקניות מתקדמות. ב 2017 פורסם כי האמריקנים הטילו וטו על ארבע מערכות : מכ”מ AESA, מערכות לוחמה אלקטרונית, פודי תקיפה מתקדמים – electronic optics targeting pod (EOTGP), ומערכות אלקטרואופטיות מבוססות אינפרא אדום – infrared search and track (IRST). מי שנכנסה לתמונה   היא חברת “אלתא” הישראלית , יצרנית מערכות המכ”מ. אלתא שיתפה פעולה עם Hanwha Systems, הקוריאנית שפיתחה באופן עצמאי מערכת מכ”מ  AESA. בהודעת מנהלת הרכש של משרד ההגנה של דרום קוריאה, DAPA – The Defense Acquisition Program Administration – נאמר כי שיתוף הפעולה בין החברות היה חד פעמי, והוגבל לכדי “סיוע ב “היבטים טכנולוגיים” בשלב הניסויים של המערכת”.

 


תמונת כותרת: מטוס F-35 של
חיל האוויר האוסטרלי באימון בבסיס
LUKE באריזונה
צילום: US Air Force
Photo By Sgt. Jensen Stidham

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות