סופו של כל בלון (תבערה) ?

רפי בביאן הוא קצין הביטחון הוותיק של מועצה אזורית שדות נגב, הסמוכה לרצועת עזה. במהלך השנים הוא ראה כבר הכל, מבצעים צבאיים, מטחי רקטות על הישובים ושדות מפוחמים ממאות בלוני תבערה- הנשק החדש של הפלסטינים ברצועת עזה. אלא ששום דבר לא הכין אותו לאירוע המוזר והמסוכן ב 1 בנובמבר 2018. בעיצומו של טרור הבלונים, בביאן מצא את עצמו בעוד יום של סיור שטח, במטרה לאתר את השריפות עוד בתחילתן וזאת כדי למנוע עד כמה שניתן את הנזקים לשדות החקלאיים. “תוך כדי נסיעה זיהיתי בלון בגובה העיניים” הוא סיפר אז לכתבת ישראל היום בדרום, ניקי גוטמן. “עצרתי, הסתכלתי מתחת לרכב והבחנתי שיש אש קטנה ורואים בלון.  משכתי את הבלון החוצה אבל האש החלה להתפשט ברכב שהתקלח מהר כי הוא מונע גם על גז. התרחקתי והרחקתי אנשים והתחילו פיצוצים ושריפה. אני אומר שזה בעיקר מזל שזה קרה לי ולא לאחד התושבים שלי, או שחלילה לא היו ילדים ברכב”. המקרה הזה של בביאן ממחיש עד כמה מורכב ומסוכן האתגר של טרור הבלונים. מי שהרים לאחרונה את הכפפה היא התעשייה האווירית, שחשפה את מערכת ה POPSTAR. זו מערכת אופטית ייחודית המבוססת על פיתוח טכנולוגי לאיתור איומים של בלוני תבערה, רחפנים וכלי טיס זעירים ואיטיים. ה POPSTAR מיועדת לשימושים טקטיים ומבצעת צילום וידאו צבעוני ורציף לטווחים רחוקים ביום ובלילה. היא מאופיינת באחיזת שטח רחבה מאד ומעבדת את נתוני הסריקה באמצעות אלגוריתם ייחודי. בעזרת תוכנה חדשנית היא מבצעת גילוי וניתוח אוטומטי של האיומים במרחב שאותו היא מכסה.

“אם נשתמש לרגע בלשון ציורית הרי שבהחלט אפשר לומר שאנחנו הופכים את החיפוש אחרי מטרות אווירות מראייה דרך קשית, למבט במסך רחב של עשרות אינטש”, מספר אלכס ריאחי, מנהל פעילות האופטרוניקה היבשתית במפעל תמ”מ של התעשייה האווירית. “כיום כל מערכות הגילוי מחפשות בשדות מאד צרים, והסיכוי לגלות מטרה קטנה, נמוך מאד. בעזרת הטכנולוגיה המתקדמת שלנו, אנחנו למעשה מבצעים “סריקת שטיח” ומגלים כל עצם מעופף שנמצא בטווח סריקה של 60 מעלות, מנקודת ההצבה הקרקעית של ה POPSTAR”

בלוני נפץ שהתגלו בנגב המערבי
צילום: רפי בביאן, קב”ט מועצה אזורית “שדות נגב”

.

המשמעות של היכולת הזו בגזרה עוטף עזה , קריטית. היא יכולה לגלות מספר עצום של רחפנים ובלוני תבערה בזמן אמת, בטווח של מספר קילומטרים. כלומר, בהרבה מאד מקרים ניתן יהיה לגלות את בלון התבערה או הרחפן כבר בשלב השילוח מרצועת עזה, רחוק מסביבת הישובים או השדות. מדובר במערכת ניידת, הנותנת מענה ברמת הפלוגה והגדוד וניתנת להצבה קלה ומהירה בהתאם לדרישות מבצעיות משתנות.

את הרעיון הראשוני לפיתוח הגה לפני יותר משנה, אחד המהנדסים במפעל תמ”מ, בעיצומו של עוד גל שריפות בנגב המערבי. בתעשייה האווירית לא מסגירים פרטים באשר לטכנולוגיה הייחודית, וכל שאלכס ריאחי מוכן לומר בעניין הוא: “מדובר בפיתוח פורץ דרך, ייחודי בשוק העולמי ובעל פוטנציאל מסחרי עצום. מבלי להיכנס לפרטי הטכנולוגיה אגדיר זאת כשבירת קונס

שריפות בשדות חקלאיים בנגב המערבי
צילום: רפי בביאן, קב”ט מועצה אזורית “שדות נגב”

פט. מעבר לפתרון הייחודי של “אחיזת שטח”, המוצר עצמו מאד נוח להפעלה. במהלך הפיתוח המואץ (שמונה חודשים- א.ב.ש), בחנו אותו מול מטרות קטנות כמו בלונים או רחפנים לסוגים וגדלים שונים ובכל הניסויים המערכת הראתה רמת ביצועים גבוהה מאד”.

ה POPSTAR פועלת בדומה למערכות המכ”מ הבוהה. היא סורקת את השמיים וברגע איתור תנועה חשודה, היא מתריע מייד בפני המפעיל. בשלב הזה, המפעיל מבצע פעולת “זום אין” מדויקת של המצלמה לעבר האובייקט, במטרה לזהות אותו ולהפלילו במקרה הצורך. התמונה שמתקבלת על הצגים היא תמונת וידאו ברזולוציה גבוהה ובזמן אמיתי, מה שמאפשר יכולת קבלת החלטות מהירה. במ

קביל לפעולת הזיכוי/הפללה המערכת ממשיכה לסרוק את השמיים, כך שגם אם מדובר בנחיל של רחפנים, היא תזהה זאת מיד.

” אחת המטרות שלנו ב “פישוט”, המערכת הייתה יצירת תמונה ברורה” אומר ריאחי.”זה חוסך זמן יקר במקרה של איום. לצורך כך יצרנו מערכת שמעבדת את התמונה בקצב של 30 פריימים לשנייה, במקום 0.2 פריים לשנייה במערכות הקיימות בשוק. זה מאפשר תמונת רציפה ברורה ולא קטועה, מקביל לשידור חי. המפעיל רואה כל העת המשכיות ותנועה בזמן אמת. מעבר לכך, יכולת ראיית הלילה היא לאין שיעור טובה ממה שקיים היום. המערכת לוקחת כל פוטון שמתקבל מהאובייקט בלילה ומגבירה אותו לכדי תמונת וידאו ברורה”.

ה POPSTAR כוללת מגוון סנסורים המאפשרים את פעילותה הייחודית: מערכת למציאת אזימוט וטווח מדויק, מענה לאיומים ב 360 מעלות, מערכת שליטה ובקרה ניידת לעיבוד תמונה וניתוח מידע, ומסך פנוראמי המאפשר להציג לצוות ההפעלה את התמונה הוויזואלית המתקבלת מאחיזת השטח הרח

מערכת ה POPSTAR לגילוי רחפנים ובלונים
צילום: התעשייה האווירית

בה בתמונה אחת. היא בנוייה בצורה מודולרית, וניתנת לנשיאה רגלית על ידי חייל אחד.

“בשל היותה של המערכת דיגיטלית, היא יכולה להתממשק עם כל מערכת שליטה ובקרה אחרת”, מספר ריאחי. “לדוגמא: מפקד גזרה המקבל על מסך המחשב שלו תמונה של מספק סנסורים בגזרה, יכול לקבל התראת על איום אווירי ישירות מ ה POPSTAR, על המסך שלו, כולל תמונה ונתיב טיסה. בנוסף, הצבנו על המערכת ציין לייזר המאפשר לא רק מעקב מדויק אחרי נתיב הטיסה, אלא גם יכולת הכוונת חימוש”.

בשפת כוחות היבשה מדובר בזמן סגירת מעגל של דקות או אפילו שניות. מרגע הפללת המטרה ניתן לכוון אליה נשק מונחה לייזר, קרקעי או אווירי, ובכך לחסוך זמן יקר. בתעשייה האווירית מביעים אופטימיות רבה באשר לפוטנציאל העסקי של המערכת, ולשאלתנו האם נוסתהעל יד צה”ל בנגב המערבי אומרים שם: “ה POPSTAR נמצאת בימים אלה בסדרת ניסויים אצל לקוחות בארץ ובחו”ל”.

יתרון נוסף של ה POPSTAR הוא בהיותה מערכת אופטית שאיננה קורנת ולכן מהווה פתרון אידאלי להגנת שדות תעופה, מתקנים רגישים והגנת גבולות. “איום בלוני התבערה הוא איום ספציפי שלנו כאן בישראל. אבל בעולם האיום המתפתח הוא רחפנים. המערכת הזו יודעת לזהות את כל סוגי הרחפנים ברמת אמינות גבוהה מאד. מעבר לזה, אין כיום בעולם אף מערכת נגד רחפנים שאיננה קורנת. להציב מערכת קורנת בשדה תעופה זו אירוע מורכב שכן זה יכול להפריע לקשר עם המטוסים או לחילופין לשבש את תמונת המכ”מ. נוסף לכך, בשל היותה של ה POPSTAR, לא קורנת היא לא ניתנת לגילוי או שיבוש”.

ש: אתה מדבר על מערכת מתקדמת, לא קורנת,   עם אלגוריתם מתקדם שיודע לקורא ולזהות תמונה, ובכך ל “הקפיץ” התראה למפעיל. אני חושב על מקרה פשוט, איך נעשית האבחנה בין ציפור לרחפן?

“בוא נאמר זאת כך…”, אומר ריאחי אחרי שתיקה. ” לחייל המפעיל יש מעט מאד עבודה. המערכת היא בעלת אוטומציה גבוהה. המפעיל יידע לקבל החלטה נכונה…”.


אמיר בר-שלום

תגובות סגורות