חדשות היום

“האח הקטן” שומר עלינו מלמעלה

בשנים האחרונות נכנסו לפעולה מבצעית מערכות שונות טקטיות בלתי מאוישות. קימות פלטפורומות שונות בגדלים שוניםוטווחי פעולה משתנים. לצד הרחפנים, מילת “הבאאז” העכשוית בשוק הבטחוני, ישנן גם מערכות אחרות, מתקדמות מאוד מבחינה טכנולוגית, אשר מאפשרות טווחי שהיה ממושכים באוויר ופעולות נוספות שרחפנים אינם מסוגלים להן. רחפנים פועלים על בסיס הטענה חשמלית, לכן זמן שהייתם באוויר תלויי בסוללות והם מאוד מוגבלים במשך טיסתם. המערכות האחרות מבוססות על תדלוק ולכן הן מאפשרות פעילות מבצעית או אבטחתית ממושכת ולטווחים רחוקים יותר משום שבהם אין מגבלה של גמר סוללה.בכתבה הזו נתמקד בחלופות לרחפנים אשר מופעלות על בסיס תדלוק.

השוק הספרדי הינו שוק מאוד פעיל בכל תחום פיתוח רחפנים וכלי טייס טקטים בלתי מאויישים. פועלות בשוק זה עשרות חברות שונות, המפתחות פלטפורמות לתחום זה. אחת החברות המובילות בשוק הספרדי נקראתAlpha Security & Defenseממדרידאשר הוקמה בשנת 2013. החברה נמצאת בבעלות מלאה של Alpha Unmanned Systems. המובילה בפיתוח וייצור של מיני – הליקופטרים, לא מאוישים, טקטיים למשימות תצפית מתקדמת (ISTAR- Intelligence, surveillance, target, acquisition and reconnaissance missions). החברה פיתחה את אלפא 800שהינו מיני הליקופטר טקטי בלתי מאויש הפועל על בסיס תדלוק בנזין,המאפשר טיסה ממושכת ולטווחים ארוכים. ישנן פלטפורמות גדולות יותר ממנו בשוק, ולכן זכה האלפא 800 לכינוי “האח הקטן”.

כאשר מערך אבטחה או מערך מבצעי מתכנן פעולה ממושכת, הוא נדרש לפתרון מתקדם ללא מגבלת זמן שהיה באויר וטווחים ככל הניתן. הסיבה העיקרית שהחברה בחרה לפתח את אלפא 800 היתה על מנת למצוא פתרון מתקדם כזה, שיאפשר טיסה ממושכתלטווחים ארוכים, ובתנאי מזג אויר משתנים.בשונה מרחפנים קטנים אלפא 800 יכול לפעול בטווח של עד 50 ק”מ ולשהות עד 3 שעות באוויר ללא צורך בתדלוק נוסף. באופן זה קל לתכנן בעזרתו משימות הדורשות שהייה ממושכת באוויר כגון אבטחה לארועי ם חברתים רבי משתתפים.

אבטחת ארועים רבי משתתפים

כאשר למשל מדובר על משחקי כדורגל בארופה, בדרך כלל נדרשת אבטחה של כמה שעות לפני הארוע לצורך הכנסת עשרות אלפיי אוהדים לאצטדיון בצורה מאובטחת, אבטחה נוספת במהלך הארוע ובאופן זהה אבטחה בפיזור האוהדים. מערכת אלפא 800 מורכבת משני מיני מסוקים ומערכת שליטה ובקרה, ולכן אם שני המסוקים המתודלקים מראשיכול להתאפשר מהלך אבטחה ממושך. כאשר חברת אבטחה, גוף צבאי או משטרה רוכשים מערכת כזו ניתן להנות מאופציית פעולה לשעות ארוכות. בנוסף לכך, המערכת מסוגלת לשאת 3 ק”ג מטע”ד על כן חברות בעולם שרכשו אותה ציידו את המסוקים גם במצלמות ובכך הפכו את האלפא לכלי סיור, מעקב, והתראה יעיל ביותר.המערכת מפעילה את המצלמה בזמן הטיסה ומשדרת לכוחות אשר על פני הקרקע תמונת אויר מדוייקת ורציפה. במקרה של מרדף מן האויר אחר מבוקשים המערכת מסייעת לכוחות הבטחון באיתור ומעקב אחר תנועות החשודים. באופן זה “האח הקטן” של משפחת הבלתי מאוישים בעולם מייצר למשתמשים בו יתרון בולט של נוחות שימוש כזרוע אוירית התומכת בפעולות הזרוע היבשתית במשימות אבטחה ובטחון שונות. אלפא 800 מסוגל לפעול גם בתנאי מזג אויר קשים ומשתנים כגון שלג, גשם ורוח. המערכת נבדקה בטיסות שונות ונמצא שלמרות שינויי מזג האויר היא המשיכה לטוס באופן יעיל ולתפקד בהצלחה במשימות ISTARבמדינות שונות. בשונה מהאלפא חלק גדול מהרחפנים איננו יכול לתפקד באופן זהה כאשר מתחילה רוח חזקה או גשם.

מערכות אוטונומיות – כיום מדברים על מערכות אוטונומיות בשווקים שונים כגון תעשיית הרכב. גם בתחום הבטחוני והאבטחתי ישנה משמעות עצומה ליכולת טכנולוגית המבססת כלים אוטונומים. אוטונומיה משחררת מצורך בצוותי הפעלה אנושים מרובי משתתפים, מאפשרת בטיחות מוגברת המתבססת על אנליזת נתונים מהירה לתנאי שטח שונים, כמעט ללא מגע יד אדם. אלפא 800 הינה דוגמא מצוינת למערכת שכזו. Alpha 800 הינהאוטונומית לחלוטין, קטנה יחסית, השוקלת 14 ק”ג בלבד וזריזה. למערכת חיישני נחיתה אוטונומיים, על כן בזמן נחיתה המערכת יכולה לבצע תחשיבים שונים מהירים ולנחות באופן אנכי VTOL. המערכת מסווגת על ידי נאט”ו כ- Class 1 mini UAV,לאבטחה והגנה. Alpha 800 מסוגל לטוס בסביבה שאין בה קליטת GPS ובעל סיבוב אוטומטי אוטונומי במקרה חירום. באופן זה המערכת יכולה להיות מופעלת בביטחה מרחוק כך מתאפשר לחברות האבטחה שמשתמשות באלפא 800 מרחב פעולה רחב ביותר.

למסוק הקטן ישנה אפשרות לנחות גםעל גבי כלי שייט ועל גבי משטחים ממונעים. לכן המערכת יכולה לסייע גם לכוחות ימיים העוסקים בשמירת גבולות או משימות בטחוניות אחרות. בנוסף הפלטפורמה יכולה להוות פלטפורמת ניסויי לפלטפורמות גדולות יותר. ובמקומות שונים בעולם מנסים באמצעותה כל מיני טכנולוגיות בשלבי פיתוח. יישומים צבאיים נוספים למערכת: המסוק הבלתי מאויש יכול לשמש ממסר תקשורת, לשמש קצין תצפית קדמי לסוללות ארטילריה להכוונת אש.

החברה מכרה מערכות רבות לצורך יישומים צבאיים או אבטחתיים בארה”ב, בטורקיה, באינדונזיה, ובארצות נוספות. החברה אשר פועלת בהצלחה בשווקים שונים בעולם, מעוניינת להרחיב גם את קשריה עם השוק הביטחוני בישראל, ונמצאת בשיתוף פעולה עם חברות נוספות מובילות מישראל ומהעולם בפרויקט “Respondrone” – יוזמה ממומנת על ידי האיחוד האירופי, בה מפותחות מערכות מזל”ט מתקדמות מהדור הבא.בחודש דצמבר 2019, מסרה החברה מערכת מל”ט מלאה של מסוקי אלפא חדשה ליחידה היוקרתית UME שלצבא ההגנה הספרדי. המערכת לצבא הספרדי כללה: שני מל”טים (מיני – הליקופטרים) Alpha 800  , תחנת בקרה קרקעית אחת לשליטה במל”טים ובמטע”דים, הנקראת GCase Dou, ואנטנת GTrackלשידור ובקרת נתונים.ה-UME שנוסדה בשנת 2005, הינה יחידה צבאית מיומנת היטב שתפקידה לפעול כמגיבה ראשונה לביטחונם של אזרחי ספרד בעת אסון. פעולת המסירה הרשמית של שני מסוקי האלפא 800 הינה חלק מהשתתפות החברה בתוכנית RAPAZ בספרד. תוכנית זו מחזקת את ענף ההגנה הספרדי באמצעות טכנולוגיות מל”טים חדשות ספרדיות.


סיגל גפני, SG Communications – יחסי ציבור של חברת Alpha Security and Defense

צילומים בכתבה באדיבות alpha security and defense

תגובות סגורות