הבתים החכמים והבניינים החכמים כבוני העיר החכמה והמקושרת

במציאות של ימינו, אנו מוקפים בכמויות מידע אינסופיות שזורמות אלינו דרך מסכים חכמים וטכנולוגיות מתקדמות. מבלי שאנו מתעמקים בזה, אנחנו מבצעים פעולות מורכבות ומתוחכמות בלחיצת כפתור פשוטה ומבלי להקדיש לכך זמן ומאמץ כלל. אך מה עומד מאחורי הנוחות הבלתי תיאמן שלנו ומה צפוי לנו בעתיד הקרוב בכדי שנחצה עוד גבול אל עבר חיים נוחים ומתקדמים יותר? התשובה לכך טמונה בחיבור שבין הסביבה שלנו אלינו ובדרך בה המכשירים החכמים שלנו יתקשרו עם הבית, הבניין והעיר שלנו.

החזון בו נחיה כולנו בערים חכמות המנהלות על ידי טכנולוגיות מתקדמות הוא במידה רבה מציאות מתפתחת. בכדי לקדם אותה, עדיין נדרש פיתוח של אמצעי תקשורת כמו כיסוי אלחוטי נרחב ויציב וקישוריות סלולארית דוגמת 4G ו-5G המיושמות במקומות שונים כדוגמת: בבתי חולים, מבנים ציבוריים, אצטדיונים ומרחבים הומי אדם.

ערים חכמות יאפשרו לתושביהן להנות מזרימת מידע ואינטראקציה ישירה בין התשתיות העירוניות אל האזרחים ולשיפור באיכות חייהם. פעולות שגרתיות כמו חיפוש חנייה, המתנה למעלית בדרך לעבודה, הצגת כרטיס פיזי בעת השימוש בתחבורה ציבורית ועוד יהפכו תוך זמן קצר יחסית ללא רלוונטיות.

שדרוג המערכות הטכנולוגיות ושימוש בבינה מלאכותית יאפשרו גם את היכולות לזהות ולטפל בבעיות וקשיים הנוצרים עקב חוסר יעילות מערכתית, וזה אומר פחות סחבת, בירוקרטיה ובזבוז משאבים בעת פניות האזרחים.

בהתאם לסימני הזמן ובראייה עתידית, עולם הנדל”ן בעולם ובישראל משתנה באופן משמעותי. בכדי להגיע למעמד של “עיר חכמה” יש צורך לתכנן שנים קדימה ולבחון את האקו-סיסטם הפנימי של כל עיר.

מהנדסים, אדריכלים, יזמים, קבלנים, חברות תקשורת ורשויות חושבים על תפקיד הבית הפרטי, הבניין, מרכזי התעסוקה, המשרדים והמרחבים הציבוריים והלוגיסטיים, ושאר התשתיות המרכיבות את העיר, וכיצד כל אלו יתקשרו ביניהם ובינם לבין עצמם.

בהיבט המסחרי, הגורמים העיקריים הנלקחים בחשבון עוסקים בניצול טכנולוגית וייעול התקשורת המחברת בין המבנה העסקי לתשתיות התחבורה, הביוב והלוגיסטיקה של הערים. החל ממגדלי המשרדים במרכזי המטרופולינים וכלה במרלוג”ים הממוקמים בפאתי הערים, כולם נלקחים בחשבון בתכנון ערים חכמות ברחבי העולם, אף שבישראל נראה כי הנושא עדיין תקוע במידה לא מבוטלת מאחור.

הקדמה מצריכה פתרונות; בכל רגע נתון סטארט-אפים מציעים פיתוחים טכנולוגים התומכים ומסייעים לתקשורת בין תשתיות, כאשר בעידן הדיגיטלי, קישוריות היא הלב הפועם של עסקים מודרניים והבסיס ממנו מתחילים. בכל ענפי התעשייה מבינים היטב את הצורך ברשתות תקשורת מצוידות ומהירות יותר העובדות בצורה הוליסטית ומקיפה.

הרשת החכמה של קורנינג. קרדיט- Corning

טכנולוגיות חכמות, כמו ה-5G והאינטרנט של הדברים (IoT), עברו דרך ארוכה בהרחבת ההזדמנויות ונבנו על תשתיות מסחריות קונבנציונאליות. טכנולוגיות אלו מספקות הזדמנות לאמץ גישה חדשנית ורעננה בנושאי ניידות, אוטומציה בבניין, ניהול נכסים, אבטחה, שילוט דיגיטלי, מסחר אלקטרוני ועוד.

האתגרים בדרך לעיר חכמה

רשת ה-LAN (Local Area Network הרשת המקומית) נאלצת לתמוך בדרישות ההולכות והגוברות של הצרכנים מדי יום. שירותי הסטרימינג וידאו, דוגמת נטפליקס, אמזון פריים ודומיהם, הובילו לעלייה משמעותית ברוחב הפס ברשתות המקומיות והעומס שנוצר גרם לפגיעה משמעותית באיכות הרשת המקומית.

תחזוקת הרשת בלבד איננה מספיקה עוד והמציאות מחייבת שיפור תשתיות שיעמדו בעומסים ובריבוי נתונים ומשתמשים. מידי שנה רואים כיצד מעבר הנתונים ברשת הולך וגובר ולכן, העדר הטיפול בנושא זה יוביל להאטת קצת הנתונים ואיתה גם פגיעה בתפוקת העבודה והקישוריות של המשרדים. בכדי להתמודד עם בעיה זו, מרכז הפיתוח של קורנינג בישראל מפתח לדוגמה את פלטפורמת ה- 5G המתקדמת שלה, אשר תקנה ביצועים מתקדמים עבור מגוון רחב של אפליקציות חדשות. מדובר בין היתר על אפליקציות הדורשות ערוצי תקשורת אמינים ומהירים מאד, קצבים גבוהים ותקשורת בין מכונות מרובות כגון האינטרנט של הדברים (IoT), מציאות רבודה ומציאות מדומה (AR and VR), Autonomous machines, Smart manufacturing ועוד הנדרשים לטובת יישום ושילוב אפליקציות מתקדמות בערים חכמות.

רשתות חכמות צריכות להיות אמינות ועמידות. בזמן שהתפתחות תשתיות הסיבים מאפשרת עמידה בדרישות הגוברות של העברת המידע, לכבלי הנחושת יש מגבלות על מהירות, מרחק ואמינות. חיווט מובנה מסורתי דורש ריבוי כבלים ויוצר עומס רב על הרשת וקושי בניהולה לאורך זמן. תשתית הסיבים מאפשרת עתיד גמיש והיא לא רק מספקת קיבולת כמעט בלתי מוגבלת, אלא היא גם מדיה אידאלית לשילוב בין יישומים ושירותים מרובים כגון קול, נתוני ווידאו ותקשורת תוך מבנית. הסיבים האופטיים נועדו לשפר את התשתיות הקיימות של כבלי הנחושת ולאפשר לנצל את יתרונות העידן הדיגיטלי.

לסיכום, אנו עומדים בתקופה שבה התקשורת הפנים עירונית עתידה להשתנות מן הקצה אל הקצה. המעבר לבתים חכמים, בניינים חכמים, תשתיות חכמות ומחוברות ותחבורה אוטונומית, יובילו לשינוי משמעותי באיכות וסגנון החיים, לחסכון בזמן ולתפנית בהתנהלות בתוך חללים עירוניים.

בכדי שהמעבר לשם יתנהל בצורה חלקה, יש צורך בשיפור תמידי של תשתיות תקשורת ובעיקר בבניית חזון אסטרטגי עתידי מעמיק ומדויק.

הכותב הוא מנכ”ל מרכז הפיתוח של Corning בישראל אשר אמון על פיתוח פתרונות מתקדמים המיושמים בתאגידים רבים בעולם המאפשרים כיסוי אלחוטי, קישוריות סלולארית 4G ו-5G המותקנת באצטדיונים, מרחבים הומי אדם, בתי חולים, שדות תעופה מבנים ציבוריים ועוד. כמו כן, הוא מוביל את תכנית Corning Scouting Israel”(קורנינג סקאוטינג ישראל) אשר מטרתה לאתר השקעות, חדשנות, רכישות ושיתופי פעולה של סטארט-אפים בישראל.

 

ניסים אטיאס, מנכ”ל מרכז הפיתוח
של Corning בישראל.
קרדיט צילום: יוסי אלוני


קרדיט תמונות- Corning

ניסים אטיאס

תגובות סגורות