מכללת אפקה מקיימת מחקר לאבחון תסמיני קורונה באמצעות ניתוח הקול

פרויקט מחקרי פורץ דרך מתקיים בימים אלו במכללת אפקה במטרה לאבחן תסמיני קורונה ראשוניים באמצעות עיבוד הקול והדיבור

המחקר צפוי לאפשר הליך בדיקה ראשוני, זמין, נוח ופשוט לאבחון מהיר של הנגיף, תעדוף הבדיקות ועצירת שרשרת ההדבקה. המחקר מבוצע בהובלת מפא”ת במשרד הביטחון ובשיתוף עם המרכז הרפואי רבין, בית החולים שיבא וגופים נוספים. פרופ’ עמי מויאל מומחה לעיבוד דיבור ונשיא מכללת אפקה: “אנו גאים לקחת חלק בצוות החירום הלאומי למיגור הקורונה, לתרומה לבריאות הציבור והצלת חיים”.

המרכז לעיבוד שפה במכללת אפקה, בשיתוף המרכז הרפואי רבין, בית החולים שיבא, חברות היי-טק וגופי פיתוח ביטחוניים בהובלת מפא”ת במשרד הביטחון מקיימים בימים אלו מחקר פורץ דרך, לאבחון תסמיני קורונה ראשוניים באמצעות עיבוד מאפייני הדיבור והקול של החולים.

המחקר מתנהל כחלק ממאמץ לאומי למיגור מגפת הקורונה והשאיפה כי בסיומו יתבצע אבחון ראשוני של החולים באמצעות ניתוח הקול והדיבור שלהם בלבד וזאת בשימוש באפליקציה ייעודית על המכשיר הסלולרי. בכך, ניתן יהיה להגיע בצורה פשוטה ומהירה לקהל היעד שיש לבדוק, להגדיל את אפקטיביות תהליכי הבדיקה, לאבחן נדבקי קורונה כבר בשלבים הראשונים של המחלה ולעצור את שרשרת ההדבקה.

בימים אלו מבוצע איסוף של דגימות קול ודיבור (הקלטות) מחולי קורונה בשלבים שונים של המחלה וכן מאנשים בריאים. קבוצה נוספת המשתתפת במחקר היא קבוצת ביקורת של אנשים הסובלים מתסמינים במערכת הנשימה (כמו תסמיני שפעת) אך אינם חולי קורונה על מנת לאפשר הבחנה בין חולי קורונה לחולי במחלות אחרות בעלות תסמינים זהים. המטרה היא ליצור בסיס נתונים שישמש את המחקר.

בשימוש בבסיס נתונים זהו ניתן יהיה לעבד את המידע במגוון כלים, טכניקות מתקדמות לעיבוד דיבור כמו גם למידה עמוקה כחלק מאלגוריתמים של אינטליגנציה מלאכותית. המטרה העיקרית, מעבר ללימוד השפעת הקורונה על דיבור וקול האדם, היא לאפשר אבחנה ראשונית בין אנשים בריאים לחולים פוטנציאליים.

אין זו הפעם הראשונה שבה נרתמת מכללת אפקה לסיוע בפרויקטים לאומיים למשרד הבטחון. בשנת 2014, במסגרת מבצע “ושבו אחים”, נתחו חוקרי המרכז לעיבוד שפה במכללת אפקה את הקלטת השיחה למוקד המשטרה של גיל-עד שער ז”ל וסייעו בניתוח אירוע חטיפת שלושת הצעירים.

פרופ’ עמי מויאל מומחה לעיבוד דיבור ונשיא מכללת אפקה: “מכללת אפקה גאה לקחת חלק בהתגייסות לאתגר הלאומי למיגור נגיף הקורונה. במרכז לעיבוד שפה מתקיים מזה כעשור מחקר בתחום עיבוד דיבור שבמסגרתו פותחו כלים שונים לשימוש בתחום הרפואי לאבחון מחלות ובחינת התקדמותן. אנו שמחים להעמיד לטובת פרויקט לאומי את הידע, הניסיון והכלים של מכללת אפקה בתחום. אלגוריתם חדשני זה יהווה פריצת דרך בזיהוי ראשוני של תסמיני הנגיף, יסייע במיקוד בקבוצות האוכלוסייה שיש לבדוק אותן במהירות תוך שימוש יעיל בכלי הבדיקה הקיימים. אני תקווה ששיתוף הפעולה המרשים והייחודי בהובלת מפא”ת יוביל לתוצאות בהקדם ובכך לתרום לבריאות הציבור בישראל כמו גם להיערך להתמודדויות דומות בעתיד”.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות