חדשות היום
מסכת | Read My Lips צילום: אוניברסיטת בן-גוריון

חוקרת מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב וקבוצת 2096 RoboActive מתיכון דרכא זינמן בדימונה פיתחו מסכות שקופות לתקשורת עם אנשים עם מוגבלות שמיעה

חוקרת מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב וקבוצת 2096 RoboActive  מתיכון דרכא זינמן בדימונה פיתחו מסכות שקופות לתקשורת עם אנשים עם מוגבלות שמיעה

קרולינה טננבאום- ברוכי חוקרת מזה מספר שנים את ההתמודדות של אנשים עם מוגבלות שמיעה בעתות חירום. על בסיס הידע שצברה, פותחה המסכה ‘Read My Lips’ המאפשרת קריאת שפתיים ומתוכננת כך שלא ייווצרו בתוכה אדים

שיתוף פעולה ייחודי בין חוקרת מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובין בני נוער מנבחרת הרובוטיקה של תיכון דרכא זינמן בדימונה, הוביל לפיתוח מסכה שקופה המיועדת לתקשורת בין אנשים עם מוגבלות שמיעה ולצוותים רפואיים המטפלים באוכלוסייה זו. המסכה החדשנית היא רב פעמית, מאפשרת נשימה קלה, שקופה מלפנים על מנת לאפשר את קריאת השפתיים, ומתוכננת כך שלא ייווצרו בתוכה אדים בשונה מהמסכות הקיימות בשוק.

קרולינה טננבאום-ברוכי, דוקטורנטית בבית הספר לבריאות הציבור וחוקרת במרכז לחקר המוכנות והמענה למצבי חירום ואסון (PREPARED) באוני’ בן-גוריון, חוקרת מזה מספר שנים את ההתמודדות של אנשים עם מוגבלות שמיעה בעתות חירום, בהנחיית פרופ’ לימור אהרנסון-דניאל וד”ר פאולה פדר- בוביס. מחקרה תרם רבות במשך השנים לשינוי מצבם של אנשים עם מוגבלות שמיעה בארץ.

“הסקרנות והדאגה לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות השמיעה גרמה לי לחקור את ההתמודדות שלהם בזמן חירום”, מסבירה קרולינה, בעצמה בת בכורה להורים חרשים. “כיום, בזמן מגפת הקורונה, קיימת חובת שימוש במסכות שלא מאפשרות לראות את השפתיים, שהן אחד הכלים שעוזרים לאנשים אלו לתקשר עם העולם השומע-  משפחה, עבודה וגם צוותים רפואיים. הדאגה כלפי אנשים עם מוגבלות השמיעה חזרה וכך גם הדאגה כלפי הוריי”.

הרצון לסייע לאוכלוסייה זו במשבר הקורונה הוביל את קרולינה אל בני נוער מקבוצת הרובוטיקה RoboActive 2096  מתיכון דרכא זינמן בדימונה, המשתתפת בתחרות ה- FRC של תוכנית FIRST , שכבר החלו לייצר בהתנדבות מסכות מגן לעיניים בעזרת מדפסות תלת מימד ביתיות.

“כמי שחוקרת את הנושא של אנשים עם מוגבלות שמיעה במשך שנים, שיתפתי את בני הנוער בתובנות המחקרים ובידע שצברתי, והצבתי בפניהם אתגר- לפתח מסכה שתענה על הצרכים של אנשים עם מוגבלות שמיעה בעת הזו “, מספרת קרולינה.

בני הנוער הרימו מיד את הכפפה ויחד עם קרולינה החלו לפתח את המוצר- ‘Read My Lips’ מסכה המאפשרת לאנשים עם מוגבלות  שמיעה לראות את השפתיים של האנשים המשוחחים איתם, ושל הצוותים הרפואיים בפרט, ובכך לתקשר עמם. המסכה מאפשרת לעוטה לנשום בקלות מבלי שיצטברו אדים על השקף, בשונה מהמסכות השקופות הקיימות בשוק.

“בשלושת השבועות האחרונים תכננו, פיתחו וייצרו את המסכה מהבית, בעזרת מדפסות תלת מימד”, מספר רואי לדאני מקבוצת רובואקטיב, “התוצאה – מסכה ראשונה מסוגה לשימוש רב פעמי, ניתנת לשטיפה ולחיטוי, מאפשרת נשימה קלה, שקופה מלפנים על מנת לאפשר את קריאת השפתיים, מתוכננת כך שלא ייווצרו אדים בתוך המסכה, נמתחת בעת פתיחת הפה, נוחה, זולה ונגישה”.

“שעות של שיחות, הודעות, סרטונים, וניסיונות הולידו מסכה שקופה שממלאת את הדרישות, והתוצאה מעל המצופה”, מסכמת קרולינה בהתרגשות.

ורד פלמבאום, מנהלת בית הספר דרכא זינמן, דימונה: ״פרויקט זה הוא דוגמה ליכולת והאידאולוגיה של קבוצת רובואקטיב בתיכון דרכא זינהמן לייצר חדשנות תוך תמיכה וסיוע לאוכלוסיות מוחלשות. אני גאה להיות חלק מרשת דרכא אשר כחלק ממדיניות בתי ספרה, היא להביא לכדי עשייה את החומר הנלמד ובתלמידי, אשר תמיד נרתמים לעשייה משמעותית כמו זו״.

בימים אלו, מגייסים בני הנוער וקרולינה כספים, תרומות, מפעלים וחברות במטרה לייצר כמות גדולה של מסכות, שיועברו לאנשים עם מוגבלות שמיעה ולצוותים רפואיים המטפלים בקהילה זו. בנוסף, בימים הקרובים יועברו לקבוצות בדיקה מסכות וימשך תהליך שיפור המסכה יחד עם הפצת סקר אקדמי בתמיכת אוניברסיטת בן-גוריון.


בתמונה: מסכת | Read My Lips צילום: אוניברסיטת בן-גוריון

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות