חדשות היום

מתי כבר 5?

דיונים רבים מתקיימים באחרונה בעולם ובישראל סביב ה-5G: מתי יגיע ומה יהיו שימושיו המסחריים, אבל גם כיצד ישפיע על עסקים וצרכנים. מה שבטוח: הפוטנציאל ענק והוא בעיקר יטביע חותם בזירת התקשורת הניידת. סקירה

עד שנת 2022 חצי מיליארד אנשים כבר יישמו את ההטבות הכרוכות בשימוש בטכנולוגיית הדור החמישי 5G וזו תביא עימה הזדמנות גדולה לעסקים, במערכי התפעול, התשתיות והשירות. ביולי 2019 התפרסם בישראל מכרז דור 5 לקידום פרישת טכנולוגית דור 5 במדינת ישראל. על פי משרד התקשורת, פרישת תשתיות דור 5 ״תקדם את מדינת ישראל לחזית הטכנולוגיה יחד עם המדינות המתקדמות בעולם״. עם זאת, מועד הגשת ההצעות המשותפות של החברות במסגרת המכרז שפורסם נדחה בשל המצב המיוחד (משבר נגיף הקורונה). כיום לא מתבצעת פרישה של משדרי דור 5 שכן, המכרז להקצאת תדרי דור 5 טרם הסתיים. המשרד אף לא חילק רישיונות ותדרים ולא אישר פרישה. להערכת משרד התקשורת, סיום מכרז התדרים ותחילת פרישת תשתיות דור 5 על ידי בעלי הרישיון יקרה לקראת סוף 2020. על פי משרד התקשורת, פרויקט דור 5 הוא פרויקט לאומי שיזניק את מדינת ישראל לחזית הטכנולוגיה העולמית.

תמונה: 78 אחוז בתעשייה מאמינים שדור 5 יביא מגוון הזדמנויות

נכון. 5G מתקרב אלינו בצעדי ענק, נתון שפותח לא מעט שאלות לגבי השפעתה של הטכנולוגיה על צרכנים ועסקים כאחד. די ברור כי התגבור המשמעות במהירות ובקצב זרימת הנתונים ברשת החדשה יביא את השימוש במכשירים ניידים לסוגיהם לרמות חדשות. על פי דו״ח חדש של חברת האנליסטים דלויט, ״לטכנולוגיה יש פוטנציאל ממשי לשנות את הדרך בה אנו צורכים מידע״.

תעשיות שלמות כבר מתחילות בהכנות לשינוי הגדול הצפוי. על פי מחקר של חברת הטלקום אריקסון, שבדק מה הולך לקרות בעשרה סקטורי מפתח, דוגמת ייצור, בריאות, אנרגיה ותשתיות, 78 אחוז מהנשאלים בתעשייה מאמינים כי הטכנולוגיה תאפשר להם לייעל או לפתח יותר את ההצעות ללקוחות הקצה שלהם. דבר אחד ברור: 5G יביא עימו הזדמנות גדולה לעסקים, שיוכלו לשנות את מערכי התפעול, התשתיות והשירות.

באופן די ברור עולה מתוך כל המחקרים, שאחת ההשפעות המיידיות תהיה ב׳תגבור׳ שבה מתנהלים עובדים שלא נמצאים במקום עבודתם דרך קבע, אלא עובדים מרחוק, בין אם בבית או ב׳שטח׳. הללו יעבדו מהר יותר, יעיל יותר ובפרודוקטיביות רבה יותר וממגוון אתרים בלי להיות כבולים למשרד. השפעה נוספת נראה די ברור בתחום ה-IoT – האינטרנט של הדברים – שם ניתן יהיה לנהל מידע טוב יותר ולהפוך אותו לחלק תפעולי מרכזי במגוון תעשיות. וכמו בכל דבר טוב, גם כאן יש זווית שלילית, בדמות האתגרים שיילכו ויגדלו באבטחה של כל אותו מידע שיעבור בכמויות ענקיות ממקום למקום, כשחלקו רגיש עסקית.

תמונה: דלויט: ״לטכנולוגיה יש פוטנציאל ממשי לשנות את דרכי צריכת המידע״

האיום

סקר סיכונים שקיימה חברת ניהול הסיכונים ThreatMetrix, מצא כי מעל 80 מיליון התקפות סייבר בוצעו באירופה בחצי הראשון של שנת 2018, קפיצה של 30 אחוז לעומת שנה שעברה. 5G יציע אמנם מהירויות העברה של נתונים מאשר רשתות ה-4G וה-LTE, אבל, ׳מוצר לוואי׳ יהיה בעלייה ניכרת, כך מעריכים, במספר ההתקפות (יותר עובדים מתניידים – יותר מידע חשוב שינסה לעבור בהצלחה מקצה אחד של העולם לקצהו השני).

מחקר אחר שערכה חברת דיינבוק (Dynabook) (לשעבר טושיבה), על ׳מקסום ניידות׳ מצא כי נושא אבטחת מידע נמצא בעדיפות עליונה להשקעות קרובות (48 אחוז) בקרב המשתתפים – מקבלי החלטות בכירים בתחומי ה-IT, עם דגש על הסיכונים שמתעוררים משימושי טכנולוגיות M2M ו-IoT – שרבים וטובים רואים בהן אתגר אבטחתי משמעותי של עידן ה-5G. נייר עמדה אחר, של אוניברסיטת סוריי, מצהיר כי אבטחה היא תנאי מפתח בהצלחת רשתות ה-5G במגוון רחב של תחומי תעשייה.

ייתכן שהזרז המשמעותי ביותר שייתן את הרוח הגבית לענף כולו הוא מחשוב ה-Edge (קצה). ככל שתחום ה-IoT פורח ורץ קדימה – בצמוד לדיבורים על דור 5, כך גם מנהלי הטכנולוגיה חייבים להיות מסוגלים להתמודד ביעילות עם כמויות המידע הכמעט אינסופיות שהמצב החדש יביא עמו. מחשוב ה-Edge יכול בהחלט לסייע לארגונים להתגבר על האתגר, בהצלחה, ובתוך כדי כך לאפשר דרכים חדשות ויעילות לאיסוף, ניתוח והפצת מידע – תוף הפקת של בינה עסקית רבת ערך. עיבוד המידע במחשוב ה-Edge מוריד את הלחץ מהטיפול בענן, כך שמשתמשים יכולים להיות יותר בררנים באשר למידע שהם מעבירים ללבת הרשת. גישה מסוג זה אף מקלה על זיהוי התקפות סייבר בשלבים מוקדמים כשניתן להגביל אותן למכשיר ב-Edge. מידע מסוג זה ניתן אף לסרוק ולאבטח באמצעות קידוד לפני משלוח שלו ללבה.

די ברור שככל שיפותחו וייכנסו לשימוש מכשירים ויישומים לבישים, ויאומצו על ידי המשתמשים, כך גם תפקיד מחשוב ה-Edge יהפוך להיות יותר ויותר יקר ערך – תוך שהוא מסייע לארגונים (על פי נתוני חברות המחקר Equinix ו-IDC ) להניע יתרונות אקסטרה משוק של שני טריליון דולר – בחמש השנים הקרובות.

ה-5G על הקצה

פתרונות שלוקחים ומשדרגים את היכולות של מכשירי ה- Edge החכמים, יסייעו לארגונים תעשייתיים להבין את התועלות הצפויות משימוש בהם להתחבר ללקוחות בדרכים חדשות וליהנות מהיתרונות של ההזדמנויות העסקיות החדשות והשותפות עם מיקרוסופט, תיצור פלטפורמת Edge חכמה וחדשנית ופלטפורמת ענן, המיועדים להתמודד בהצלחה עם צרכיהם של תעשיות המשתנות מהר.

מחשוב Edge מהווה משאב יקר ערך. הסיבה: הוא מביא עמו ומשיק שיטות חדשות של איסוף, ניתוח וחלוקה מחדש של מידע ובינה עסקית המקושרת אליו. עבודה עם מידע ברמת-Edge, מפחית לחצים מיותרים על תשתיות הענן, כך שמשתמשים יכולים להיות יותר בררנים באשר למידע שהם שולחים ללבת הרשת שלהם. הגישה הזו אף מאפשרת לזהות במידי התקפות סייבר ולהגבילן ברמת ה-Edge של המערכת, כך שהמידע יכול להיסרק עוד לפני המשלוח שלו ללבה עצמה.

פיתוחים טכנולוגיים דוגמת מחשוב Edge מעודדים בהכרח את הצמיחה של תחומי המחשוב הלביש ואת הפוטנציאל שלו בקרב חברות וארגונים. יישומים בתנאי שטח כבר מראים, ובעיקר בתחומי תחזוקה לוגיסטיקה (ובישראל בתחומי הביטחון) את הגמישות ואת יכולת ההסתגלות של המערכות החדשות לסקטורים ורטיקליים. כיום, תשתיות ה-IT פתוחות יותר מתמיד להטמעה של הטכנולוגיות החדשות והיכולת שלהן להציע סביבת עבודה מאובטחת בתחומים רבים, יניעו אותן, השנה ובשנים הקרובות, להטמעה מלאה בארגונים בהם אנו פועלים.

כאשר האבטחה היא בראש מעייניהם של לא מעט ארגונים, גוברת ההערכה כי כוחם של פתרונות מחשוב Edge ניידים רק יילך ויגבר בשנים הקרובות. אבל, היתרון של טכנולוגיות מהסוג הזה אינן מוגבלות רק לתחום אבטחת הנתונים. הם גם מסייעות ליצור סביבת עבודה ניידת יעילה ופרודוקטיבית יותר על ידי עיבוד המידע/נתונים בחלק ה-Edge על הרשת, נתון שמביא לערך מוסף של הפחתה ב׳זבל׳ נתונים.

מכשירים דוגמת מכשיר ה dynaEdgeנייד מבוסס Windows 10 של דיינבוק, המורשה עבור שירותי ה-Microsoft Azure IoT, המיועד לספק את הדור הבא של פלטפורמת הענן החכם, כמו גם את פלטפורמת ה-Edge החכמה, כמו גם השימוש בשירותי ה- Azure Cognitive ולימוד מכונה (Machine Learning), יאפשר לעובדים ב׳שטח׳ המשתמשים ב-dynaEdge, לגשת בקלות רבה למקורות המידע המרכזיים של הארגון הנמצאים בענן, כשבדרך זו יהפוך dynaEdge למערכת האידיאלית בשימוש עבור תחזוקה בשלט רחוק, קווי הפקה שונים ופתרונות תעשייתיים אחרים. השילוב של סקייפ לעסקים אף יאפשר ממשק פתוח ושקוף לתקשורת בין עובדים ומומחים או אנשי מקצוע מרוחקים היכולים לסייע במשימות השוטפות.

תמונות: מיחשוב ה- Edge הלביש יפתח בפני התעשייה מגוון יישומים ושיטות חדשות לאיסוף, ניתוח ושימוש במידע

גם מנהלי המידע בעניין

בזמן בו הפיתוחים הטכנולוגיים מסייעים לעליית המחשבים הלבישים, מנהלי המידע בלא מעט ארגונים ובחתך סקטורים רחב, מתחילים אט אט להבין כיצד ניתן לעשות שימוש מושכל ונכון במכשירים החדשים כדי לתגבר פרודוקטיביות בדרכים, כשהתופעה בולטת במיוחד במקומות ובתעשיות בהם יש הסתמכות רבה ומשמעותית על אנשי השטח, האנשים ב״שטח״ – דוגמת אנשי לוגיסטיקה, ייצור, מחסנים ובריאות – כל אותם אלה שכבר כיום מתחילים לאמץ בנינוחות פתרונות דוגמת משקפיAR חכמים. כל אחד עושה את השימוש הייחודי שלו, אבל, בהסתכלות רוחבית, ניתן לראות כי כוח המשיכה וההצלחה טמונים בגמישות של המכשירים החדשים ובקלות השימוש בהם וכמובן ברווח המיידי שהם מעניקים למשתמשים. בעוד מוצרים חכמים ולבישים עבור עובדי המשרדים היותר ׳מסורתיים׳ מציעים אולי חווייה מעניינת יותר, אך אולי לא משנים את דרך העבודה עצמה, בפעילות היומיומית, דוגמת מעבר על מיילים או הכנת מצגות עסקיות, הרי שהעובדים בשורה הראשונה של הארגון, אנשי השטח, יכולים ליהנות ממענה מדוייק וממוקד הצרכים האישיים שלהם ומסיוע במילוי תפקידם במהלך משימות מיוחדות יותר.

פתרונות מחשוב Edge יכולים בהחלט לשמש כמעין שער כניסה לעולם העסקי דרכו יעברו מכשירים ופתרונות מותאמי IoT. כבר כיום, רבים מהם מתחילים למצוא לעצמם את הנישה המתאימה, והמגמה אף תתחזק כאשר ה-5G יונג להמונים ולמסות המשתמשים. בתחזית הזו, מחשוב לביש ובעיקר משקפיים חכמים יהוו את ה׳כח החלוץ׳. לפי מחקר חדש, 5G מדורג על ידי מנהלי ה-IT הבכירים כרכיב שיניע את את האימוץ של משקפיים חכמים ליישומים תעשייתיים ומקצועיים, בשנים הקרובות. וכאשר יש את היכולת להעברה של מידע ונתונים – ובקלות רבה – מאנשים בחזית, מהשטח אל בסיס ׳האם׳, הפתרונות הללו יוכלו בהחלט לבצע מהפיכה בדרך בה כולנו נעבוד בעידן 5G.

דור 5 וקורונה?

אמצעי התקשורת השונים דיווחו באחרונה על הצפת מידע מגמתי ומטעה המקשר בין הדור ה-5 לבין נגיף הקורונה. משרד התקשורת יצא לקרב בלימה והבהיר כי ״אין קשר בין טכנולוגית דור 5 להתפרצות נגיף הקורונה – מדובר ב”פייק ניוז”. באשר לשאלות הנוגעות להשלכות הבריאותיות של קרינה בלתי מייננת, אומרים במשרד כי טכנולוגית דור 5 יעילה יותר ומאפשרת העברת מידע בקצב גבוה יותר ובכך מקטינה את משך החשיפה לשידור תדרים. משדרי דור 5 יביאו לקיצור משך החשיפה לשידור קרינה בלתי מייננת ולהפחתת עוצמות השידור וכי הגדלת מספר המשדרים מפחיתה את החשיפה לשידור מהמכשיר האישי, אשר “מתאמץ” פחות ליצירת קשר עם מקור השידור.

״משרדי הממשלה, תקשורת, בריאות והגנת הסביבה, פועלים בתאום מלא עם הרשויות המקומיות לאפשר לציבור בישראל להנות מתשתיות תקשורת מתקדמות, תוך דאגה בלתי מתפשרת לשלום הציבור ובריאותו. ״במסגרת ההערכות לדור 5 המשרדים השונים בוחנים את כלל ההשלכות ועוקבים אחר מחקרים רלוונטיים בנושא בארץ ובעולם וכן להנחיות ארגון הבריאות העולמי בנושא זה״.

מהתייחסות המשרד להגנת הסביבה עולה כי השימוש בטכנולוגיית הדור החמישי דווקא צפוי להביא להפחתת החשיפה לקרינה, כיוון שטכנולוגיה זו יעילה יותר מהדורות הקודמים בשימוש של הספקי השידור. בנוסף, כניסת טכנולוגיית הדור החמישי ופרישתה המלאה בעתיד תאפשר חשיפה שוויונית הרבה יותר לקרינה בשל הדרישה לפרישה צפופה יותר של מוקדי שידור. משרד הבריאות ציין את היתרונות הגלומים בשימוש בטכנולוגית הדור החמישי בהיבטים בריאותיים, כגון סיוע למטופלים בזמן אמת באמצעות מערכות חישה מתקדמות, סיוע לבעלי מוגבלויות, חולים כרוניים וקשישים לנהל חיים עצמאיים באמצעות שימוש באביזרי רפואה חכמה.


אהרון לאוטמן, Dynabook ישראל

תגובות סגורות