איך תיראה כיתת המחר וכיצד בינה מלאכותית תשתלב ביום הורים בבית הספר? מיקרוסופט משיקה כיתות וירטואליות

מיקרוסופט נערכת למהפכה דיגיטלית בשנת הלימודים הבאה ובעתיד. בשלושת חודשים האחרונים, בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, גדל מספר המשתמשים במרחב הלמידה הדיגיטלי של החברה, Teams for Education, ליותר מ-150 מיליון תלמידים ומורים ברחבי העולם. מסקר שערכה מיקרוסופט בקרב יותר מ-500 אנשי חינוך מרחבי העולם, עולה כי 61% מהמשתתפים במרחב הלמידה הדיגיטלי צופים ששנת הלימודים הבאה תתנהל בסביבה היברידית (שילוב של למידה מרחוק ולמידה רגילה), ו-87% מצפים להמשיך להשתמש בכלים הטכנולוגיים הדיגיטליים גם בתנאים של למידה רגילה.

הנחת העבודה של מנהלי מיקרוסופט וחוקרים בתחום מהאקדמיה והתעשייה, היא שלא ניתן (וגם לא כדאי) לחזור לאחור ללמידה מלאה בשיטה המסורתית, שבה המורה ‘מעביר’ את החומר לתלמידים. מקומם של פורמטים דיגיטליים מתקדמים (לא רק כל הכיתה בווידאו על מסך) בתוכניות הלימוד הוא הכרחי, גם כשאין חובה לריחוק חברתי ולמידה מרחוק.

היקף השימוש חסר התקדים בפיצ’רים החינוכיים הדיגיטליים, בעקבות הניסוי הכפוי בלמידה מרחוק, איפשר למיקרוסופט, לבדוק בזמן אמת ותוך כדי פעולה יומיומית נרחבת, איך ניתן למנף את המצב כדי לטפח למידה משמעותית ומותאמת אישית באמצעים דיגיטליים.

מרחב הלמידה הדיגיטלי של מיקרוסופט מציע פתרונות ללמידה מרחוק ולמידה היברידית (משולבת), הכוללים כלים ויישומים לפיתוח מיומנויות למידה, למידה עצמאית ולמידה נגישה לסוגים שונים של תלמידים, כולל תלמידים עם לקויות למידה מסוגים שונים. לימודים במרחב בקבוצות קטנות או גדולות, ואפילו פגישות וידאו אחד על אחד, מאפשרות לכל תלמיד ליהנות מסוגים שונים של למידה ולהביא לביטוי את הכישורים והיצירתיות שלו, לקבל משוב על פי חלקו בתהליך, וגם ללמוד לעבוד בצוות (למשל, אחד כותב טקסט, אחר מצלם, יש מי שמצייר, ומי שמנגן. יחד יוצרים מצגת).

תמונה 1: כיתה וירטואלית חדשה

לקראת שנת הלימודים הבאה, עם הגדילה המסיבית בשימוש במרחב הלמידה הדיגיטלי והצורך העולה מהשטח להטמיעם במערכות החינוך, משכללת מיקרוסופט את המרחב, ובכלל זה שיפור אבטחת המידע, יישום ישראלי חדשני המוכיח שריחוק פיזי אינו בהכרח ריחוק חברתי, כיתות מודולריות ופיצ’ר חדש בכיתה:

  1. חדרי לובי, לשיפור אבטחת מידע ופרטיות. למניעת הפרעות חיצוניות וחדירת תכנים פוגעניים, כפי שקרה במרחבים אחרים, פחות מוגנים, מהדקת מיקרוסופט את האבטחה ושמירת הפרטיות במרחב הלמידה הדיגיטלי של החברה. חדר לובי, אליו יידרשו המשתתפים (תלמידים או הורים בפגישות הורים) להיכנס לפני תחילת השיעור או המפגש, יאפשר למורה לפקח ולוודא שאכן מדובר רק במשתתפים מורשים.
  2. Class Insights. בפברואר 2020 השיקה קבוצת החינוך של מרכז המו”פ במיקרוסופט בישראל, יישום חדשני. היישום משתמש בטכנולוגיות של למידת מכונה ובינה מלאכותית כדי לנטר את נתוני הלמידה הדיגיטלית, ולהציף בפני המורים תובנות בנוגע להרגלי הלמידה, היכולות, החוזקות, הקשיים, ההעדפות הלימודיות, של כל תלמיד ותלמידה. אלו מסייעים למורה להכווין כל אחד מהתלמידים בהתאם לצרכיו וליכולותיו, לדעת מי זקוק לתשומת לב מיוחדת ומתי, ואפילו לאתר את מי שנמצא בסיכון.

דמיינו כיצד המורה יכול להכווין טוב יותר את התלמידים ולהתכונן ליום הורים, כשיש לו מערכת שמציגה מי מתקשה ובמה בדיוק, מי מפיק יותר מלמידה ויזואלית ומי מתחבר לטקסט כתוב, מי מבצע את המטלות ומי דוחה אותן לרגע האחרון, מי עובד ברצף ומי מפזר את עבודתו במהלך היום ובאיזה סדר עובד כל אחד ואחד.

אלעד גרייבר, מנהל מוצר בקבוצת החינוך במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, שהובילה את הפרויקט, מסביר כי “הטכנולוגיה מאפשרת לקבל תובנות בזמן אמת, שאינן נסמכות על תחושת בטן, ובימים כתיקונם יכולות להיעלם מעיני המורה. הן מאפשרות למורים להיות עם יד על הדופק, לזהות גם את מה שלא רואים ולא נאמר, ולספק חוויית למידה, הכוונה ומשוב המותאמים אישית למיומנויות של כל תלמיד ותלמידה. באמצעות Class Insights הריחוק הפיזי לא הופך לריחוק חברתי. הטכנולוגיה, מסתבר, יכולה לעזור למורים ולתלמידים להישאר מחוברים, וכנראה אף להיטיב את החיבור”.

  1. כיתות גדולות וקבוצות עבודה קטנות. במהלך פגישות ניתן יהיה לראות בו זמנית וידאו מ-49 משתתפים, כדי שהמורה יוכל ליצור קשר עין ולתת תשומת לב לכל אחד מהתלמידים. כמו כן, במהלך שיעור, המורה יכול לחלק את התלמידים לקבוצות עבודה או לצוותים, לעבור ביניהן וגם לנהל שיחות פרטניות עם תלמיד זה או אחר בזמן שהאחרים לומדים בקבוצה.
  2. הצבעה. באמצעות כפתור התלמידים יכולים לסמן למורה שהם מצביעים, וזאת מבלי להפריע למהלך השיעור. המורה מצידו יכול לערוך הצבעות ולשאול שאלות שהתשובות עליהן מתקבלות בהצבעה.

אלעד גרייבר, מנהל מוצר בקבוצת
החינוך במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות