חדשות היום

כאן כדי להישאר: עולם הכטב”מים צובר תאוצה

הכטב”מים פועלים שנים רבות, בעיקר במרחב הביטחוני ומתאימים לסוגים שונים של משימות – החל משימוש ככלי תצפית ואיסוף מידע לצרכי מודיעין, משימות צילום ומחקר, פעולות טקטיות, ופעולות עם יכולות קרב חמקניות. בשנים האחרונות, שוק הכטב”מים ממשיך להתפתח ולפרוץ גם אל גבולות המרחב האזרחי.

במרחב הביטחוני, גבולותיה האסטרטגיים של מדינת ישראל דורשים ממנה הגנה תמידית. הכטב”מים עונים היטב על דרישה זו ומאפשרים איסוף מודיעיני מקדים, התרעה ופגיעה נקודתית גם מחוץ לגבולות המדינה ומבלי לסכן חיי אדם. כך גם בכל העולם, הדרישה לכלים בלתי מאויישים הולכת וגדלה. רק בשבוע שעבר, חשפה בואינג את מטוס ה-Loyal Wingman הבלתי מאויש הראשון בפני חיל האוויר המלכותי האוסטרלי. המטוס משמש גם כבסיס לפלטפורמת Airpower Teaming (ATS) של בואינג, אשר מפותחת לשוק ההגנה העולמי. עם ביקוש בשוק העולמי למטוסים בלתי מאוישים בעלי יכולת גבוהה ובמחיר נוח והוגן, בואינג יישמה חדשנות בכל רחבי החברה בכדי להשיג יעדים אלה. המטוס הונדס בעזרת תאום דיגיטלי כדי לדמות את מבנו, מערכותיו, יכולותיו ודרישות מחזור החיים המלאות; יוצר בטכנולוגיה המתקדמת ביותר של בואינג, והורכב באמצעות תהליכי ייצור מתקדמים מוכחים.

על אף שרוב הכטב”מים מיועדים לשימושים צבאיים וביטחוניים, הצורך בפעילותם גם בתחום האזרחי הולכת וגדלה.

בחודש אפריל האחרון, על רקע התפשטות מגפת הקורונה והצורך הגובר להעברת סחורות ומטענים במהירות וללא מגע ידי אדם, פורסם מכרז ע”י חברת “נתיבי איילון”, הקורא לשינוע מטען באמצעות כטב”ם. כפי שפורסם באתר החברה: “כידוע, בחודשים האחרונים התפרצה מגפת הקורונה, וגרמה להדבקה של מאות אלפי בני אדם ברחבי העולם, ובהמשך לכך, פרסם משרד הבריאות הנחיות לציבור וכן הותקנו תקנות שעת חירום, אשר בין היתר מצמצמות באופן מהותי את היציאה למרחב הציבורי, ומטילות מגבלות על השימוש בחלק מאמצעי התחבורה. על רקע זה, וכחלק מההיערכות להתמודדות עם מצב זה, מעוניינת החברה… לבחון ולהתקשר עם ספקים אשר יש ביכולתם לתת מענה טכנולוגי לשינוע מטענים באמצעות כטב”ם, אשר יהווה כלי תומך לשינוע אווירי של מטענים שונים, בהתאם לתנאים המפורטים להלן… העברת תרופות לאנשים שזקוקים להן, בכלל ולקשישים ומוגבלי תנועה עריריים בפרט. שינוע ציוד ייעודי ממקום למקום. שינוע מזון ותרופות למתחמים סגורים. כל שירות נוסף ו/או נלווה לשירותים הנ”ל, כפי שיידרש לצרכי המאבק במגיפת הקורונה”.

האתגרים שהתגלו בתקופת הקורונה מדגישים את חשיבותה של הטכנולוגיה ומאיצים את העבודה על הפיתוחים שונים. כך גם מושפע באופן בולט תחום הכטב”ם. התעשיות הבטחוניות וחברות מובילות בעולם, כדוגמת בואינג, כבר פועלות במרץ על פיתוחים חדשים המתאימים גם לתחום הביטחוני וגם לתחום האזרחי.

בחודש ינואר האחרון, יצרנית המטוסים בואינג וחברת טקטיקל רובוטיקס (Robotics Tactical) הישראלית, חתמו על הסכם לפיתוח אפשרי של כלי טייס מבוסס טכנולוגיית מדחפי עילוי (Ducted Fan) לשימושים מאוישים ואוטונומיים. שתי החברות ישתפו פעולה לבחינת הזדמנויות פיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים מבוססי Fancraft ובעלי יכולת המראה ונחיתה אנכית (VTOL – Vertical Takeoff and Landing) (VTOL, ביניהם הקורמורן (Cormorant), הכטמ”ם (כלי טייס מאויש מרחוק) המתקדם של טקטיקל רובוטיקס. הממדים הקומפקטיים של הקורמורן, בערך בגודל של רכב שטח מסוג האמר, מאפשרים לו לבצע משימות חירום כמו משלוח אספקת מזון ומים בזמן אסונות טבע או בסביבת לחימה. בין היתר, הקורמורן מסוגל לשאת עד ארבעה פצועים לפינוי רפואי.

תמונה: הכטמ”ם המתקדם Cormoran

בחודש ספטמבר האחרון, בואינג ביצעה טיסת בכורה מוצלחת של כלי טיס חדש: המתדלק האווירי הבלתי מאויש הראשון MQ-25 STINGRAY. המתדלק השלים נסיעה על מסלול והמראה אוטונומית, ואז טס מסלול שנקבע מראש. מטרתו לספק לחיל הים יכולת תדלוק אווירית בלתי מאוישת והוא מהווה התפתחות חשובה המשנה את כללי המשחק של היכולות הצבאיות של נושאות המטוסים בעת מלחמה בים הפתוח.

תמונה: המתדלק האווירי הבלתי מאויש הראשון MQ-25 STINGRA

גם בתחום האזרחי, היד עוד נטויה. בשנה שעברה, המכונית המעופפת של בואינג (PAV) שפותחה בשיתוף Aurora, חברת בת של בואינג, המיועדת להטיס נוסעים מעל הכבישים הסואנים או הרחבות החסומים ולחמוק מגורדי שחקים, השלימה את טיסת הבכורה שלה. האב-טיפוס של מכונית האוויר האוטונומית של בואינג השלים המראה מבוקרת, רחיפה ונחיתה בניסוי שבוצע במנאסס, וירג’יניה. המכונית המעופפת מונעת באמצעות חשמל, מתוכננת לטיסה אוטונומית מלאה ומציעה טווח של עד 50 מייל.

תמונה: המכונית המעופפת של בואינג PA

מוצרים נוספים:

  1. מטוס הקרב QF-16: בשנת 2013, בואינג וחיל האוויר האמריקני השלימו את הטיסה הבלתי מאוישת הראשונה של מטוס-קרב סילוני QF-16, אשר השלים טיסה ונחיתה בבסיס חיל-האוויר האמריקאי “טינדל” בפלורידה. המטוס, מסוג F-16 אשר יצא משימוש ועבר שינוי למטוס ללא טייס, תוכנן כך שיוכל להמריא באופן אוטומטי, לבצע תמרונים ותרגילים אוויריים, לטוס במהירות הגבוהה ממהירות הקול, ולנחות על הקרקע, ללא טייס בקוקפיט.

תמונה: מטוס הקרב QF-16

  1. צוללת אוטונומית Echo Voyager: ה-Echo Voyager היא צוללת אוטונומית לא מאוישת היכולה לשהות בים הפתוח עד חצי שנה מבלי להזדקק לאניית אם או לחזרה לנמל, מה שמוביל לחיסכון ניכר בעלויות התפעול. מערכות תקשורת הלוויינים מאפשרות למפעיל למשוך את נתוני הצלילה בכל פעם שהצוללת עולה לפני המים, מכל מקום על הגלובוס.

תמונה: צוללת אוטונומית Echo Voyage

  1. מזל”ט Integrator: האינטרגטור הוא פתרון מודולרי, גמיש ורב-משימה המסוגל לבצע פעולות יבשתיות וגם ימיות. ניתן להתאמה אישית, בעל יכולות תקשורת וטכנולוגיות מתקדמות אחרות המיועדות למשימות רבות, החל מחילוץ והצלה, אבטחת גבולות, הגנה ועוד.

תמונה: מזל”ט Integrato

  1. כטב”ם RQ-21A Blackjack: מודולרי, רב תכליתי ומסוגל רב-משימה, המספק מעברים מהירים בין סביבות יבשתיות וימיות. מסוגל לשאת עד שישה מטענים ייעודיים כולל מצלמות, אמצעי תקשורת ועוד.

תמונה: כטב”ם RQ-21A Blackjack

  1. כלי שיט בלתי מאויש Wave Glider: כלי השיט הוא פיתוח של Liquid Robotics, חברת בת של בואינג. הכלי משמש למשימות הגנה – לוחמה נגד צוללות (ASW), מודיעין, מעקב וסיור (ISR) ויישומים צבאיים אחרים; ביטחון ימי – מעקב ימי, בפרט לאיתור נוכחות של כלי שיט באזורים באוקינוס, כדוגמת האזור הימי המוגן (MPA); והערכה סביבתית – תמיכה בפרויקטים מדעיים ומסחריים לאקלים, מזג אוויר, מעקב אחר יונקים ימיים ופעולות אנרגיה בים. לצורך משימות אלה,
    מצוידים כלי השיט הבלתי מאוישים במגוון רחב של
    Content
    חיישנים מעל ומתחת לפני המים.

תמונה: כלי שיט בלתי מאויש Wave Glider

בכתבה שפורסמה באתר Business Insider, האתר מגדיר כטב”מים ככלי טיס שיכול לטוס באופן אוטונומי או להיות מוטס על ידי אדם מרוחק. על פי קריטריון זה, Business Insider Intelligence צופה כי מכירות של כטב”מים יעלו 12 מיליארד דולר בשנת 2021, אשר עולה בקצב צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של 7.6% לעומת 8.5 מיליארד דולר בשנת 2016. בהמשך הכתבה גם מצוין כי חברת בואינג היא בין המובילות בתעשייה. לסיכום, נראה ששוק הכטב”מים כאן כדי להישאר, ורק ימשיך לצמוח בעתיד.


קרדיט תמונות: בואינג

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות