חדשות היום

הדור הבא של מחברי אלומה מורחבת: התאמה לתנאי סביבה קשים

בבוקר 27 באוקטובר 1981 עלתה צוללת סובייטית על שרטון בארכיפלג לחופי שוודיה. האירוע זכה לתהודה עולמית והעמיד את שוודיה במרכזו של משבר בינלאומי.

בעקבות האירוע נחשף השימוש בסיבים אופטיים בציוד סונאר, והכוחות המזוינים של שוודיה (SAF) החלו בפיתוח עצמאי של יכולות בתחום הסיבים האופטיים. מאוחר יותר הוחלט ברשות לאספקת חומרים לתעשיית הביטחון בשוודיה (FMV) לבחור בטכנולוגיית האלומה המורחבת (Expanded Beam) כטכנולוגיה הנבחרת לתקשורת טקטית בשטח, בשל יכולתה הייחודית והאמינה לתפקד בתנאי שטח עוינים. כך נולדה Micropol, חברה המתמחה בסיבים אופטיים פסיביים המיועדים לשימוש בתנאי קיצון קשים במיוחד.

תמונה FALCONTM :1 – מחבר האלומה המורחבת הקטן ביותר בשוק של חברת .Micropol

שאפתנות במחקר ופיתוח

בשנות השמונים, כשבSAF- החלו לתכנן שימוש נרחב בכבלי סיבים אופטיים המיועדים לתנאי שדה ובמחברים קשיחים, נעשה מייסד חברת Micropol אנדרס אנדרסון לדמות מפתח. לאנדרסון היה רקע בשירות צבאי בחיל האוויר המלכותי של שוודיה, והוא ייסד את Micropol אחרי שעבד בתחום הסיבים האופטיים בעקבות התקרית הסובייטית בארכיפלג. Micropol הפכה לשותפה נאמנה בתהליך הפיתוח.

מיקאל אנדרסון,
סמנכ”ל מחקר ופיתוח ב- Micropo

המפרט הלא-סטנדרטי והתובעני של הצבא נועד להתמודדות עם תנאי שטח קשים במיוחד, החל מחום קיצוני וכלה בשלג שנמס וקופא. על הציוד להיות עמיד בפני נזק, שחיקה, עיוות ושבירה. הציוד צריך להיות מסוגל להתמודד עם חלקיקי בוץ וחול המסתננים אל תוך המחברים, כך מסביר מיקאל אנדרסון, סמנכ”ל מחקר ופיתוח ב-Micropol.

אחת הדוגמאות לחדשנות החברה היא טכנולוגיית הסיבים האופטיים שפותחה עבור מחבר FALCON, שהושק ב2013-. המחבר משמש את הצבא השוודי בכל מקום שבו נדרשים רכיבים קשיחים ועמידים (rugged). מחבר FALCON הוא מחבר האלומה המורחבת בעל 12 הערוצים הקטן ביותר בשוק העונה על קוטר האלומה המוגדר במפרט MIL-DTL-83526-. המחבר נוסה ונבדק על פי המפרטים המחמירים ביותר בעולם, עם ניחות עקב אובדן אור בשל המעבר במחבר (Insertion Loss, “ניחות כניסה”) וניחות עקב החזר אור על ידי המחבר (Return Loss, “ניחות החזרה”) נמוכים במיוחד.

החשיבות של ניחות כניסה נמוך

ניחות הכניסה של FALCON הוא פחות מ-1.2dB, בהשוואה לתקן נאט”ו הדורש ניחות של פחות מ-2.5dB. במילים פשוטות, ככל שניחות הכניסה נמוך יותר, כך ניתן להשתמש ביותר מחברים מבלי לאבד מעוצמת האות. משום כך, FALCON מאפשר שימוש במספר רב יותר של מחברים בקו תקשורת טורית בהשוואה למתחרים.

במרוצת שנים של מחקר ופיתוח, ערכה Micropol מגוון סימולציות ובחנה אופנים שונים לעיצוב העדשה על מנת להשיג את ניחות הכניסה (IL) הקטן ביותר שניתן, תוך שמירה על ניחות החזרה (RL) מינימלי. “ערכנו ניסויים במגוון מבנים גיאומטריים ובחומרים שונים בעלי מקדמי שבירה שונים על מנת ליצור את העדשה המושלמת למחברי אלומה מורחבת, היום, עדשה זו היא הסטנדרט עבור מחברי FALCON הנוכחיים”, מסביר מיקאל אנדרסון. “כמו כן, ערכנו ניסויים רבים בציפוי אנטי-רפלקס עבור העדשה, על מנת ששטף האור ימשיך דרך המחבר בכיוון השידור, ועם מינימום החזרה. הדבר חשוב במיוחד כאשר משדרים בקצב של 10Gbit ומעלה”.

עמידה בדרישות ובתקנים בינלאומיים

מבחינת הצבא השוודי, מערכות הסיבים האופטיים הטקטיות נועדו לשמש בכל תרחיש אפשרי, בקנה מידה עולמי. הייחוד של FMV הוא בכך שהמפרט שלה דורש ממערכות הסיבים אופטיים ביצועים ברמה המאפשרת חיבור בטור של מספר מרבי של מחברים, תוך אבדן תקשורת מזערי ככל הניתן. לצורך זה FMV מבצעת סדרה של מבדקי איכות משווים, על מנת להבטיח שכל הציוד הטכני עומד בדרישות ובסטנדרטים הגבוהים שהציבו.

בדיקות סביבתיות של המחברים האופטיים

FMV ערכה מספר בדיקות להבטחת איכות, תוך שימוש בארבעה מותגים של מחברי אלומה מורחבת. מטרת הבדיקות הייתה לחשוף את המחברים לשינויי טמפרטורות קיצוניים מהירים (Temperature Cycling) ולהעביר אותם מבחני עמידות שונים, וזאת על מנת לוודא את חסינות המחברים לסביבות שאליהן נחשפו. כדוגמה, המחברים הועמדו במבחן טמפרטורות מחזורי

על פי תקן Na 60068-2-14 ,IEC ראו טבלה 1. קריטריון ההצלחה שהוגדר על ידי FMV היה תוצאה של  בכל חלק של המבחן, ומחבר “D” (מחבר ,FALCON פיתוח של Micropol) היה המחבר היחיד שעמד בדרישות. על אף שהמבחן בודק עמידה בתקן של מנעד טמפרטורות שבין -40°C ל55°C- מחברי FALCON עומדים בטמפרטורות של עד 100°C ובכך הם למעשה מחבר האלומה המורחבת היחיד בעולם החסין לחום מסוג זה.

מבחני רטט וזעזועים נערכו אף הם על מחבר Falcon, והניבו תוצאות דומות. נערכו מספר מבחני רטט וזעזועים, על פי תקנים דוגמת ,IEC-60068-2-6-Fc והניבו כולם תוצאות חיוביות. טבלה 2 מציגה את הניחות שנמדד במבדק שבו הופעל כוח פיזי של 30G.

בשנת 2018 הנפיקה FMV תעודת אישור התאמה (CoC) המאשרת לצבא שוודיה את השימוש במחברי FALCON במסגרת מערכות התקשורת הטקטיות בשדה. תעודת ה-CoC קבעה כי מחברי FALCON תואמים לכל המותגים האחרים בשוק, ובשל כך ניתן להשתמש בהם בשילוב עם מערכות אחרות הפועלות על פי תקני נאט”ו. יתירה מזאת, תעודת הCoC- מציינת כי הביצועים הכלליים של המוצר עולים על המפרט ומציגים תוצאות טובות יותר בנוגע למדדים כמו ערכי ניחות וניחות החזרה (סימוכין: )

בתחילת 2020 הגיעה חברת Micropol לישראל, והנה מיוצגת על ידי חברת קומטל ישראל. נכון להיום טכנולוגיית הסיבים האופטיים של Micropol ומוצריה נמצאים בחדירה לפרויקטים המובילים בשוק הבטחוני, הצבאי, הטלקום ושוק הטכנולוגיות הרפואיות.

תמונה 2: 2019 : צוות מיקרופול וקומטל ישראל בחתימת חוזה נציגות ושיתוף פעולה בישראל

מנכ”ל חברת קומטל ישראל, מר נתן סרנגה, מספר: “כניסתה של חברת Micropol לישראל יצרה הד תקשורתי חיובי בשוק. אנו מקבלים פניות רבות בעיקר מהשוק הצבאי, הבטחוני והרפואי, שמחפשים מענה מדויק לצרכים המאתגרים בשוק שלנו. הנציגות החדשה ושיתוף הפעולה שלנו עם Micropol משקפים את החזון שלנו בקומטל ישראל – לתמוך בכל שלבי הפיתוח והייצור בהייטק ובתעשייה הישראלית, לתת מענה גמיש, מהיר ואיכותי לצרכי השוק המשתנים, לייצר פתרונות ממשיים בקצה הטכנולוגיה כמענה לצרכיו העתידיים והמיידים של הלקוח, תוך מקצועיות, שירות וליווי לקוח ברמה הגבוהה ביותר”.

לפרטים נוספים:  www.comtel.co.il

09-7677240  sales@comtel.co.il


COMTEL

תגובות סגורות