חדשות היום

AMD תופסת שליטה על eNUC הקרב בין מחשבים אישיים במארז זעיר יצא לדרך

יחידת NUC ביססה את עצמה כתקן עבור מחשבים אישיים במארזים זעירים, ובעוד שחברת Intel הייתה השחקן הדומיננטי בגודל 4 x 4, נראה שחברת AMD מתבלטת בפלח שוק זה.
השוק עובר שינוי – במיוחד בסביבה התעשייתית.

כאשר מדובר ביישומים משובצים לביצועים גבוהים, בהספק נמוך, חברת AMD מספקת ביצועים גרפיים משכנעים, תמיכה בריבוי תצוגות ויכולת שדרוג (scalabilty) הספק לעומת ביצועים, באמצעות טכנולוגית המעבדים המשובצים Ryzen של AMD. מעבדי Ryzen המשובצים של AMD הזמינים כיום, הן אלו מסדרת V1000 ואלו מסדרת R1000, משלבים את ארכיטקטורת המעבד Zen ואת ארכיטקטורת הגרפיקה Vega, עם רמות ביצועים גבוהות, שאותן אפשר לשדרג מ- 6 ואט ל- 54 ואט במארז תואם פינים. שתי הגרסאות האלו מספקות גם נצילות אנרגיה גבוהה שמגיעה עד ל- 4 ליבות בריבוי תהליכונים (multithreaded) ויותר, והן עיבוד איורים גרפיים נפרד שמספק עד 3.6 טרה פלופ עם 16 סיביות בנקודה צפה (TFLOPS 16FP). כל זה מאפשר לקבל איורים גרפיים תלת ממדיים ברזולוציה גבוהה, בביצועים גבוהים ב- 4K וריבוי תצוגות ביישומי שילוט דיגיטליים ובמשחקים (“גיימינג”) עם גרפיקה אפיפה (immersive gaming). ואולם, רמת ביצועים זו מביאה תועלת גם ליישומים רבים בתעשייה, כגון עיבוד תמונות תעשייתיות באבטחת איכות, זיהוי עצמים עבור מודעות למצבים או ניתוח קצה (edge analysis) מבוסס בינה מלאכותית עבור תחזוקה חזויה.

מעבדי Ryzen המשובצים של AMD תומכים במערכת סביבתית (ecosystem) מתפתחת של שותפי תוכנה עם מארזים שקיבלו תיקוף מראש, מבוססים על תוכנת מקור פתוח לחישוב ביצועים גבוהים ובינה מלאכותית ברמה גבוהה. מעבדי Ryzen המשובצים של AMD תומכים בטווח רחב של פרופילי תכנון חומניים (TDP) ועוזרים למפתחי יישומים להגיע לביצועים אופטימליים לוואט, ולקבל את היתרון המלא של גבולות חומניים. צריכת הספק כה נמוכה מאפשרת תכנון של מערכות ללא מניפות ואטומות בצורה הרמטית. עיקרון תכנוני זה מונע חדירה של לכלוך וחלקיקים ומשפר את האמינות של המערכת כולה בסביבות קשות. בנוסף, המעבדים תומכים בטווח טמפרטורה נרחב שבין -40OC עד +105OC – תכונה שהופכת אותם למתאימים ביותר לשימוש בהגדרות תעשייתיות המאתגרות ביותר. לסיכום, מעבדי Ryzen המשובצים של AMD, מתאימים מאוד לטווח רחב של אזורי יישומים תעשייתיים ובמקרים רבים, יש צורך במערכות מארזים פשוטים בלבד מאחר שהן נוטות לתמוך בכל הממשקים הרלוונטיים, הן קומפקטיות וזמינות כמערכות מיצרנים שונים עם הרשאה ליישום – למשל, בגודל eNUC כתקן שהוענק מ- SGET.

התקן eNUC של SGET

גורם הצורה המשובץ שהוא עדיין צעיר באופן יחסי, הוא הכוכב הזוהר החדש בין מחשבי PC במארז משובץ. מה שהופך אותו לכה מקובל הוא הקומפקטיות הנוחה שלו, שמשמעותה שאפשר להשתמש בו למעשה בכל מקום כמערכת מוכנה ליישום. ועל אף עקבת מעגל של 4 x 4 אינצ’ים בלבד, הלוחות המשובצים עדיין מציעים מספיק מקום עבור אינסוף ממשקים מלפנים ומאחור. יתרון נוסף של מערכות אלו הוא כמובן מערכת התקינה SGET. עד עתה, לא ניתן היה למצוא מערכת ניתנת להשוואה של מחשב מארח תקני בלתי תלוי ביצרן, לא במערכות של 3.5 אינץ’ ולא ב- Pico-ITX, עבור מערכת שהייתה ייחודית בתחום המחשבים האישיים (PC) הנתונים במארז. מערכת תקנית כזו מספקת סיבות עיקריות להצלחה בשוק המשובצים: ראשית, היא מבטיחה – כמו כל גורמי הצורה התקניים – שתכנוני מערכת זהה לעקבת מעגל יישארו זמינים לשנים רבות. שנית, היא מבטיחה תצורת מערכת אחידה גם כאשר רוכשים אותה מיצרנים שונים, מאחר שקבוצה מסוימת של ממשקים מהווה חלק אינטגרלי מהמפרט. התקן דורש גם שלוחות eNUC יתמכו בטווח טמפרטורה תעשייתית של 0OC עד 60OC לפחות, או אפילו בטווח טמפרטורה נרחב יותר של -40OC עד +85OC. בנוסף, היצרנים מתבקשים להבטיח זמינות לטווח ארוך של 5 שנים, לפחות. כל זה ייחודי בשוק המחשבים האישיים הנתונים במארז, בזכות המפרט של SGET.

מערכת סביבתית נרחבת

עם כל כך הרבה יתרונות משכנעים, יש כבר היום אינספור יצרני לוחות ומערכות eNUC בשוק. באופן כזה הלקוחות זוכים בחופש לבחור תמיד בפתרון הטוב ביותר. הטווח הרחב של אביזרים זמינים – מפתרונות קירור סטנדרטיים ועד ערכות כבלים למארזים – הופך לקלה את רכישת הרכיבים מספקי צד שלישי. מאחר שהתפתח מתוך תקן תעשייתי, גורם הצורה eNUC מציע גם עלות רכיבים נמוכה עבור יישומים משובצים, מפני שיש לעתים קרובות אפשרות לייצור המוני, שמאפשר שמירת עלויות חד פעמיות (NRE) מינימליות. ולבסוף, העובדה שקהילת מפתחים גדולה פועלת עם גורם צורה זה מבטיחה שהתקן ישתפר באופן קבוע.

כל היתרונות האלו הופכים את המחשבים האישיים במארז eNUX הקומפקטיים והסטנדרטיים לאפשרות מרתקת במיוחד ליישומים רבים בעלי גורם צורה קטן והספק נמוך. תיק המוצרים שכולל תרחישי שימוש נרחב במיוחד מפני שהמערכות הקומפקטיות מתאימות למעשה לכל מקום ביישומים ניידים ואישיים. עם הרחבות הממשקים היחידות עבור מגוון שווקים תעשייתיים ומשובצים, מתקבל גם מבחר רחב של קונפיגורציות ממשקים ואפשרויות התקנה מיצרנים שונים. למשל, קיימים פתרונות שולחניים קשיחים לתחנות עבודה, וכן מערכות להתקנה על קיר או בתקן DIN rail לשימוש בארונות בקרה, ולהתקנת VESA מאחורי תצוגות. התקן eNUC מושלם גם עבור יישומי רכב – כל עוד קיים ספק כוח משולב מתאים.

איור 01: המעבדים בסדרות Ryzen Embedded V1000 ו- Ryzen Embedded R1000 של AMD משלבים באופן חלק את הארכיטקטורות של היע”מ Zen ושל הגרפיקה Vega וממזגים ביצועי גרפיקה רבי יכולת של יחידת עיבוד גרפית (GPU) עם ביצועי יע”מ מובילים.

ספקים מבוססים של התקנים משובצים מהמרים על AMD

ספקים של מחשבים אישיים במארזים קומפקטיים כאלו, המיועדים לשימוש בסביבות תעשייתיות קשות, כוללים חברות כגון ASRock Industrial, EEPD, OnLogic ו- Simply NUC. כל אחד מהספקים האלו מציע כיום פלטפורמה פתוחה וניתנת להתאמה מבוססת על מעבדי Ryzen משובצים מסדרת V1000 וסדרת R1000 של AMD. ההתקנים BoxPC‑NUCV ו- BoxPC‑NUCR של EEPD עבור מחשבים אישיים משובצים, מתוכננים במיוחד לדרישות גבוהות ביותר של אמינות וזמינות לטווח ארוך. משפחת מוצרים אלו מספקת מחשוב לביצועים גבוהים אפילו במרחבים הקטנים ביותר, רמה גבוהה של בטיחות ומהימנות פונקציונלית בטווחי טמפרטורה שבין -40OC עד +85OC וגמישות מעולה. בעזרת שימוש במודולי כניסה/יציאה ב- USB מוכחים מ- EEPD, אפשר להוסיף בקלות ממשקים תעשייתיים כגון CAN, GPIO או LTE/UMTS, בזמן שהשילוב של מחשבים אישיים במארז אל תוך מערכות ניידות, כגון תצוגות רכב ורובוטים ניידים, יהיה קל יותר עם ספק הכוח לטווח רחב ברמה שמתאימה לכלי רכב.

ASRock Industrial הציבה את המחשבים האישיים שלה, דגמים 4×4 iBOX-R1000 ו- 4×4 iBOX-V1000 הנתונים במארז ללא מניפה, כמחשבים אישיים זעירים משובצים רב תכליתיים לביצועים גבוהים, שמתאימים ליישום תעשייתי בפעולה בטווח טמפרטורה שנע מ- 0OC עד 50OC. OnLogic רואה במחשבים האישיים שלה, חסרי המניפות הנתונים במארז שתי ליבות וארבע ליבות – ML100G-40 – את הפתרון האידיאלי לשערי חיבור (gateway) תעשייתיים ולמשימות בקרה בריבוי ליבות, או כחלופה לפתרונות שולחניים עבור תחנות עבודה. עם המערכות העמידות והקשוחות שלה, Sequoia V8 ו- Sequoia V6, מתמקדת Simply NUC בעיקר בתצוגות שילוט דיגיטלי, מערכות קיוסק אלקטרוני ומערכות מידע וניתוח קצה. למטרה זו, שני המחשבים האישיים במארז מציעים מארז מתכת מוקשח להתקנת VESA וקונפיגורציות כניסות/יציאות ייעודיות למשתמש, בין שאר הדברים.

איור 2: מחשבים אישיים תעשייתיים מוקשחים עם מעבדי סדרות V1000 ו- R1000 משובצים של AMD זמינים מאת ASRock Industrial, EEPD, OnLogic ו- Simply NUC

מדיה רבת עוצמה ומחשבים אישיים זעירים לארגונים

ליישומים עם רגישות לעלות, השותפים של AMD מציעם גם תכנונים של מחשבים אישיים זעירים חסכוניים יותר. הדגמים 4×4 BOX-R1000V ו- 4×4 BOX-V1000M של ASRock הם שתי דוגמאות למחשבים אישיים זעירים משובצים רבי עוצמה ורב תכליתיים, יעילים מאוד מבחינת עלות, שמתאימים לסביבת בידור ביתית, ליישומים עסקיים וליישומים תעשייתיים. המחשבים האישיים הזעירים בריבוי תצוגות של Tranquil מתוכננים עבור דרישות ייחודיות לגיימינג, לשילוט דיגיטלי וליישומי POS. כאלו, הם לא רק תומכים בעד ארבע תצוגות של 4K, אלא אפשר גם להגדיר אותם בקונפיגורציה לזיכרון RAM של עד 32 ג’יגה ביית, 2 TB M.2 SSDs ולשני פסי שידור כפולים של
Wi-Fi ו- Bluetooth.

תיבת טקסט: האינטליגנציה מלאכותית של הדברים (AIoT)

האינטרנט של הדברים (IoT) ומחשוב קצה הן שתי התפתחויות טכנולוגיות חשובות ביותר במחשוב משובץ בשנים האחרונות. זמינות של יותר כוח מחשוב שקיים בזכות התקני יע”מ (CPU) בריבוי ליבות בעלי ביצועים גבוהים, עם יחידות מחשוב מקבילי רב כגון היכולת הגרפית של Radeon של AMD הקיימת במערכות על שבב (SoC) ב- Ryzen Embedded V1000 וב- Ryzen Embedded R1000 של AMD, אפשר למזג למערכת אחת את האינטרנט של הדברים ומחשוב קצה עבור אינטליגנציה מלאכותית (AI). שילוב זה, של טכנולוגיות שכוללות את תשתית האינטרנט של הדברים ואינטליגנציה מלאכותית, שמכונה גם האינטליגנציה המלאכותית של הדברים (AIoT), יוביל בעתיד ליישומי אינטליגנציה של הדברים, שיהיו יעילים אף יותר, לקשר גומלין אדם–מכונה משופר ולניהול וניתוח נתונים בעלי יכולות רבות יותר. עם זאת, כדי לגרום לכך שהאינטליגנציה המלאכותית הזו של הדברים תופיע מהר, יש צורך בפתרונות של מעבדים בעלי ביצועים גבוהים ופונציונליות מרובה, כגון המשפחה המשובצת Ryzen של AMD, שנתמכת במערכת סביבתית מעמיקה של שותפים בתחומי החומרה והתוכנה אשר יכולים להציע ליצרני ציוד מקור (OEM) מארזים מתאימים המבוססים על תוכנת AIoT בקוד מקור פתוח כמו למשל Open Compute (ROCm) ו- OpenCL של Radeon. רשימת שותפי התוכנה של AMD בתחום זה כוללת את AlphaInfo, Beechwoods, ClearBlade, Enigmedia ו- MulticoreWare.

איור 3: מחשב אישי זעיר (mini) למדיה, מותאם באופטימיזציה לעלות ומחשב אישי זעיר מותאם לארגונים, עם זמינות ארוכת טווח ועם מעבדי Ryzen המשובצים של AMD, למשל תוצרת ASRock ו- Tranquil

דגם טווח TDP ליבות/ תהליכונים תדירות בסיס/ טורבו יחידות מחשוב גרפיות תדירות מעבד GPU תצוגות בדידות טווח טמפרטורות צומת (°C)
V1807B 35-54W 4/8 3.35/3.8 11 1.3 4 0 – 105
V1756B 35-54W 4/8 3.25/3.6 8 1.1 4 0 – 105
V1605B 12-25W 4/8 20/3.6 8 1.1 4 0 – 105
V1404I 12-25W 4/8 2.0/3.6 8 1.1 4 -40 – 105
V1202B 12-25W 2/4 2.3/3.2 3 1.0 4 0 – 105
R1606G 12-25W 2/4 2.6/3.5 3 1.2 3 0 – 105
R1606G 12-25W 2/4 2.4/3.3 3 1.0 3 0 – 105
R1606G 8-10W 2/4 1.5/2.8 3 1.0 3 0 – 105
R1102G 6W 2/2 1.2/2.6 3 1.0 3 0 – 105

סדרות המעבדים Ryzen Embedded V1000 ו- Ryzen Embedded R1000 של AMD עם מעבד גרפי משולב.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות