חדשות היום

לא נס ליחו

בעוד השיח הישראלי העכשווי בעניין מטוסי קרב הוא בעיקר סביב עיסקת ה F-35 לאיחוד האמירויות והמירוץ האזורי אחרי חמקנים, ארצות הברית נושאת מבט לשוק המשני של  מטוסי הקרב. מי שחשב שניתן כבר להספיד את ה  F-16הוותיק,  מטוס הקרב הנפוץ בעולם, טעה! בחודש אוגוסט האחרון נחתם חוזה חדש בין יצרנית המטוס לוקהיד מרטין לממשלת ארצות הברית, לאספקת 90 מטוסי     F-16  BLOCK 70/72 , לטייוואן ומרוקו. העסקה  נחתמה במסגרת הסכמי FMS- Foreign Military Sales , בין המדינות, כאשר חלק המימון האמריקני של הפרוייקט לא פורסם. אלא שלהסכם נוסף סעיף חדש, תחת השם,   IDIQ-   indefinite-delivery and indefinite-quantity fixed-price-incentive contract, שמשמעותו מחיר אחיד לדגמי הבסיס של המטוס, בלי קשר לזהות הלקוח. סעיף שמטרתו העיקרית  היא ליצור תנאים נוחים יותר ללוקהיד מרטין בשיווק המטוס בעולם, הן מבחינת המחיר והן מבחינת זמני האספקה.

תמונה: מטוסי F-16 ו F-35 בטיסצ אימון באריזונה

“כיום תהליך תמחור של כל עסקה מסורבל מאד ומורכב”, מסביר ג’י אר מקדונלד, סגן נשיא לוקהיד מרטין לפיתוח עיסקי בראיון לעיתון flight global. “זה תהליך התפתחותי שבו מוחלפות הצעות מחיר בין החברה למדינה הרוכשת. התהליך הזה ארוך, מורכב ודורש הרבה מאד התאמות עד הגעה להסכמה על המחיר הסופי. בכל חוזה כזה אנחנו נכנסים לתהליך שלוקח כמה שנים, מה שמצריך משני הצדדים תשומות רבות “.

העיקרון החדש קובע מחיר סטנדרט קבוע  לדגם המתקדם ביותר של ה  F-16 ללא קשר לזהות הלקוח. הקונפיגורציה הבסיסית כוללת מערכות גנריות של לוקהיד מרטין בהן: אוויוניקה, מערכות ניהול משימה, מערכת שמירת גובה בטיסה צמודת קרקע (Automatic Ground Collision Avoidance System ), “חליפת” לוחמה אלקטרונית, מערכות מכ”מ וסוג אחד של מנוע. בלוקהיד מרטין מאמינים כי מעתה כל המכירות יעשו על בסיס המחיר הקבוע, למעט המכרז שבו מתחרה החברה על מטוס הקרב החדש לחיל האוויר ההודי, מטוס שזכה לשם F-21  (ראו הרחבה). המחיר הנוכחי (שלא פורסם) סוכם בין לוקהיד מרטין לממשל והוא אקטואלי לשנתיים הקרובות, אחר כך יידון המחיר מחדש בשתי נקודות זמן שונות כדי לבצע התאמות.

תמונה: של חיל האוויר המרוקאי F-16 D

“אנחנו מאמינים שכך נוכל להאיץ את תהליך המשא ומתן ולהפוך אותו לשקוף. כולם ידעו מה המחיר הבסיס”, אומר מקדונלד. “מעבר להאצת ההתמחרות, ה IDIQ יביא לקיצור זמני אספקה של המטוסים, שכן קווי הייצור לא יצטרכו לעשות התאמות לקונפיגורציות מיוחדות. במידה ויהיו כאלה, זה יסוכם וייחתם בהסכם נפרד מול כל מדינה”.

בהקשר הזה הדוגמא הטובה ביותר היא חיל האוויר הישראלי שדרש מלוקהיד מרטין דגם מיוחד של מטוס ה “סופה” F-16 i. הדגם הישראלי עבר התאמות במיכלי הדלק וגוף המטוס במטרה להתאימו למערכות אוויוניקה, לוחמה אלקטרונית וחימוש מיוחד מתוצרת ישראל. אחרי 50 שנה, העבירה  בשנה שעברה החברה את קווי הייצור של ה F-16 מפורת וורת טקסס, לגרינוויל בדרום קרוליינה. בטקסס הוסבו קווי הייצור במלואם ל F-35.

תמונה: טקס גלילת מטוס ה F-16 הראשון\ טקסס « 1978

בלוקהיד מרטין מעריכים כי ל F-16 BLOCK 70/72 יש שוק מבטיח, במיוחד בקרב המדינות שמפעילות מטוסי קרב ישנים. חלקן אפילו שייכות כיום לברית נאט”ו, כמו רומניה וקרואטיה, שעדיין מפעילות מטוסי מיג 21 ומיג 23. על פי FLIGHT GLOBAL, טסים כיום בעולם 2,280 מטוסי F-16  מדגמים שונים, שמהווים 16 אחוזים מכלל מטוסי הקרב בעולם. המטוס הנפוץ אחריו ברשימה הוא הסוחוי 27/30 הרוסי.

“לחלק מהמדינות רכישת ה F-16 תהיה אבן דרך לקראת רכישת חמקנים”, מסכם מקדולנד. “עצם הכניסה למועדון של מדינות מאושרות על ידי הפנטגון, הוא בבחינת קיצור הליכים משמעותי להמשך תהליכי רכש. אספקט נוסף היא העובדה שלא כל מדינה מוכנה או יכולה לרכוש כיום F-35, בין אם זו מדינה שעדיין לא נמצאת ברמת יחסים מספיק אדוקה עם ארצות הברית או בין אם זו “בגרות” של חיל האוויר שלה. צריך לזכור שהקפיצה בין מיג 23 ל F-35 היא עצומה. חייבים  לעבור בדרך פלטפורמה אווירית נוספת מדור 4  כדי להתרגל לרמת הטיסה והטכנולוגיה. ה F-16  BLOCK 70/72  הוא הפלטפורמה האידיאלית לגשר על הפער הזה”.

 

הזווית הישראלית

לעסקת המטוסים הגדולה בין מרוקו, טאיוואן וארצות הברית יש גם זווית ישראלית. מספר חברות ישראליות מספקות מערכות למטוסי ה F-16  BLOCK 70/72 , בהן גם חברת ORBIT, המתמחה בתקשורת לוויינים, מערכות עקיבה ופתרונות לניהול קשר ושמע במערכות מוטסות. בתחילת חודש אוגוסט האחרון הודיעה ORBIT על עסקה בשווי 46 מיליון דולר עם לוקהיד מרטין לאספקת מערכת Orion  Combat (3D-AMS)   למטוסי ה F-16. על פי ההודעה של החברה לבורסה, העסקה אמורה לכלול גם העברת טכנולוגיות וחלק מקווי ייצור להודו, כתמיכה לתוכן מקומי עבור מטוס ה F-21  של חברת לוקהיד מרטין, במידה והוא ייבחר על ידי חיל האוויר ההודי.

הפוטנציאל ההודי

לוקהיד מרטין מתחרה בימים אלה על מטוס הקרב הרב משימתי הבא של חיל האוויר ההודי. המכרז לאספקת 110 מטוסים אמור להיות מוכרע בשנה הקרובה. לצורך כך התחייבה לוקהיד מרטין לשלב ב F-21 אוויוניקה מפרויקט ה F-35, מסך הפעלה כללי של כל מערכות המטוס –  single-panel cockpit, ותאי דלק פנימיים. בנוסף, התחייבה החברה לייצר חלקים של המטוס בהודו יחד עם חברת Tata Advanced Systems  . שיתוף פעולה הזה אמור  להחזיר לכלכלה ההודית כ 15 מיליארד דולר מהסך הכולל של העסקה.


תמונת שער: מטוס “סופה” F-16 i של חיל האוויר הישראלי
צילומים: lockheed martin וחיל האוויר הישראלי

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות