יינות לבנים מזנים קדומים, ביקב סגל

לאחרונה משתמשים גם היקבים בהצגת יינותיהם החדשים במפגשי זום. לאחרונה ישבתי בכיסא מרופד, בביתי, מול שני מסכי מחשב, טעמתי יינות חדשים והאזנתי להסברי היינן. הפעם הוא היה עידו לוינסון, היינן הראשי של יקב סגל – אחיו של יקב ברקן.

היינות הלבנים החדשים היו יינות מעניינים, בסיפורם, מסדרת קדומים. מראווי ודבוקי.

ניראה שגם הקיסר הרומאי אדריאנוס ששלט בארץ לפני כ- 2000  שנה, נהג ללגום מיינות בזנים האלה.

מקצועני יקב סגל החלו לפני מספר שנים לשקם ולפתח שוב את הזנים, העתיקים, ולייצר מהם יינות ייחודיים בטעמם הפירותי והארומות, שלהם.

באוניברסיטת אריאל עורכים כבר מספר שנים מחקרים על זני ענבים שהיו נפוצים בכרמי אזורנו לפני מאות ואלפי שנים. מסתבר שאותרו יותר מ-100 זנים מקומיים,  של ענבי מאכל וענבי יין.
המראווי והדבוקי נמצאו מתאימים ליין. מספר יקבים , כמו  כרימיזן ורקנאטי, מייצרים יינות ממספר זנים עתיקים , כבר מספר שנים. להתאים ליצירת יין. מתברר שבבדיקת דנ”א לא נמצא קשר בינם לבין אלפי זנים אחרים המפוזרים בעולם.

מתברר שזן הענבים מראווי זהה במאפייניו לזן חמדאני ובאזורים שונים במזרח הארץ ובמישור החוף הדרומי משתמשים, כבר שנים רבות בשמות השונים של הזנים ומראייהם קצת שונים זה מזה.

בטעימת הזום טעמנו את שני היינות הלבנים החדשים מסדרת “קדומים”, מראווי ודבוקי שיוצרו מענבי בציר שנת 2019 , ע”י הצוות של יקב סגל, שגם העביר את המיידע הבא:

מראווי – סדרת ‘קדומים’, בציר 2019

מראווי הוא זן מקומי קדום, אחד הזנים הבודדים שנשתמרו באזור ארץ ישראל. אזכורים ראשונים למראווי קיימים עוד מתקופת הרומאים, כך שהזן קיים באזורנו לפחות 2,000 שנה, אך תפוצתו הצטמצמה וכיום הוא כמעט ונכחד.

יין זה מגיע מכרם יחידני שניטע לפני מספר שנים בכדי לשמרו. גפני המראווי גדלות בו בטרסות מתפתלות בכרם קטן בבר גיורא, הרי יהודה.

יין זה הינו אחד מהיינות הבודדים המופקים בארץ (ובעולם) מזן קדום ויוצא דופן זה והוא מספק הזדמנות נדירה לטעום את אחד מהזנים הבודדים ששרדו כאן, שנים רבות.

נתונים טכניים:

הרכב זנים: מראווי 100%

זמן וטמפ’ תסיסה: לאחר הסחיטה, המיץ עבר הצללה בטמפרטורה נמוכה להפרדת המשקעים ולאחר מכן תסס בטמפ’ מבוקרת של 18 מעלות במשך 9 ימים.

יישון היין: 6 חודשים בחביות בנפח 500 ליטר משומשות, המיוצרות מעץ אלון צרפתי .
השימוש בחביות ישנות נועד להקטין את טעם העץ שיישאר ביין, לאחר תקופת היישון.

רמת האלכוהול: 11%  (נמוכה יחסית)

pH        : 3.22

רשמי טעימה מהיקב:

באף ניתן לחוש בארומה של הדרים ופרחים לבנים ומינראליות מודגשת, וניל וקפה קלוי שמקורם בהתיישנות עם השמרים בחביות עץ אלון צרפתי גדולות.

בפה מורגשת חמיצות רעננה, תבלינים ומליחות עדינה. הגוף מלא והסיומת מתובלת וארוכה במיוחד.  (דבר חשוב ביינות טובים)

 דבוקי – מסדרת ‘קדומים’, בציר 2019

 גם זן זה הינו זן מקומי קדום, אחד מהזנים הבודדים שנשתמרו באזור ארץ ישראל. עד שנות ה- 50 , של המאה הקודמת היה זן זה נפוץ ביותר אך תפוצתו הצטמצמה מאד בשנים האחרונות.

ענבי יין זה מגיעים מאזור הגליל התחתון, מכרם הגדל בסוכה – שיטת הדלייה (גידול) עתיקה הדואגת להסתיר את הענבים מקרני השמש הלוהטת.

היין הוא אחד מהיינות הבודדים המופקים בארץ (ובעולם) מזן קדום ויוצא דופן זה וגם הוא נותן הזדמנות נדירה, לחובבי היין המחפשים דברים חדשים, לטעום את אחד מהזנים הבודדים ששרדו בארץ, אלפי שנים ולא הוכחדו.

מסתבר שענבי הדבוקי גדלים רק בישראל ומביאים עוד נקודת מבט להיסטוריית זני ענבי היין בארץ.

נתונים טכניים:

הרכב זנים: דבוקי 100%

זמן וטמפ’ תסיסה: לאחר הסחיטה, המיץ עבר הצללה בטמפרטורה נמוכה להפרדת המשקעים ולאחר מכן תסס היין בטמפ’ מבוקרת של 18 מעלות למשך 12 ימים.

יישון היין: 8 חודשים בחביות 500 ליטר משומשות, המיוצרות מעץ מאלון צרפתי
רמת האלכוהול: 12%

pH      : 3.30

רשמי טעימה מהיקב:

באף ניתן לחוש בארומת אפרסק, פרי הדר ומינראליות, וגם וניל ותבלינים שמקורם בהתיישנות בת שמונה חודשים עם השמרים בחביות עץ אלון צרפתי גדולות.
בפה מורגשת חמיצות רעננה והסיומת הדרית, מתובלת וארוכה במיוחד.

מחיר מומלץ לצרכן של בקבוק יין מסדרת “קדומים”, של יקב סגל: 79 ₪ ​

יקב סגל
יקב סגל, הנמצא במתחם יקבי ברקן בקיבוץ חולדה, הוקם בשנת  1787 ברוסיה הלבנה, וצאצאי המשפחה המשיכו את ייצור היין בארץ לאחר עלייתם בשנות העשרים של המאה הקודמת.
היקב נותן כבוד לטרואר ובעיקר לענבים, וממשיך בכך בשיטות הייצור של היין המבוססות על מינימום התערבות. שיטות עשייה אלו, הן שיטות עשייה מסורתיות וטבעיות המדגישות את טעמיו האמיתיים של הענב ואת הקשת הארומטית שלו. החזון של אנשי היקב הוא לשמור על האותנטיות המקסימלית של הענב. הכי קרוב לטבע שניתן, או במילים אחרות – חזון לייצר יינות פראיים.


ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות