חדשות היום

חיית כיס

“אם בעבר יכולת אווירית היתה שמורה רק לכוחות אוויריים, כיום גם כוחות רגליים, משוריינים וימיים יכולים להצטייד בכוח אווירי. הפתרון של פעם הוא לקרוא למל”ט לסיוע. הפתרון של היום הוא כלי אורגני שנמצא אצלך ברכב או באפוד”. את הדברים הללו אמר בחודש אוקטובר האחרון לעיתון “הארץ”,  אל”מ במילואים גדי קופרמן, מייסד ומנכ”ל חברת הרחפנים הישראלית   SPEAR. החברה פיתחה בשנים האחרונות מספר רחפנים קטנים ומתקדמים שהוסבו משימושים אזרחיים לשימושים צבאיים.

הפיתוח האחרון של החברה שסוקר בעולם בהרחבה,  הוא ה Ninox 40 Handheld , רחפן טקטי קטן המקופל בתוך קפסולה ייעודית  המיועד לשיגור מיידי.  המערכת מורכבת מרחפן קטן שמוקפל בתוך קפסולה מיוחדת המשמשמת גם משגר ידני. הפעלת הרחפן מתוך פאנל הפעלה קטן, לא מצריכה פריסה של אמצעים מיוחדים לצורך השיגור, מלבד כמובן החלטת מפקד. מיד לאחר השיגור מתוך הקפסולה (בדומה להפעלת פצצת תאורה ידנית), הרחפן נפרש מיידית ומייצב את עצמו באוויר ללא התערבות מצד המפעיל. ל Ninox 40 Handheld  טווח טיסה של עד 5 ק”מ (תלוי בתוואי הקרקע והיכולת לעמוד בתקשורת רציפה עם המפעיל),  זמן טיסה של עד 40 דקות, והוא יכול לשמש למשימות מודיעין, מעקב, רכישת מטרות וסיור. הוא מצוייד במצלמת יום ולילה, בעל יכולת עקיבה אוטומטית ואפשרות שיגור תוך כדי תנועה ומתחת מחסה.

ה  Ninox 40 Handheld  תוכנן במיוחד להפעלה ע”י מפעיל בודד, אורכו הוא 28 ס”מ, ומשקלו  פחות מ – 250 גרם. המידות האלה מאפשרות לו להיות קל  מספיק כדי לשאת אותו בתוך תאי  האפוד של לוחם חי”ר. גם מבחינת ההפעלה הוא נחשב למתקדם מאד, עם יכולת טיסה אוטונומית, או בהפעלה מרחוק. במהלך הטיסה הוא משדר בזמן אמת תמונה לאחור, למסך טאבלט שנמצא אצל המפעיל.  הגמישות התפעולית שלו מאפשרת סימון מטרה על גבי מסך המגע,  כשהפקודה מועברת אוטומטית לרחפן שמתמקד בה באופן אוטונומי. בנוסף ניתן לסמן על הטאבלט נתיב טיסה, או חזרה אוטומטית לכוח, הכל על פי הוראת המפעיל. הפיתוחים הללו זכו להתעניינות רבה של משרד הבטחון כבר בשלבים המוקדמים שלהם, עם הצגת הקונספט. כיום זוכה חברת  SPEAR   לליווי צמוד של משרד הבטחון.  בחודש ספטמבר האחרון חשף בראיון לעיתון “ישראל היום” ראש ענף כטב”מ ורחפנים במפא”ת,  כי משרד הבטחון משקיע ב SPEAR כחברת השקעות לכל דבר: “הרחפנים גדלים ומתפתחים בסביבה האזרחית בקצב גבוה יותר מהסביבה הצבאית. החלטנו במפא”ת לרכוב על הגל ולרתום טכנולוגיות מהסביבה האזרחית שמעניינות אותנו לטובת מערכת הביטחון. בחרנו להתמקד במספר חברות הזנק צעירות ולהשקיע בהן, בדומה לקרן הון סיכון. אם בחברה אזרחית הקרן משקיעה כדי שיהיה אקזיט, אנחנו רוצים אקזיט בטחוני – הכנסת המערכת לשירות מבצעי. אנחנו מחפשים טכנולוגיה מהירה ועדכנית, ובמחירים זולים, כדי שכמה שיותר חיילים יוכלו להשתמש בה”.

תמונה: שיגור ידני של רחפן ה Ninox 40 Handheld
צילום: SPEAR UA

פיתוח מעניין נוסף של SPEAR, שנעשה בתחילת הדרך הוא שילוח רחפן ה Ninox 40 מתוך מטול רימונים שנמצא בכל מחלקת חי”ר סטנדרטית בצה”ל (בעבר כונה מטול ה 40 מ”מ –  203-M). הרחפן שמורכב בתוך קפסולה, מוכנס לקנה המטול ונורה בזווית של 45 מעלות לאוויר. בדיוק כמו השילוח הידני של ה Ninox 40 Handheld, גם כאן הרחפן מתייצב אוטומטית באוויר. מחירו של כל רחפן נע סביב ה 2000 דולר, מה שמאפשר להתייחס אליו כאל אמצעי מתכלה.  ” אצל אנשי רחפנים, עניין משמעותי הוא זמן הפריסה. ברחפנים הקיימים צריך להוציא מהאפוד, לפרוס, להפעיל, להמריא. עד אז המטרה נעלמת. אצלנו שולפים ומשגרים, ללא הכנות”, סיפר בועז בן חיים, מנהל מכירות ופיתוח עיסקי ב  SPEAR לעיתון “הארץ”. החברה הוקמה על ידי גדי קופרמן לפני קצת יותר משלוש שנים תוך הקפדה על  סודיות מוחלטת, מחשש להשתלטות על ידי אחת מהחברות הבטחוניות הגדולות. “כל הטכנולוגיה של רחפני קפסולה היא פיתוח עצמי שלנו”, הוא מספר בראיון לאתר  .army recognition “ה  Ninox 40 Handheld, הוא הרחפן היחיד בעולם שמשוגר ידנית ומכאן גם מיגוון היכולות המבצעיות שלו. הוא יכול לשמש כוחות קומנדו וכוחות חי”ר  מתמרנים.  בנוסף הוא מוצר מצויין לשימוש כוחות משטרה וכיבוי אש במשימות אזרחיות. הוא נותן יכולת תצפית ומעקב מיידיות, שהמשמעות שלה היא תגובה מהירה ואפקטיבית לאירוע מתפתח”.

תמונה: רחפן Ninox 40 במעוף
צילום: SPEAR UA

בנוסף ל  Ninox 40 פיתחה SPEAR שני דגמים נוספים גדולים יותר  66Ninox  ו  103Ninox  . דגם ה  66 Ninox  מיועד לשיגור מטנקים, נגמ”שים או רכבי שטח קלים. בניסויים שלו הודגמה גם יכולת שיגור תוך כדי תנועה. הוא בעל יכולת נשיאה של מתע”ד במשקל של עד 700 גרם, וזמן שהייה באוויר של עד 50 דקות, כולל בתנאי מזג אוויר מורכבים. ה 103Ninox הוא הדגם הגדול ביותר של SPEAR והוא מיועד לשיגור מפלטפורמות ימיות. גוף הרחפן מוקשח יחסית לשני הדגמים הקטנים יותר, מה שמאפשר לו עמידות ויציבות בתנאי מזג אוויר קשים. הוא יכול לשאת מטע”ד במשקל של עד 1.5 ק”ג, וזמן שהייה של שעה באוויר בנוסף הוא יכול לפעול בתצורת נחיל יחד עם רחפנים וכלי טייס אחרים.


תמונת כותרת: שיגור Ninox 40 ממטול 40 מ”מ
צילום: SPEAR UAV

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות