כיצד האחסון יאפשר ל- 5G לשפר את הבטיחות ברכבים

למרות שטכנולוגיית 5G עדיין בחיתוליה, ההערכה היא שעד 2025 חלקה בתקשורת העולמית יגיע לכ-20%. רשתות 5G מציעות מהירות העברת נתונים שיכולה להגיע עד 10 גיגה-ביט/לשנייה – בערך פי 100 מהר יותר מאשר בדור הקודם – וזמן שיהוי נמוך של 1 אלפיות-השנייה. הן לא ישפיעו רק על מה שאנחנו יכולים לעשות עם המכשירים הניידים האישיים שלנו, כמו טלפונים וטאבלטים, אלא ישמשו גם כקרש קפיצה אל המהפכה הבאה בתעשיית הרכב.

באחד המאמרים הקודמים, עסקנו גם בהיבט הבטיחות של רכבים אוטונומיים. בעידן שבו נהגים, נוסעים והולכי רגל מודאגים מבטיחות כלי הרכב האוטונומיים, יש לאזן בין רגולציה לחדשנות. רשויות צריכות לפקח על טכנולוגיית רכב אוטונומי ברמות 4 ו- 5, מבלי לפגוע בחדשנות. חברות רכב רבות ביצעו שינויים במדיניות הבדיקה בשטח של מכוניות אוטונומיות, תוך שיפור תהליכי הניסויים כמו גם חתירה לשקיפות הנתונים והצעת גישה למידע אודות נתוני נהיגה אוטונומיים, הן לרגולטורים והן לקהל הרחב.

נתונים מהווים גם הם נדבך חשוב ובסיס לפעולת כלי רכב אוטונומיים יעילים ובטוחים. מידע שנצבר מרשתות מוקדמות של מכוניות מקושרות ישמש כמאגר אימונים, כדי לסייע למכוניות עתידיות בשיפור יכולת ההחלטות. נהגים שישוחררו ממשימת הנהיגה, יעסקו ביישומי פרודוקטיביות, ופנאי, עתירי נתונים בפני עצמם.

שירותים נוספים מבוססי נתונים ייבנו על פי סוג הרכב האוטונומי: רכב מסחרי ומוניות יאגרו יותר נתונים וידרשו אחסון גדול יותר, בשל שעות השימוש הרבות יותר ולטובת מנהלי ציי הרכב. יצרני רכב זקוקים לתשתית שתאפשר העברה קלה של נתונים מאוחסנים אל הענן, לצורך בניית מודלים ללמידת מכונה, או שירותים מבוססי נתונים. עומס נוסף על סביבת האחסון ייווצר כאשר רכבים אוטונומיים ברמה 3 ומעלה ישתמשו בשילוב אסטרטגיות מחשוב ענן ומחשוב בשולי הרשת, כדי לשרת מערכות AI, להבטיח תגובה מהירה ולחסוך בעלויות העברת נתונים.

השחקנים בתחום אחסון נתונים יהפכו לשותפים מרכזיים של תעשיית הרכב: הם יידרשו לאספקה ​​יציבה של רכיבים לטווח הארוך. בניגוד לאלקטרוניקה צרכנית, אספקה ​​ליצרני רכב כרוכה בעמידה בתקני איכות הנוגעים לעבודה בטמפרטורות גבוהות ובתנאי סביבה קשים, כמו גם לבטיחות המערכת.

עם נפחי המידע שיזרמו דרכן, לרשתות ה-5G תהיה השפעה ישירה גם על הבטיחות ברכבים, במיוחד בשלושה תחומים:

המפות המקושרות של הדור הבא: המפות כיום כבר מעודכנות באופן ישיר וחי בפרטים אודות תנאי הנסיעה, אבל הן יתפתחו כדי לקבל ולספק הרבה יותר מידע בזמן אמת. הרכבים, באמצעות כמות גדולה יותר של חיישנים ומצלמות, יסרקו בהתמדה את הדרך וסביבתה. כשרכבים יאתרו כבישים חדשים, עבודות בכביש, שינוי במספר הנתיבים או במיקום של נתיב, הם ישלחו את המידע הזה לענן, וממנו הוא ישותף עם רכבים אחרים, הולכי רגל וכן יחידות מידע המוצבות לאורך הכביש.

תקשורת משופרת: V2X (תקשורת רכב להכל – Vehicle-to-Everything) היא הטכנולוגיה המאפשרת לרכבים להחליף מידע עם חלקים אחרים של מערכת התנועה כמו רכבים אחרים, תשתית והולכי רגל.

טכנולוגיית 5G תאפשר למכוניות להשתמש בממשק ה-PC5 הישיר (באמצעותו מכשיר אחד יכול לתקשר אחר בערוץ ישיר) וכן בממשק Uu המשתמש במגדלי תקשורת של טלפונים ניידים כדי להתחבר אל רשתות גישת רדיו. 5G תביא את היכולת ליצירת קשר ממרחק של עד 600 מטרים עם תקשורת PC5 ישירה, ועד ל-2 ק”מ באמצעות Uu. זה אומר ש-V2X תשלב יותר הרבה יותר חלקים נעים בתצוגת הרכב ותספק זמן רב יותר (ולמרחקים גדולים יותר) כדי להגיב לשינויים בתנאי הנסיעה בהקדם, וזה יכול להיות בגלל תאונות, סגירת נתיבים, נתיבים מצופי קרח, רטובים או מכוסים בפסולת.

ממשק ה-PC5 יאפשר לרכב לתקשר עם הולכי רגל או רוכבי אופניים באמצעות הטלפונים הניידים שלהם, ומכשירים אחרים, וכך למנוע תאונות כתוצאה מפינות עיוורות או אנשים שיורדים לכביש בין שתי מכוניות חונות. הנהג ברכב וכן הולך הרגל/רוכב האופניים יקבלו אתראה בזמן בכדי שיוכלו לנקוט בפעולה המתאימה.

עדכוני תוכנה אוטומטיים: עדכוני תוכנה אלחוטיים, OTA, כבר קיימים עבור מספר רכבים אבל בעתיד גישה זו תהפוך לתקן. לרכבים יהיו יותר התקנים, חיישנים ומצלמות מסוגים שונים, וכל אלה יסתמכו על שירותים שתלויים זה בזה. עדכונים מסוג זה יהפכו שכיחים, ותדירים, בדיוק כמו שהתרגלנו לראות בעדכוני הטלפונים שלנו.

יותר נתונים, יותר אחסון

מכוניות מקושרות שולחות ומקבלות ברצף סוגים שונים של נתונים והן מתחילות, כתוצאה מכך, להיראות כמו דאטה סנטר קטן.

לאחסון הנתונים יש תפקיד מרכזי בניהול של מפות, מפתחות האבטחה של V2X, יישומים, רישום מידע וכן להקמת חוצצים עבור עדכונים אלחוטיים. מיליוני שורות הקוד שכבר קיימות בתוכנות של הרכבים, וימשיכו להיות שם, מאוחסנות בכל רכב במוצרים המבוססים על זיכרון הבזק מסוג NAND שאינם זקוקים לחשמל כדי לשמור על המידע ששמור בהם. הם גם מבטיחים שהמידע הזה יהיה מאוחסן בבטחה ושניתן יהיה להעביר אותו באופן מיטבי ואמין בין סוגי מערכות הרכב השונות בכל עת, ובה בעת להקל על צווארי בקבוק ביצועיים, לספק תכולה גדולה יותר כדי לטפל ביותר נתונים מקומיים ולאפשר אינות ברמה גבוהה גם בעת תנודות רבות או שינויים בטמפרטורה. ובעת שהשימוש ב-V2X מגיע גם לתחומים אחרים מעבר לרכבים, האחסון חיוני גם עבור יחידות שמוצבות בצידי הכבישים, בהתקני עיר חכמה כמו רמזורים וכן בדאטה סנטרים שמטפלים בתעבורת הענן וביחידות הקצה שאוספים ומעבדים את האקו-סיסטם הזה של הנתונים.

5G תפתח את הדלת לעידן חדש של בטיחות ברכבים, וחוויית הקישוריות של הרכב תקבע באמצעות היכולת שלו להעביר מידע במהירות שזהה למה שרשת ה-5G מאפשרת לו. בניית הבסיס המיטבי למידע שאותו יש לאסוף, לשמור, להעביר ולגשת אליו תהיה אם כך מפתח שיאפשר לנהגים ונוסעים לנסוע בביטחון רב יותר.


ראס רובן, דירקטור, תעשיית הרכב הגלובלית, ווסטרן דיגיטל

תגובות סגורות