לבד בשמיים

למביט מהצד בשדה התעופה בסן חוזה קליפורניה , זה נראה כמו טיסה שגרתית של מטוס קל – הסעה לתחילת המסלול , האצה, המראה, טיסה במעגלים במשך 15 דקות מעל שדה התעופה, ואז הגעה לנחיתה והסעה חזרה לרחבת החנייה. אלא שהטיסה הזו לא הייתה טיסה רגילה, בתא הטייס לא היו טייסים והמטוס הופעל מרחוק על ידי מפעיל קרקעי. מי שעומד מאחורי הפרויקט הזה היא חברת הסטארט אפ האמריקנית Reliable Robotics  שסיימה  בשנה שעברה  סדרה של 50 טיסות נשלטות מרחוק במטוס נוסעים קל מדגם  Cessna 172. מטרת הניסוי הייתה להוכיח כי ניתן בזמן קצר להסב  מטוסים קלים לפלטפורמות מאויישת מרחוק בעלות יכולת טיסה אוטונומיות, מבלי לסכן חיי אדם. מעבר להצלחת הניסוי,  זו הייתה הטיסה האוטונומית הראשונה של מטוס אזרחי ללא טייס מעל אזור מיושב. לצורך הניסוי המיוחד הזה נזקקה החברה לאישור מיוחד  ממנהל התעופה האמריקני – FAA.

ניסוי בטיסה אוטונומית במטוס Cessna 172
צילום: Reliable Robotics

 Reliable Robotics  היא חברה שמושכת לאחרונה תשומת לב רבה  בארצות הברית בשל הרקע של שני המייסדים שלה. היא הוקמה לפני שלוש שנים על ידי שני מדענים, רוברט רוז ויורג פרפל שעבדו בעבר  ביצרנית המכוניות החשמליות TESLA  ויצרנית הטילים ומעבורות החלל  SPACE X, שתי חברות ענק בעלות מובילות טכנולוגית, השייכות ליזם הסדרתי אילון מאסק. שני המייסדים, משלבים ידע רב בפיתוח ודיגטציה של מערכות מוטסות. רוז, היה מנהל פיתוח תוכנות הטסה ב SPACE X ומאוחר יותר פיתח את טכנולוגיית ה “טייס/נהג אוטומטי” למכונית ה TESLA. שותפו פרפל היה בצוות הפיתוח של מערכות ממוחשבות לטיל   9 FALCON, המשמש כפלטופרמה המרכזית של SPACE X לשילוח לווינים ואחר כך עבר לפרויקט מעבורות החלל בחברה. השניים חברו במטרה לפתח כמה שיותר מהר מערכות טיסה אוטונומיות לשוק האזרחי.

 Reliable Robotics  פעלה מאז הקמתה מתחת לרדאר התקשורתי, עד לפרסום תוצאות הניסוי בספטמבר האחרון. את ניסוי הטיסה הראשון היא עשתה   עם מטוס קטן,   Cessna 172,  ובהמשך היא מתכננת להטמיע את המערכת  במטוס גדול יותר,  Cessna 208 Caravan המשמש כיום חברות שילוח והפצה להובלת מטענים לטווחים קצרים. סדרת טיסות ניסוי ראשונה  עם   Cessna 208 Caravan נערכה בחודש יוני האחרון,  כשהמערכת הדגימה בשלב הזה יכולת נחיתה אוטונומית. המערכת עצמה כוללת   אוויוניקה, תוכנה, מערכות מכאניות, תקשורת, וממשקים לבקרה מרחוק. המפעיל האנושי נמצא בתחנה קרקעית ומשם הוא מפעיל את המטוס. הסיבה לכך היא החוקים הנוקשים של רשות התעופה האמריקנית, המחייבים קו ראייה רציף בין המפעיל לפלטפורמה המוטסת, בזמן הפעלה מעל אזורים מיושבים.

” יש לנו מוצר מצויין ביד. אני חושב שבעניין הזה נוכל לשכנע את הרשויות כי המערכת שלנו בטוחה לחלוטין ועומדת במגבלות הנדרשות”, אמר רוז בראיון למגזין FLIGHT GLOBAL. “אנחנו מתכננים לראות שימוש מסחרי ראשון בפלטפורמה שלנו בתוך שנתיים מהיום”. על פי הסקירה הבטחונית של משרד הבטחון, היעד הוא להשיג רישיון בהתאם לתקנות FAA Part 23 למטוסי תובלה. כדי לקדם את הפיתוח כמה שיותר מהר ליישום מסחרי, בחרו ב Reliable Robotics שלא לבנות פלטפורמה אווירית חדשה אלא להתבסס על מטוסים קיימים,כאלה שהם כבר  בעלי רישיון טיסה של רשות התעופה האמריקנית, ובכך לעקוף חלק מהותי בהליך האישורים הפדרלי. שני המטוסים שנבחרו לניסוי ה Cessna 172  וה Cessna 208  קיבלו רישיון טיסה של ה FAA לפני עשרות שנים, כך שתהליך רישיון חדש אמור לכלול רק את מערכות התוכנה החדשות וןלא את הפלטפורמה עצמה. על פי התכנון, מי שיעקוב אחרי המטוס בכל שלבי הטיסה האוטונומית שלו יהיה טייס מהקרקע, שתפקידו לפקח על המערכות. הוא יהיה גם מי שינהל את השיח מול גורמי הפיקוח לאורך המסלול, ויתערב בהטסה עצמה,  רק במידה ויידרש לכך. על פי רוז,  מערכת השליטה מרחוק תכלול סדרת פקודות שינוהלו כולן בלחיצת כפתור., כך למשל פקודת המראה. המפעיל יורה על המראה בלחיצת כפתור ומכאן המטוס יעשה את כל הפעולות לבד, וזאת בשונה מהנוהל היום של הטסת מטוסים ללא טייס. אלה מופעלים מרחוק בכל שלב של הטיסה. “כאשר אנחנו יוצרים סט של פעולות אוטונומיות למטוס, המפעיל מרחוק הופך להיות הרבה יותר יעיל, וכך הוא יכול לנהל כמה משימות יחד”, אומר רוז.

אלא ש Reliable Robotics לא לבד בשוק הזה. גם חברת XWing מסן פרנסיסקו מפתחת מערכת דומה על אותו מטוס, Cessna 208. על פי המגזין FORBES שהקדיש לשתי החברות הללו כתבה נרחבת בקיץ האחרון, XWing רכשה חברת שילוח קטנה מטקסס, והיא עומדת להגיש ל FAA בקשה לרישיון המערכת בתוך כמה חודשים. על פי בכירים בחברה, הטיסות הראשונות יהיו אוטונומיות לחלוטין, אבל יכללו בשלב הראשון טייסים בתא הטייס כדי לוודא שהמערכת בטוחה לטיסה מעל אזורים מיושבים. עד הקיץ האחרון השלימה החברה כ 40 שעות טיסה באופן אוטונומי, כאשר מהנדסי החברה תרגלו במהלכן מצבי חירום הכוללים מניעת התנגשות והתרסקות לקרקע. על פי המודל הכלכלי שהחברה הציגה, השימוש בטכנולוגיית הטיסה האוטונומית במטוסים קיימים אמורה לחסוך לחברות השילוח קרוב ל 30% מההוצאות, בשוק בשווי של 142 מיליארד דולר בשנה.


תמונת כותרת: ניסוי בטיסה
אוטונומית במטוס Cessna 208
צילום: XWING

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות