חדשות היום

דור שישי בפתח

בעוד מטוסי הדור החמישי, ה 35-F האמריקני ה 20-J הסיני וה 57-SU הרוסי הולכים וצובריםשעות טיסה  וניסיון מבצעי , המחליף שלהם, מטוס הקרב דור שישי,  כבר נמצא בתהליך מואץ של פיתוח. רוב מדינות אירופה המערבית, שחלק מהמדינות בה הצטיידו ב 35-F, החליטו לפתח באופו עצמאי את המטוסים הללו למרות העלויות העצומות. אחד השיקולין הוא פיתוח יכולות טכנלוגיות עצמאיות שאמורות לייצר מקומות עבודה במדינות עצמן. כל למשל בריטניה ואטליה חברו יחד לפרויקט “TEMPEST”, בעוד גרמניה וצרפת הקימו פרויקט נפרד משלהן. כולן מכנות את המטוס חמקן דור שישי, כולן מכוונות ליכולת מבצעית ראשונית  באמצע שנות ה 30 של המאה הנוכחית.

הפרויקט הבריטי – איטלקי שמתחלק ברובו בין BAE  האנגלית ל LEONARDO האיטלקית זכה במהלך נובמבר האחרון לזריקת עידוד משמעותית עם אישור תקציב ממשלתי ייעודי בסכום של  16.5 מיליארד פאונד (כ 20 מיליארד דולר) למה שהוגדר, “פיתוח טכנולוגיות פורצות דרך”. בשל הביקורת הציבורית על ההוצאה החריגה אמר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג’ונסון כי מדובר בצורך חשוב לאומה הבריטית “בתקופה מורכבת מבחינה בטחונית”.

על הפרויקט השאפתי הזה הכריזה בריטניה במהלך הסלון האווירי בפארנבורו, 2018. על פי התכנון, המטוס יהיה דו מנועי,  בעל תצורת חמקנית ויכולת נשיאה של נשק שגא קולי בתאים הפנימיים שלו. על פי הדרישה המבצעית של חיל האוויר הבריטי, מערכות הנשק של המטוס אמורות לכלול גם נשק אנרגטי (תותחי לייזר). בנוסף, אמור המטוס להיות בעל יכולת מתקדמת  של עיבוד מידע רב בזמן אמת, יורכבו בו מערכות שליטה ובקרה על נחילי רחפנים,  והוא יוכל להפעיל במקביל פלטפורמות לא מאויישות מסוגים שונים. על פי המודלים הראשונים המטוס אמור להיות מאוייש בטייס אחד, אם כי יש תכנון גם לגרסה עם יכולת טיסה ללא טייס. לא ברור האם מדובר בשני דגמים שונים שיפותחו או יכולת דואלית לכל מטוס.

ב 2019, חתמו ממשלות שבדיה ובריטניה על הסכם שיתוף פעולה במחקר ופיתוח של יכולות דור שישי, אם כי השבדים לא הכריזו כי הם חלק מהפרויקט עצמו. כרגע הכוונה היא ליצור קונסורציום של חברות בריטיות-איטלקיות שיפתחו כל אחת מערכות שונות של המטוס. על פי ראש תכנית ה TEMPEST בחברת  BAE הבריטית, המטוס אמור להיכנס לשירות ב 2035 ולהחליף בשלב הראשון את מערך מטוסי ה TYPHOON ואחר כך בהדרגה גם את  מטוסי ה 35-F. במהלך חודש אוקטובר האחרון פרסמה חברת LEONARDO UK (הסניף הבריטי של השותפה האיטלקית), כי היא מפתחת מערכת מכ”מ ייחודית ל TEMPEST בשם  MFRFS  –   Multi-Function Radio Frequency System. המכ”מ החדש  אמור להיות בעל  יכולת עיבוד  מהירה פי 10,000 ממערכות המכ”מ האווירי הנוכחיות. על פי הודעת LEONARDO UK,  המכ”מ החדש יעבד בשניה אחת כמות מידע המקבילה לתעבורת המידע של כל העיר אדינבורו. מבחינת ממשק העבודה בקוקפיט, בדומה לקסדת הטייס של ה 35-F  (מתוצרת אלביט הישראלית) , גם ב  TEMPEST מתוכננת תצוגה רבודה על הקסדה של כל מערכות המטוס והמידע הרלוונטי. אחד החידושים עליו מדברים ב BAE הוא יכולת ליצור נווט וירטואלי – בצורת אוואטר דמוי אדם-  לצד הטייס בפועל, וזאת רק במהלך טיסות מבצעיות מורכבות הדורשות הפעלה של מספר מערכות במקביל. בנוסף מתכננים הבריטים, בשיתוף חברת המנועים ROLLS ROYCE, מנוע מתקדם שיעבוד על חום גבוה יותר במטרה להגדיל את נצילות המנוע והמטוס ובמקביל להקטין באופן משמעותי את פליטת הפחמן הדו חמצני.

מדינה נוספת שאיתה שוקלים הבריטים והאיטלקים לשתפ פעולה היא יפן, שמפתחת כרגע לבדה את מטוס הקרב העתידי שלה. הפרויקט היפני שנקרא X-F אמור להיות גם הוא מטוס קרב חמקן מדור שישי, עם יכולות מתקדמות של שליטה ובקרה על מערכות נשק שונות, חימושים מתקדמים ויכולת עיבוד נתונים מהירה. שר ההגנה היפני הודיע כי עד סוף השנה אמורה להתקבל ההחלטה עם איזה מדינה ייחתם הסכם שיתוף הפעולה. בעניין הזה צפוי מאבק לא פשוט בין בריטניה לארצות הברית שכן ברקע נמצאת גם חברת לוקהיד מרטין, יצרנית ה 35-F וה 22-F, שפיתחה בעבר עם יפן את ה 2-F שמבוסס על מטוס ה 16-F.

“תאום דיגיטלי” – digital twin

חברת BAE חשפה את השיטות הספרתיות המתקדמות המשמשות בפיתוח מטוס הקרב הבריטי מהדור השישי –טמפסט (Tempest). על פי החברה, שילוב של מודלים ממוחשבים (במתכונת הידועה בשם “תאום דיגיטלי” – digital twin)  ודגמים פיסיים המודפסים במדפסות תלת ממד יתרמו לקיצור משמעותי של זמן הפיתוח המטוס מתוכנן וגם נבחן באופן וירטואלי תוך שימוש במחשבים מתקדמים הבוחנים את הביצועים האווירודינמיים של תצורות שונות. טייסי ניסוי יכולים להטיס את המטוס הווירטואלי באמצעות סימולטור קרקעי. כדי לתמוך בסימולציות האווירודינמיות החברה מדפיסה דגמים של המטוס לשם בחינה במנהרות רוח על-קוליות. לדברי אנשי צוות הפיתוח, השילוב מאפשר לקצר שלבי פיתוח שארכו קודם לכן מספר חודשים לימים ספורים. BAE משתפת פעולה עם חברות נוספות ובהן רולס-רויס, לאונרדו ו-MBDA, כדי לפתח חיישנים מתקדמים ומערכות המבוססות על בינה מלאכותית.

הקונספט של “תאום דיגיטלי” מהווה גם בסיס ל”מפעל העתיד” של החברה אשר יעשה שימוש ברובוטים, בשרשת אספקה מבוססת נתונים, ובמכונות יצור מבוססות על בינה מלאכותית. לדברי החברה קווי היצור במפעל יותאמו לשינויים מהירים ללא צורך בזמני המתנה ארוכים ועלויות גבוהות. (מקור: לקט מו”פ- משרד הבטחון)

תמונה: הדמייה של מטוס ה TEMPEST
איור: BAE SYSTEMS


תמונה ותמונת כותרת: הדמייה של מטוס ה
TEMPEST
מקור: אתר חיל האוויר המלכותי www.raf.mod.uk

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות