שנת 2021 תהיה שנת מפנה בצורת העבודה שלנו וכמו בכל שינוי, גם כאן, הטכנולוגיה היא זו שתסייע להסתגל

ראיון עם יונתן סרוסי, מנהל מרכז הפיתוח של דרופבוקס בישראל

אין ספק שאחד התחומים שהושפע באופן ניכר ממגיפת הקורונה הוא סביבת העבודה שלנו. עבור חברות רבות, מנהלים ועובדים ברחבי העולם מגיפת הקורונה הובילה לשינויים ניכרים בדרך העבודה, מקום העבודה, התנהלות יום יומית אישית וצוותית וככל הנראה השינויים האלו ישפיעו עוד לטווח ארוך ואולי אף לתמיד.

עובדה זו מעלה שאלות רבות: איך נמשיך לעבוד, אילו טכנולוגיות נוכל לאמץ בכדי להקל על עבודה מרחוק, האם תהיה לנו בכלל יכולת בחירה ומה היתרונות והחסרונות של עבודה מרחוק.

יונתן סרוסי, מנהל מרכז הפיתוח של חברת דרופבוקס בישראל מנסה לעשות קצת סדר…

מה המסקנות שלך מהשנה החולפת?

זו היתה שנה מורכבת. משבר הקורונה הציב בפני המשק אתגרים לצד פוטנציאל להאצה של הטרנספורמציה הדיגיטלית. כולם ידעו שתחום זה יפרח בעתיד וכעת בהינתן הסיטואציה עמה כולנו מתמודדים, ישנו תהליך טבעי של האצת אימוץ טכנולוגיה זו, מה שהוכיח ששימוש נכון בכלים דיגיטליים מטפח שיתוף פעולה ויעילות בעסקים. למעשה, כמעט כל עסק, אפילו הקטנים יותר, עברו לפעילות דיגיטלית בהיבט שיווקי ותפעולי – משלוחים, שיפור לוגיסטיקה, עבודה מהבית. חבל שנדרשה טרגדיה עולמית כדי להגיע לנקודה זו, אבל אני מקווה שזה אומר שעסקים יהיו מוכנים יותר לבלתי צפוי בעתיד.

האם נגמר עידן המשרדים?

עם מעבר עולם העבודה לעבודה מהבית, יש להניח כי מגמה זו תמשך בצורה כלשהי גם לאחר הקורונה, בוודאי בקרב חברות ההייטק. סקר עולמי מצא לאחרונה כי 77% מכוח העבודה ירצה לעבוד מהבית בעתיד – למשך יום אחד לפחות בשבוע. גם במרכז הפיתוח של דרופבוקס התאמנו את עצמנו לימי המשבר. העובדה שהעיסוק המרכזי שלנו מתמקד בכלים לעבודה מרחוק סייעה לנו לא מעט לנהל את המשבר בצורה טובה. גם בחברה הגלובלית וגם במרכז הפיתוח בתל אביב עשינו הערכת מצב והבנו שיש לתת מענה אנושי ומקצועי לעובדים שלנו, כדי לספק להם מעטפת תמיכה כוללת בהיבט המשפחתי, האישי והעסקי כדי מצד אחד להמשיך לעבוד ומצד שני לתפקד באופן יעיל ולא שוחק בסיטואציה החדשה שנכפתה עלינו שכללה עבודה מהבית ויותר זמן משפחה. לאחרונה עברה דרופבוקס למודל עבודה באסטרטגיית Virtual First במסגרתו מתקיימת עבודה מרחוק באופן מלא וכחוויה עיקרית עבור העובדים, בשילוב “דרופבוקס סטודיוס” לעבודה צוותית כאשר היא נדרשת.

אילו אתגרים זה מעמיד בפני החברות?

העבודה מהבית חייבה אימוץ מהיר ונרחב של טכנולוגיות כגון פלטפורמות שיתוף, וועידות וידאו, חתימה דיגיטלית, ועוד. נוצרה סיטואציה טבעית של האצת אימוץ טכנולוגיות דיגיטליות בכמה שנים טובות ורבים מהשינויים הללו ימשיכו להיות איתנו גם בעתיד הרחוק. עסקים רבים כבר הצהירו על כוונתם להפוך ל’היברידיים’ – כאלה המאפשרים לעובדיהם לשלב בין עבודה מרחוק לעבודה במשרד. בשל כך אנו רואים כי חברות רבות ברחבי העולם אכן עוברות לאמץ צורות עבודה שונות, ולצד זה כמובן טכנולוגיות נדרשות לכך.

כיצד זה בא לידי ביטוי?

הצורך בגמישות – החל מהנוכחות הפיזית, דרך כלי עבודה ושיטות עבודה. חשוב לשמור על כח אדם איכותי ועל מנת לעשות זאת במציאות של היום, חייבים להיות גמישים בהיבט של שעות עבודה, מדידה על פי תפוקות ולא על פי שעות, מתן כלים לעבודה מהבית תוך שמירה על שיתופיות ועבודה בצוותים. דרושים כלים טכנולוגיים המאפשרים לנו לשמור על סביבת עבודה חכמה מבלי לפגוע בתהליכים ובתוצאות.

זה מציב אתגר בפני עסקים ומחייב אותם לבצע שינויים משמעותיים לטווח הארוך כדי להתאים את עצמם לצרכי העובדים. אולם אתגר זה הוא גם הזדמנות של פעם בדור לבצע אוברול במערכות מיושנות, ולוודא שהטכנולוגיה במקום העבודה שלנו תעבוד עבורנו, במקום לשמש כ”סרט הדבקה אנושי” בניסיון לחבר את הכל ביחד. להלן כמה כיוונים אליהם צפויה לפנות הטכנולוגיה במקום העבודה בתקופה הקרובה:

אימוץ חתימה אלקטרונית מהירה – אנחנו חוזים את סוף עידן הנייר כבר שנים. העובדים לא יזרקו בקרוב את הפתקים, המחברות האישיות שלהם או את שרבוטים בפנקס הרשימות. עם זאת, אנו ממשיכים להשתמש בנייר לרעה. באופן מזעזע, עובד המשרד הממוצע משתמש ב-10,000 גיליונות נייר בשנה, אולם מקום העבודה המבוזר החדש יביא בהכרח לסיום נוהג נפסד זה. החתימה האלקטרונית – eSignature, החלק המשלים את פאזל השינוי הדיגיטלי, נהנית מצמיחה אדירה (צפויה להגיע ל -19 מיליארד דולר עד 2023 על פי תחזיות של חברת המחקר Aragon Research). חתימה אלקטרונית מגדירה מחדש את יעילותן של טרנסאקציות עסקיות על ידי האצת תהליך החתימה משבועיים ליומיים בלבד,  וגידול ממוצע של כ-25% בסגירת עסקאות. חתימה אלקטרונית היא מנוע ליצירת להכנסות.

שיתוף פעולה אסינכרוני שיביא לסופו של זמן העבודה במשרד – לנוכח העובדה שרק 6% מכוח העבודה מצהירים שהם לא ירצו לעבוד מהבית בעתיד, הדרך שלנו ליידע, לשתף פעולה ולקבל החלטות תצטרך להשתנות בהתאם. לא רק מדענים מזהירים כי שיחות וידאו מעמיסות יותר על המוח מאשר פגישות אישיות, אלא גם צוותי עבודה ברחבי העולם חווים זאת. יתרה מכך, מכיוון שאנו תלויים פחות במיקומם של המשרדים, חברות מבינות שכעת שהן יכולות להיות גלובליות באמת ולהעסיק את עובדיהן במיקומים שונים עוד יותר. וכך צוותי עבודה מבוזרים יוכלו להגדיר מחדש את המשמעות של ‘עבודה משותפת’. אנו צפויים לראות גידול בשיתוף הפעולה האסינכרוני, שמשמעותו היא שימוש בכלים המאפשרים לכם להגיב, להעיר ולעקוב אחר שינויים בזמן שנוח לכם. כלים אלה יסייעו להפוך את שיתוף הפעולה הגלובלי לנוח וחלק – עם התראות המופיעות בזמן המתאים לאזור הזמן שלכם, ולאופן ניהול הזמן שלכם.

המטרה תהיה תפוקה ולא תשומה – שגרת העבודה המסורתית וההרגלים שלנו מבוססים על תפיסות מיושנות בנוגע לתפוקה. לפני המגפה, יום עבודה בין השעות 9-5 נחשב למסגרת הבסיסית ממנה אפשר לקבל תפוקה מסוימת. המשבר הוכיח שכדי להיות יעיל ולהגיע לתוצאות רצויות, אינכם צריכים להיות נוכחים פיזית במשרד חמישה ימים בשבוע. כיום, כשכוח העבודה הולך והופך למבוזר יותר ויותר, אין צורך למדוד את הזמן שאנחנו משקיעים בעבודה, אלא את איכותה של העבודה. חובה להאמין ביכולתו של כל עובד למלא את משימותיו על פי השיטות והכלים שלו. ואמון אין משמעו חוסר שליטה. נהפוך הוא – הוא אמצעי חיוני להבטחת תפוקה בעלת ערך.

אוטומציה תגרום לנו להתמקד במה שאנושי מחקר שערכה חברת מקינזי צופה כי עד שנת 2030, האנושות עשויה לאבד כ-800 מיליון משרות ברחבי העולם בשל האוטומציה – וישנן הערכות שבחלק מהתעשיות מגפת הקורונה מאיצה תהליך זה. אנו נוטים להתמקד בצד השלילי של האוטומציה, אולם יש לה גם צד מדהים: היא מגבירה את מה שעושה אותנו אנושיים. דו”ח עתיד העבודה לשנת 2018 של הפורום הכלכלי העולמי צופה עלייה בערכם של כישורים ‘אנושיים’ כמו יצירתיות, מקוריות, ויכולות שכנוע ומשא ומתן, בעוד שכישורים טכניים צרים יותר ייתפסו כחשובים פחות. האצת הגידול בהיקף האוטומציה פירושה שעלינו להעריך את התכונות האנושיות המולדות הבאות לידי ביטוי בעולם העבודה, וליצור סביבת עבודה בה עובדים מוערכים על פי הידע הנרכש והמיומנויות “הרכות” שהם מביאים לעבודתם, ולא על פי יכולתם לתמרן בין משימות שחוזרות על עצמן.

אין ספק שלטכנולוגיה יש היום מה להציע לארגונים על מנת להתגבר על צורת העבודה החדשה. בדיוק למטרה זו, יש היום טכנולוגיות, כולל הטכנולוגיה של דרופבוקס למשל, שמאפשרות לצוותים לעבוד יחד, מבלי לשבת פיסית באותו המשרד ולהרגיש כאילו הם נמצאים באיזור עבודה וירטואלי אחד משותף בסביבת עבודה חכמה משותפת ומאוחדת. כלי העבודה החדשים מאפשרים עבודה בקבוצות, גם כאשר כל אחד נמצא במקום אחר ואפילו עובד בשעות שונות. ישנם היום אפילו “שולחנות עבודה” חכמים שמאפשרים לעובדים לתפקד בצורה מיטבית גם בתוך “רעש” המידע שמסביבם, ולהצליח לתעדף  ולהתפקס במה שנכון לעשות באותו הרגע. ובנוסף, לחתוך את העומס של רעש המידע על ידי הצפת המידע הנכון בזמן הנכון, כך שהם יכולים לתעדף ולהתמקד בדברים המרכזיים. לפתרונות אלה מתווספים כמובן כלים שכולנו למדנו להכיר כמו זום, שיחות וידאו ועוד.

אני מאמין שעם הזמן נדע ללמוד כיצד עובדים נכון גם מרחוק ולהפיק מכך את המקסימום.

יונתן סרוסי, מנהל מרכז הפיתוח של
דרופבוקס בישראל


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות