אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת אריזונה יובילו את תחום אבטחת הסייבר מטעם מרכז האנרגיה ישראל-ארה”ב

מרכז האנרגיה המשותף של ישראל וארה”ב הכריזו כי האוניברסיטאות יובילו את תחום אבטחת הסייבר ויפתחו פתרונות מקיפים למתקני תשתיות אנרגיה המבוססות על בינה מלאכותית. במסגרת הפרויקט, יקבלו האוניברסיטאות מענק של מיליוני דולרים.

משרד האנרגיה, רשות החדשנות ומשרד האנרגיה של ארצות הברית בחרו בשתי אוניברסיטאות אשר יובילו את פעילות מאגד בנושא הגנת סייבר על מתקני תשתיות אנרגיה, יעסקו במחקר ויפתחו פתרונות מקיפים של אבטחת סייבר למתקני תשתיות אנרגיה קריטיים המבוססים על בינה מלאכותית. האוניברסיטאות הזוכות הן אוניברסיטת בן-גוריון בנגב והאוניברסיטה של מדינת אריזונה. בנוסף למוסדות האקדמיים ישתתפו במאגד אוטוריו, ערבה פאוור, סיגה ורד תקשורת מקבוצת רד-בינת. קבוצת המחקר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב כוללת חוקרים ממגוון תחומים. בראשה עומד סגן נשיא האוניברסיטה, פרופסור דן בלומברג, ואיתו שותפים פרופ’ ברכה שפירא, פרופ’ יובל אלוביץ’, פרופ’ יוליה מירסקי, פרופ’ ליאור רוקח, ד”ר אסף שבאי, ד”ר רמי פוזיס, ד”ר דוד טולפין וד”ר ניר ניסים.

מהצד האמריקאי ישתתפו החברות הבאות:

Georgia Tech Research Corporation, Nexant, DelekUS Holdings, Duquesne Light Company, Schweitzer Engineering Laboratories, The MITRE Corporation ו- Arizona Public Service.

האוניברסיטאות והחברות אשר זכו בקול הקורא לתחום הסייבר של המרכז למצוינות באנרגיה, הנדסה וטכנולוגיות מים ישראל ארה”ב (“מרכז האנרגיה”) יקבלו מענק של עד 6 מיליוני דולר. מאגד זה מצטרף לשלושת המאגדים שנבחרו בחודש מרץ 2020 בתחומים של אנרגיה פוסילית (גז ונפט), אגירת אנרגיה וממשקי מים ואנרגיה. שלושת המאגדים החלו לפעול בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2020.

סך ההשקעה במאגד הסייבר צפויה להגיע ל-12 מיליון דולר לשלוש שנים,  כולל השתתפות הגופים הזוכים, מה שמביא את סך ההשקעה של מרכז האנרגיה עד כה ל-67.2 מיליון דולר.

הקול הקורא פורסם ב- 29 ליולי 2020, והצעות מצד חברות, אוניברסיטאות ומכוני מחקר מארה”ב ומישראל התקבלו עד ה-17 בדצמבר 2020. לאחר תהליך בדיקה מקצועית של ההצעות, שהתקיים במקביל בשתי המדינות, נבחר מאגד אחד ע”י ועדה משותפת שהורכבה מנציגים בכירים ממשרד האנרגיה, רשות החדשנות ומשרד האנרגיה האמריקאי.

הקמת מרכז האנרגיה אושרה ע”י הקונגרס האמריקאי בשנת 2014, במסגרת החוק לשיתוף פעולה אסטרטגי ארה”ב-ישראל. בהמשך, ביוני 2018 חתמו שרי האנרגיה של שתי המדינות על הסכם יישום מרכז האנרגיה, שתוקצב באופן שווה ע”י שתי המדינות. מרכז האנרגיה ישראל-ארה”ב מנוהל ע”י קרן בירד
( BIRD Foundation ), הקרן הדו-לאומית ישראל-ארה”ב למחקר ופיתוח תעשייתיים.

בהכרזה הרשמית שפורסמה על ידי קרן בירד , הנציגים הבכירים של בעלי העניין במרכז האנרגיה, משרד האנרגיה האמריקאי, משרד האנרגיה הישראלי והרשות לחדשנות מסרו את ההצהרות הבאות:

מנכ”ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: “שיתוף הפעולה המתמשך בין ארה”ב לישראל בתחומי האנרגיה מעורר עניין רב והוא בעל פוטנציאל להתקדמות טכנולוגית מרשימה. משרד האנרגיה משקיע רבות בתחום ההגנה ממתקפות סייבר על תשתיות האנרגיה והמים, ואנו רואים חשיבות רבה בהשקעה במו”פ מתקדם בתחום זה. הפרויקט הנבחר הוא אחד משישה פרויקטים מצוינים שהוצעו על ידי עשרות גופים שביקשו לשתף פעולה במסגרת זו. הוא בעל רמה טכנולוגית גבוהה מאוד, ופוטנציאל מסחור טוב, ואני מאחל לנו שיצליח”.

ד”ר אנדרו לייט, עוזר מזכיר האנרגיה במשרד האנרגיה האמריקאי הוסיף: “הגנת סייבר על תשתיות אנרגיה הינה מפתח להצלחת מאמצנו להטמיע טכנולוגיות חדשניות למאבק במשבר האקלים, לקדם צדק חלוקתי של משאבי אנרגיה וליצור מקומות עבודה חדשים בתחום האנרגיה הנקייה. חיוני שפעילותנו תבטיח את ביטחונן ואמינותן של תשתיות אנרגיה קריטיות, ותגן על נכסי ה-DOE. אני שמח כי המאגד הבינלאומי הנבחר בין ארה”ב ועמיתנו בישראל יפתח כלים חדשים להתמודדות עם איומי הסייבר הצפויים בהמשך. המאגד יתבסס על ההשקעה שלנו במשאב האנושי, בשרשראות האספקה וביכולתנו לעמוד ביעדי האנרגיה הנקייה שהצבנו.”

ד”ר עמי אפלבום, יו”ר רשות החדשנות והמדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה מסר: “בעידן בו טכנולוגיות חדשניות גדלות בצורה אקספוננציאלית, הסיכון ממתקפות סייבר גדל משמעותית, בייחוד בכל הנוגע למתקנים קריטיים כמו מתקני אנרגיה. אנו שמחים לראות רמה גבוהה של מעורבות מצד שתי המדינות ומאחלים למאגד הזוכה, הכולל מוסדות אקדמיה וחברות, הצלחה רבה באבטחה של סקטור האנרגיה והאוכלוסייה ברחבי העולם בתקופה בה אנו חווים שינויים אדירים.”

פרופ’ דן בלומברג, סגן נשיא אוניברסיטת בן גוריון בנגב, שהיה ציר מרכזי בהצעה זו ובבניית המאגד בתחום הסייבר בבאר שבע הסביר  כי “מענק זה מעיד על שיתוף פעולה חזק בין  BGU, ASU ו GT. שיתוף הפעולה בין אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת אריזונה קיים בתחומים רבים, כולל מחקר סביבתי, מחקרי אקלים במדבר וכיום גם באבטחת סייבר ואנרגיה. אוניברסיטת בן-גוריון והמכון הטכנולוגי בג’ורג’יה שיתפו פעולה בתחום אבטחת הסייבר. שני המוסדות האמריקאים כבר ערכו ביחד פעולות בתחום האנרגיה. הסכם זה מפגיש בין שלושת השותפים הגדולים הללו ונותן את המשאבים לבניית ידע חדש החיוני לחברות הן בארה”ב ובישראל. בהיותי בוגר אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת אריזונה, אני חש גאווה גדולה במיוחד בזכייה במענק החשוב הזה ובבניית שיתוף הפעולה הזה.”


תמונת כותרת: פרופ’ דן בלומברג – קרדיט צילום דני מכליס אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות