מטיסים את הנגב

האם בריטניה בדרך להיות המדינה הראשונה באירופה שבה יועברו חבילות ללקוחות על ידי רחפנים? רשות התעופה האזרחית הבריטית  Civil Aviation Authority (CAA) העניקה בסוף חודש אפריל האחרון  לחברת הרחפנים Sees.ai רישיון להתחיל בניסויי טיסה של רחפני משא, בשלושה אזורים במדינה. מטרת הניסוי היא לבחון את יעילותה ובטיחותה של המערכת בסביבה אזרחית, כאשר הרחפן עצמו מוטס ללא קו ראיה ישיר עם המפעיל. מי שכבר הקדים את הבריטים בהקשר הזה היא חברת נתיבי איילון הישראלית, שביצעה בסוף חודש מרץ האחרון  ניסוי  שבו מערכת שליטה אוטונומית ניהלה טיסות של כ 20 רחפנים במקביל. הניסוי שנערך בחדרה כלל רחפנים מחמש חברות שונות.  בנוסף, הוזנו למערכת השליטה האוטונומית נתונים של עוד עשרות רחפנים וירטואלים במטרה לבחון את היכולת שלה לנהל תעבורה אווירית בספיקה גבוהה.

“כיום 20 אחוז מהגודש בפקקים נובע משינוע של סחורות”, אומר בראיון מיוחד לניו טק, מנכ”ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר. “מספיק שאנחנו מורידים את הנתון הזה בכמה אחוזים, וכבר תורגש הקלה משמעותית בכבישים. החזון שלנו הוא ליצור מצב שבו נעים בשמיים בצורה אוטונומית לחלוטין מאות רחפנים, שכולם מנוהלים ומפוקחים על ידי מערכת שליטה מרכזית”.

חברת נתיבי איילון – שהפכה בשנים האחרונות לחברה ממשלתית שאמונה על איתור, ניסוי והטמעה של טכנולוגיות תחבורה חדשות – מנהלת את המיזם הלאומי  “נעמה” –   ניידות עירונית בממד האווירי,  המשותף למשרדי התחבורה וראש הממשלה, רשות התעופה האזרחית והרשות לחדשנות . מטרת המיזם היא לקדם יכולת הפעלה מסחרית של רחפנים במרחב העירוני  לצד הסדרת הרגולציה המורכבת של הטסת רחפנים בגובה נמוך והצורך בתיאומים רבים עם תעברוה מטוסים. בנוסף למיזם “נעמה” מנהלת חברת נתיבי איילון יחד עם מפא”ת במשרד הבטחון, את הפרויקט הלאומי של הקמת שדה הניסויים הראשי לרחפנים וכלי טיס בלתי מאויישים בעיר ירוחם.

תמונה: רחפנים בניסוי בשדה החדש בירוחם
קרדיט: דוברות ירוחם

“משבר הקורונה הוכיח לעולם, וגם לישראל שצריך לייצר מחוללי צמיחה חדשים”, מספר בן מאיר. “שדה הניסויים בירוחם הוא דוגמה קלאסית איך במחשבה נכונה, יוזמה ורתימה מהירה של כל הגורמים הרלוונטיים, מייצרים שוק חדש. אנחנו רואים את זה מספרית. לפני שנה כשיצאנו לדרך עם מיזם “נעמה”, היו רק שלוש חברות שעסקו בתחום הזה, כיום אנחנו עם רשימה של 87 חברות. בנוסף לכך יש התעניינות גדולה מאד בעולם, במיוחד אחרי שהוכחנו את היכולת בניסוי עם עשרות רחפנים בחדרה”.

מתקן הניסויים החדש בירוחם מתוכנן לשמש את התעשיות הביטחוניות והאזרחיות בתחום מערכות מיני כטב”מ ורחפנים . הניסויים הראשונים  כבר החלו לפני מספר חודשים, והחזון הוא ליצור  “חממה” לחברות סטארט אפ מקומיות, שתכלול תשתית מחקרית ומרחב אווירי ייעודי  לתחום הכטב”מ,  בדגש על  רבי-להב ורחפנים. על פי הודעת ההשקה של השדה באמצע  חודש אפריל האחרון: “המיקום בנגב יאפשר מתן מרחב נוח וזמין  לפיתוח תפישות הפעלה ותרחישים חדשים הדורשים ניסוי ובדיקה באמצעות סימולציות וניסויי טיסה בפועל”.  בטקס אמרה ראש עיריית ירוחם טל אוחנה כי החזון שלה הוא ליצור במקום את האקוסיסטם הטכנולוגי של ישראל בכטב”ם, בלווין חדש ובפיתוח אמצעי לחימה מדויקים. לצורך זאת התחייבה העירייה לבנות במקום קרית משרדים עם תשתית תקשורת מתקדמת, בדומה לאזורי ההי טק במרכז הארץ.

כיום פועלות בישראל כ-160 חברות בתחום הרחפנים, כאשר 50 מהן עובדות בשיתוף עם מערכת הביטחון. זו הסיבה שרשות התעופה האווירית (רת”א) מצאה את עצמה עם עלייה משמעותית בפניות מצד הציבור לרישוי וניסויים בהיקפים הולכים וגדלים.    שדה הניסויים בירוחם אמור לתת את המענה  לניסויים האלה באזור סטרילי ובטוח להפעלה.

תמונה: (מימין) איתמר בן מאיר מנכל נתיבי איילון, טל אוחנה ראשת
העיר ירוחם וד”ר דני גולד ראש מפא”ת במשרד הבטחון
צילום: באדיבות חברת נתיבי איילון ודוברות ירוחם

“למעשה מדינת ישראל הרימה כאן פרויקט לאומי שנתן פתרון לתחום מתפתח, שהולך וצובר תאוצה אדירה בעולם  ולצד זאת מצריך רגולוציה מורכבת. עצם החבירה שלנו כגוף המבצע לרשות התעופה האזרחית ומשרד הבטחון, קיצר הרבה מאד תהליכים מורכבים”, אומר בן מאיר. “בעבר, חברה שרצתה לעשות ניסוי טיסה הייתה חייבת לפנות בעצמה לרשויות השונות ולסנכרנן בין כמה גורמים. היום ניסוי כזה מצריך רק הזמנת מקום ושעה  בשדה בירוחם. אנחנו אחראים על כל התיאומים הנדרשים ומספקים  גם את התשתיות שכוללות משרדים, חדרי בקרה ותקשורת. מעבר לזה, החבירה שלנו למשרד הבטחון גם פתחה גם ערוץ קשר ישיר לחיל האוויר שפותח עבורינו שטחים נוספים לניסויים, מה שמגדיל משמעותית את נפח הפעילות הפוטנציאלי של השדה”.

לצורך הניסוי במערכת השליטה האוטונומית שנערך בחדרה, בנתה נתיבי איילון את חמ”ל השליטה שלה  במרכז הבקרה של תחנת “מרכזית מפרץ”. למרות הצלחת הניסוי עדיין לא ברור היכן ייבנה מרכז השליטה הארצי של תעבורת הרחפנים, כשעל הפרק גם מבנה במרכז סבידור בתל אביב.

“המטרה שלנו היא לבנות חדר בקרה ממוחשב בדומה לבור שליטה של חיל האוויר או חמ”ל של שדה תעופה שבו הכל דיגיטלי ואוטונומי. כל רחפן יקבל תוואי טיסה מוגדר מהמערכת, היא תוודא שהוא קיבל אותו אישר ונע בו. בעולם לא קיימת רגולציה לפעילות כזו, וכאן אנחנו פורצי דרך. מעבר לזה המערכת תדע לדבר עם תנועת המטוסים האזרחית והצבאית. בניסוי הדגמנו כיצד ניתן להמשיך בהטסה של הרחפנים למרות שיבוש GPS. המערכת והרחפן ידעו לעבור למערכות ניווט אחרות, ועדיין לשמור על תוואי הטיסה”.

 

צה”ל שדה הניסויים החדש והשימוש הגובר ברחפנים צבאיים

מי שהצטרף לחברות המסחריות שעורכות ניסויים בשדה החדש בירוחם הוא צה”ל, שהגביר לאחרונה באופן ניכר את השימוש ברחפנים למטרות תצפית ותקיפה. בהקשר הזה נזכיר את התקיפה שמיוחסת לישראל בלב רובע הדאחייה בדרום ביירות באוגוסט 2019. אז טען חיזבאללה כי ישראל תקפה רכב ומבנה בעזרת רחפני נפץ. על פי פרסומים בתקשורת הישראלית, מטרת התקיפה הייתה מתשן מיוחד שסיפקה איראן לחיזבאללה במסגרת פרויקט דיוק הטילים של הארגון. ישראל נדגיש מעולם לא הגיבה רשמית לטענות הללו מלבנון.

קורונה ורחפנים

אחד התהליכים שהאיצו את בניית השדה בירוחם הייתה מגיפת הקורונה. בשיאה של המגיפה והחשש מהדבקות המונית של צוותי הרפואה, ערכה חברת נתיבי איילון ניסוי ברחפנים במספר בתי חולים בארץ. הרחפנים הטיסו עשרות בדיקות ותרופות בין המחלקות השונות, במטרה להפחית עד כמה שניתן את המגע עם החולים במחלקות הקורונה.

 


תמונת כותרת: רחפנים בניסוי בשדה
החדש בירוחם
קרדיט: יניב אפוטה מועצה מקומית ירוחם

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות