חדשות היום

הענן וטכנולוגיות 5G ו- V2X יסייעו למכוניות ולתשתיות “לדבר” אלה עם אלה ועם הערים שמסביב

ראיון עם הדס טופור כהן מחברת HARMAN

המכוניות המקושרות שיגיעו בקרוב אל כבישי ארצנו, מתוגברות בטכנולוגיית ענן, 5G ו- V2X, יידעו לדבר האחת עם השנייה, עם הרמזורים והשלטים, תשתיות הדרך והערים ובעצם, עם העולם כולו ויתרמו לא רק לבטיחות הנוסעים והורדת העומסים, אלא יתרמו לחויית הנסיעה החדשה. ראיון עם  הדס טופור כהן מ HARMAN

תעשיית האוטו-טק ממוקדת בשנים האחרונות בכמה שינויים משמעותיים שהענף עובר ובפיתוח של מספר טכנולוגיות בולטות, שהצלחתן תשנה את החברה האנושית, בינהן אפשר למנות את הנהיגה האוטונומית (שעשתה המון רעש וקצת נדחקה לשוליים לאחר שהשוק הבין כי עוד רחוקה הדרך למכונית האוטונומית המלאה), רכבים חשמליים והתשתית לפריסתן, שיתופיות של מכוניות ו/או נסיעות וקישוריות לכלי רכב. בעוד חלק מהטכנולוגיות מככבות תדיר בתקשורת, הרכיב האחרון במהפכה הצפויה, שמדבר על יכולות התקשור של מכוניות לא זכה לפופולריות תקשורתית כחבריו.

יצאנו לבדוק עם אחת המומחיות בתחום, הדס טופור כהן, מנהלת קבוצת המוצר ופיתוח עסקי לפתרונות OTA & Cybersecurity, בחברת HARMAN ומרצה אורחת בכנס EcoMotion 2021 (18-20 במאי 2021), על מה בדיוק מדובר.

״כשמדברים על קישוריות של כלי רכב, בבסיס מדובר בפתרון שאמור לאפשר לכל מכונית על הכביש לקבל ולשדר מידע מהסביבה ואל הסביבה, בין אם מדובר במכוניות אחרות, תשתיות כביש, דוגמת מערכות שילוט ורמזורים ועד בעצם לכל רכיב רלוונטי בסביבה (Vehicle to Everything: V2X). בתיאוריה, המכונית המקושרת תוכל לתקשר (וסביר שבסיוע הענן) וללא תיווך של מכשירים ניידים ברכב, עם כלי רכב ורכיבי תשתיות והנהנים המידיים יהיו הנהגים שיכולו לנסוע בצורה בטוחה יותר, חלקה יותר ותוך התאמה לתנאי הכביש, חבריהם הנהגים האחרים, מזג האוויר וכד׳״.

האם זה אומר שנבלה פחות זמן על הכבישים בפקקים?

״הרשויות שבכבישיהם יסעו הרכבים המקושרים, יוכלו מצידן לנהל אופטימלית את רשת הכבישים, לחלק נכון יותר משאבים ועלויות, להגביר שוויוניות בין המשתמשים השונים בכבישים, לווסת תנועה, לדווח על סכנות ותקלות ולייעל את התנועה הצפופה ולהורדת הגודש התחבורתי. מחקר שערך מרכז אפקה לתשתיות תחבורה ולוגיסטיקה עבור המדען הראשי, העריך כי אכן, הקמת תשתית מקושרת עשויה להקטין את בעיית הגודש בכבישים בנוסף לתועלות שנובעות מחיסכון בבניית תשתיות, בטיחות והיבטים סביבתיים. יישומים מבוססי V2X מאפשרים ניצול מרבי של היצע התשתיות באמצעות הקטנת המרחק בין הרכבים הנעים והנעת כלי רכב במהירות אופטימלית. פיתוח של יישומי V2X לניהול ביקושים, המבוססים על גישת תשלום-לפי-שימוש  use-per-pay)) עשוי לחולל שיפור נוסף ברמת השירות. להערכת המחקר, התועלות מהטמעת V2X נמצאת בצמצום עמידה בפקקים, חסכון בדלק, הקטנת זיהום האוויר ושיפור הבטיחות בדרכים וכל אלה מסתכמים בכ-9 מיליארד שקל בשנה.

ואיך משתלבת בתמונה  כניסת ה-5G?

״כניסת ה-5G המהירה לחיינו, הכניסה ממד חדש לתמונה ובהחלט נראה כי העשור הבא הולך לקיים את ההבטחה על בואה של המהפכה התחבורתית הבאה. מיצירת חוויות דינמיות, חיבור מכוניות לעולם שסביבן והפיכת ערים ורחובות לבטוחים יותר – ההתכנסות הטכנולוגית אמורה ליצור הזדמנות משמעותית.

הציפייה הגדולה ביותר מה- V2X היא השילוב של ה-5G, כך שניתן יהיה לעמוד בדרישות הקישוריות השונות למקרי השימוש השונים. עד כה, תקשורת V2X הופעלה באמצעות תקשורת ישירה לטווח קצר DSRC) ) – טכנולוגיה הדומה לאותן טכנולוגיות Wi-Fi בה אנו משתמשים מדי יום. עם כניסתנו לעידן ה-5G  פרוטוקול חדש מגיע לקדמת הבמה: Cellular V2X (C-V2X) , המוגדר כחלק מתקן רשת ה-5G.

עם שילוב כוחו של ה-5G, יצרניות הרכב מקבלות כעת אפשרות להרחיב את היכולות של טכנולוגייתV2X  הסלולרית (C-V2X) ולהעניק למכוניות שלנו, לאוטובוסים ולתשתיות את היכולת “לדבר” זה עם זה ועם הערים שמסביב. V2X יסייע במניעת התנגשויות בין כלי רכב, פגיעות בהולכי רגל ורוכבי אופניים, באמצעות שליחת התראה ברשתות 5G על אירועים פוטנציאליים ועל הדרך גם יספק מידע חיוני שיגיע במהירות הבזק מתשתיות העיר, כדי לסייע למשתמשים לקבל הצעות ממוקדות ואישיות לעסקאות מקומיות, לאתר חניה בקלות, ולהיחלץ מפקקים (בין השאר).

יחידות ״קישוריות״ שיפוזרו בנדיבות לצדי הדרכים ובמיוחד עם התפתחות ה-5G הן מרכיב קריטי בהגעה לעתיד הוורוד הזה. מיצירת מודעות גדולה לדרך בה נוסעים ושיפור הבטיחות, דרך חיבור סוחרים ללקוחות לקבלת גישה טובה יותר למסחר מקומי – פיתוח רכיבי RSU (יחידות צד הדרך המשרתת מתקני תשתיות דוגמת רמזורים, שלטים ותמרורים) שחיוני ביותר לחיבור הרחובות, הערים והנהגים״.

מה החלק של ה׳מדינה׳ בתמונה המאוד ורודה הזו והיכןHARMAN  משתלבת?

הדס טופור כהן
צילום: סיון פרג׳

״ממשלות וארגונים במגזר הפרטי ברחבי העולם מגדילים כיום אט אט את פריסותיהן של מערכות תקשורת V2X המותאמות ל- 5G כדי לאפשר העברת נתונים תואמת בין הרכב המחובר/מקושר וסביבתו, כולל עם כלי רכב אחרים על הכביש, הולכי רגל ותשתיות לצד הדרך. עם הגידול הזה באימוץ 5G, תעשיית הרכב חייבת להתחשב גם בתשתית הנדרשת כדי לאפשר לרכב אוטונומי, או לרכבים עם יכולות נהיגה מסייעת, לפעול בקצב שיהוי  נמוך יותר וקישוריות רבה יותר – בין אם מדובר בהשקעה עמוקה יותר במרכזי נתונים, בתשתיות ענן או ביחידות התקשורת לצד הדרך.

ב- HARMAN אנו מסייעים ליצרני רכב לבחון ולשקול כיצד ניתן לספק לנהגים ולנוסעים את חווית המכוניות המקושרות, בעזרת סיוע של יחידות RSU וטכנולוגיות קשורות דוגמתV2X , כך שמכוניות יוכלו להתחבר ולתקשר יותר ויותר לעולם הסובב אותן. אנו מתמקדים במתן יכולות התומכות במגוון גדל והולך של מקרי שימוש שמדגימים בטיחות ויעילות משופרים, כולל ה- TCU הראשון בעולם המוכן ל- 5G , כדי לענות על הצורך ביצירת מכוניות בטוחות ומקושרות. לאחרונה אף רכשה HARMAN את חברת Savari   שפורסת פתרונות חיישני V2X וניתוחים מבוססי edge עבור תחומי האוטומוטיב והתשתיות החכמות, כולל קישור מכוניות לתשתיות, מכוניות לסמארטפונים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים, מכוניות למכוניות ותשתיות למכשירי טלפון ניידים כש- HARMAN בונה את התשתית כשירות ליצרני הרכב.

מכיוון שהצרכנים ממשיכים להגביר את הציפיות לקישוריות, הם ידרשו חוויות דיגיטליות המתחברות בכל ההיבטים בחייהם – כולל במכוניותיהם. התעשייה חייבת לעמוד בציפיות הלקוחות הללו ולהתמקד באספקת טכנולוגיה שמסוגלת לספק את אותן חוויות. בעוד 10 שנים הרכב יצטרף לרשימת המכשירים הדיגיטליים שלנו, ויאפשר לנו מעבר חלק בין המכשירים השונים, והחוויות הדיגיטליות שהן יספקו״.


תמונת כותורת: מידע חיוני שיגיע
במהירות הבזק מתשתיות העיר, יסייע
לנהגים לקבל הצעות ממוקדות ואישיות
לעסקאות מקומיות, לאתר חניה בקלות
ולהיחלץ מפקקים

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות