חדשות היום

אבטחה היא המפתח להצלחת רשתות ה- 5G

הדיון סביב רשתות ה-5G התלהט בשנה האחרונה ונחשב אף למפלג במידה מסוימת. יחד עם זאת, מדינות רבות מפתחות את רשתות ה-5G שלהן ומחשיבות את ההתפתחות הנוכחית בקישוריות הסלולרית כמשנה את כללי המשחק עבור משתמשי קצה, מגוון פעילויות ופעילות של תעשיות מסוימות.

הייחוד של רשתות ה-5G

רשתות ה-5G נבדלות מרשתות ה-4G ומדורות קודמים של רשתות סלולריות בשני היבטים משמעותיים התלויים זה בזה. ראשית, רשתות ה-5G מגדירות מחדש את יסודות הטכנולוגיה הנדרשות כדי לתמוך ולהניע את עסקי הטרנספורמציה הדיגיטלית. המשמעות היא כי השימוש בפרוטוקולים או ממשקים מסוימים ברשתות הסלולריות הישנות מוחלף בפרוטוקולי IT נפוצים, ממשקי תכנות יישומים (API) וטכנולוגיות ענן.

שנית, רשתות ה-5G מביאות קישוריות סלולר מותאמת אישית ושירותים בעלי ערך מוסף עבור ארגונים תעשייתיים ומפעילי רשתות סלולריות. הודות ליכולות ה-5G, ארגונים יכולים לפתח שיטות, מוצרים ושירותים חדשים, כמו בטיחות ויעילות ברצפות ייצור, אוטומציה טובה יותר בדור 4 של ייצור תעשייתי, תחזוקה פרואקטיבית יותר ועוד. מדובר בפעולות שלא התאפשרו בימים של רשתות חוטיות או רשתות Wi-Fi.

עבור מפעילי הרשתות הסלולריות, רשתות ה-5G מייצגות הזדמנות צמיחה משמעותית. אם לפני כן הרווחים של המפעילים היו תלויים ברובם במכירות SIM או חבילות סלולר, היכולות ומרחב הפעילות של ה-5G מאפשרים להם לפנות בצורה טובה יותר למגזר העסקי ולספק שירותים בעלי ערך, ליצור זרמי הכנסה חדשים ועוד.

השפעת ה-5G על האבטחה

הייחודיות של רשתות ה-5G בהתפתחות דור הסלולר היא בעלת השפעות משמעותיות על תחומים רבים, ובכלל זה, גם על אבטחת סייבר. השימוש בפרוטוקולים וממשקי IT נפוצים בתשתית, שטח התקיפה המתרחב וטבעו הפתוח והמבוזר – כל אלו הפכו את רשתות ה-5G ליעד אטרקטיבי עבור התוקפים.

השפעת טכנולוגיית ה-5G על אבטחה היא בעלת היבטים רבים. בעוד כי השימוש בטכנולוגיות וארכיטקטורות ענן לאורך תשתית ה-5G (RAN, ליבה וקצה) מאפשר גמישות, יכולת גדילה, יעילות והתאמה משופרות, יש לשקול גם את אבטחת הסביבה עצמה. את האבטחה יש לשלב עם התשתית הווירטואלית ושכבת הניהול והטמעה מקצה לקצה כדי לספק אבטחה והמשכיות עסקית.

יכולת גדילה, זמן השהיה נמוך ביותר, תמיכה בתקשורת מכונות, יכולת חיזוי, גמישות ודיוק גבוה הן חלק מהיכולות אשר יניעו את אימוץ ה-5G והשימושים בתעשיות השונות. לכן, גישת אבטחת סייבר והפתרונות אבטחה צריכים לתמוך ביכולות הללו ולא לעכב אותן.

נראות אבטחה, אוטומציה, מודיעין איומים ובקרה הם קריטיים כדי להגן על תשתית ה-5G ועל כל מרחב הפעילות שה-5G מאפשר, כמו טכנולוגיה תפעולית (OT), האינטרנט של הדברים התעשייתיים (IIoT), התקני האינטרנט של הדברים (IoT), רשתות 5G ציבוריות ופרטיות, מחשוב קצה בעל גישה מרובה (MEC) וסביבות ענן ציבורי, יישומים וממשק תכנות יישומים (APIs).

רונן שפירר, מנהל שיווק פתרונות
4G ו- 5G בפורטינט
קרדיט: יח”צ

אבטחת סייבר: 5G כגורם מניע לאימוץ רחב היקף

5G הינה הטכנולוגיה הסלולרית המאובטחת ביותר, אך יסודות אבטחה אלו הן רק נקודת הפתיחה של תוכנית האבטחה, אשר מטרתה היא לאבטח את החדשנות והשימושים המתאפשרים בזכות ה-5G.

בשנת 2020, פורטינט ערכה סקר בנוגע לתפקיד האבטחה כגורם המאפשר את אימוץ ה-5G בתעשיות עסקיות שונות והממצאים היו חד-משמעיים. כ-90% מהמשיבים העידו כי יכולות האבטחה של מפעילי הרשתות הסלולריות קריטיות או חשובות ביותר עבור השימוש המוצלח בתעשיות השונות; מעל ל-80% מהמשיבים החשיבו את מאפייני האבטחה הטבועים של ה-5G כחשובים – אך כאלו אשר מהווים רק את הבסיס לאבטחה הדרושה כדי לשרת את שוק ה-5G; 54% מהמשיבים האמינו כי המפעילים צריכים להציע מודל של אחריות משותפת. יחד עם זאת, כמעט כל אלו אשר תמכו בגישה זו, מאמינים כי מודל כזה צריך להיות מוצע כאופציה לצד האלטרנטיבה של אבטחה מקיפה מקצה-לקצה. 86% היו נאמנים למודל העסקי המסורתי של ספקים סלולריים והשיבו כי המפעילים צריכים להציע אבטחה מלאה.

בדורות הקודמים של הרשתות הסלולריות, האבטחה התמקדה סביב הגנת הרשת – יצירת סביבה הדומה לגן המוקף בחומה עבור ליבת הרשת על ידי אבטחה של כל נקודות החשיפה החיצוניות, כמו האינטרנט/PDN, נדידה, RAN לגישה אל הליבה, שותפים חיצוניים ועוד. אומנם הדבר תקף גם לרשתות ה-5G – עם התאמות לטכנולוגיות ולארכיטקטורות החדשות – אך הטבע הייחודי של הרשתות הללו והתפקיד הקריטי במגזר העסקי משמעו כי תפקיד האבטחה משתנה ומתרחב וצריך לכלול גם:

  1. הגנה על תשתית הסלולר של ה-5G מפני מתקפות כדי להבטיח את המשכיות וזמינות השירות.
  2. הגנה על מרחב הפעילות הגדול של ה-5G כדי לספק שימושים עבור ארגונים שונים ולעמוד בדרישות אבטחה ורגולציה.
  3. אפשרות של הכנסות ממדיה דיגיטלית באמצעות טווח רחב של שירותי אבטחת 5G לארגונים דרך שירותי אבטחה מנוהלים כחלק מפתרונות השירות או השימושים.

המבנה הווירטואלי, המבוזר והדינמי של ליבת ה-5G בשילוב עם גידול מאסיבי בסקלביליות, השימוש הגובר ב-Multi-access Edge Computing ושימושים קריטיים נוספים ברשת זו דורשים אבטחה חזקה לתשתית הבסיסית ולמקרי השימוש העסקיים. האבטחה יכולה וצריכה להיות הגורם המאפשר את אימוץ ה-5G ואת היכולת של מפעילי הרשתות הסלולריות להתחרות ולייצור ערך גבוה וצמיחה כוללת.


רונן שפירר, מנהל שיווק פתרונות 4G ו- 5G בפורטינט

תגובות סגורות