חזרה לעתיד

איך מביאים תקשורת באיכות סיב אופטית לכל מקום בעלות סבירה ובמהירות? חברת אקטליס הישראלית מצליחה להוכיח את הכדאיות הכלכלית שבפתרונות היברידים המשלבים פרישת סיבים אופטיים עם קווי נחושת משודרגים לקצבים של ג’יגהביטים ונהנית מביקוש גובר וצמיחה מהירה

הסיב האופטי נתפש מזה עשרות שנים כפתרון האידיאלי להעברת תקשורת בקצבים מהירים ובאיכות גבוהה.

מדוע אם כן הוא משווק לנו כצרכנים רק בתקופה האחרונה?

הסיב מהווה תווך תקשורת אמין המאפשר העברת מידע בקצבים של עד 10 ג’יגה ביט בשנייה, ואף יותר מכך, למרחקים ארוכים ובאיכות גבוהה. עם זאת, העלות העצומה הכרוכה בפריסת אלפי קילומטרים של תשתית חדשה, ועבודות ההתקנה הממושכות, המלוות לא פעם בפגיעה ומטרד ציבורי, חייבו את ספקי השרות לפתח מודלים יעילים כלכלית, שיציגו לצרכנים יתרון לעומת התשתיות הקיימות מחד, ולספקי התקשורת החזר ההשקעה בזמן סביר, מאידך.

הנדבך הראשון למודל כלכלי יעיל הוא הצורך. עד לתקופה האחרונה, הסתפקו הצרכנים בקצבים של 20-30 מגהביט (לשנייה). עם מחשב או שניים וטלוויזיה אחת בכל בית, הלקוחות לא היו מוכנים לשלם על שרות מהיר יותר. רשתות התקשורת סיפקו את הצורך הזה, כשהן מתבססות ברובן על קווי התקשורת הקיימים של ספקיות השרות (“קווי נחושת”), וסיבים אופטיים היו מוצדקים כלכלית רק כשדובר בקישור אוכלוסייה רחבה, שמתחלקת בעלות הגבוהה שלהם. לכן, התאפשרו סיבים אופטיים לרוב עד פתח בנייני עסקים או מגדלי מגורים גבוהים בלב הערים הגדולות, ולא מעבר לכך.

בתקופה האחרונה, ובדגש על שנת הקורונה, השתנתה החוויה של הצרכן הביתי, ויחד אתו השתנה הצורך. ריבוי מכשירים ושימושים: מחשב לכל ילד ללמידה מרחוק, ולכל הורה לעבודה מרחוק, טלוויזיה 4K, והכל בו זמנית, יצרו צורך אמיתי באספקת מהירות של לפחות 100 מגהביט לשנייה לשרות באיכות סבירה. מעבר לכך, עלתה מאד חשיבות האמינות של התקשורת – מי מאיתנו לא חווה את הניתוקים המטרידים באמצע שיחות חשובות. פתאום הצורך בשרות מהיר לתקשורת ביתית השתווה או אפילו עלה על הצורך בתקשורת לעסקים.

הנחת העבודה של ספקי השרות היא שעל שרות אמין ומהיר יהיו הצרכנים מוכנים לשלם (מעט) יותר, מה שמעלה מחדש את הרעיון לפרוש סיבים אופטיים יקרים לכל נקודה כפתרון קסם. אבל האם הפעם באמת בשלה העת וניתן להצדיק כלכלית פרישת סיב אופטי לכל נקודת תקשורת? התשובה היא שעם עליית הביקוש ניתן עתה להצדיק כלכלית חדירה עמוקה יותר של סיבים לרשת, אבל עדיין מאד יקר וקשה להגיע לרשת כולה.

כך לדוגמא:

אם קודם קושרו רק מגדלי מגורים גבוהים במרכזי ערים, ניתן עתה למצוא כדאיות בקישור של בניינים רבי קומות נמוכים יותר, ואולי גם מחוץ למרכזי הערים. אחת מספקיות התקשורות הגדולות בארץ מתארת תוכנית פרישת סיבים בה ישלם כל מנוי בדירה 900 ש”ח על הפרישה, ולאחריה תשלום חודשי שוטף של 200 ש”ח, כדי להצדיק קישור של בניין באזור עירוני צפוף בארץ. לבתים פרטיים מדובר בכ- 3,000 ש”ח עלות קישור. באזורים לא צפופים בארץ (פריפריה) אין מספיק בעלויות האלה, ויידרש סבסוד ממשלתי (או אחר) כדי להצדיק את הפרישה לאוכלוסיות קטנות יותר.

במקביל, שווקי הערים החכמות, הכבישים, מסילות הברזל ושאר התשתיות החכמות (IOT) מכילים מאות מיליונים של נקודות תקשורת, שדורשות אף הן תקשורת איכותית ואמינה. במקרים אלה, אתגר הכדאיות גדול עוד יותר: קשה יהיה לדרוש תשלום גבוה יותר עבור ציוד מצלמות ומדי חניה חכמים בכדי להצדיק פרישת סיב שיחליף את תשתית קווי הנחושת הקיימת.

אם כך, איך אפשר להשלים את החדירה של הרשתות האופטיות, ולהביא תקשורת מהירה ל-100% מנקודות הקצה של הרשת?

התשובה טמונה בהבנת האלטרנטיבות הקיימות: תקשורת סלולרית ותקשורת לוויינית, יתקשו לספק קצבי תקשורת של ג’יגהביט. תקשורת לוויינית יקרה, לא אמינה ואיטית יחסית (מתאימה לאזורי ספר מרוחקים), ותקשורת סלולרית, במיוחד מהדור החמישי ואילך, הינה מהירה אבל קצרת טווח מאד (עשרות עד מאות מטרים בודדים מהאנטנה, ואינה יעילה במעבר הגלים דרך קירות).

הפתרון המוצע על ידי אקטליס הישראלית הוא רשת תקשורת היברידית: פרישה של סיבים אופטיים בכל מקום שבו הם כדאיים כלכלית לפרישה (למשל בכניסה לשכונה או לעיר), והמשך משם עד לנקודות הקצה על גבי התשתיות הקיימות (בקרקע או בקירות), מכיוון שהטכנולוגיה של החברה משדרגת את התשתיות הקיימות לרמת ביצועים של סיבים אופטיים. כך מתאפשר להביא תקשורת באיכות סיב אופטית בקצבים מהירים, באופן מיידי (אין צורך בעבודות תשתית לפרישה), ובחיסכון של כ-90% מהעלויות.

החברה פיתחה טכנולוגיה ייחודית המאפשרת שידור רב קווי מתואם, המשדרג תקשורת בכבלי נחושת לרמת סיב אופטי, על ידי כך שהיא מצליחה לבטל רעשים בין קוויים, להצפין את המידע, ולהשיג שיפור דרמטי ברמת הקצבים, הטווחים, ואמינות התקשורת. הטכנולוגיה של החברה, המוגנת בלמעלה מ-30 פטנטים, מצליחה לפתור את אחת הבעיות המורכבות בהתאמה של ספקטרום תדרים בין השידורים השונים, ולהבטיח אמינות תקשורת, ביטחון מידע והשהיה נמוכה. לחברה מוצרים המגדילים את קצב העברת התקשורת האפשרי בתשתיות הנחושת עד 500%, ליותר מג’יגהביט לכל קו (מה שמאפשר 10 ג’יגהביט ומעלה בקישור לבניינים). מוצרי החברה מאפשרים הארכת טווח התקשורת ממאות מטרים, ועד לטווחים של עשרות קילומטרים בקצבים שונים, ושכבת ההצפנה הרב קווית שפיתחה החברה מבטיחה חסינות והגנת סייבר לתשתיות המעורבות (הן בנחושת והן בסיבים האופטיים).

קונספט הרשת ההיברידית מפחית משמעותית את עלויות פריסת הרשת, מקצר דרמטית את זמן הפריסה ומצמצם את זמן ההחזר על ההשקעה. להערכת אקטליס, זמן ההחזר על ההשקעה מצטמצם משנים רבות לחודשים בלבד. במקום השקעה יקרה בתשתיות לסיבים אופטיים לכל נקודה, הנאמדת בעשרות אלפי עד מאות אלפי דולרים לקילומטר, מאפשרת הטכנולוגיה של החברה קישור של נקודת קצה של הרשת בתוך דקות, ופרישה של רוב הרשת ללא עלות למעט עלות הציוד של אקטליס.

אקטליס מכוונת את הטכנולוגיה שפיתחה למנוע הצמיחה הגלובלי ולשוק הענק של האינטרנט של הדברים Internet of Things (IOT) – בדגש על תשתיות חכמות: רישות מכשירים והפיכתם למחוברים. אותם מיליוני מכשירים מחוברים כיום לרשת קיימת, וזקוקים לשידרוג של תקשורת מודרנית כמו מצלמות, סנסורים, ערים חכמות, תחבורה חכמה, רשת חשמל חכמה, מתקנים צבאיים ושדות תעופה. מדובר בשוק יעד פוטנציאלי של למעלה מטריליון דולר, הצומח בקצב של מעל ל-20% משנה לשנה וצפוי לצמיחה מואצת. אקטליס מצליחה לייצר בשוק זה צמיחה מתמדת של עשרות אחוזים מדי שנה, כשב-2020 הוא כבר היווה כ-40% מסך הכנסות החברה.

טוביה בר לב יו”ר ומנכ”ל
קרדיט: יח”צ

שוק ה-IoT נמצא בראשיתו ומצריך עוד ועוד פתרונות תקשורת מהירה בזמינות מקסימאלית. כוח מחשוב אדיר מוצב כיום, קרוב יותר מתמיד לצמתי רמזורים או בצדי הכבישים כדי לתמוך במערכות הבינה המלאכותיות ובעתיד גם במהפכת הרכב האוטונומי. בהתאמה, יידרשו פתרונות תקשורת זמינים ועם יכולות העברת קצבי שידור גבוהים כמענה לביקוש הגובר לשימוש במערכות IoT בכל מקום. צבאות, עיריות וגופים עסקיים וממשלתיים בכל העולם מאמצים את קונספט הרשתות ההיברידיות של אקטליס, כדי לפרוש במהירות את הרשתות הקיימות ולעמוד ביעדים שלהן בתקציבים ריאליים.

אלמנט חשוב נוסף בפרישת התקשורת בעולמות ה-IoT הוא הדור החמישי בתקשורת סלולרית, שיאפשר תקשורת מהירה וניידת לכלי רכב ייעודיים, רובוטים ורחפנים במרחבי הערים והמפעלים. בדיוק לשם כך, אקטליס מפתחת מוצר לתקשורת בקצב של 10 ג’יגהביט שיוכל לקשר, להזין בחשמל, ולאפשר פריסה של תחנות בסיס צפופות של הדור החמישי בתקשורת סלולרית בעלויות ריאליות על התשתיות הקיימות (קווי הנחושת יובילו אספקת חשמל בנוסף על התקשורת).

שנים היה עולם התקשורת תקוע בין הצורך לתקשורת מהירה ואיכותית מחד, לבין העלויות הכבדות של סלילת תשתיות חדשות, שהפכו לרוב את העניין לבלתי ישים כלכלית. הרשת ההיברידית של אקטליס מקשרת בין שני העולמות, ומאפשרת לרשת הסיבים האופטית הקיימת להימתח ולספק שרותי תקשורת ברמת סיב אופטי לכל נקודת קצה, על גבי הרשת הקיימת, בעלויות נסבלות ובמהרה בימינו.


טוביה בר לב, ACTELIS

תגובות סגורות