פלטפורמות דיגיטליות בחזית התעופה הבטחונית

ראיון עם דיויד זיגלר- סגן נשיא לתחומי התעופה, החלל וההגנה, Dassault Systemes

דאסו סיסטמס נוסדה ב-1981 עקב התפצלות של קבוצה קטנה של מהנדסים מחברת “דאסו תעופה” שעסקו בפיתוח תוכנה לתכנון דגמי מנהרות רוח ולהפחתת זמן המחזור בבדיקת מנהרות רוח תוך שימוש במודלים של משטחים בתלת ממד. לכן, תעופה, חלל וביטחון היו תחומי ההתמקדות הראשונים של החברה. מאז ועד היום יצרה דאסו סיסטמס שינוי משמעותי באופן בו מוצרי תעופה, חלל וביטחון מתוכננים, מיוצרים ונתמכים. פתרונות התוכנה המלאים שלה בתחום הדגמים הדיגיטליים סייעו ללקוחות להפחית את מספרם של אבות הטיפוס הפיזיים ולהביא לחיסכון משמעותי בזמני המחזור של פיתוח מוצרים. בואינג 777 היה כלי הטיס המסחרי הראשון שתוכנן במלואו בעזרת הטכנולוגיה של דאסו סיסטמס, כפי שנעשה כיום כמעט בכל כלי טיס מסחרי חדש. ב-2012, תוך הסתמכות על עבודתנו בתחום שיתוף הפעולה בחלל – ניהול מחזור חיים מבחינת תלת ממד וזמן – חשפנו את הפלטפורמה העסקית שלנו 3DEXPERIENCE. בתחום התעופה, החלל והביטחון, 3DEXPERIENCE תומכת בתהליכי החדשנות של יצרני, ספקי ומפעילי כלי טיס כמו גם חברות המעניקות שירות בתחום, מכל הדיסציפלינות – החל מהתכנון ועד התפעול – על מנת להניע חוויות של חדשנות לסוג חדש של לקוחות.

  • כיצד תורמות הפלטפורמות הדיגיטליות לתעשיית התעופה והחלל?

כלי טיס ורכבי חלל חייבים לפעול באופן אמין בתנאים קיצוניים. יתרה מכך, אם הם נושאים בתוכם נוסעים ו/או אנשי צוות, עליהם לעמוד גם בתקני הבטיחות הגבוהים ביותר. דרישות קפדניות אלה מחייבות התקדמות מתמדת בתחומים בסיסיים כמו חיישנים, חומרים, הנעה, תוכנה, מערכות ניווט, תמיכה בחיים ותהליכי ייצור.

הצורך לנהל שרשראות אספקה גלובליות הגביר באופן ניכר את מורכבות ניהול צוותי העובדים הקבלנים. שיתוף פעולה גדול יותר בין הספקים ושקיפות טובה יותר יאפשרו ליצרני ציוד מקורי להגיע לתובנות רבות ערך בנוגע לתהליכים מוקדמים ומאוחרים בשרשראות האספקה, להמשיך להניע אינטגרציה כדי לשפר את קבלת ההחלטות, וליצור אופטימיזציה של התכנון והביצוע. עם זאת, הדבר מביא עמו אתגר, במיוחד לספקים מהדרגים הנמוכים שנמצאים כבר תחת לחץ עצום מצד יצרני הציוד המקורי להפחית מחירים, וחוששים שלחצים אלה עלולים להתגבר אם התפעול שלהם יתחיל להיות כספר פתוח עבור יצרני הציוד המקורי. הם גם דואגים בנוגע לעלות השדרוג של המערכות והרשתות הקיימות, השקעה שקשה לבצע אותה כאשר שולי הרווח שלהם מצומצמים.

פלטפורמת 3DEXPERIENCE היא פלטפורמת חוויה וירטואלית המאפשרת לחברות לקבל גישה קולקטיבית לידע ומומחיות במהירות על, ליישם אותם, ולנסות אינספור אפשרויות לחדשנות. היא מהווה הן מערכת תפעול המאפשרת לחברות לנהל את עסקיהן והן מודל עסקי שבו הן יכולות לשנות מערכות יחסים ותפקידים בשרשרת הערך שלהן. פלטפורמת 3DEXPERIENCE משלבת יצירת דגמי תלת ממד, שיתוף פעולה חברתי, סימולציות וטכנולוגיות ושירותים בתחום אינטליגנציית המידע.

טכנולוגיה מבוססת ענן שמספקות פלטפורמות כמו 3DEXPERIENCE משפרת משמעותית את המידה בה חברות יכולות להרשות לעצמן להשיג את עוצמת המחשוב הנדרשת כדי להפעיל מודלים של תאומים דיגיטליים בקנה מידה גדול. בעבר, תאום דיגיטלי דרש מערכת יקרה שרק קומץ חברות יכול היה להרשות לעצמו. תודות לפלטפורמות הדיגיטליות, נמצאות כיום הטכנולוגיות הללו אף בהישג ידן של חברות סטארט אפ, וניתן לבצע גישה למידע מכל מקום באמצעות מכשירים ניידים.

  • אילו שינויים מביאים פתרונות התאום הדיגיטלי / וירטואלי לתעשיית התעופה והחלל?

אופטימיזציה של חומרים באמצעות ניסוי וטעיה גוזלת זמן וכסף, ואין כל ערובה לכך שהחומרים יעמדו במפרט הדרוש. הסנכרון של תכנון בעולם הווירטואלי עם ייצור בעולם הממשי הופך לאלמנט מפתח בהנעת תפעול עסקי מהיר ובר קיימא. פתרונות תאום וירטואלי מעניקים יתרון תחרותי משמעותי לארגונים המוכנים לאמץ לחיקם התפתחות חשובה זו.

על ידי התנסות וירטואלית בשימוש במוצר בעולם הממשי – לרבות השפעתו על הסביבה ועל אנשים – חברות יכולות ליצור מוצרים ושירותים חדשים העונים לאתגרים גלובליים חשובים, וכן להעצים את כוח העבודה שלהן באמצעות מיומנויות חדשות הנדרשות כדי לאפשר צמיחה בעולם של צרכנים שנעשים יותר ויותר בעלי אבחנה. התנסויות של תאום וירטואלי בפלטפורמת ה-3DEXPERIENCE פותחות אפשרויות חדשות ומסייעות לתעשיית התעופה והחלל לשתף פעולה, לתכנן, ליצור דגמים ולבדוק את כלי הטיס באופן בטיחותי ויעיל.

טכנולוגיות אלה מאפשרות יתרונות בכל הנוגע לחומרי גלם ומשאבים. לדוגמה, השימוש בהדפסה בתלת ממד יכול להפחית משמעותית את משקל החלקים בתעשיית התעופה והחלל ולפשט את תהליך הייצור שלהם.

  • כיצד יכולים פתרונות סימולציה לסייע בהפחתת זיהום הרעש הנגרם על ידי מטוסים?

שאון המטוסים הפך לחלק לא רצוי מחיי היומיום של מיליוני אנשים בכל העולם לאלו החיים בקרבת שדות תעופה. הפגנות נגד רעש מטוסים הביאו להגבלת הטיסות בשדות תעופה חשובים רבים והפחתת מספר הטיסות המותר, שעות הפעילות וסוגי המטוסים המותרים.

פלטפורמת 3DEXPERIENCE מאפשרת בחינה של הרעש שנוצר על ידי חלקים שונים בכלי הטיס בו זמנית, ומעניקה הזדמנות לפיתוח מולטי דיסציפלינרי של שיטות להפחתת רעש על מנת לעמוד בספי הרעש שנקבעו בתקינה בקרבת שדות תעופה ומרכזי אוכלוסייה ולהגביל את השפעת הרעש על הסביבה. סימולציה של מקורות הרעש בכלי הטיס ובדיקה של שיטות להפחתת הרעש בשלבים מוקדמים של תהליך התכנון מבטיחה עמידה בדרישות ההסמכה ומצמצמת את הסיכון לשינויים ועיכובים בשלבים מאוחרים של התכנון, דבר המפחית את העלות הכוללת. כאשר מביאים בחשבון את הפחתת הרעש מוקדם יותר בתהליך התכנון, יכולים הביצועים האקוסטיים להיות חלק מרכזי מהתכנון במקום להיזכר בהם ברגע האחרון. כשמדובר בניידות אווירית עירונית, זהו נושא חיוני בתעשייה.

  • כיצד הופכים פתרונות דיגיטליים / וירטואליים את תעשיית התעופה והחלל ליותר בת קיימא?

ניתוח הנתונים אשר בו נעשה שימוש בפתרונות וירטואליים ודיגיטליים מאפשר לחברות ליצור יותר תרחישים ממה שבדיקות פיזיות היו מתירות, והתוצאה היא הבנה טובה יותר וחיזוי נכון יותר של ההתנהגות. על ידי יצירת נראות של כל מחזור החיים של הנכס, טכנולוגיית התאום הדיגיטלי מוכיחה את עצמה ככלי רב ערך המאפשר התמקדות רבה יותר בקיימות בתחום התעופה, מכיוון שהיא יכולה לשים את האצבע על בעיות ולאפשר נקיטה בפעולות מתקנות בשלב התכנון, דבר המפחית בזבוז ומשפר את השימוש באנרגיה. בתקופה של אי יציבות כלכלית, שכפולים דיגיטליים יכולים לתמוך בחברות כך שיעבדו באופן חסכוני יותר ועם גמישות רבה יותר ברגעים בהם זה חשוב במיוחד.

על פי מחקר שנערך על ידי האו”ם בשיתוף פעולה עם Accenture, שיעור מרשים של 99 אחוזים מן המנכ”לים בחברות עם הכנסות שנתיות של מעל מיליארד יורו מאמינים כי קיימות תהיה חשובה בהצלחתו העתידית של העסק שלהם. בתחום התעופה והחלל הפך הנושא לאתגר מספר אחת. יותר ויותר, עסקים מגלים כי טכנולוגיה מתקדמת כמו סימולציה וירטואלית מעניקה להם יתרון בדרכם לקיימות. ניהול פסולת אחראי ויעיל הוא אבן הפינה של ייצור רזה ומעגלי. פלטפורמת 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס מאפשרת ללקוחות למנף את הייתרונות של שימוש בתאום וירטואלי. על ידי יצירת עותק דיגיטלי שניתן להוציאו לפועל, היא מצמצמת את הצורך בקווי ייצור מיוחדים ויקרים הדורשים עבודה אינטנסיבית על מנת לבדוק את החידושים.

פלטפורמות כמו 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס הן דרך אפקטיבית שמאפשרת לחברות לשים את הקיימות בלב ליבו של העסק ולאחד אסטרטגיה, תכנון וייצור במקום אחד. תאומים וירטואליים הם צעד מידי קדימה בקיימות, והם משפרים את ביצועיהן הפיננסיים של חברות. אי לכך, תאומים וירטואליים מהווים הישג בכל שלושת היבטי הקיימות: סביבה, כלכלה וחברה.

תאומים וירטואליים משמשים ליצירת דגמים של מערכות מורכבות ולסימולציה של הפונקציות שלהן בדייקנות המאפשרת לחברות לעבור ישירות מהדגם הווירטואלי ליצירה בפועל, מבלי לבזבז שנים ארוכות הנדרשות בדרך כלל לבניית אבות טיפוס ולשיפור הדרגתי בתכנון הקיים. מהירות זמן היציאה לשוק והפחתת הסיכונים בפרויקטים מורכבים מסבירות מדוע טכנולוגיות של תאום וירטואלי משמשות בפיתוח של 85% מכלי הרכב החשמליים בעולם ו-75% מאנרגיית הרוח הגלובלית, כמו גם תכניות הרצה פורצות דרך בתחום הקיימות כגון המטוס הסולרי הראשון בעולם. יקומים וירטואליים מאפשרים למשתמש לתכנן, לבדוק וליצור דגמים של מוצרים ותהליכים ברי קיימא חדשים ופורצי דרך בזמן שיא. בינתיים, מחקרים מצביעים על כך ששימוש בתאום וירטואלי עשוי לסייע בהפחתת טונות רבות של פליטת פחמן דו חמצני. זהו המקום בו היתרונות של טכנולוגיות התאום הווירטואלי באמת בולטים.

  • אילו יתרונות יעניק השינוי המהותי הזה בתעשיית התעופה והחלל בזכות הפלטפורמות הדיגיטליות לנוסעים עצמם?

כיום, עומדות חברות התעופה מול תחרות אינטנסיבית ביצירת חוויה יוצאת דופן ומותאמת אישית ללקוחות שלהן. אחד מהאתגרים החשובים ביותר הוא הגברת נאמנות הלקוח בכך שמספקים לו שירות מעל לציפיותיו, למרות הייצור המאוד סטנדרטי מצד יצרני הציוד המקורי. חברות רבות המנסות להגיע להתאמה מאסיבית לצרכי הקונים נתקלות לעתים קרובות במורכבויות של ניהול ציפיות הלקוח, תקנות הבטיחות ובקשות הלקוח לשינויים שהיקפם נוטה לעלות בהדרגה, מה שיוצר עיכובים בפרויקט והפסדים פיננסיים.

אחד הפתרונות הקיימים בתעשייה אשר מתבססים על פלטפורמת 3DEXPERIENCE שלנו נקרא Passenger Experience ומעניק פלטפורמה המשלבת רגש ואוטומציה בתהליכי הנדסה, ייצור והסמכה על מנת לאפשר למרכזים העוסקים בהשלמת המוצר לספק באופן רווחי עיצוב פנים מותאם אישית של פנים המטוס ולהעניק לנוסעים את חוויית הטיסה הייחודית שהם דורשים.

בנוסף, חיוני ביותר לשמור את כלי הטיס במצב טוב על מנת לספק חוויית לקוח טובה. שביעות רצון הלקוחות צונחת כאשר יש צורך לעכב או לבטל טיסות עקב תחזוקה בלתי מתוכננת. עם הפתרונות שמעניקה פלטפורמת 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס, לא רק שחברות התעופה יכולות לקבל התרעות מוקדמות וחיזוי, אלא גם תכנית פעולות שמתבססת על סימולציה של תרחישים המביאים בחשבון בעיות כמו תנאי מזג אויר משתנים ומספר גורמים אחרים, באופן המביא לניהול טוב יותר של צי המטוסים. יחד, כל הפתרונות הללו מסייעים להעניק לנוסעים חוויית נסיעה יוצאת דופן.

דיויד זיגלר- סגן נשיא לתחומי התעופה,
החלל וההגנה, .Dassault Systemes
קרדיט: דאסו סיסטמס

  • אילו יתרונות מעניקות הפלטפורמות הדיגיטליות בחזית התעופה הביטחונית?

פריצות דרך ברמה העולמית משפיעות באופן דרמטי על התעשייה הביטחונית. חברות נאלצות למצוא דרכים להסתגל ולשנות את האופרציות שלהן. הייצור בשנות השבעים והשמונים היה פשוט קדיחת חורים והתקנת דברים. כמעט כל כלי טיס נעשה בהתאמה אישית. על ידי שימוש בתאומים דיגיטליים, אנו יכולים לפתח דרכים חדשות לייצר את החלקים הדרושים, בין אם בהתאמה ספציפית או בהדפסת תלת ממד. פלטפורמת 3DEXPERIENCE שלנו הופכת ללב הפעילות כולה. תאום דיגיטלי הפועל באופן מלא מאפשר אנליזה מקיפה וחיזוי. לדוגמה, כלי טיס שמשולבת בו הטכנולוגיה הזו יוכל לחזות כשלים עתידיים במנוע על בסיס נתונים קודמים שהוא צבר. זה יאפשר למהנדסים לבדוק את הבעיה הפוטנציאלית לפני תקרית כלשהי.

בתחום הביטחוני, מדינות בכל העולם משקיעות באופן ניכר בפיתוח הדור הבא של הטכנולוגיה על מנת להקטין איומים מתפתחים. ועם זאת, עליהן להגיע לאיזון הנכון בין השקעה בטכנולוגיות אלה לבין תמיכה בנכסים ותיקים יותר שעדיין חיוניים ונמצאים כבר בשירות. באמצעות מודלים ותהליכים איכותיים המתבטאים במקור אמת סמכותי ובטוח המחזיק מעמד לאורך זמן ונמצא בשימוש בכל מחזור החיים של המערכת, מעניקות פלטפורמות דיגיטליות כמו 3DEXPERIENCE מסגרת לבניית מודל של כל היבט במשימה ובמערכת המורכבת. בדרך זו, חברות ביטחוניות יכולות לקבל החלטות מהירות יותר ומדויקות יותר, לשלב תכנון משימות ולהשיג יכולת פיתוח מהירה ותמיכה חכמה. למעשה, Turkish Aerospace Industries היא אחת מלקוחותינו. היא משתמשת בפלטפורמת 3DEXPERIENCE לצורך פיתוח מקצה לקצה של הדור הבא של כלי הטיס הרב תכליתיים. מעל 2,000 גורמים המשתתפים בפרויקט מטעם החברה עצמה, שותפיה וספקיה משתפים פעולה דרך פלטפורמת 3DEXPERIENCE בכל הקשור לתכנון דיגיטלי, הנדסה, סימולציה, ייצור, אנליזה עסקית ויישומי משילות.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות