חדשות היום

הכירו את החייל הקרבי החדש בצוות – רחפן

בשנים האחרונות הרחפנים מתחילים לתפוס מקום ככלי חימוש בלתי נפרד מהארסנל הקרבי של חיילים ברחבי העולם.  מהם שימושי הרחפנים ומה צפוי להם בעתיד?
עידן שמעון מנכ”לWonder Robotics  מפרט

הרמטכ”ל רב-אלוף אביב כוכבי אישר לאחרונה, בדיון מסווג, לבצע רכש של להקות רחפנים כבדים בהיקף דו-ספרתי עד סוף שנת 2021 עבור הפלוגות המתמרנות, למשימות הגנה והתקפה. המדובר הוא כי העשור הקרוב יהיה העשור של הרובוטיקה האוטונומית בשדה הקרב, ועשרות או מאות כלים אוטונומיים יפעלו כלהקה, באוויר ועל הקרקע. כל רובוט אחד יכיר באחר ויחד יחלקו את המשימה בהגנה או בהתקפה.

רחפנים, אשר החלו לפני כעשור כאמצעי שעשוע או צילום, הוכרו מהר מאוד על ידי חילות צבא בארצות רבות בעולם כאמצעי יעיל, זול ונגיש לאיסוף מודיעין ולהעברת אספקה וביצוע משימות מסוכנות.

רחפנים משמשים כיום לחילוץ והצלה, תחקור אימונים, פעילויות צבאיות, פיזור הפגנות או כחלופה זולה לכטב”מ, הם משמשים לפגיעה במטרות, או הטסת רחפן נפץ ועוד. צהל מפעיל מערך של רחפניסטים, חיילים אשר עברו הכשרה מיוחדת לתפעול רחפן, אבל החזון הוא הכשרת החיילים כך שרחפן יהיה כלי נשק שיתלווה לכל חייל, ממש כמו הרובה.

 

תמונה: נחיתה אוטונומית על גג באמצעות אנליטיקה תלת מימדית
קרדיט: Wonder Robotic

 

מה קורה בעולם?

הצבא המלכותי של בריטניה אישר לאחרונה כי חיילים המוצבים במאלי כחלק ממשימת הסיוע למבצע הצרפתי ללוחמה בטרור, משתמשים ב”מיני רחפנים” בקוטר 40 מ”מ אותם ניתן לשגור ממטולי רימונים סטנדרטים מדובר במיני רחפנים תוצרת חברה אוסטרלית בשם “DefendTex” שחשפה אותם לראשונה בשנת 2019. חייל יכול לשגר אותם כבודדים או כנחילים.

את הרחפן ניתן להפעיל באופן ידני פשוט או בשיגור מכל מטול M-203 סטנדרטי. חיילים יכולים לשגר עשרות רחפנים כאלה לרחוב כאשר כל אחד מהם יכול להיכנס עם מצלמת וידאו לכל חלון, דלת פתוחה או סתם לחלוף מעל לעמדה מבוצרת. את השידור הם מעבירים באופן ישיר למסך על ידו של הלוחם. אותם לוחמים יכולים לשגר לצידם בנוסף גם עשרות מיני רחפנים עם חומרי נפץ שהופכים למעשה לגל של רימוני רסס חכמים ומדויקים. שנם גם מיני רחפנים עם צייני לייזר שיכולים לסמן מטרות.

בארה”ב מלווה ל12 הלוחמים בצוותי הלחימה ביחידות העילית בצבא האמריקאי “הלוחם ה13”, רחפן המשמש לפעולות מורכבות באזורים בנויים. אמצעים רובוטיים וחיישנים המותקנים עליו מאפשרים לו לפרוץ דלתות, להטמין מטעני חבלה קטנים ולזהות מחבלים.

הרחפן מסוגל לנוע באופן אוטונומי, מבלי שהלוחמים יידרשו לתפעל אותו. במקרה שהלוחמים צריכים באופן זמני להשתלט על הרחפן, הדבר נעשה באמצעות טאבלט קטן המוסתר במדים. ניתן גם לשלוט בו בסיוע משקפי תלת מימד שמקרינות מול עיני הלוחם את התמונה המשודרת מהרחפן. הסוללות הייחודיות שלו מאפשרות שימוש רציף של כחצי שעה – פי חמישה מכפי שניתן היה ברחפנים בגדול דומה רק לפני שנתיים.

מה קורה כיום בצה”ל?

עידן שמעון מנכל .Wonder Robotics צילום: יחצ

בשנה האחרונה מפעיל צהל את היחידה הרב-ממדית “רפאים”, שמאגדת יכולות מתקדמות מכלל זרועות הצבא: אוויר, יבשה, ים והמרחב הקיברנטי. יחידה זו מאופיינת בתפקוד כמעט עצמאי – כשכל היכולות נמצאות “בכף היד” של הקצה המבצעי. מטרת היחידה היא לעמוד בחזית שדה הקרב העתידי ולנהל בעצמה לחימה משולבת בתא שטח רחב. לצורך כך משמשת היחידה הרב-ממדית מעין יחידת ניסויים רב-זרועית שבונה יכולות ייחודיות אותם תעביר ליתר היחידות בצה”ל. תפיסת התמרון הרב-ממדית, הצליחה לשדרג משמעותית את ארגז הכלים למפקד בקצה. כך למשל חטיבת כפיר היא הראשונה לקבל רחפנים תרמיים, האמורים להגביר את כושר חשיפת האויב בשטח סבוך ובנוי. בשבועות האחרונים נפרסו לראשונה רחפנים מסוג זה בחטיבת כפיר, וכיום כל מ”מ בחטיבה יכול להפעיל לטובתו רחפן. שאר חטיבות החי”ר יאמצו את הרחפן התרמי במהלך 2022־2021.

אולם רחפן תרמי הוא פשוט יחסית. בחודשים הקרובים עתיד לקבל כל מפקד פלוגה מסייעת סדירה בצבא, להקת רחפנים אוטונומית שיכולה להגיע לטווחים של מספר ק”מ, לבצע משימות שונות כפתיחת שטח, איתור וחשיפת אויב. בעתיד ככל הנראה יותקן רובה צלפים מיוצב על גבי הרחפן.

השימוש ברחפנים התרחב מעבר ליחידה הרב ממדית ולאחרונה החל צה”ל להשתמש ברחפן המספק תמונת אמת ממעוף הציפור לכל לוחם שנמצא על הקרקע. ויספק יכולות מודיעין מתקדמות ללוחם בשטח. רחפן Spider  יוצר לחייל להקת “עיניים בשמיים” שיכולה לכסות תא שטח נרחב.

חיל הרפואה הצטייד גם באמצעים חדישים, ביניהם ציוד רפואי מתקדם ומיגון אישי. בצה”ל רכשו לאחרונה רחפן לאספקת ציוד רפואי, שמסוגל לשאת בין 25 ל-40 ק”ג של ציוד רפואי, דבר שישנה לחלוטין את דרך שינוע הציוד הרפואי בצה”ל בעת קרב.

הרחפן עם הראייה האנושית – Wonder Robotics

הרחפן העתידי בשדה הקרב כבר לא יוכל להיות רחפן “טיפש”, שלא יודע להתאים עצמו לתנאים המשתנים. המפתח לביצוע משימות מורכבות, בוודאי בשטח אורבני, הוא בינה מלאכותית ואוטונומיה המאפשרים לרחפן לחוש ולהבין את סביבתו ולהחליט באופן אוטונומי איך להגיע ממקום למקום, איך להמנע ממכשולים ניייחים ואפילו איך להגיב למכשולים דינמיים ומשתנים בשטח, באופן אוטונומי. כדי להנחית למשל אספקה לכח לוחם על גג באזור לחימה אורבני, יש צורך לדעת לנווט ולנחות על הגג גם אם נתלו עליו כבלי חשמל, או שיש עליו מכשולים קטנים או אפילו שיפועים, שלא ניתן היה להבחין בהם בתצפיות מהגובה, ובנוסף, הרחפן חייב לדעת להגיב בזמן אמת גם אם חולפים לפתע חיה או אדם מתחת לרחפן תוך כדי תהליך ההנמכה או הנחיתה. רחפן כזה ידרש להעביר אספקה לחיילים בשטח, גם אם השטח קשה לתמרון, או לא מופה מראש. לכן תידרש לו יכולת ראייה ממוחשבת המתחשבת במכשולים ב 360 מעלות סביב הרחפן וגם מתחתיו, ומתמרנת בהתאם באופן מיידי ואוטונומי. “רחפני העתיד יהיו חייבים להסתכל על העולם כמו בן אדם ולהבין אותו בהתאם, באמצעות ניתוח דו ממדי להבנה סמנטית של מה שהוא רואה וראיית עומק תלת מימדית להבנת הגאומטריה, המרחק והגודל של העצמים השונים. בדומה לטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם הרכב האוטונומי” אומר עידן שמעון מנכ”ל Wonder Robotics, “היכולת האוטונומית שאנו מפתחים מבוססת על ניתוח תמונה משתי מצלמות קבועות המעבירות שתי זוויות שונות בדומה לעיניים האנושיות ויוצרות למעשה המחשה תלת מימדית של העולם. האלגוריתמים שמפתחת החברה, משמשים להבנה מרחבית סביב הרחפן, ניתוח המשטחים שסביבו והמכשולים שרואים החיישנים סביב הרחפן, ויצירת תובנות ופיקודים שיעצרו את הרחפן, ישנו לו מסלול, ימנעו ממנו להתנגש במכשול או ינווטו אותו מסביב למכשול. אתגר משמעותי לא פחות הוא לאפשר רמות גבוהות של ביצועים ודיוקים אלו במשקל, גודל ועלות נמוכים משמעותית מאלו הקיימים כיום בעולם הרכב, מכיוון שבעולם הרחפנים, הן בשוק הבטחוני ואף יותר בשוק האזרחי, מאפיינים אלו הינם קריטיים הרבה יותר”.

הרחפנים הקרביים יהפכו את צבאות העולם העתידיים  לכוח של מודיעין, ארטילריה, ואמל”ח שלא נראו קודם. רחפנים יחליפו ככל הנראה את החיילים בחלק מן המשימות המסוכנות על מנת לשמור על חיי אדם ויתנו לחיילים בשטח אפשרות לנהל לוחמה חכמה הרבה יותר.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות