חדשות היום

נחיל רחפנים – עמית וטורף

ישראל היא המדינה  הראשונה בעולם שעושה שימוש מבצעי בנחיל רחפנים, בישרו מספר כלי תקשורת בעולם בתחילת חודש יולי האחרון. מתברר שצה”ל חשף בפניהם את פעילותה של היחידה החדשה ללחימה מתקדמת “רפאים”. על פי הדיווחים, במהלך מבצע “שומר החומות” עשה צה”ל שימוש נרחב במה שמוכנה נחיל רחפנים, בכדי לאתר, לסמן ולפגוע ביחידות שיגור הטילים של החמאס והג’יהאד האיסלמי. על פי כתב ה FORBES בישראל, ההצלחה המבצעית של נחיל הרחפנים הייתה מעבר למצופה ולכן בצה”ל בוחנים עתה את הרחבת פעילות היחידה עצמה, ובנוסף לשלב נחילי רחפנים גם בכוחות חי”ר מתמרנים.

מתברר כי במהלך הלחימה הצליח נחיל הרחפנים של צה”ל לתקשר עם כל מערכות השליטה והבקרה של הכוחות השונים בעזרת מערכת “משואה”, כולל חיבור ישיר בזמן אמת ליחידת פענוח תצלומי האוויר של חיל המודיעין, 9900.  במהלך הפעילות הרחפנים נעו באופן אוטונומי מעל אזור שהוגדר להם מראש. כל רחפן מצויד במערכת למניעת התנגשות, כך שמבחינת המפעיל המיקוד הוא אך ורק בנתונים שמוזרמים למערכת השליטה. בצה”ל לא ציינו במפורש כי חלק מהרחפנים היו חמושים, אם כי לא שללו זאת בראיונות לתקשורת הזרה.

אלא שנחיל הרחפנים הוא לא רק יכולת התקפית אלא גם איום. היכולת שהדגים צה”ל במבצע שומר החומות נמצאת כיום בפיתוח במספר מדינות, וההערכה היא כי גם ארגוני טרור דוגמת חיזבאללה, נערכים לשימוש בנשק הזה. בארצות הברית דווח כי במהלך 2019, הטריד נחיל רחפנים ספינות של הצי האמריקני שהיו בתמרון סמוך לחוף באוקיינוס הפסיפי. הרחפנים נשאו צייני לייזר והתקרבו לספינות באופן מבוקר. עד כה לא ידוע מי עמד מאחורי פעילות נחיל הרחפנים הזה, אבל זה הספיק כדי להדליק נורות אזהרה בפנטגון. נוסף לכך הכוחות האמריקנים בעיראק דיווחו לא פעם על תקיפות רחפנים של  ארגון המדינה האיסלמית דעאש. לכן,  לצד פיתוח היכולת ההתקפית  מתקיים בשנים האחרונות מאמץ טכנולוגי לפיתוח מערכות הגנה מפני תקיפת נחיל כלים בלתי מאויישים.

את אחד המערכות המתקדמות בהקשר הזה הציגה בארצות הברית חברת הסטראט אפ  EPIRUS. המוצר שלה Leonidas הוא נשק אנרגיה מוכוונת – directed energy weapon. מדובר בקרון קטן שהוא למעשה תותח של קרינה אלקטרומגנטית ממוקדת וחזקה – בדומה למכשיר מיקרוגל ביתי, אבל בעוצמות גבוהות מאד. הקרן מופקת ממקור אנרגיה מוצק בגוף המערכת, וזו משגרת פולסים בקצב גבוה מאד לחלל האוויר. ל Leonidas יכולות הגנה מגוונות, בין אם במיקוד הקרן במטרה אחת ספציפית או שיגור אלומה רחבה ויצירת מסך אלקטרומגנטי , בכדי לפגוע בכמה שיותר כלים באוויר. על  פי  EPIRUS, עוצמת הקרינה החזקה יוצרת למעשה מעין שכבת הגנה, שכל כלי טיס שנכנס אליה נפגע בצורה כזו או אחרת.

” Leonidasהיא  מערכת מיוחדת במינה, פורצת דרך להתמודדות עם רחפנים”, אומר  לי מאדן, מנכ”ל EPIRUS בראיון לאתר DIGITAL TRENDS.  “שימוש במחוללי אנרגיה מוצקים בשילוב תוכנה מתקדמת וקרן מיקרו גל עוצמתית, הן נשק יעיל ומתקדם להתמודדות עם איום הרחפנים. מחוללי אנרגיה מבוססי  גאליום ניטריד – Gallium Nitride מאפשרים למערכת לספק קרן עוצמתית וקצב ירי גבוה במשקל עצמי נמוך מאד”.

מפקד פיקוד המרכז האמריקני – CENTCOM, הגנרל קנת מקנזי,  הגדיר את איום הרחפנים  כגדול ביותר על כוחות מתמרנים, אפילו יותר ממטעני צד.

בתצוגת היכולות של  EPIRUS בחודש פברואר האחרון נערכה הדגמה של המערכת לאנשי משרד ההגנה. בניסוי  הועלו לאוויר 66 כלי טייס שונים, והמערכת הצליחה לפגוע בכולם. ההצלחה הזו לא נעלמה מעיני התעשיות הגדולות בארצות הברית, מה שהביא את נורתרופ גרומן לחתום  עימה חוזה אספקה ראשוני. מערכת ה Leonidas יכולה להיות מוצבת על מיגוון רחב של פלטפורמות יבשתיות וימיות ובעתיד צפויה החברה להציג גם גרסה נישאת לכוחות חי”ר.

כיום קיימים מספר פתרונות לנטרול רחפנים וכלי טיס בלתי מאויישים, אבל רובם מתמקדים במטרות נקודה או במספר קטן של מטרות בו זמנית. כך למשל פרויקט ATHENA מבוסס הלייזר של לוקהיד מרטין, או פרויקט ה DroneCatcher שבו מל”ט נושא רשת מתקרב למטרה ויורה לעברה רשת   מתכת שמסיטה אותה ממסלולה.

“כל הפתרונות הללו הם למעשה מעין פתרונות פיסיים או ממוקדים מדי לאיום שהולך ומתפתח” מסכם מאדן. “אנחנו מציעים פתרון אחר, רחב יותר, מדויק, זריז ונייד ובעיקר מתקדם מאד”.

בוקסא : רחפנים מיתולוגיה והיסטוריה יוונית

שמה של המערכת Leonidas לקוח מההיסטוריה של יוון ושמה של החברה EPIRUS  מהמיתולוגיה היוונית. Leonidas היה מלך ספרטה שהצליח בשנת 480 לפני הספירה לעמוד בגבורה בקרב  מול  הפולש הפרסי, למרות שזה היה גדול ממנו עשרות מונים. עד היום ניצבת ביוון אנדרטה גדולה במקום הקרב ש במעבר Thermopylae. המעבר הזה חוצץ בין החבל ההררי Epirus  למישור החוף, ממנו הגיע הפולש הפרסי באוניות.  לאחר כיבוש קו החוף התקדמו הפרסים מערבה על גבי פילים לעבר הכוחות היוונים שהגיעו מהעיר ספראטה. האגדה מספרת כי 300 לוחמים הצליחו להחזיק מעמד שבועות מול הפרסים. כיאה ללוחמים ספרטניים, הם נלחמו עד לחייל האחרון.

ה EPIRUS BOW  היא קשת מהמיתולוגיה היוונית שהייתה שייכת לאלים. זו קשת שיורה חיצי ברק ללא הפסקה ולכן מלך האלים זאוס  עטף אותה מספר פעמים באבן כדי שלא תיפול לידיים לא נכונות.


תמונות ותמונת כותרת: מערכת יירוט
הרחפנים « Leonidas
צילום: EPIRUS

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות