חדשות היום

Sea Breaker

בשנים האחרונות מקבלת הזירה הימית בישראל חשיבות גדולה משתי סיבות: גילוי שדות הגז בים התיכון והיכולות הטכנולוגיות החדשות המאפשרות שילוב  מדויק וקטלני של מערכות נשק מתקדם במרחב הימי. הספינות החדשות של חיל הים הישראלי סער 6 , הן אחת הדוגמאות הבולטות למגמה הזו. על גבי סיפון הספינה מוצבות דרך קבע שתי מערכות יירוט טילים שונות : כיפת ברזל וברק 8, ובנוסף קיימת יכולת נשיאה ושיגור של חימוש משתנה. אחד הפיתוחים המעניינים בהקשר הזה, שעדיין לא נמצא  בשירות חיל הים הישראלי , הוא ה Sea Breaker, הטיל הימי החדש של רפאל .

ה Sea Breaker מצויד ביכולות   של:  ATA- Auto Target Acquisition – רכישת מטרה אוטומטית ויכולת  ATR-  Automatic Target Recognition  סיווג מטרות אוטומטי. שתי היכולות הללו מבוססות על  למידת מכונה  (Deep Learning), חיפוש והשוואה במאגרי מידע גדולים (Big Data) המשולבים עם אלגוריתם התאמת תמונה מתקדם. המרכיבים המתקדמים האלה של ה Sea Breaker מאפשרים יכולת איתור מטרות  וברירת המטרות האיכותית מבניהן. הטיל טס במהירות תת קולית גבוהה והוא בעל יכולת תקיפת מטרה מכמה כיווני הגעה וזוויות תקיפה. התקיפה עצמה מבוססת על תכנית  מוגדרת מראש הכוללת נקודות ניווט, כיווני הגעה, זווית פגיעה ונקודת פגיעה מוגדרת מראש.  הטיל פועל בחתימה נמוכה, ובשילוב טכנולוגיות אלקטרו-אופטיקה מתקדמות הוא חסין כמעט לחלוטין לאיתור זיהוי ושיבוש בסביבת GPS.

“מדובר במערכת ייחודית שתוכננה ופותחה לתקוף מטרות בים וביבשה ממרחק של עד 300 ק”מ, בדיוק נקודתי “, אומר אלי, ראש היחידה העסקית לטילאות ימית  ברפאל. “הייחודיות היא באופן התקיפה הסלקטיבי, של מטרות באופן מדויק. הודות לראש האלקטרואופטי המתקדם, הטיל למעשה מקבל תמונה ברורה מאד של מטרות, ובעזרת האלגוריתמיקה המתקדמת שלו, הוא יודע לברור את המטרה הנכונה מבין רבות. למעשה יצרנו לטיל ראייה ממוחשבת שלמה עם בינה מלאכותית שיוצרות יחד דיוק בשני מובנים: בחירת המטרה ופגיעה בה”.

ש: איך המושג הזה של “ראייה ממוחשבת בא לידי ביטוי במערכת?  

“אחד האתגרים שאיתם חימוש כזה צריך להתמודד הוא הטעיה או מכשולי טבע. ה Sea Breaker בעזרת מאגר המידע שלו והיכולת החישובית להשוות בינו לבין התמונה בפועל, מאפשרת את זה. בנוסף  יש לתמונה הממוחשבת יכולת להבחין בעזרת אותם כלים, בין מטרה אזרחית למטרה צבאית”

ה Sea Breaker הוא טיל קטן יחסית במשקל של כ 400 ק”ג עם ראש נפץ מתקדם של 110 ק”ג. הוא משוגר מהקרקע או מפלטפורמה ימית, מתוך מארז. בזירה הימית הוא מאפשר כאמור יכולת פגיעה מדויקת בספינות, גם כאשר הן שוהות באזורים רווים בפעילות אזרחית, כמו למשל נמלים. בנוסף, הוא יכול להיות משוגר לעבר מטרה קרקעית מלב ים, רחוק מטווח האיומים של האויב.

“בראיה של חילות ים,  ה Sea Breaker מאפשר יכולת דו שימושית של תקיפת מטרות ימיות ויבשתיות. זו יכולת קריטית משום ששטח הסיפון של הספינות מוגבל מאד, וכך למעשה מקבלים שתי מערכות נשק בטיל אחד. בתצורה של הגנת חוף, מדובר במערכת קטנה וניידת שמאפשרת שליטה באש על שטח נרחב”.

ראש הקרב של הטיל בנוי בטכנולוגיית  Penetration-Blast-Fragmentation  – PBF-  חדירה, הדף ורסס.  המערכת הזו מאפשרת לטיל לחדור את דופן הספינות או המטרות היבשתיות ורק אז להתפוצץ,  במטרה למקסם את הנזק.

“היכולת הזו היא בעצמה מכפיל כוח”, אומר אלי. “כל חימוש ימי אחר מכוון היום לפגוע במרכז המסה של המטרה. במקרים כאלה חלק גדול של הפיצוץ הולך לאיבוד, והקטלניות נפגעת. ב  Sea Breaker אפשר לכוון אותו במדויק לנקודות תורפה במטרה, ואז למעשה הפיצוץ גורם לנזק משמעותי הרבה יותר. מעבר לזה, ניתן לתכנן כמה נקודות פגיעה בתכנון המשימה, ואז לפני צלילה לבחור אחת מהן.  היכולת הזו מאפשרת גם לתחום את מידת הנזק. כלומר, במשימה שבה  אני לא רוצה להסב נזק גדול, אלא רק לפגוע במערכת מסוימת או בנקודה ספציפית בגוף מבלי להטביע את האונייה, זה אפשרי בשל רמת הדיוק של הטיל.”

ש: עד כמה הנשק הזה אוטונומי?  

“עקרונית הנשק הזה אוטונומי לחלוטין. אפשר לתכנן לו משימה ואז לשגר ולשכוח. בנוסף ניתן לעשות זאת לפי שלבים. כלומר לתת לטיל לנווט בצורה אוטונומית לעבר המטרה, ואז לקראת פגיעה נכנס שולט שיושב מאחור לתמונה. הוא לא יכול לנהג את הטיל כמו מל”ט, אבל בשלבים מסוימים כן לתת פקודה לטיל “ללכת סביב”, כלומר לא לצלול לעבר המטרה, ואז להקצות לו מטרה חדשה. בנוסף השולט יכול לצפות כל הדרך בשלב הצלילה לעבר המטרה ועד לפגיעה, כדי לוודא שפגעת במטרה הנכונה”.

ש: אז מה   ההבדל בין ה Sea Breaker לנשק משוטט?

“זה קונספט אחר. זו מערכת תקיפה שטסה בנתיב מתוכנן מראש, ומבצעת תקיפה מדויקת ברוב המקרים באופן אוטונומי. בשונה מנשק משוטט או מל”ט חמוש,  אנחנו לא שוהים  מעל המטרה אלא טסים ליעד מוגדר. מה גם שמרגע שיגור אין יכולת החזרה של החימוש, כמו שרואים בחלק מהחימוש המשוטט המתקדם”.

ש: ספר על שילוב הבינה המלאכותית בטיל. זה לא מסוכן לתת לחימוש כזה יכולת אוטונומית כמעט מלאה?

“זה בא לידי ביטוי בעיקר בבחירת המטרה בים. מבלי להיכנס ליכולות של המערכת אני יכול לומר שהטיל יודע להבחין בין ספינת סוחר לספינה צבאית על בסיס השוואת תמונה. יכולת הסריקה האוטונומית שלו , הזיהוי על פי הראייה הממוחשבת והתיוג, כאן נכנסות לתמונה  יכולות הבינה המלאכותית ולמידה מכונה”.

ש: ועדיין, כדי לתקוף אנייה מוסוות, כלומר אוניה צבאית שנראית כמו ספינת סוחר, כמו למשל תקיפת אוניית משמרות המהפכה במפרץ הפרסי לפני כמה חודשים, איך פועלים במקרה כזה?

“כרגע הלקוחות שלנו עובדים בהבחנה ברורה צבאי אזרחי. אבל, בהחלט יש לנו אופציה לתת ל Sea Breaker כלים לזהות ספינה ספציפית. זה דורש תכנון משימה בהתאם, כמו למשל טעינת תמונת הספינה הספציפית למאגר הנתונים של הטיל”.

יתרון משמעותי נוסף של ה Sea Breaker הוא חתימת המכ”ם הנמוכה שלו. מדובר בטיל ללא קרינה – פסיבי לחלוטין, כך שקשה מאד לאתר אותו במעוף.  בזירה ימית הוא טס נמוך מאד, סמוך לפני הים, מה שמקשה מאד על הגילוי המוקדם שלו. בתרחיש מבצעי קרקעי, ניתן לתכנן את נתיב הטיסה בצורה נסתרת ממכ”ם.

ש: אפשר לומר שה Sea Breaker הוא טיל חמקן?

“בתמונות רואים היטב את התצורה החיצונית שלו. אני לא יכול לענות על השאלה הזו, מעבר לעובדה שמדובר בטיל דור חמישי, עם כל מה שמשתמע מזה”.


תמונת כותרת ותמונות: טיל Sea Breaker
צילום: רפאל

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות