חדשות היום

מחקר המוח של פורד יכול להיות המפתח לזיהוי מהיר יותר של נהגים הנרדמים על ההגה

  • פורד עובדת עם חוקרי מוח במטרה לפתח דרך מהירה ויעילה יותר לזהות נהגים שנרדמים על ההגה, שדעתם מוסחת או שאינם מרוכזים
  • עייפות הנהגים עשויה להיות הגורם לכ-25% מתאונות הדרכים הקטלניות והמסוכנות ביותר.

מחקר חדש וחלוצי של פורד בתחום מדעי המוח, עשוי לפרוץ דרך ולמצוא דרך מהירה ומדויקת יותר לזהות נהגים שמנקרים מאחורי ההגה.

על פי פורד, עייפות הנהגים נמצאה כגורם התורם ללמעלה מ-25% מתאונות הדרכים הקטלניות ביותר. מציאת פתרון שידע לזהות ולהתריע בפני נהגים עייפים או כאלו שדעתם מוסחת, באופן מהיר יותר, יכולה לסייע לשמור על בטיחות הנהגים, הנוסעים ויתר האנשים בסביבת כלי הרכב.

מחקר של פורד מצא כי 40% מהנהגים באירופה לא נענים להמלצות המציעות לקחת הפסקה כל שעתיים במהלך נסיעות ארוכות. “המוח מעבד כמויות אדירות של מידע במהלך הנהיגה, אך טכנולוגיות המסייעות לנהג עשויות לשנות זאת. נהגים לרוב מתעייפים ודעתם מוסחת. זיהוי מהיר יותר של תהליכים אלו יכולים להיות בעלי חשיבות אדירה” , אמרה סטפן וולטר, מהנדס מחקר בפורד אירופה.

פורד מקווה כי באמצעות זיהוי התגובות המוחיות שיאתרו בעיות בריכוז, ניתן יהיה להבחין גם בהיבטים פיזיולוגיים כמו שינוי בקצב הלב או בנשימה. כך, ניתן יהיה לפתח טכנולוגיות שיזהו את ההיבטים הללו ויתריעו בפני הנהגים, למשל על ידי פיתוח טכנולוגיה לבישה ועוד.

פרויקט מחקר ייחודי

כמובן שעל אף ההתקדמות הטכנולוגית, עדיין קריטי להשאיר את הנהגים עירניים בכוחות עצמם ולא להסתמך אך ורק על עזרים חיצוניים.

פורד מבצעת מחקר בנושא זה, באמצעות מיפוי דפוסי המוח לתגובות הנהג באמצעות חברת Uniklinik RWTH Aachen בגרמניה. הניסויים מערבים משתתפים המשלימים סימולציות נהיגה בעוד שפעילות המוח נסרקת במכונת MRI. מראה מיוחדת מאפשרת למשתתפים לראות את הסימולציה על המסך.

התרחיש מדמה כביש תלת נתיבי בשעות הלילה, כאשר רכב הנמצא בנתיב האמצעי בולם באופן פתאומי. כך, המשתתף צריך להשתלט על ההגה ולהזיז את הרכב ימינה או שמאלה, כאשר הוא נעזר במכשיר ידני. המשתתפים מתבקשים גם לזהות באמצעות רעשי המנוע איזה מהנתיבים בטוח יותר לנהיגה.

במשך יותר מעשור, סמל של ספל קפה אשר הוצג על הדשבורד היה מאיר כדי להתריע בפני נהגים שהראו סימנים של עייפות לקחת הפסקה. כעת, פרויקט המחקר הייחודי הזה עשוי לקחת את זיהוי הנהגים הללו צעד אחד קדימה ולסייע להבטיח מעבר חלק לרכבים עם אביזרי סיוע מתקדמים לנהגים.

צפו בסרטון ההדגמה:


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות