חדשות היום

ביקור בכרם האורגני כרמי אלול

לא הרחק מקטע כביש 44 היוצא מרמלה דרומה וגם באזור כביש 3 העובר במועצה האזורית גזר, נטועים שטחים רחבים של כרמי ענבי יין  וגם מספר יקבים המייצרים מהם יינות, נמצאים שם, סמוך או בין לכרמים. לאחרונה הגעתי לביקור במתחם כרמי אלול – כרמים אורגניים, הנמצא מערבית ליישוב כרמי יוסף, מזרחית לכביש 44.

בכניסה לכרמים עוברים בשער גדול וגבוה ולידו פרוש, על אבני סלע גדולות, השלט : ברוכים הבאים לכרם המקדש, בהשגחת הבד”ץ – ירושלים, בד”צ “בית יוסף”, מדינת ישראל-משרד החקלאות ופיתוח הכפר-תוצרת אורגנית.
למדנו מהר עובדה מאוד חשובה שדגש גדול ניתן על האורגניות בכרמים ובכל יינות יקב כרמי אלול המותססים בעזרת שמרי פרא וללא תוספת בי סולפיט או חומרים משמרים אחרים.

אירח אותנו, תחת עצי זית הנטועים בין הכרמים, יוני צבי, שסיפר על הפרויקט בו מיוצרים היינות שלהם ביקב שבמושב יציץ, הסמוך, רק מענבים אורגניים והכל כשר בהשגחת רבנים מקפידים, משלב הבציר ועד המילוי בבקבוקים.  מהזיתים הגדלים על העצים, תחתם ישבנו, טעמנו ושוחחנו, מייצרים שמני זית.

בעלי המקום, ר’ משה אלול, רכש את הכרמים ואדמות באזור עליהם ניטעו עוד כרמים, לאחרונה. הוא נולד ברחובות, גר שנים רבות בארה”ב והחליט לשוב למולדת, לבנות בית במושב יציץ, לגדל כרמים ייחודיים, אורגניים ולייצר מענביהם יינות כשרים מאוד מיוחדים.
הכרמים האורגנים מפוקחים ומאושרים ע”י ‘אגריאור’.

על ייצור היינות ממונה היינן, המוכר לכולם, יעקב אוריה, המסייע לייצור יינות איכותיים בעוד מספר יקבים.

 

 13 זני ענבי יין גדלים בכרמים, בתנאים אורגנים ללא ריסוסים בחומרי הדברה של הענבים או העשבים בין השורות.
סירה, סנג’ובזה, קברנה פרנק, מלבק, קברנה סוביניון, פטי וורדו.
סוביניון בלאן – שנין בלאן – מוסקט המבורגי – מוסקט קנלי – מוסקט אלכסנדרוני

קברנה פרנק  – קברנה סוביניון – סירה – פטיט סירה – סנג’ובזה – מלבק – מרלו – פטי ורדו.

לדברי אנשי כרמי אלול, כרם המקדש, הנמצא במקום, ניטע בהנחיות ובייעוץ מכון המקדש במטרה שהענבים והיין שיופק מהם יהיו מאושרים לשימוש במקדש, אם יוקם.

יוני סיפר לנו שמטרתם למכור יינות אורגנים כשרים ומפוקחים ישירות ללקוחות כמעט ללא תיווך חנויות.

לכוסותינו נמזג יין אדום  “זמר”. הענבים נבצרו בבציר סלקטיבי, ידני, והיין תסס בהשראת שמרים פראים. יין טבעי. החמיצות הראשונית המחישה לי שהיין הוא בלנד של 66% סירה ו34% ענבי סנג’ובזה

ברגעים הראשונים, אחרי המזיגה, החמיצות הייתה גבוהה ובולטת מדי, אבל תוך מספר דקות היין התרכך, התעדן והיה כיף ללגימה ולהחלקה בגרון. הגוף בינוני והחמיצות התאזנה.
אהבתי את היין הפירותי שהסירה הוסיף לו תכונות אהובות.

בין יינות היקב מוצעים :
טרסה –  60% מלבק, 20% קברנה סוביניון, 20% פ.ורדו
רכס – 60%  מלבק, 40% קברנה פרנק
זמר – 66% סירה ו34% ענבי סנג’ובזה
וגם אסיף  וגבע.

וגם קצת מידע על האורגניות המוזכרת רבות במקום בו ביקרנו:

ההגדרות והחוקים לכרם אורגני וליין אורגני שונים במדינות השונות אך ההגדרות ומטרתן דומות במשמעותן ובעיקרן.
באירופה, למשל, בכרם אורגני יש משטר גי

דול גפנים בתנאים בהם המערכת האקולוגית סביבו מבוקרת. קיים איסור בשימוש בחומרים מלאכותיים ותעשייתיים לדישון ולהדברה.  מותר להשתמש בכרמים רק בחומרים שנוצרו בטבע, כמו מלחי נחושת, חנקן, זרחן, אשלגן ופחמן. גם בזבלים אורגניים של בעלי חיים שגדלו בשיטה אורגנית משתמשים.
יין אורגני, בארה”ב, הוא יין שיוצר מענבים שגודלו בכרם אורגני מפוקח וללא תוספת בי סולפיט. באירופה יין אורגני נעשה גם מענבים שגדלו בכרם אורגני מפוקח, ללא כל תוספת של חומרים מלאכותיים, סינטטיים או בי סולפיט. הענבים מהם מיוצרים היינות האורגנים הם טבעיים ללא תוספות לא טבעיות ליין.
התססת היין נעשית על ידי שמרים טבעיים הנמצאים על הענבים, בעת הבציר, ללא תוספת של שמרים אחרים.
החומצות המוספות ליין, בעת הצורך, גם הן טבעיות וגם שאר חומרי ההצללה ותוספים נדרשים אחרים.
לכל זה יש כמובן משמעות לגבי עלותם של היינות האורגניים, שהם יקרים יותר מהיינות הנעשים בדרך המקובלת , הרגילה.

החקלאות האורגנית, לעומת החקלאות הרגילה מנסה לצמצם ככל האפשר את השימוש בתוספות חיצוניות כדי לשפר, לייעל ולהשביח את תוצרתה, ובמקום זאת לפנות לפתרונות המסתמכים על ניהולה של המערכת הסביבתית הקיימת מתוך מטרה להקטין או למנוע את השימוש בכימיקלים ואורגניזמים שהונדסו גנטית ונמצאו כמזיקים לגוף האדם, לסביבה ולכדור הארץ. (אגריאור)

בישראל קיימות שלוש חברות פיקוח המוסמכות על ידי משרד החקלאות לנהל את הליך הבקרה והפיקוח על פי התקנים האורגניים, שבסופו ניתנת תעודה ומוטבעים סמלי חברות הפיקוח על המוצרים שסיימו את ההליך בהצלחה. חברת אגריאור, המפקחת על כרמי אלול, נוסדה בשנת 1999 ומאז פועלת במתן הליכי הפיקוח המקצועיים והנוחים ביותר ללקוחותיה, ובהעלאת המודעות החוקתית והציבורית ליתרונות וחשיבות הצרכנות האורגנית.
לחיים !!!


ישראל פרקר,
היוזם והעורך הראשי של אתר היין
www.winesisrael.com
האתר מתעדכן מדי יום בנושאי יינות
ישראל, יקבים, אלכוהול, בירה, אירועי יין,
קולינריה ומסעדות

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות