חדשות היום

טכנולוגיית הסימולציה המתקדמת של קוגנטה מספקת את המסלול המהיר לנהיגה האוטונומית – כעת גם במסלולי שטח

מערכות הסיוע לנהג / מערכות בטיחות לרכב (ADAS) מהוות כיום חלק בלתי נפרד מעולם בטיחות הנהיגה. על מנת ללמד מערכות אוטונומיות אלה לראות את הסביבה כמו גורם אנושי יש צורך בתהליך פיתוח ממושך הדורש משאבים עצומים. אימון המערכות דורש לא רק שימוש במיליוני דוגמאות מתוייגות, אלא גם בדיקה של המערכות באמצעות נהיגה לאורך מיליוני קילומטרים.

הטכנולוגיה פורצת הדרך של החברה הישראלית Cognata מגשרת על פער זה ומספקת למפתחים את המסלול המהיר לנהיגה האוטונומית, באמצעות רתימת יכולות AI וראייה ממוחשבת לעולם הסימולציה ל-ADAS ורכבים אוטומנומים מסוגים שונים, כולל רכבי שטח, כלים חקלאיים ורובוטים.

הסימולציה נחשבת כיום ככלי חיוני והכרחי במערכת הבטיחות המתקדמת, המאפשרת לנו להגיע לכמויות נתונים בקנה מידה גדול ולבחור את התרחישים המורכבים ביותר על מנת לספק נתונים שעלולים להיות מסוכנים לאיסוף בזמן אמת. שימוש בכלי סימולציה מאפשר לבחון את רכבי השטח מהדור החדש, רכבים מאוישים או אוטונומיים בסביבה עירונית, כפרית או בשטח פתוח, לפני הוצאת הרכב עצמו לנסיעות מבחן פיזיות וללא סיכון חיי אדם.

חברת קוגנטה מייצרת מידע סימולטיבי מקיף לאימון ומאפשרת לבדוק את המערכת ביחס עלות-תועלת כדאי, כל זאת בסביבת תאום דיגיטלי באיכות HD בהתאמה מלאה לעולם האמיתי. התמונות שמספקים החיישנים הווירטואליים, בטכנולוגיה מבוססת-AI ורשתות נוירונים עמוקות, מייצגות את המציאות באופן אמיתי.

ארבעת השכבות הטכנולוגיות של חברת קוגנטה:

  1. שכבה ראשונה – מידול סביבתי – תאום דיגיטלי של סביבת הנהיגה. השכבה הזו נועדה למדל שלב אחר שלב את הסביבה הרצויה בתלת מימד הכוללת דרכים, בניינים, תשתית, עד לפרט הקטן ביותר.

2.  שכבה שניה – מידול אובייקטים דינמיים באזור הנהיגה. השכבה כוללת הולכי רגל, רוכבי אופניים, חיות ורכבים המתאימים להתנהגות הממוצעת באיזור הגאוגרפי הנבחר, על פי בחירה.

3. שכבה שלישית – מידול למידה עמוקה של סנסורים ומצלמות

המאפשרת לייצר מידע פוטוריאליסטי איכותי. שכבת החישה המתקדמת של קוגנטה תומכת במודלים שונים, לאו דווקא שכיחים – החל ממצלמות רגילות, רדאר (מכ״ם), LiDAR, מצלמות תרמיות, פונקציות עיוותי מצלמה, ועוד. השכבה בנויה באמצעות מודלים מתקדמים של רשתות נוירונים עמוקות, והליכים מובנים לשילוב מודלים חדשים במהירות.

4. שכבה רביעית- פלטפורמת ענן המאפשרת נסיעה במקביל של כמות גדולה של קילומטרים ואנליזה של התוצאה במבחני בדיקה מקיפים הפלטפורמה המתקדמת מגיעה במספר שפות על מנת להתאים לצרכי השווקים השונים, ומאפשרת להתאים את המבחנים לתנאים הנבדקים על ידי הלקוחות.

תוצאה לדוגמא – סימולצית סנסורים של רכבים אוטונומיים – מצלמה, לידר, רדאר, מושמים (sensors fusion) אחד על גבי השני:

פלטפורמת הסימולציה off-road

באפריל האחרון השיקה Cognata פתרון חדש לפלטפורמת סימולציה המתמקדת בדרכים לא מסומנות (off-road) וכוללת נכסי שטח ייחודיים רבים, לצרכים שונים ומגוונים.

אם מסתכלים על האתגרים המיוחדים העומדים בפני רכב בסביבת Off-road לעומת סביבת דרך סלולה ישנם לא מעט הבדלים. נתיב ברור ומסומן לעומת חוסר בנתיב מסומן וצורך באיתור מסלול עביר אופטימלי | יש להיזהר ממכשולים ובורות שלא יופיעו בדרך סלולה | בדרך סלולה אין סיום פתאומי מסוכן ללא סימון דרך ובדרכים שאינן מסומנות יש להיזהר מסיום פתאומי לדרך, כגון תהום | רוחב הדרך וגובה מקסימלי מותר ידועים בכל נקודה לעומת רוחב דרך וגובה מעבר העלולים להשתנות בפתאומיות ויש למדוד אותם לאורך הנסיעה | אפשרות לשיפועים גדולים שיש להתחשב בהם | על כביש סלול חיישנים שונים יהיו יציבים על הרכב ובתמונה שהם יוצרים לעומת רעידות והטיות משמעותיות אפשריות בתמונת החיישנים עקב תנאי הדרך | ובדרך רגילה נקבל ראות טובה, עד כדי תנאי מזג האוויר לעומת אפשרויות תדירות של אבק, עשן והתזות מים ובוץ, והסתרות מיגונים, העלולים לפגום בראות ובתמונת החיישנים.

פלטפורמת ה-off-road של קוגנטה משתמשת בטכנולוגיית דימוי מדויק של תאום דיגיטלי בעזרת מידע אמיתי וסינתטי. הפלטפורמה החדשה מיועדת לבחון, לאמן ולתקף אתגרי אימון תפיסה בשטחים שלא מציעים הגדרת דרך ברורה, ובשטחים המציבים אתגרי שטח כגון סלעים, מדרונות ועוד. פלטפורמת הסימולציה יכולה ליצור תרחישים בקנה מידה גדול עם תנאי ראות לקויה, אתגרי דרך ואתגרי חישה, ומקצרת את אימון הבינה המלאכותית של הרכב מכמה שנים לכמה חודשים בודדים.

התרחישים קיימים בשתי תצורות עיקריות:

תצורת Dataset לצורך אימון בחוג פתוח של מערכי הבינה המלאכותית לזיהוי האובייקטים ברכב הנבדק.

תצורת חוג סגור הבודקת גם את תגובת הרכב באמצעות חוקי אנליזה המוצמדים לכל תרחיש. יש לציין שבתרחישי Off-road חשוב מאוד לבדוק גם את המצרף של איכות גילוי האוביקטים וזמן התגובה של הרכב – לדוגמא זיהוי תהום ובתגובה עצירה מיידית של הרכב.

הפלטפורמה מצטיינת בגמישות גבוהה, כאשר המצלמות מייצגות סוגים שונים של חיישנים – LiDAR, מכ”ם, מצלמה תרמית, GPS מתקדם ועוד. יתרון זה מאפשר התאמה מלאה לצרכי הלקוח. בנוסף יצרה קוגנטה מספר סצינות לאימון ובדיקה:

שדה ניסויים ל-Off-road וחקלאות –

איזור מכרות –

סיכום:

הפתרונות מבוססי טכנולוגיית ה-AI המתקדמת של חברת קוגנטה איפשרו לה להיות מובילה עולמית בשוק הסימולציות לצורכי פיתוח ולידציה של מערכות אוטונומיות ו-ADAS לרכבים. כעת קוגנטה מרחיבה את סל הפתרונות שלה מעבר לתמיכה בכבישים עירוניים ובין-עירוניים, לכיוונים נוספים מתחום ה-Off-road כגון חקלאות ואיזורי מכרות. לצורך הרחבה זו מחזקת קוגנטה את מגוון הכלים שהיא מספקת ליצירת סימולציות ובחינת תוצאות השימוש בהן, ומוסיפה תמיכה בצרכים המיוחדים של off-road הנובעים מהעובדה שבסביבות שטח אין דרך ברורה ומסומנת, גם כשיש נתיב לא מובטחת המשכיות דרך בטוחה, תנאי הראות עלולים להשתבש קשות, וכו. קוגנטה מיישמת את השפעות כל הגורמים האלה בסימולציות ה-    Off-road שלה ומספקת פלטפורמה מקיפה העונה על דרישות המפתחים.


אודי שפיגל, נופר עסיס, קוגנטה

תגובות סגורות