חדשות היום

מפציץ ישראלי חדש

למרות שעדיין לא נחתמה  באופן רשמי העיסקה, למפציץ האסטרטגי הבא של חיל האוויר הישראלי ביצרניצ המטוס, חברת בואינג האמריקנית כבר יש לו שם, ISRAEL ADVANCE – F 15 IA. בחיל האוויר הישראלי כבר החלו בתכנון קפדני של מבנה המטוס, והתאמה שלו לצרכים המיוחדים של הזירה המזרח תיכונית. במקרה של ה F 15 IA ובשונה מפרויקט ה F 35  הישראלי –  שבו חיל האוויר התמודד עם קשיים בהתאמת קונפגורציה מיוחדת בשל היותו של הפרויקט  שבלוני ואחיד לכל המדינות השותפות –   בבואינג גמישים  לדרישות השינוי הישראליות. הממשלה הקודמת אישרה כבר רכש של  טייסת   F 35 חמקנים שלישית מלוקהיד מרטין, וטייסת    F 15 IA חדשה (25 מטוסים).  במקביל לרכש המטוסים החדשים יחל בחיל האוויר תהליך שדרוג יסודי של מטוסי ה “רעם” –  F 15 I, שנמצאים בשירות כבר כמעט שני עשורים. מאחורי הקלעים כבר מדברים בחיל האוויר על תכנון עתידי לרכישת טייסת שלישית של F 15 IA בשל התגברות האיום האירני, אם כי העניין עדיין לא הוצג לממשלה והוא ככל הנראה יכלל בתכנית הרב שנתית הבאה של צה”ל לשנים 2025-2030.

חיל האוויר האמריקני שמכנה את המטוס החדש  F-15EX Eagle II נמצא בעיצומו של תהליך בחינה מבצעית שהחל באפריל האחרון עם שני המטוסים הראשונים שנחתו בבסיס EGLIN בפלורידה. בחודש אוגוסט  ביצעה טייסת הניסוי 85 של חיל האוויר האמריקני תרגיל ראשון של ה F-15EX Eagle II  באלסקה והוא כלל שילוב עם מטוסי חמקן  F 22  ו F 35. מבחינת חיל האוויר הישראלי התרגיל הזה הוא אבן דרך חשובה בבחינת השילוב בין המפציץ האסטרטגי החדש למטוסי החמקן. אם כי סביר להניח שכבר היום מתרגלים בישראל תרחישים מבצעיים בהם משולבים ה F 35  ו ה F 15 I.

“השילוב של שלושת סוגי המטוסים פעל בתיאום מושלם, כמו בקונצרט”, תיאר זאת מייג’ור ארון אשכנזי, סגן מפקד טייסת הניסוי בסרטון שהפיץ חיל האוויר האמריקני בתום התרגיל.  “מבחינת ביצועי המטוס אני יכול לומר שהוא בהחלט מוכן לכניסה לשירות מבצעי. הוא עמד בכל המשימות שהצבנו בתרגיל, עליונות אווירית, טיסה במבנה וסנכרון תמונת קרב עם המטוסים האחרים”.

ה F-15EX Eagle II  מיועד להחליף בחיל האוויר האמריקני ובמשמר הלאומי את הדגמים הישנים  F 15C  ו F 15 D. הייעוד של ה F-15EX Eagle II   האמריקני הוא בעיקר עליונות אווירית, בעוד שבחיל האוויר מתכננים לייעד אותו בעיקר למטרות הפצצה, בדומה למטוס ה “רעם”.  התכנון הישראלי הוא ליישם את המונח “שליטה בספקטרום”. כלומר יכולת איסוף והתכת מידע מסנסורים שונים באוויר ובקרקע ובניית תמונת מצב עדכנית דרך תקשורת דיגיטלית רשתית, לכמה שיותר פלטרפורמות וצרכנים. המערכת מפותחת בצורת אריכטקטורה פתוחה כך שבעתיד תוכל לכלול גם טיסה במבנה עם פלטפורמות לא מאויישות ושדרוגים שונים של מערכות נשק ולוחמה אלקטרונית. כך למשל רביעיית מטוסים מאויישים ולא מאויישים תוכל לטוס עם חלוקת משימות שונה בין הפלטרפורמות:  צילום, עליונות אווירית, לוחמה אלקטרונית ותקיפה.  ה F-15EX Eagle II  בנוי כבר היום בתצורה שתאפשר שילוב כזה בעתיד, כולל שדרוגי אוויוניקה ותוכנה לדור שישי.

ההחלטה הישראלית להצטייד בעוד טייסת מפציצים החלה להתגבש במקביל לחתימה על רכישת ה F 35. בחיל האוויר הבינו כי יכולת הנשיאה של ה F 35  מוגבלת מאד בתצורה חמקנית, ולכן יש צורך בפלטפורמה כבדה יותר למטרות הפצצה.בהקשר הזה צריך לציין שהתפתחות החימוש המונחה מרחוק – STAND OFF, שאינו מצריך הגעה פיסית מעל מטרה, פתחה בפני חיל האוויר קשת רחבה של שילובים בין פלטפורמות. כך לדוגמא ה F 35  יכול לטוס חמוש בתצורה חמקנית ללא הפעלת מכ”מ שחושף אותו, ועדיין לקבל תמונת מצב אווירית וקרקעית מעודכנות דרך תקשורת רשתית ממטוס F 15 שטס מאחור, רחוק מהאזור המאויים.

“יכולות המטוס וכוח המיחשוב שלו מאפשרים יכולות פורצות דרך לצד הפעלה מאד פשוטה מבחינת הטייס. המכ”מ ה APG-82(V)1 המתקדם מאפשר  בניית תמונת אוויר בטווחים ארוכים, יחד עם שילוב של פוד מטרות מתקדם שמאפשר ראייה ברזלוציה גבוהה ומדוייקת של מטרות על הקרקע”. מספר מייג’ור אשכנזי. “בתא הטייס   מוצב מסך מגע של 24 אינטש שמתופעל כמו איי פד. הטייס מקבל  את כל הסנסורים של המטוס עצמו, יחד עם נתונים חיצוניים שמנותחים, מעובדים ומוזרמים למערכת”.

מטוס ה F 15 IA בצבעי חיל האוויר הישראלי
איור: BOEING

מבחינת ישראל ה F 15 IA אמור להוות קפיצת מדרגה לא מבחינת הטכנולוגיה שלו אלא גם בהיבט נשיאת חימוש מגוונת והפעלה זולה יותר. כיום בנויים מטוסי ה F 15  ל 8000 שעות טיסה בעוד ה F 15 IA מתוכנן ל 20,000 שעות טיסה. גם עלות שעת הטיסה של ה F 15 IA נמוכה יותר ב 25% משעת הטיסה הנוכחית של ה “רעם”. מעבר לכך, ה F 15 IA יכול לשאת 13 טון חימוש בעוד שה “רעם”   10 טון בלבד.

ה F 15 IA הישראלי יכלול כנראה מערכות לוחמה אלקטרונית ייעודיות שיפותחו בישראל, כמו גם התאמות גוף לחימושים ייעודיים ישראליים. ההערכה היא כי ישראל לא תיתקל בבעיות לוחות זמנים לאספקה, מאחר וובואינג כבר נערכת להזמנה הישראלית. תחילת הייצור (למרות שהעיסקה עדיין לא נחתמה אלא אושרה עקרונית בהבנה בין צה”ל לדרג המדיני ולממשל האמריקני), יהיה כנראה במהלך 2023, וראשוני המטוסים ינחתו בישראל לכל המוקדם כשלוש שנים אחר כך.


תמונת כותרת ותמונה: f-15ex של
חיל האוויר האמריקני
צילום: BOEING

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות