חדשות היום

בפרטים הקטנים: ההמצאה הישראלית שמייעלת הזנת מכונה

חברת acubez הישראלית פיתחה מערכת ייחודית – תוך שהיא נעזרת בטכנולוגיה של יצרנית הקובוטים Universal Robots – המשחררת עובדים רבים ממשימות מעיקות וחזרתיות ומייעלת את המעבר לאוטומציה מודולרית

בהרבה מפעלים, עובדים עומדים ליד פס הייצור ומכניסים חלקים שונים לטובת עיבוד שבבי, ריתוך, הדפסה ושאר פעילויות דומות – מה שמכונה בשפה המקצועית: ״הזנת מכונה״. קצת משעמם, קצת חוזר על עצמו וקצת מעייף בסוף המשמרת. עד היום, ובמיוחד כשמדובר בסדרות קטנות של ייצור, לא היה שווה להיכנס לתחום האוטומציה – וכך נתנו לאנשים לבצע את העבודה. עם כניסתם המהירה של הקובוטים (רובוטים שיתופיים) לתחום והעובדה שביותר ויותר פסי ייצור בעולם ובישראל, רואים יותר ויותר קובוטים בפעולה, גם התחום משתנה. ברוכים הבאים לעידן האוטומציה המודולרית.

אחת השחקניות שבולטות בתחום היחסית חדש היא acubez – חברת ייצור אוטומציה ישראלית וחלק מתעשייה 4.0 – שפיתחה פלטפורמת אוטומציה מודולרית חדשנית, המספקת פתרון אוטומציה קומפקטי וגמיש למגוון רחב של מכונות ויישומים תעשייתיים. acubez פיתחה טכנולוגיה של ׳יצרנים עבור יצרנים׳, המאפשרת ליצרן להיכנס לעולם האוטומציה, שבו ניתן “לגדול תוך כדי”, ולהתאים את פתרון האוטומציה לצרכי הייצור המשתנים של החברה ללא הרף והכל תחת קורת גג אחת.

המערכת הינה פלטפורמת אוטומציה מודולרית שמאפשרת ללקוח להרכיב את התצורה הנדרשת עבורו מתוך מגוןן של מודולים סטנדרטיים כפונקציה של ביצועים, מקום פנוי ברצפת הייצור, תקציב ועוד. הפלטפורמה עושה שימוש בזרועות של יצרנית הקובוטים Universal Robots לטיפול במשימות החזרתיות – מה שמשחרר את העובדים למשימות חשובות יותר.

“מנקודת הימצאה בתוך עולם הייצור, acubez מבינה את האתגרים של השבתת מכונות, שטח רצפה מוגבל, חוסר בכוח אדם, חוסר עקביות באיכות הייצור והסיכון להשקיע בפתרון אוטומציה שמתיישן במהירות בעולם המשתנה של היום,” אומר  יהושע אולמר, מנכ”ל חברת acubez. “למי שאתגרים אלו מוכרים, acubez הוא פתרון האוטומציה האולטימטיבי. Acubez פותרת את ׳נקודות הכאב׳ האלה, ומאפשרת ליצרנים להגדיר בקלות את פתרונות האוטומציה שלהם לסוגי עבודות שונות ויכולות משתנות. פלטפורמת acubez מציעה יכולות מודולריות PLUG&PLAY עם אפס תכנות באמצעות ה-acubez touch, ממשק מגע אינטואיטיבי, להגדרה ותפעול קלים, מה שמאפשר ליצרנים להגדיר את פתרון האוטומציה שלהם היום, ולהגדיל, לשנות או להתאים את המערכת למשימות משתנות עם אלמנטים מודולריים נוספים מחר.”

אוטומציה מודולרית

המערכת של acubez היא השלב הבא במגמה שנראית בתעשייה כבר עשורים: המעבר למערכות אוטומציה שנמצאות בליבה של בקרת הייצור במשך עשרות שנים. כעת, מונעת משינויים בדרישות הצרכנים, צצה גישת אוטומציה חלופית ומתוחכמת – אוטומציה מודולרית.

גישת האוטומציה המודולרית מאפשרת  ללקוח להרכיב לעצמו את מערך האוטומציה המתאים ביותר למשימות שיש לו כיום ולאפשר טיפול גמיש ויעיל במשימות מגוונות ובאצוות ייצור משתנות באופן תדיר. יתרון משמעותי נוסף של האוטומציה המודולרית הוא היכולת לשנות ולהתאים את המערכת לצרכים המשתנים בעתיד ובעצם, כפועל יוצא, להבטיח את ההשקעה הראשונית העצומה הכרוכה ברכישת מערכת האוטומציה למשך שנים רבות.

יהושע אולמר, מנכ”ל ™acubez קרדיט: SU-PAD

אוטומציה מודולרית מונעת על ידי איגוד המשתמשים הבינלאומי, NAMUR, ארגון שחבריו מורכבים ממשתמשי קצה של תעשיית התהליכים המפעילים אוטומציה במפעלים. מאז 2014, NAMUR מבקשת מיצרני האוטומציה להתמודד עם אתגר דומה ולספק מודולי אוטומציה שניתן לחבר אותם יחד, כדי לענות על צרכי הייצור. “אוטומציה מודולרית מורידה את העלות, הסיכון ומקצרת את לוח הזמנים על ידי שימוש במודולים סטנדרטיים וצמצום הממשקים הלא סטנדרטיים,” אומר אולמר. “ישנם מספר יתרונות משמעותיים בשימוש במודולים סטנדרטיים בתהליך ובניהםעד 50% פחות זמן השבתה בשדרוגים , התאמות ובהתקנה הראשונית של המערכת, הפחתה של עד  50% בעלות הכוללת של פרויקט האוטומציה וחיסכון עצום של עשרות אחוזים בזמן ובעלות במקרה ויידרשו שינויים עתידיים במערכת האוטומציה לצורך התאמתה למשימות חדשות. בנוסף, התאמות ראשוניות למוצר או דרישות ספציפיות ללקוח יכולות להתבצע במהירות ובגמישות על ידי החלפת או התאמת מודולים בודדים, מה שמאפשר יישום תהליכי אוטומציה גם לייצור אצוות ייצור קטנות בעלויות נמוכות יחסית ובזמני יישום קצרים״.

לדברי חיים זכרמן, מנהל אוטומציה ורובוטיקה בחברת סו-פאד (המייצגת בישראל גם את חברת UR),  באוטומציה מודולרית ובשימוש במודולים סטנדרטיים, משתמשי הקצה נהנים מכל העולמות. ״מצד אחד, היכולת להתאים מערכת אוטומציה בדיוק לדרישות ׳ביום הראשון׳ ומצד שני, איכות מוצר של מערכת סדרתית היות והמערכת מורכבת ממגוון גדול של מודולים סטנדרטיים אמינים ומוכחים. בנוסף לכל זאת, הלקוח שומר לעצמו את האפשרות לשינוי והתאמת המערכת לצרכים שונים בהמשך בעלויות ובזמני הטמעה קצרים ביותר״.

חיים זכרמן מנהל האוטומציה בסו-פאד מקנפג את מערכת ה aCUBEZ קרדיט: SU-PAD

אולמר וזכרמן, שחיים את הענף מקרוב ומתוכו, תמימי דעים כי העקרונות חלים על כל תעשייה הדורשת אצוות קטנות, כולל תרופות, טקסטיל, הדפסה ואריזה. ״עבור תעשיות כמו מזון ומשקאות, שבהן מתכונים ומרכיבים משתנים לעתים קרובות אך הומוגניות ואיכות קצה הם חיוניים, גישה מודולרית יכולה לאפשר ליצרנים להוסיף, להסיר או לשנות מתכונים מתוך ספריית פונקציות, כמעט ללא הפרעה לייצור״, אומר זכרמן.

לדברי אולמר, מכונות מודולריות גם יכולות להיות קלות יותר לתחזוקה וטיפול, שכן ניתן לעצור תהליכים שאינם נדרשים להרצת ייצור מסוים ולבצע תחזוקה ללא צורך בהכרח להשבית את כל התהליך. ״זה אידיאלי עבור תעשיות כמו ציוד רפואי ותרופות, שבהן שטיפה קבועה היא חיונית״.

בשטח, מספר זכרמן, המהפיכה בעיצומה. ״ב- 2021 הותקנו בישראל תחנות הזנת מכונה קובוטיות רבות ופינו את העובדים לביצוע משימות אחרות. העובדה כי הפתרונות של UR ושל acubez  כל כך גמישים תפעולית מאפשרת ללקוחות לתת מענה אמיתי לעולם של אוטומציה לסדרות קצרות, או בז’רגון הישראלי הרווח High Mix Low Volume Solution״.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות