חדשות היום

ספקטרליקס פורצת את צוואר הבקבוק של האופטיקה אשר חוסם את התפתחות עולם הדימות

היעד שהציבה החברה: לאפשר למכונות לראות טוב יותר ורחוק יותר, לקלוט ולעבד יותר מידע ולשפר את האינטראקציה בין מכונות לבני אדם ובין מכונות לסביבה שלהן

בעשרות השנים האחרונות תחום הדימות (Imaging) חווה קפיצת מדרגה בתחומים רבים, למעט בתחום האופטיקה. כך לדוגמא, מצלמות עברו מנייר צילום לחיישנים דיגיטליים, נמצאה הדרך למזער את המצלמות ולשלבן בטלפונים חכמים, נוספו לצילום יכולות עיבוד, תוכנה ובינה מלאכותית. אך בסופו של דבר, כל מכשירי הדימות קולטים את העולם דרך חומרה פיזית קשיחה כדוגמת עדשות אופטיות, אשר קובעת פרמטרים קריטיים בביצועי המערכות כגון שדה הראייה, גודל הצמצם, העומק, המיקוד ויכולות הסינון. כל אלה נשארו הרחק מאחור בהשוואה למרכיבים האחרים של עולם הדימות. וכתוצאה מכך נוצר פער הולך וגדל אשר לא מאפשר לממש את מלוא הפוטנציאל של המערכות בתחום בגלל מגבלות האופטיקה.

ספקטרליקס, שפעלה עד עתה ״מתחת לרדאר״ (stealth) היא חברת ״טכנולוגיה עמוקה״ (deep-tech) אשר נוסדה בסוף שנת 2017 על ידי רן בר-יוסף, ד״ר יובל קשטר, ד״ר ערן פאלק ויובל קינן. מטרת החברה היא לבנות דור מתקדם של ״מנוע אופטי״, דהיינו סט חדש של כלים, רכיבים ויכולות פיתוח עבור עולם האופטיקה על בסיס יסודות טכנולוגיים חדשניים, וזאת על מנת לפרוץ את מעטפת היכולות והיישומים שבהם כלוא עולם הדימות.

ברמה היישומית, הטכנולוגיה של ספקטרליקס מניחה את התשתית שתאפשר למכונות להתגבר על צווארי בקבוק פיזיקליים בתהליך ניתוב האור, כדי לראות טוב יותר ורחוק יותר, לקלוט ולעבד יותר מידע ולשפר את האינטראקציה בין מכונות לבני אדם ובין מכונות לסביבה שלהן. כנגזרת ישירה ממנעד היישומים הרחב ומהחשיבות של מערכות הדימות כרכיבים ״מאפשרים״ במגוון מגמות קידמה טכנולוגיות, פיתוחי החברה הלכה למעשה מיועדים לשפר את אבני היסוד של הבינה המלאכותית – יכולת המכונות ״לראות״ ולרכוש נתונים ואינפורמציה ויזואלית, בנוסף למענה לצרכים של שווקים ורטיקלים נוספים כדוגמת אוטומציה, ממשק אדם-מכונה, קישוריות, ומחשוב.

לצורך כך פיתחה ספקטרליקס טכנולוגיה מתקדמת למנועים אופטיים על בסיס שילוב בין שכבה דקה ביותר של חומרים חכמים ורספונסיביים לבין בקרי תוכנה המספקים ביחד קשת רחבה של יכולות אופטיות מתקדמות הנשלטות בזמן אמת.

החברה פועלת למעשה בנקודת המפגש בין אור, חומר וחשמל, לצורך יצירת ערכות פיתוח חומרה שיעניקו דרגות חופש נוספות בתהליכי התכנון, הפיתוח והייצור, עבור יצרני מערכות וציוד קצה בתחומי האופטיקה והדימות. טכנולוגיית החברה עושה שימוש בהנדסת אלמנטים ייחודיים, פיתוח תוכנה ייעודית ותהליכים פיזיקליים מתקדמים, בין השאר לצורך יישום טכניקות ״מטא-חומרים״, שהינו תחום טכנולוגי פורץ דרך הנמצא בחזית יישומי הננוטכנולוגיה בשנים האחרונות.

לאחר אינטגרציה, רכיבי הטכנולוגיה הקניינית של ספקטרליקס יאפשרו למערכות במגוון ענפים לעבד באופן טוב יותר נתונים אופטיים ולפעול על בסיסה של אופטיקה עתירת ביצועים עם בקרת זמן, באותו אופן שבו מחשבים פועלים כיום על בסיס שבבי סיליקון.

מנעד היישומים האפשריים לטכנולוגיה של ספקטרליקס כולל הדמיה, הולוגרפיה דיגיטלית עיבוד נתונים, התייעלות אנרגטית ומחשוב קוונטי, בתעשיות דוגמת רכב, מציאות רבודה (Augmented Reality), אלקטרוניקה בידורית, צגים, תעופה, חלל וסמיקונדקטורים. ספקטרליקס גייסה מהקמתה כ-5 מיליון דולר, בין המשקיעים בחברה: Happy Valley Venture Partners, Next Gear Venture Partners ו-Volvo Cars Technology Fund.

מייסדי ספקטרליקס. משמאל לימין – רן בר יוסף, ד”ר ערן פאלק, ד”ר יובל קשטר, יובל קינן. קרדיט: טל גבעוני

וולוו – מובילה את הדרך כמאמצת חלוצית של הטכנולוגיה בתעשיית הרכב

יצרנית המכוניות השוודית Volvo הודיעה לאחרונה על השקעה בספקטרליקס באמצעות זרוע השקעות ההון סיכון של החברה-Volvo Cars Tech Fund

וולוו היא אחד ממותגי הפרמיום הידועים והמכובדים בתעשיית הרכב העולמית. החברה, שנוסדה ב-1927, מציגה צמיחה מרשימה ומכרה בשנת 2020 יותר מ-660 אלף כלי רכב ביותר מ-100 מדינות, כאשר לאחרונה אף הרחיבה את ההשפעה שלה על השוק הגלובלי באמצעות הקמת חטיבת היוקרה לרכבים חשמליים, “פולסטאר״.

קרן ההשקעות של וולוו נחשבת לקרן אקסקלוסיבית וסלקטיבית המשקיעה בארבע חברות בשנה בלבד בכל העולם. עד היום וולוו השקיעה רק בשלוש חברות ישראליות (MDgo, UVeye, Actasys) וההשקעה הנוכחית בספקטרליקס מצד וולוו הינה אירוע יוצא דופן מאחר והיא מתבצעת בסטארט-אפ מיד לאחר גיוס סיד, ולאחר כשנתיים שבה וולוו לא ביצעה השקעות בישראל. באמצעות ההשקעה וולוו שואפת לקדם פרויקטים משותפים על בסיס המוצרים החדשניים של ספקטרליקס שלדעת וולוו יכולים לתרום משמעותית לשיפור הבטיחות של המכוניות שלה ולשדרוג נוסף בחוויית הנהיגה.

ההודעה על ההשקעה בספקטרליקס מגיעה לאחר השלמת שיתופי פעולה אסטרטגיים מצד וולוו עם אנבידיה, גוגל ואמאזון, והיא חלק מהצהרת הכוונות של וולוו להפוך למובילה עולמית בתחומי הרכב והניידות (mobility), בין השאר על ידי אינטגרציה של טכנולוגיות ישראליות מתקדמות בפלטפורמות שלה. מאחר ובאופן מסורתי יצרני רכב לא משקיעים בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים יותר מסבבי A, מדובר במהלך חריג המצביע על אמון רב מצד שחקנית גלובלית בתחום הרכב ביכולות החדשנות של האקוסיסטם המקומי ועל ״אשרור״ הערך והפוטנציאל שוולבו רואה בטכנולוגיה של ספקטרליקס.

“ספקטרליקס היא חברה מרגשת בעלת טכנולוגיה מבטיחה ביותר”, מסר הנריק גרין, מנהל המוצר העולמי (CPO) של חברת Volvo. “התמיכה שלנו בהתפתחות החברה תאפשר לממש את הפוטנציאל הרב של מוצריה במכוניות העתיד של וולוו”.

בעולם התוכן של וולבו כיצרנית רכב, אחד היישומים שניתן לפתח על בסיס התשתית הטכנולוגית של ספקטרליקס הינו ממשק מציאות רבודה העושה שימוש בשמשת הרכב הקדמית להקרנת דמויות וירטואליות המופקות באמצעות מחשב. הייחודיות בטכנולוגיה של ספקטרליקס בהקשר הזה הינה ביכולת להציג בפני יושבי הרכב תמונה רחבה מאוד של הסביבה ותחושה של עומק ומרחק כשאובייקטים וירטואליים מוצגים בסביבה האמיתית – שניהם מרכיבים חיוניים ליצירת חווית ״מציאות מועשרת״ עוטפת וטבעית ״מקצה לקצה״, על בסיס חלונות הרכב, אשר וולבו רואה כאבן בניין מרכזית בחוויית המשתמש העתידית ברכבים שלה. יישום נוסף לטכנולוגיית החברה, המתכתב היטב עם חזון הבטיחות של וולוו בעולם אוטונומי עתידי, הוא במניעת סנוור ו״רוויה״ (saturation) של מצלמות וחיישנים לנסיעה אוטונומית אשר עלולים לגרום ל״עיוורון״ רגעי ול״שטחים מתים״ עבור המצלמות ולהגדיל את הסיכוי לתאונה.

“אנו גאים לשתף פעולה עם חברת וולוו שהיא מובילה טכנולוגית מתקדמת ברמה העולמית”, מסר רן בר-יוסף, מייסד משותף ומנכ”ל Spectralics. “ההשקעה של וולוו תאפשר לנו להרחיב את הפעילות ולשדרג את היצע היישומים שלנו לתחום הרכב כדי לספק חוויית נסיעה טובה ובטוחה אף יותר, ולהתקדם לתעשיות נוספות תחת ההבנה שתחומי ההדמיה, ראיית מכונה ועיבוד מידע אופטי הינם בסיס הכרחי לקדמה טכנולוגית, אוטומציה, מחשוב ובינה מלאכותית. החזון שלנו הוא להיות הספק המוביל בעולם לתשתית הטכנולוגית שתהווה את הליבה שעל בסיסה יצרני פלטפורמות, ציוד ומערכות במגוון תעשיות יקבלו את כלי התכנון, יכולות הפיתוח ודרגות החופש שהם זקוקים להם, על מנת להתקדם מעבר למגבלות הפיזיות של החומרה הקיימת. בראייה זו, הטכנולוגיה שלנו מפותחת על מנת לממש את הרכיבים הקריטיים שיסייעו ללקוחות שלנו לשדרג את המערכות שהם מייצרים לדורות מתקדמים, ולסגור את הפער בין המציאות ההנדסית שבה הם מתנהלים כיום לשאיפות והחזון העתידי שלהם״.


תמונת שער: אילוסטרציה של שמשת רכב לאחר התקנת יכולות AR (Reality Augmented) על בסיס טכנולוגיית ספקטרליקס הישראלית

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות