יקב ויתקין השיק את שורשים ו’

יקב ויתקין השיק את יין העל שורשים ו’ – 2016 אדום ואת אחיו יין הקינוח לבן אציל, מבציר מאוחר 2018 ואנחנו הגענו בעקבותיהם לבקר שוב ביקב הנמצא קרוב לגשר הצבים, בשולי כפר ויתקין.

סדרת שורשים היא סדרת העל, הייחודית, של היקב. שורשים ו’ הוא היין השישי בסדרת שורשים, מורכב, כמו קודמיו, בעיקר מענבים שנבצרו בכרמים ותיקים המעוצבים בהדליית גביע האופיינית לאזור הים התיכון כבר אלפי שנים. ההדליה זו מאפשרת פריסת אשכולות מאווררים, והצללה של העלים על האשכולות המונעת צריבות שמש וטעמי בישול  וכך נשמרת רעננות הפרי הנבצר. כמויות היבול כרמים היו נמוכות מאוד, בין 300-400 קג’ לדונם.
מדי שנה יין חדש, בסדרה, המיוצר מענבים משובחים במיוחד במספר בקבוקים מצומצם ומיועד לאחסון לתקופה ארוכה.
הפעם היין הוא ממסך מהזנים : קריניאן מאזור זיכרון יעקב ופטיט סירה מאזור מורדות הרי יהודה, המרכיבים את עמוד השדרה ליין . נוספת כמות קטנה של קולומברד התוסס ביחד עם הקריניאן ותומך מעט בממסך כזן לבן.
את הממסך משלים פטי ורדו  זן חדש יחסית בארץ, שנבצר בכרמים במרום הגליל בהם יש משטרי השקיה מאופקים, דילול פרי וטיפולי עיצוב העלווה מוקפדים .

שנות הבציר של הסדרה מצוינות באותיות עבריות – א’, ב’, ג’ .. ו’. כל מהדורה מוקדשת לאחד משורשי המשפחה. זוג יינות שורשים ו’ מוקדש לרוזה ושמואל ולד ז”ל, סבא וסבתא של האחים שרונה ואסף פז מצד אימם, יהודית.

יין שורשים ו’ התבגר כשנתיים בחביות עץ אלון צרפתי חדשות. ההתבגרות הוסיפה עומק, מורכבות ועוצמות טעמים ליין. לאחר המילוי בבקבוקים הוחלט ביקב ויתקין להמשיך וליישן את היין בבקבוקים כ-4 שנים נוספות ביקב. ההחלטה על שחרור מאוחר כל כך של היין יין מתבססת על טעימות תקופתיות שלו והחלטה עקרונית לפיה היין יצא רק כאשר הוא מוכן לשיווק. זה קרה בתחילת שנת 2022  בו שוחרר בציר יוצא דופן 2016 של ויתקין שורשים.
אנשי היקב אמרו לנו שהיין אמנם מוכן לשתייה  אבל בתנאי יישון אופטימליים הוא ימשיך לפתח עומק מורכבות ואלגנטיות ב 14-20 השנים שלאחר הבציר.
היין בצבע שחור ארגמן מבריק ואטום עם ארומות של פרי שחור ועשבי תיבול. הטעם עשיר, עמוק , מורכב ומאוזן . הסיומת ארוכה בפה  .450 ₪.

התחלנו את ביקורינו ביקב ויתקין בסיור קצר עם מבט על הכרם הקטן הנמצא בחזית מבנה היקב ובהמשך בין חביות העץ – 500 ליטר שבאולם החביות.  אין ביקב חביות קטנות יותר. אסף פז, היינן, סיפר לנו שבטיפול בכרם הם רק מכסחים בקלות את העשבים בין שורות הגפנים.
בכרמים מגדלים זנים ייחודיים מהם מיוצרים היינות (בלי קברנה סוביניון, מרלו, שרדונה . יינות שאחרים מייצרים בשפע). קריניאן ,פטיט סירה, הגראנש קברנה פרנק, מקבאו, קולומברד ועוד. מהם מייצרים יינות זניים ובלנדים.

הסבנו סביב שולחן ארוך ולכוסות נמזגו יינות היקב ע”י עידן דדון, האחראית על קשרי הלקוחות. שיווק היינות נעשה מעתה ע”י מערכת השיווק של יקבי כרמל.
לכוס נמזג ריזלינג 2020 יין יבש שיוצר מענבי כרמים בהרי יהודה היה טעים בפה ועם ארומה פירותית נעימה, לימונית מנרלית. 100 ₪ .

אסף סיפר לנו שמטרתם לייצר ביקב יינות עוצמתיים הנעימים ללגימה. ביקב הוקמה מחלקה חדשה הקשורה לשיווק. עידן דדון ויעל פועלות כדי להביא לידיעת הציבור יותר מיידע על היקב ויינותיו ולתת לו תמיכה מקצועית. השאיפה להישאר עם ייצור 100 אלף בקבוקים בשנה, מחומר גלם מעולה של ענבים. הוספת עוד חומר מחייבת נטיעת כרמים נוספים.

יין הגרנש בלאן, שנמזג לכוסותנו מקורר היטב, הגיע ישירות ממכלים. ריח טוב של פרי לבן נדף מהכוס. היין תסס בחביות 500 ליטר משומשות. טעם שיורי ארוך נשאר בפה.  היין עתיד היה לביקבוק בקרוב. מכיל גם 10% מהזן מקבאו. 150 ₪ .

היין הבא שנמזג לכוסות קצת הפתיע. תובנה 2018 מהזן מקבאו שלא שמעתי עליו עד אותו רגע וכנראה שלא רק אני. זהו יין לבן יבש. 890 בקבוקים בלבד יוצרו ממנו. אסף פז התאהב ביינות מזן זה כשלמד בצרפת ב1999 והביא את הכנות לארץ בשנת 2009 כשנפתחה האפשרות לייבא זני ענבים חדשים מפוקחים. הוא מכנה את היין שעשה יין מושלם, רענן וחד.
היין תסס בחבית עץ אלון יחידה. הטרואר בגובה 550 מטר עזר לגדל ענבים עם ארומות של פירות לבנים, הדרים ופרחי יסמין. בהתחלה הארומה הייתה קצת חלשה, לדעתי אבל בפה הייתה סיומת ארוכה ומענגת. המכירה בחנות היקב בלבד – 169 ₪ .

אסף : “במשך כחמישה בצירים בצרתי והכנתי יין ענבי מקבאו, מעטה הסודיות אפשר לי לחקור את תכונות הענב והיין בטרואר הישראלי. בכל בציר התנסיתי במגוון של נקודות הבשלה, משטרי תסיסה והתבגרות במגוון רב של חביות, עד בציר 2017 אז היין שהתקבל הגיע לשלמות שביקשתי”.
“מומלץ להתחיל לשתות את היין צונן ולתת לו להיפתח, להתחמם מעט ולהתפתח עם החשיפה לחמצן. נפלא לשתייה מיידית וימשיך להתפתח בבקבוק למשך מספר שנים נוספות בתנאי אכסון נאותים. זהו היין הישראלי הראשון בהיסטוריה החדשה מענב המקבאו במהדורה השנייה שלו!”

 
בהמשך לגמנו מיינות שורשים אדומים לפי הסדר הבא: שורשים ו’ 2016 , ה’ 2011 , ג’ 2008 כולם עם ארומות פירותיות נעימות באף וטעמים מעניינים של גוף מלא בפה. גם ב”קשיש” בן ה14 הורגשו רק מעט סימני הבגרות.
מכולם אהבתי ביותר (וגם שכני לשולחן) את שורשים ה’ מבציר 2011. השנים הארוכות, יחסית, נתנו בו רק מעט מתחושת היושן. היה נעים באף ובפה.

סיימנו את הביקור והטעימות המעניינות עם יין הקינוח שורשים לבן אציל, מבציר מאוחר 2018 שהושק גם באותו מעמד.
יין הקינוח הכשר הראשון של היקב. ענבי גווירצטרמינר עם פטריית בוטריטיס. התהליכים הטבעיים האחראיים לבניית הארומות והטעמים מתחילים כבר על הגפנים בכרם.
התפתחות רצויה של הפטרייה על גבי הענבים המכונה ״ריקבון אציל״ מובילה לעלייה משמעותית בריכוז הסוכרים בענב ומשמשת לייצור יינות קינוח משובחים בטעמם.
התירוש הסמיך והעשיר עבר תסיסה ארוכה במיוחד בחבית עץ צרפתית בגודל 500 ליטר.
היין מתוק עם שפע סוכר בהרכבו וטעים במיוחד, רמת אלכוהול לא גבוהה. אסף הקפיד שנטעמו בשילוב עם נגיסות בגבינות, שהוגשו לנו.   270 ₪.

כיף היה לסיים כך בוקר מהנה ביקב ויתקין ואחר לבקר בפארק גשר הצבים.
תודה למארחנו האדיבים. לחיים !!!

ישראל פרקר


ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות