חדשות היום

לוקהיד מרטין מציגה: הצצה לעולם המסוקים העתידי

לוקהיד מרטין-סיקורסקי ו-DARPA, הסוכנות הצבאית האמריקאית לפרויקטים מחקריים מתקדמים, השלימו לאחרונה טיסה ראשונה מסוגה בעולם: טיסה אוטונומית מלאה במסוק בלקהוק, ללא אנשי צוות על המסוק.

הטיסה, הראשונה מסוגה בעולם, התבצעה כחלק מתוכנית ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System) באמצעות מסוק בלקהוק. המסוק, מסוג UH-60 אלפא, פועל כבר שש שנים, אך תמיד היה טייס בכלי הטיס, גם אם המסוק ביצע את הטיסה באופן עצמאי לחלוטין. בתדרוך לעיתונאים בארה”ב אמר איגור צ’רפינסקי, מנהל תחום החדשנות בפרויקט מטעם לוקהיד מרטין-סיקורסקי, כי “במסוק יש מתג בשם ‘מתג 210’ שמציין כמה טייסים נמצאים במטוס. בפעם הראשונה – המתג הזה הופנה לאפס”.

המסוק ביצע שתי טיסות בסך הכל, מעל פורט קמפבל בקנטקי: הראשונה במשך 30 דקות ב-5 בפברואר והשנייה, יומיים מאוחר יותר, הייתה קצרה יותר. לדברי לוקהיד מרטין המסוק ביצע בדיקות לפני טיסה, המריא וטס דרך מערכת סימולציה שדימתה את קו הרקיע הצפוף והמורכב של ניו יורק. המסוק תמרן בין גורדי השחקים המדומים של מנהטן באופן אוטונומי ואז נחת בעצמו.

מסוק הבלקהוק הותקן עם מערכת ההטסה האוטונומית Sikorsky MATRIX™ שנמצאת בבסיסה של תוכנית ה-ALIAS ומהווה פריצת דרך לאפשרויות ביצוע משימות מוסקות מכל הסוגים בתנאי מזג אוויר מגבלתיים או באזורים עם חסימות באמצעות הקשר.

טיסה אוטונומית לחלוטין במסוק הבלקהוק, ללא איש צוות במסוק. קרדיט: לוקהיד מרטין ו-DARPA

ALIAS היא ארכיטקטורה גמישה ובעלת פוטנציאל גידול, המאפשרת התקנה על פלטפורמות מאוישות ותורמת להורדת עומס העבודה מצוות הטיסה והגברת האוטומציה בפלטפורמה הקיימת. התוכנית מקדמת את הגברת האוטומציה במערכות מוסקות כבר 50 שנה, ועוסקת במקביל במערכות מאוישות מרחוק. מטרת התוכנית היא תמיכה טכנולוגית מלאה וביצוע מלא של הטיסה, מההמראה עד הנחיתה, התמודדות עם מגוון תרחישים מבצעיים ותקלות שונות, ניווט, התגברות על מכשולים קרקעיים ועוד.

בחודשים הבאים, תוכנית ALIAS מתכננת לבצע טיסה ראשונה של מסוק בלקהוק מדגם M, Fly-By-Wire, בפורט אוסטיס, וירג’יניה.

בנג’מין וויליאמסון, טייס הניסוי הראשי בפורט קמבפל אמר: “המערכת תאפשר לטייסים לעבור בצורה בטוחה מטיסה רגילה לאוטונומית בכל שלב במשימה באמצעות לחיצה על כפתור בקוקפיט. בכך, יתאפשר להם להוריד מעומס העבודה במגוון רחב של משימות או בתנאי מזג אוויר ירודים או בסביבה מאוימית. חשוב מכך, ALIAS תזהה בצורה אוטומטית סכנות למסוק או לביצוע המשימה שעלולות לגרום לתאונה, ובכך לשמור על חיי הצוות והלוחמים”.

“ALIAS מהווה קפיצת דור בטיסה אוטונומית עבור מגוון רחב של פלטפורמות”, ציין איגור צ’רפינסקי, מנהל תחום החדשנות בפרויקט מטעם לוקהיד מרטין-סיקורסקי. “התהליך החל עם פיתוח ארכיטקטורת הליבה והתוכנה של טכנולוגיית Matrix מבית סיקורסקי במטרה לתכנן מערכת גמישה ומתרחבת שכבר טסה על תשע פלטפורמות, צבאיות ואזרחיות. אנו בטוחים שהמערכת תסייע לכניסה חלקה לדור הבא של ההטסה האוטונומית ותביא עימה גישה חדשה לביצוע משימות בשדה הקרב במקביל לפריצה של מתארים מסחריים רבים בתחום הטיסה האורבנית”

צבא ארה”ב בוחן אפשרות שימוש רחבות למערכת ההטסה האוטונומית, כולל עבור תוכנית המסוק העתידי, ה-FVL (Future Vertical Lift). מסוקי הסער והתקיפה בחילות אוויר רבים ברחבי העולם, כמו גם בחיל האוויר הישראלי, מבוססים על פלטפורמות דומות מבחינה תפעולית, אשר מביאות עימן יתרונות וחסרונות. חלק מהמסוקים עוברים שדרוגים, התאמות ושיפורים על ידי המפעילים לצרכי השירות המבצעי וחלקם נעשים על ידי היצרניות, במטרה להתמודד עם צרכי הצטיידות ורכש במכרזים בינלאומיים. אם נתבונן על הנעשה בשוק מטוסי הקרב, נראה כי הפיתוחים הטכנולוגיים שנעשים ברחבי העולם פורצי דרך, כדוגמת מטוס ה-F-35 שמביא יכולות דור חמישי, חמקנות, היתוך מידע מחיישנים ושרידות בשדה הקרב. באופן כללי, לא חלו שינויים משמעותיים במסוקים, מכל הסוגים. רובם אינם מופעלים בטכנולוגיות Fly-By-Wire, מהירות הטיסה נעה בטווח יחסית קבוע ואין “קפיצות דור” משמעותיות לאורך השנים.

מסוק ה-Defiant מותח שרירים
ומניף מטען במשקל 5300 ליברות
קרדיט: לוקהיד מרטין

תוכנית ה-FVL, עתידה להביא דה הקרב מסוקים מתקדמים הן מבחינה טכנולוגיות והן באווירודינמיקה שונה מכל מה שהכרנו עד כה וצפי למסוקים מהדור הבא שישנו את דרך החשיבה שהייתה קיימת עד כה לכלי טיס בעלי כנף סובבת.

תוכנית ה FVL-אשר בבסיסה מפותחת טכנולוגיית הX2- בסיקורסקי, תעצב את מסוקי העתיד בכוחות המזוינים של ארה”ב ובהמשך, בעולם כולו, במסוקים ממגוון קטגוריות ושימושים, הן צבאיים והן אזרחיים. הצפי הוא להחלפה של יותר מ-4000 מסוקים במהלך 20 השנים הבאות בארה”ב לבדה. תהליך התכנון התעצם בחמש השנים האחרונות, כאשר הדרישות המסתמנות הן למסוקים מהירים, יעילים, בטוחים ובעלי כושר נשיאה גדול יותר, תוך טיסה לטווחים רחוקים יותר. צבא ארה”ב לבדו מפעיל כ-2000 מסוקי בלקהוק אשר יידרשו להחלפה בשנים הקרובות. גם חילות אוויר אחרים בעולם נמצאים במצב דומה ומתחילים לשאת את עיניהם למסוקי הדור הבא אשר נמצאים בפיתוח.

מסוק ה-SB>1 DEFIANT™ מתוצרת לוקהיד מרטין-סיקורסקי ובואינג הדגים לאחרונה כמה יכולות חדשות כחלק מסדרת הניסויים בשלב הפיתוח.  במסגרת ניסוי שהתבצע במרכז הפיתוח וניסויי הטיסה של סיקורסקי בווסט פאלם ביץ’, פלורידה, הדגים המסוק נשיאת משקל כולל של 5300 ליברות (2.4 טון). המשקל שחובר למסוק ב-וו חיצוני כלל מערכת אימון ל-GMLRS (Guided Multiple Launch Rocket System). המסוק המהפכני יסייע בפיתוח הדור הבא של המסוקים הצבאיים בתוכנית של צבא ארה”ב.

כח הנשיאה שהודגם בניסוי שווה ערך לרכב צבאי קל, מאות אלפי כדורים של נשק קל או מאות גלונים של מים לצרכי כיבוי אש. ניסוי זה מצטרף לניסוי משמעותי נוסף שבוצע בחודש מאי, בו טס המסוק ב-230 קשר. בתחילת פברואר פורסם כי המסוק ביצע טיסה על מנוע אחד, מה שמדגים את יכולת השרידות של המסוק והצוות, וכן ביצע “סלאלומים” במהירויות משתנות, מה שמדגים את יכולות התמרון שלו.

המסוק מפותח באמצעות שימוש בטכנולוגיית ה-X2 של סיקורסקי, שתאפשר טיסה במהירות כפולה מזו הקיימת במסוקים המקבילים הקיימים כיום בעולם. בבסיסה, הטכנולוגיה כוללת רוטור כפול על תורן משותף הסובב לכיוונים מנוגדים ובעל מבנה קשיח מאוד ומאחור – בקצה הזנב – מדחף אשר מספק את הכוח לנוע קדימה במהירות גבוהה. כדי לשמור על כושר תמרון ושליטה במהירות-אוויר גבוהה מצויד ה-X2  גם במשטחים נעים: הגה גובה והגה כיוון – בדיוק כמו במטוס בעל כנף קבועה.

חבילת יכולות ה-X2 מאפשרות טיסה במהירות כפולה מהקיים כיום תוך שמירה על יכולות הטסה, תמרון ושליטה כפי שקיים במהירויות נמוכות יותר במסוקים בעלי רוטור יחיד. טכנולוגיית ה-X2 שבלב המסוק תומכת וניתנת להתאמה לשימושים צבאיים נוספים בכלי טיס: תקיפה קלה, פעילות אווירית מעבר לקויי האויב, תמיכה אווירית לכוחות קרקע, חיפוש, חילוץ והצלה תחת אש ויישומים בלתי-מאוישים.

המסוק מהווה חלק מתוכנית ה- Joint Multi-Role-Medium Technology Demonstratorשל צבא ארה”ב. מידע מהDEFIANT-  יסייע לצבא האמריקאי לפתח את הדרישות למסוקים עתידיים שמתוכננים להיכנס לשירות בשנות ה-30 של המאה הנוכחית.


תמונת כותרת: טיסה אוטונומית לחלוטין במסוק הבלקהוק, ללא איש צוות במסוק.
קרדיט: לוקהיד מרטין ו-DARPA

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות