חדשות היום

אות מלחמה

מלחמת רוסיה אוקראיינה הוציאה הרבה שדים מהבקבוק, אחד מהם הן יכולות הסייבר המתקדמות של מוסקבה, שחלקן הוטל למערכה כבר בימים הראשונים של הפלישה. אחד המקרים הבולטים היה ניסיון חסימת רשת לוויני התקשורת STAR LINK של חברת SPACE X. השלטונות האוקראינים פנו לאחר תחילת המבצע הרוסי לאיילון מאסק בהודעת טוויטר… בבקשה לאפשר להם להשתמש בסדרת הלווינים הזו (רחו הרחבה בהמשך) כדי לשמור על קישוריות רציפה של המדינה לרשת האינטרנט. האוקראינים העריכו על סמך ניסיון העבר עם הרוסים כי רשת האינטרנט במדינה תיפגע, וביקשו למנוע  השבתה מלאה שלה. מאסק אישר את הבקשה והעביר לאוקראיינה אלפי מסופי תקשורת של STAR LINK, אלא שאלה הותקפו על ידי הרוסים מייד עם הפעלתם.

הנסיון הרוסי לשבש את הלווינים האמריקנים שרד פחות מיממה. אנשי SPACE X זיהו את השיבוש הרוסי ושלחו לאוקראינים בתוך  4 שעות קוד הפעלה מקודד מחדש לתוכנת ההפעלה, ובכך למעשה הצליחו להחזיק את המדינה המותקפת  מחוברת כל העת לרשתות התקשורת.

משגר פלקון 9 של X SPACE ממריא עם לוויני תקשורת STARLINK מקייפ קאנאוורל, פלורידה, 2019.11.1. צילום:  U.S Air Force photo by Amiran 1st Class Zoe Thacker

ניסיון השיבוש הרוסי נידון בהרחבה ביום עיון שנערך בחודש אפריל האחרון בוושינגטון ועסק במשמעות שדה הקרב הדיגיטלי והאיומים שהוא צופן בחובו. בריגדיר ג’נרל – מקביל לתת אלוף בישראל – טד קלארק מפקד מערך הלוחמה האלקטרונית בחיל האוויר האמריקני , אמר במהלך הכנס כי הדוגמה של STAR LINK  מלמדת את הצבא האמריקני, עד כמה יכולה להיות דרמטית הפגיעה בתקשורת הלווינית בשדה הקרב. זה לא סוד שארצות הברית ונאט”ו בחנו באופן מדוקדק את יכולות  הלוחמה האלקטרונית הרוסיות בעימות הנוכחי וגזרו מהן לא מעט תובנות. בהמשך ישיר לדאגה האמריקנית שמוצאת ביטוי גם בתכניות מחקר, פירסמה חברת בואינג כי היא נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים של מתע”ד תקשורת לוויני בעל חסינות גבוהה מפני מתקפות סייבר עבור חיל החלל האמריקני. בפרויקט  Protected Tactical Satellite Communications Program (PTS), נבחרו בואינג ונורתרופ גרומן להמשיך באב הטיפוס שהציגו,  בעוד לוקהיד מרטין נשרה במיון האחרון.

הרעיון הטכנולוגי של בואינג מתבסס על שימוש תדיר באורך גל משתנה ובכך להקשות על יכולת השיבוש של האות. בהודעה שפרסמה החברה לפני חודשיים נאמר כי סדרת הניסויים בחלל אמורה להתחיל בשנה הבאה כשהמערכת תוצב על גבי לווין ניסוי שייבנה במיוחד. סגן נשיא בואינג למערכות לוויניות טרוי דאוסון צוטט בהודעה: “אני בהחלט מאמין שיצרנו פתרון טכנולוגי טוב לדרישה שהציב לנו חיל החלל האמריקני. מערכת ה PTS עמידה, מגוונת וגמישה, מה שמאפשר לנו קשת רחבה של משימות כבר עכשיו ובעתיד גם שיפורי תוכנה שיוזרמו לה תוך כדי פעילות. מעבר לזה המערכת מותאמת למנעד רחב של לווינים, אזרחיים וצבאיים וזה נתון שיאפשר לחיל החלל גמישות מבצעית גדולה”.

ההצלחה של SPCE X  בהתמודדות המהירה עם השיבוש הרוסי, גרמה להרמת לא מעט גבות בממסד הבטחוני של ארצות הברית. דייב טרמפר, מנהל תחום הלוחמה האלקטרונית במשרד ההגנה האמריקני היה בוטה מאד. בציטוט שלו במגזין  c4isrnet נכתב : : “היכולת של SPACE X  לכתוב בתוך זמן קצר שורת קוד חדשה ומוגנת מעוררת השתאות. היו לי דמעות בעיניים. אבל, מה היה קורה אם מדובר בלווין ממשלתי- צבאי. אז התהליך היה לוקח שבועות, קודם זיהוי הבעייה ואז ניתוח שלה  ולבסוף הוצאת מכרז לכתיבת שורת קוד חדשה. אנחנו חייבים להיות הרבה יותר מהירים בתחום הזה של לוחמה אלקטרונית. אסור לנו לאבד יכולות בדרך, לכן צריך לפעול בשני מישורים: גמישות טכנולוגית ויצירת יתירות למערכות קריטיות”.

שילוח לוויני STARLINK. צילום: SPACE X

גם האיחוד הארופי נמצא בתהליך מואץ של פיתוח אמצעי הגנה מפני תקיפות סייבר. בכנס שנערך בחודש אפריל האחרון השתתפו נציגי סוכנות החלל האירופית – ESA וארגון תכנית החלל האירופית- EUSPA. אחד התרחישים שנדונו היה של פריצה ללויין תקשורת ושיבוש שלו. התרחיש דימה התקפה אמיתית שהתרחשה בתחילת פברואר, אז אלמונים – ההערכה מדברת על  הרוסים, אם כי רשמית המקור עדיין לא זוהה –  שיבשו את רשת התקשורת הבינלאומית KA-SAT של חברת  VIASAT. KA-SAT מספקת תקשורת לווינית לאירופה ולכמה מדינות במזרח התיכון. על פי הלקט הבטחוני של משרד הבטחון, התוקפים ניצלו פירצת אבטחה במימוש חוצץ ה VPN ברשת והצליחו לחדור לפרופיל הניהול. בהמשך הפיצו התוקפים “פקודות לגיטימיות” למודמים ברשת ושיתקו אותה. בהודעת החברה נאמר כי פעולת הלווין עצמו לא שובשה ונתוני המשתמשים לא דלפו.

אנגימה 2 ?

במהלך הלחימה באוקראיינה תפסו הכוחות האוקראינים מערכת לוחמה אלקטרונית רוסית מדגם, KRASUKHA 4 שנחשבת למתקדמת מאד בשיבוש אותות. העיתון הבריטי טלגרף פרסם כי המערכת שנפלה בשלמותה הועברה לידי ארצות הברית והיא נמצאת בבסיס חיל האוויר האמריקני בגרמניה, שם בוחנים אותה מהנדסים. ההערכה היא כי פירוק המערכת – REVERSE ENGINEERING , על ידי האמריקנים יקשה מאד על הרוסים בשנים הקרובות בכל הקשור לפיתוח טכנולוגיות שיבוש. המערכת הופעלה ככל הנראה כבר בכניסת הכוחות הרוסים לאקראיינה ושיתקה את המערכות הסלולאריות ברדיוס רחב.

STARLINK – תעודת זהות

STAR LINK  היא עוד אחד מהפרוקיטים השאפתניים של היזם אילון מאסק. מדובר ברשת של לוויני תקשורת קטנים שאמורים לכסות את כל כדור הארץ ובכך להנגיש שירותי תקשורת לאזורים נידחים בעולם. עד היום שיגרה חברת האם SPACE X  כ 1700 לווינים והתכנון הוא להגיע לרשת שמונה 42,000 לווינים שתכסה את כל כדור הארץ.


תמונת כותרת: חייל מארינס פורס רשת תקשורת מוצפנת ניידת. צילום: Lance Cpl. Mackenzie Binion/ U.S. Marine Corps

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות