חדשות היום

ביקור ביקב סוסון ים

אחד היקבים הידועים ביינותיהם המיוחדים הוא יקב סוסון ים ,במושב בר גיורא, אחד מעשרות יקבי מטה יהודה.
היקב, המייצר כ-45,000 בקבוקי יין  בשנה הוקם בשנת 2000 ע”י איש הקולנוע  זאב דונייה.  הענבים מגיעים ליקב מכרמים באזור בר גיורא ומהגליל. נפגשנו בביקור במקום עם זאב וצוותו וביניהם היינן הדר בן שלוש.
כבר כשנכנסים למבנה היקב וצועדים בין שורות החביות הארוכות מבינים שביקב מייצרים הרבה סוגי יינות, בלנדים וחד זניים. רואים זאת מהתוויות הרבות של הבקבוקים השוכבים על שפע המדפים שמסביב.

לדוגמה היינות:
ג’יימס, ויילד שנין, פיור M , בלזק, גרסיה, פיור G , פיור KU , עוז, לנון, טייק II , רומיין, אנטואן, פליני, אלול, המינגווי, מונק, מוסקט יבש, פיור גראנש, פיור קונואז, ובטוח שעוד.
זה לא כאן המקום או החשיבות (לדעתי) לספר על היינות והרכבם אבל חשוב לציין מהם זני הענבים המגיעים ליקב:
שאנין בלאן, מוסקט, סוביניון בלאן, רוסאן, גראנש, מורוודר, קונואז, סנסו, קברנה סוביניון, פטיט סירה, דוריף, זינפנדל, סירה.
אלה זנים מעניינים שמהם יוצר צוות סוסון ים יינות מאוד ייחודים, הנגישים הייטב לאף ולפה.

לכוסותינו נמזגו יינות שונים לטעימה וזאב סיפר, עמוק מתוך ליבו , את סיפורו של היקב ויינותיו המאוד מיוחדים. ניראה ברור שהיין היא אהבתו הגדולה.
מה שמוביל אותו ואת אנשיו זו ההתערבות מינימלית של היינן בתהליך ייצור היין ביקבם. אין שום כוונה לכוון את תהליכי הייצור של היין כדי שיתקבל יין זהה מידי שנה.
איכות הענבים וזנם הם המעצבים את יינות אותה שנת בציר. השלב היחידי בו קיימת התערבות היא קביעת הבלנד, בחירת הזנים שירכיבו את היין. תשומת הלב העיקרית בזמן ההתיישנות של היין בחביות, נעשית לצורך איזון בין המרכיבים השונים: הענבים, חבית, טעמי העץ, חמיצות והאלכוהול.
נושא נוסף אליו התייחס זאב דונייה היה השמרים, שבעזרתם תוסס היין והמהווים גורם חשוב ומשפיע בקביעת טעמי היין, אחרי זן הענבים. שמרים שונים שיוספו לאותו מיץ ענבים יניבו יינות בטעמים שונים ואחרים.

רוב היקבים משתמשים בזני שמרים מתורבתים שיוצרו במעבדות שונות ברחבי העולם. לפני כ5 שנים התחילו ביקב סוסון ים להשתמש גם בשמרי בר מהאזור גם כדי שביין יהיו מאפייני הטרואר האמיתיים של בר גיורא ולא מאפיינים של אזורי בורדו או פיאמונטה משם מגיעים לארץ שמרים מתורבתים. יש הרבה משפחות שמרי בר טבעים בכרם בעזרתם מתחילה התסיסה. במכלי היקב יקב נראית פעילות השמרים, התסיסה ושינויים בטעם.
מתברר שקיימת מלחמה בין השמרים השונים ורק אחד מנצח ופועל גם בהמשך. כך נוצר היין הלא מדויק עם תחושה ייחודית בפה ולא ברור מה יהיה טעם היין מענבי אותו זן וכרם בשנים הבאות. תלוי איה שמר ינצח בקרב הבא בין השמרים.

טעמנו מספר יינות, לבנים ואדומים. את ייחודיות כולם, מבנה גופם וטעמם אהבתי ומה שלי נותר להציע לכם, חובבי היין, זה לנסות לטעום באירועים שונים חלק מהיינות הרבים של סוסון ים ולהחליט מה מתאים לכל אחד מכם לרכוש כדי ליהנות.
בהצלחה ותודה למארחים ביקב סוסון ים.
info@seahorsewines.com 054-4843495 או 02-5709834


ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות