חידושים ימיים

האם יש גבול מסויים שאסור לחצות בין טכנולוגיה ליכולת אישית של לוחם? עם השאלה הזו מתמודדים בימים אלה בפיקוד המבצעים המיוחדים של ארצות הברית. אחד החידושים הטכנולוגיים שמעורר את הדיון הזה, היא מערכת הנעה חשמלית לצוללים ק  שמפתחת חברה אמריקנית לכוחות קומנדו ימיים. לצד זאת, מהנדסים אוקראינים מציגים צוללת היברידית קטנה שמיועדת לשינוע כוחות מיוחדים וניתנת לשינוע מהיר בים או על הקרקע.

אחד האתגרים המורכבים של לוחמי קומנדו ימי בכל העולם הוא הצורך שלהם בצלילה ארוכה בדרך ליעד. בדרך כלל המסלול הזה אורך כמה קילומטרים.  לא פעם במסלול הצלילה הם חווים גם תנאי ים קשים מה שיכול לגרום לתשישות גדולה, דווקא כאשר הם מגיעים לחלק האחרון של המשימה. האתגר הזה מביא לבחינה עקבית של  פתרונות טכנולוגיים, במטרה לאפשר לצוללים לחסוך עד כמה שאפשר באנרגיה. פיקוד המבצעים המיוחדים של ארצות הברית – SOCOM  – United States Special Operations Command, העניק לאחרונה חוזה פיתוח ורכישה לחברת PATRIOT 3 מווירגי’יניה שמייצרת  “מגפי סילון” תת מימיים –   JET BOOST DRIVERלכוחות קומנדו ימי. הלוחם לובש המערכת שמצויידת בשני מדחפים לצד כל רגל והם למעשה מחליפים עבורו את עבודת הנעת הרגליים עם הסנפירים (טילוף).

“למערכת הזו יש יתרונות אבל גם חסרונות”, אומר ג’ון בלאק, קצין משוחרר מיחידת העילית GREEN BERETS למגזין האמריקני INSIDER. “במהלך משימה ארוכה במים קרים לתנועות הגוף יש יתרון, הם שומרות על חום הגוף ומפעילות את השרירים באופן תדיר. הסתמכות על מערכת תנועה ממוכנת יכולה לגרום להיפוטרמיה, ולכן חייבים לשלב בתכנון המשימה את עבודת המדחפים עם תנועות גוף. אני חושב שחייבים להתייחס ל JET BOOST DRIVER כמכשיר עזר בלבד ולא להסתמך עליו לחלוטין כמנוע”.

צוללת Kronos צילומים: Highland Systems

ה JET BOOST DRIVER מונעים כאמור על ידי מנועים חשמליים הנמצאים סמוך למותן הצולל והם ניזונים מממארז סוללות קטנות שנמצא על גב הלוחם כחלק מהמערכת. בעזרת המערכת הצולל – לוחם יכול להגיע למהירות של עד 4 קשר ללא תנועות גוף. במהירות המקסימלית מגפי הסילון יכולים לעבוד במשך 3 שעות רצופות, ובמהירות הנמוכה עד 16 שעות.

“זו אמנם מערכת יקרה יחסית, אבל היתרון המבצעי שלה גדול ומשמעותי”, אומר ל INSIDER צולל קרבי אחר, גם הוא בוגר ה GREEN BERETS  שמעדיף להישאר בעילום שם.  “אני יודע איך זה להגיע למשימה אחרי חמישה ק”מ של צלילה ושחייה. עם ה  JET BOOST DRIVER אתה בקושי שורף חמצן וזה מאפשר לך להגיע רענן מאד לחוף לקראת ביצוע המשימה עצמה”.

אבל לצד זאת מעלים בצבא האמריקני חשש כי התסמכות יתר על מערכות כמו ה JET BOOST DRIVER יכולה לפגוע ביכולת הפיסית הגנרית של הלוחם ולכן נדרש כאן תמהיל נכון של יכולות פיסיות נרכשות עם מערכות טכנולוגיות. הסיסמא ש “האדם עושה את ההבדל לא האמצעי הטכנולוגי” , היא אחד מעקרונות היסוד שגיבש ב 2021 קולונל ג’ון קולינס, איש פיקוד המבצעים המיוחדים, שהתבקש לנסח מחדש את חזון הפיקוד לנוכח מפת האיומים המשתנה של ארצות הברית והכניסה של טכנולוגיות מתקדמות למערך המבצעים המיוחדים.

מערכת הנעה JET BOOST DRIVER לצולל לוחם צילומים: PATRIOT3 INC

פיתוח מעניין נוסף שהוצג לאחרונה בתחום הלחימה הימית והתת ימית הוא צוללת זעירה שדומה בצורתה החיצונית לדג מאנטה – חתול ים. הצוללת בשם  Kronos מתוצרת Highland Systems פותחה על ידי מהנדסים אוקראינים שהצטרפו לחברה שממוקמת בבריטניה ובאבו דאבי. מדובר בצוללת שיכולה לשאת עד 10 לוחמים בנוסף למפעיל הכלי והיא מונעת באופן היברדי על ידי מנועים בעוצמה של 1200 כוח סוס. לדברי המתכננים לא מדובר בכלי שמיועד רק לשימושים צבאיים אלא גם לשימושים אזרחיים כמו חילוץ והצלה, מחקר תת מימי או לתיירות בגרסה מיוחדת שתיוצר עם חלונות לאורך הגוף. אורך הספינה הוא 9 מטרים, היא שוקלת כעשרה טון  ויכולה לשאת מטען במשקל של עד 3 טון נוספים. הכנפיים בצד הגוף ניתנות לקיפול ועל יד זה השינוע שלה קל ונוח יחסית. גם זמן ההטענה של סוללות המנוע קצר מאד ועומד על שעה וחצי, מה שלדברי המפתחים מקנה לה רציפות תפקודית מבצעית גבוהה.  ה Kronos  יכולה לצלול לעומק של עד 250 מטרים כאשר העומק האופטימלי מבחינת המתכננים הוא של 100 מטרים. זמן השהיה שלה מתחת למים יכול להגיע ל 36 שעות בהסתמך על מנוע חשמלי בלבד ועוד 18 בצירוף מנוע הדיזל, כלומר 54 שעות מתחת למים במצטבר.  היא יכולה להגיע למהירות של 80 קמ”ש מעל פני המים ו 50 קמ”ש בזמן צלילה.

“הכלי הזה מביא איתו רעיונות טכנולוגיים חדשים שקיבלו השראה מעולם הים” אומרים ב   Highland Systems  שחשפה את ה Kronos לראשונה בתערכת הרובוטיקה  IREX באבו דאבי השנה. “הצורה הייחודית שלו מספקת ביצועים גבוהים מתחת למים, תוך חסכון גדול באנרגיה, הן חשמלית והן בתצרוכת הדלק”. המירור הבריטי שהקדיש ל Kronos כתבה מיוחדת כינה אותה באטמן, בשל צורתה הייחודית והצבע השחור. המחיר שלה נמוך יחסית והוא עומד על 1.3 מיליון דולר ליחידה. הייצור הסדרתי של ה Kronos עדיין לא התחיל, ולא ברור האם יש כבר לקוחות ראשונים שאמורים להצטייד בה.


אמיר בר-שלום

תגובות סגורות