חדשות היום

כרטיס פתוח לחלל

חיל החלל האמריקני שומר באדיקות על חיסיון המשימות של מטוס החלל הניסיוני שלו X-37B. לפני כחודש סיים המטוס משימה נוספת בחלל שארכה 908 ימים וכללה סדרת ניסויים גלויים של NASA, חיל האוויר האמריקני והצי. רוסיה שעוקבת אחרי הפרוקיט הסודי הזה כבר יותר מעשור טענה בתצחילת השנה כי המטוס מיועד בין השאר לשאת עליו נשק גרעיני.

כמעט מתחת לרדאר התקשורתי ציינו בחיל החלל האמריקני שיא מרשים, מטוס הניסוי  X-37B סיים השהייה הארוכה ביותר שלו בחלל, 908 ימים. ה  X-37B  שמוגדר כאחד הפרוקיטים הסודיים ביותר של חיל החלל האמריקני, נחת ב 12 בנובמבר במרכז החלל קנדי בפלורידה.

“ה X-37B ממשיך לפרוץ גבולות מחקר ופיתוח” אמר סגן אלוף ג’וזף פריטשן מחיל האוויר האמריקני. “היכולת לערוך ניסויים בחלל ולהביא אותם בתנאים בטוחים לכדור הארץ, מאפשרת לנו לבצע מחקר מעמיק של הרבה מאד נושאים”.

את ה  X-37B ניתן בהחלט להגדיר כחלק מהמירוץ לשמור על היתרון האיכותי של ארצות הברית בחלל. במשימה הנוכחית הוא   שוגר  ב 17 במאי 2020 מקייפ קאנבראל,  כשהוא נושא עימו מספר מערכות ניסוי של NASA, חיל האוויר האמריקני ומעבדת הפיתוחים של הצי –  Naval Research Laboratory. לפני השיגור הותקנו עליו כני נשיאה נוספים מתחת לכנפיים כדי לאפשר הגדלה של ערכות הניסוי. על פי הודעת חיל החלל האמריקני –מלבד המשימות המסווגות שלא פורטו – בטיסה הזו שזכתה לשם OTV-6, נכללו כמה ניסויים של NASA  במיגוון תחומים.  בחינה של חומרי ציפוי חדשים לגוף חלליות, רכיבים שונים ללווינים שיוצרו על ידי מדפסות תלת מימד, ופאנלים מיוחדים שמדדו רמות קרינה משתנות לאורך זמן,לצורך השוואה נתוני אמת למודלים מדעיים מבוססי אלגוריתמיקה מתקדמת שמנסים לחזות שינויי קרינה בחלל. בנוסף שלחה NASA על גבי ה X-37B גם זרעים של צמחים שונים, במטרה לבדוק את ההתנהגות תוך כדי ואחרי \הייה אורכה בתנאי חוסר כבידה וקרינה חזקה. הניסוי הספציפי הזה הוא חלק מתכנית עתידית רחבה יותר של NASA  והממשל האמריקני לגדל גידולים חקלאיים על הירח. התכנון הוא  להפוך את הירח בעתיד לבסיס אספקה למשימות עומק בחלל. הניסוי של הצי האמריקני כלל אנטנה פוטו- וולטאית מתקדמת שאמורה לקלוט את קרני שמש בעוצמה גבוהה ולהפוך אותן לאנרגיה שתועבר בטכנולגיית מיקרוגל לכדור הארץ.

ה X-37B אחרי החזרה לכדור הארץ ב 12.11.2022 צילומים : U.S SPACE FORCE

לפני שנכנס ה X-37B  לאטמוספירה, הוא שיחרר לחלל לווין ניסוי קטן של חיל האוויר האמריקני שהיה תלוי מתחת הכנפיים. הלווין הזה אמור לשמש את הצוערים באקדמיה לטיס לצורכי מחקר יכולות הנעה חדשות מבוססות אנרגיה אלקטרו מגנטית. הוא מתוכנן לשייט כמה שנים בשכבת החלל הנמוכה, בטרם יוחזר לאטמוספירה, שם הוא אמור להישרף. “הזמינות האמינות והטכנולוגיה המתקדמת של ה X-37B היא כלי מצויין לממשלות, צבאות וגופי מחקר”, אומר פריטשן.

ה X-37  החל כפרויקט ניסיוני של NASA ב 1999. חברת בואינג נבחרה אז להיות המפתחת והיצרנית, עם תקציב פיתוח ראשוני שעמד על 192 מיליון דולר. בהמשך כאשר הוכחה היתכנות, הצבא האמריקני הודיע ב 2006 כי הוא לוקח את הפרויקט על עצמו והמשיך את ההתקשרות עם בואינג. על בסיס הדרישות החדשות שהציבו הצבא  ומשרד ההגנה האמריקניים,  נבנו שני אבות טיפוס שנקראים X-37B. הטיסה הראשונה שלו לחלל נערכה ב 2010  כבר  וארכה  שמונה חודשים, תחת מעטה כבד של סודיות. במראה החיצוני שלו ה X-37B  דומה מאד למעבורות החלל שבהן השתמשה ארצות הברית עד לפני קצת יותר מעשור, רק בשוני אחד מהותי, ה X-37B תוכנן מלכתחילה כמטוס לא מאוייש לשהייה ארוכה בחלל. הוא משוגר על גבי שני סוגי טילים ATLAS V או FALCON 9 של חברת SPACE X. המטוס הזה מושך את תשומת הלב של סין ורוסיה שמנהלות מירוץ שקט מול ארצות הברית  לרכישת יכולות צבאיות בחלל. בתחילת השנה התייחס ל  X-37B  דימיטרי רוגוזין, אז מנהל סוכנות החלל הרוסית ROSCOSMOS : “המטוס הזה למיטב ידיעתנו יכול לשאת עליו מערכות מעקב וגילוי כמו גם נשק גרעיני”. בארצות הברית לא הגיבו לדברים הללו.

שיגור חללית 1 ARTEMISעל גבי טיל SLS, 16.11.2022 צילום: NASA

ה  X-37B – כרטיס עבודה

OTV-1 –  שוגר לחלל ב 22.4.2010 ושהה 224 ימים

OTV-2 – שוגר לחלל ב 5.32011 ושהה 468 ימים

OTV-3 – שוגר לחלל ב 11.12.2012 ושהה 674 ימים

OTV-4 – שוגר לחלל ב 20.5.2015 ושהה 718 ימים

OTV-5 – שוגר לחלל ב 07.09.2018 ושהה 780ימים

ARTEMIS  במסלול המחקר

ארבעה ימים  אחרי חזרתו של ה X-37B לכדור הארץ, שיגרה NASA  אחרי דחייה של שלשוה חודשים את חללית המחקר  1 ARTEMIS, השלב הראשון של חידוש המשימות המאויישות של ארצות הברית בירח. במשימה אמורה ה ARTEMIS,  שתוביל בהמשך את האסטרונאוטים לבסיס שיוקם בחלל, להקיף את הירח מספר פעמים. בשיגור הזה שולבו שתי בובות שאמורות לבדוק את רמות הקרינה בחלל העמוק. אחת הבובות – זוהר, הולבשה בחליפה להגנה מפני קרינה שפיתחה סטארמד הישראלית . הבובה השנייה  – אלגה שוגרה ללא חליפה בכדי לבדוק את הבדלי רמות הקרינה עם אפוד ההגנה הישראלי ובלעדיו. בנוסף נוסה בשיגור הזה המשגר החדש SLS – Space Launch System, שפותח על ידי NASA  במטרה לשאת החללית המאויישת  ב  2025.


תמונת כותרת: ה X-37B אחרי החזרה לכדור הארץ ב 12.11.2022

צילומים : U.S SPACE FORCE

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות