חדשות היום

עצמאי בשטח

לוקהיד מרטין-סיקורסקי ו-DARPA – סוכנות המחקר והפיתוח הראשית של משרד ההגנה האמריקני, הדגימו לצבא ארהב טיסת חילוץ ואספקה לוגיסטית אוטונומית מלאה במסוק בלקהוק, ללא אנשי צוות על סיפון המסוק. הטיסות הדגימו בצורה מלאה ביצוע משימות חילוץ והצלה, וכן נשיאת מטען פנימי וחיצוני במסוק הבלקהוק, תוך מעבר מהיר ותצורה מאויישת לתצורה אוטונומית.

בצבאות מודרניים דנים בשנים האחרונות לא מעט בשילוב הרצוי והאופטימלי בין פלטפרומות מאויישות ללא מאויישות. הכרעה אמיתית אין ממש בהקשר הזה, עובדתית כל יצרניות מטוסי הקרב ממשיכות לתכנן מטוסים מאויישים. כך למשל, את TEMPEST, מטוס הקרב העתידי מדור שישי שמתכננת אירופה, אמור להטיס טייס. בנוסף לכך הפלטפורמות הללו הופכות ליקרות מא, ומכבידות באופן משמעותי על תקציבי ההצטיידות של צבאות. אחד הפתרונות של התעשייה בהקשר הזה היא הסבה של פלטפורמות מאויישות ללא מאויישות. לוקהיד מרטין שרכשה את יצרנית המסוקים SIKORSKY ב 2015 כדי להיכנס לתחום המסוקים הצבאיים הציגה בחודש שעבר מערכת פורצת דרך שהופכת מסוקים למערכות דואליות, מאוייש ולא מאוייש על פי בחירה. הפרויקט הזה בשיתוף DARPA נמצא כבר כמה שנים בפיתוח ובאוקטובר האחרון הוא הודגם לראשונה בטיסה במתארים מבצעיים מלאים.

טיסות ההדגמה התבצעו כחלק מתרגיל Project Convergence 2022 של צבא ארה”ב בבסיס הניסויים האווירי של ה ARMY  ביומה, אריזונה. התרגיל החל בטיסה מאוישת על מסוק ההדגמה עם צוות טייסים וטכנאים מוטסים מלא. לאחר הנחיתה הטייסים הפעילו את מערכת ה Matrix למצב טיסה אוטונומי מלא, באמצעות מחשב הטיסה של המסוק. בתחילה, הודגמה טיסת אספקת ציוד רפואי כשהמסוק טס למרחק של 130 ק”מ עם 400 מנות דם אמיתיות ומדומות, במשקל כולל של  225 ק”ג. לאחר שעבר  47 ק”מ מנקודת ההמראה הראשונית, הוא הנמיך לתוך עמק, עד לגובה 60 מטר מעל פני הקרקע, לטיסה בגובה נמוך במהירות 185 קמ”ש.

“זו אמנם תכנית יחסית ותיקה אצלנו, אבל אני יכול לומר בבטחון שהניסוי הזה הוא נקודת מפנה חשובה ביכולת להסב בתהליך פשוט ומהיר כלים מאויישים לבלתי מאויישים”, אמר סטויארט יאנג מנהל התכנית מטעם DARPA.

בניסוי, שארך  כשעתיים וחצי, הודגמה גם יכולת אוטונומית של אספקת מטען ופינוי פצועים. המסוק הרים משקל חיצוני של 1170 ק”ג תלויי על גבי מתלה מטען של 12 מטר וטס במהירות 185 קמש במשך 30 דקות לעבר אזור הנחיתה שהוגדר מראש. במהלך הטיסה, שינו המפעילים את  מסלול הטיסה של המסוק בכדי לתרגל שינוי נתיב עקב איומים שהתקבלו בעקבות מידע מודיעיני בזמן אמת.

“אנחנו מאמינים שטכנולוגיית Matrix מוכנה כעת למעבר ישירות לצבא ארה”ב, שמחפש לשדרג את טכנולוגית את צי המסוקים הקיים שלו, במקביל כמובן לתכניות הרכש של מסוק הקרב העתידי FVL”, אמר איגור צ’רפינסקי, מנהל תחום החדשנות בפרויקט מטעם לוקהיד מרטין-סיקורסקי. “במקביל להגדלת הבטיחות והיעילות, הטכנולוגיה הזו מסוגלת להגדיל את שרידות המסוק במתארים המבצעיים  שבהם פועלים המסוקים כיום. ה MATRIX  תותקן גם על המסוקים העתידיים, כמו ה-DEFIANT X וה-RAIDER X. זה ייצור מצב שבו מסוקים מאוישים ולא מאוישים יוכלו לבצע משימות יחדיו ולשמור על חיי אדם, במשימות יום או לילה, במתארים מסובכים ובתנאי מזג אוויר מגבלתיים”.

מסוק בלקהוק במגוון משימות חילוץ ואספקה אוטונומיות צילומים : LOCKHEED MARTIN – SIKORSKY

בניסוי ביומה  הדגימה סיקורסקי כיצד מפעיל קרקעי של המסוק, באמצעות טאבלט ומכשיר קשר מאובטח, שולט בצורה מלאה בכל המערכות שלו, משנה את משימתו, פורק את המטען ונוחת לחלץ פצועים. עם השלמת אבטחת הפצוע בבטן המסוק על ידי צוות קרקעי שהכניס אותו לתא האחורי , ניתנה ההוראה להמריא חזרה. בתוך מערכות הקשר של המסוק הותקן  מכשיר BADOK לניטור רפואי ששידר  למפעילים ולצוות הרפואה הקרקעי שהמתין בנקודת המטרה, את המדדים הרפואיים החיוניים.

הפרויקט הזה בשונה מהסבה של מטוסי קרב לפלטפורמות לא מאויישות פורץ דרך בשל העובדה שהוא הופך את המסוק לפלטופרמה דואלית, מאויישת ולא מאויישת כשהמעבר בין השתיים הוא כמעט מיידי. ברגע שהטייסים יורדים מהמסוק מופעלת המערכת האוטונומית והמסוק כשיר מיד למשימות נוספות. היכולת הזו מכפילה את זמן השימוש המבצעי בפלטפורמה, וחוסכת משמעותית בכוח אדם.

” הקונספט שלנו מתבסס על עקרון שאנחנו מכנים  888″, אומר צ’רפינסקי. “כלומר, המסוק טס שמונה שעות עם צוות למשימות שמצריכות אדם במעגל קבלת ההחלטות, אחר כך הוא נוחת ועובר להפעלה במצב אוטונומי או נשלט, ואחרי שמונה שעות טיסה הוא נוחת לשמונה שעות של תחזוקה”.

בוקסא:

מה זו ALIAS

 ALIAS – Aircrew Labor In-Cockpit Automation System, היא ארכיטקטורה גמישה ובעלת פוטנציאל גידול, המאפשרת התקנה על פלטפורמות מאוישות ותורמת להורדת עומס העבודה מצוות הטיסה והגברת האוטומציה בפלטפורמה הקיימת. התוכנית מקדמת את הגברת האוטומציה במערכות מוסקות כבר 50 שנה, ועוסקת במקביל במערכות מאוישות מרחוק. מטרת התוכנית היא תמיכה טכנולוגית מלאה וביצוע מלא של הטיסה, מההמראה עד הנחיתה, התמודדות עם מגוון תרחישים מבצעיים ותקלות שונות, ניווט, התגברות על מכשולים קרקעיים ועוד. צבא ארה”ב בוחן אפשרות שימוש רחבות למערכת ההטסה האוטונומית, כולל עבור תוכנית המסוק העתידי, FVL. הטיסות הלא מאוישות במסוק הבלקהוק הן חלק מתוכנית ALIAS. מסוק הבלקהוק הותקן עם מערכת ההטסה האוטונומית Sikorsky MATRIX שנמצאת בבסיסה של תוכנית ה-ALIAS ומהווה פריצת דרך לאפשרויות ביצוע משימות מוסקות מכל הסוגים בתנאי מזג אוויר מגבלתיים או באזורים עם חסימות באמצעות הקשר.

https://www.lockheedmartin.com/en-us/news/features/2022/sikorsky-and-darpa-demonstrate-future-battlefield-logistics-missions-with-autonomous-utility-helicopter.html


קרדיט תמונת כותרת: צילומים : LOCKHEED MARTIN – SIKORSKY

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות