חדשות היום

רוח סערה

מטוס הקרב הבא כבר מעסיק את מקבלי ההחלטות בבריטניה. פרויקט ה TEMPEST, מטוס קרב מדור שישי שמפתחת בריטניה בשיתוף שבדיה צרפת ויפן, אמור לכלול יכולות בינה מלאכותית שינטרו בין השאר את מוחו של הטייס ויאפשרו למטוס לטוס באופן אוטונומי אם הטייס מאבד הכרה.

בריטניה היא אומה גאה. גם אחרי שירדה מימי גדולתה כאימפריה, הבריטים ממשיכים לשמר את המסורת, אולי המאפיין המוכר ביותר שנותר להם. יעיד על כך שימור בית המלוכה על כל גינוני הטקס בני מאות השנים. אלא שהמציאות השתנתה, הבדידות המזהרת של פעם כבר לא אפשרית וגם לא כדאית בעידן שהעולם הופך אט אט לכפר גלובאלי.

זה בדיוק ההגיון שעמד מאחורי ההחלטה הבריטית ליצור קונצורסיום תעשייתי שיבנה את מטוס הקרב הבא של אירופה, ואולי לא רק שלה, אלא גם של מדינות נוספות על הגלובוס. כך נולד פרויקט ה TEMPEST, מטוס קרב עתידי מדור שישי, שאמור לכלול יכולות מתקדמות שחלקן יעלה אולי על אלה של החמקנים האמריקניים. כשיצא פרויקט ה TEMPEST לדרך ב 2015, השותפות הראשונות בו היו: יצרנית המטוסים BAE, חברת המנועים רולס רויס, חברת LEONARDO UK, חיל האוויר הבריטי ויצרנית הטילים MBDA. ב 2020 הצטרפו לפרויקט כשותפות פיתוח גם איטליה ושבדיה.

בסלון האווירי שנערך בקיץ האחרון בפארנבורו ליד לונדון, הציגו נציגי הקונסצוריום חלק מהטכנולוגיות העתידיות שאמורות להיות משולבות במטוס. מתברר שחלק גדול מהמערכות במטוס אמורות לכלול יכולות של בינה מלאכותית. על פי התכנון שהוצג, המערכות הללו אמורות להתחקות אחרי מוח הטייס וללמוד את אופן קבלת ההחלטות שלו בתנאי טיסה משתנים. איסוף הנתונים ייעשה על ידי קבוצת חיישנים מיוחדת שיותקנו בקסדה וינטרו את הפעילות המוחית של הטייס יחד עם נתונים פיזיולוגיים אחרים. ברבות הזמן, הבינה המלאכותית תצבור כמות גדולה של מידע ביומטרי ופסיכומטרי שינותח על ידי אלגוריתמים מתקדמים ואלה יבנו ספריות נתונים לכל טייס. המאפיינים הייחודיים של כל טייס יאפשרו לבינה המלאכותית להבחין באנומליות חריגות ולהתערב בזמן אמת בטיסה עצמה. כך למשל  לסייע בעת הצורך להשתלט על המטוס אם הטייס מאבד הכרה.

הדמייה של ה TEMPEST טס יחד עם מל”טים איורים: BAE SYSTEMS

“בהקשרים האלה של טכנולוגיה חדשה אנחנו פתוחים מאד”, אמר ג’ון סטוקר, מנהל הפיתוח העיסקי של פרויקט ה TEMPEST. “לעיתים השוק האזרחי מקדים בטכנולוגיה שלו את הפיתוח הצבאי, ולכן בהקשר הזה אנחנו עושים התאמות למציאות ובודקים כל העת חברות ופיתוחים חדשים. הבנו שהרבה פעמים הפתרון הטכנולוגי מגיע מהר יותר מהעולם האזרחי”.

טיסת הבכורה של ה TEMPEST  מתוכננת ל 2027, כאשר אב הטיפוס של המטוס ימריא ממפעלי BAE   בוורטון בריטניה. חידוש נוסף שהוצג בסלון האווירי הוא תהליך הבנייה שלו שאמור להיות אוטומטי לחלוטין, כולו על ידי רובוטים מיוחדים. הרובוטים מתוכננים להיות מחוברים לרשת, והם ישדרו ישירות ליצרניות החלקים את דרישות הייצור לשלב הבא. כל זה בכדי לייעל את שרשרת האספקה ולקצר ככל הניתן את זמן הייצור של כל מטוס.

אב הטיפוס ששל ה TEMPEST  מתוכנן להמריא בעוד קצת יותר מארבע שנים, והוא אמור לכלול עשרות מערכות שינוסו לראשונה בתנאי טיסה אמיתיים, בהם גם בינה מלאכותית שתשולב במערכות המכ”מ. את מערכות המכ”מ מפתחת חברת LEONARDO UK יחד עם מיצובישי היפנית. הפיתוח המשותף כולל גם הוא שימוש רב בבינה מלאכותית. בתכנון המכ”ם הרעיון הוא להפחית את העומס הקוגנטיבי על הטייס. לצורך ניתוח נתוני מכ”ם כמו גם נתונים מחיישנים אחרים, הבינה המלאכותית תסנן את הנתונים בהתאם למשימה וחומרת האיום, ותציג על המסך שלו רק את האינפורמציה הרלוונטית.

הדמייה של ה TEMPEST במבעי חיל האוויר המלכותי

שיתוף הפעולה עם היפנים נובע מהעובדה שגם מיצובישי מפתחת בימים אלה מטוס קרב דור שישי תחת השם F-X, שדומה מאד ביכולות שלו לחמקן האירופאי. שיתוף הפעולה בין שני הפרויקטים מתאפשר בעיקר הודות ליכולת השיתוף הדיגיטלית כאשר רוב העבודה המשותפת נעשיית ברשת.

“היכולת הזו של העולם הדיגיטלי לקצר מרחקים וזמנים יוצרת עבודה יעילה מאד”, אומר סטוקר, “מהנדסים יושבים בזמן אמת בשני המקומות, בטוקיו ובמעבדות בפרסטון בריטניה, זה הרבה יותר יעיל מלשאת תיק מסמכים ולטוס איתו עשרות שעות ליפן”.

מסלול פיתוח מקביל שהוצג בתערוכה היה גם החימוש שאמור ה TEMPEST  לשאת. התכנון של MBDA הוא לייצר חימוש גנרי משוטט שיהיה מדוייק וניתן לשליטה מכמה פלטפורמות. כך למשל הפצצה החכמה תוטל על ידי ה TEMPEST  החמקן מעבר לקווי אוייב, אבל עדיין רחוק מהאזורים המאויימים, ומהשלב הזה מל”ט שיטוס במקביל ינהל את ההנחיה עד למטרה או להיפך, ה TEMPEST הוא זה שינהל את הנחיית הפצצה למטרה אחרי שהיא הוטלה על ידי פלטפרומה אחרת.

“בדיוק כמו שהטייסים הבריטיים דיברו על הספיטפייר, כך  ידברו טייסי ה TEMPEST  על המטוס החדש”, אומר מייקל דמפסי הכתב הטכנולגי של ה BBC. “טייסי הספיטפייר אמרו שהמטוס היה מתנהג באוויר כאילו הוא חלק מהגוף שלהם.הוא היה מאד ידידותי, נוח לשימוש ואמין, זה בדיוק העיקרון שעליו בונים גם את ה TEMPEST”.

תאריך היעד למסירת המטוסים הראשונים לחיל האוויר המלכותי עומד כרגע על 2030. ממשלת בריטניה הקצתה לשלב המחקר והפיתוח  2 מיליארד פאונד עד 2025 והיא צפויה להשקיע סכום דומה אחרי טיסת הבכורה.

גם ארצות הברית בהקשר הזה כמובן לא שוקטת על השמרים, בעוד ה F35  הפך להיות החמקן המשותף לחילות אוויר רבים בעולם, חיל האוויר האמריקני נמצא בתהליך משלו לפיתוח מטוס קרב חדש מדור שישי. בשונה מפרוקיט ה F35, המטוס המאוייש הזה שמכונה כרגע,  Next Generation Air Dominance  – NGAD, יהיה אמריקני לחלוטין, ללא שותפים בינלאומיים כמו ב F35. כלומר, בדיוק כמו במקרה של מטוס ה F22, ארצות הברית רוצה לשמר לעצמה את יתרונה היחסי.


קרדיט איורים ותמונת כותרת: BAE SYSTEMS

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות