זריקת נעורים

האיום המתגבר מסין מצריך את ארצות הברית לפתרונות יצירתיים בכדי להתמודד עם הזירה המורכבת והרחוקה הזו. בשונה ממתארי הלחימה האחרים, מול סין העימות שונה בשל המרחק הרב מארצות הברית והעובדה שרובו יתנהל באוקיינוס. זה הצריך את האמריקנים לחשוב מחוץ לקופסא ולחפש פתרונות מהירים, כאלה שנמצאים על המדף. כך הגיעו לאפשרות לשנות את הייעוד של אחד ממטוסי הקרב הותיקים ביותר בארצות הברית, ה A-10 Warthog.

אחרי חמישה עשורים בשירות מבצעי בחיל האוויר האמריקני, הקונגרס בארצות הברית נתן אור ירוק להתחיל לגרוע מהמערך המבצעי את אחד המטוסים האהובים ביותר בקרב הטייסים,  ה A-10 Warthog  , חזיר היבלות בתרגום חופשי. אלא שכנראה ההספד לציידי הטנקים היה נמהר מדי. חיל האוויר האמריקני שוקל בחודשים האחרונים להשאיר אותו בשירות עם ייעוד מבצעי חדש, שיגור טילי אוויר אוויר כפתיון למערכות נ”מ. ניסוי ראשון של התפיסה המבצעית החדשה נערך לקראת סוף שנת 2022 מעל האוקיינוס הפסיפי, בתרחיש לחימה אווירי שדימה התמודדות עם מערכות נ”מ סיניות. בהקשר הזה צריך לציין שהצבא האמריקני כולו, על כל הזרועות שלו: אוויר, ים, יבשה נמצא לאחרונה בתהליך שינוי עמוק. התאמת האוריינטציה המבצעית  לאיום הצבאי המתפתח מצד סין באוקיינוס הפסיפי וסביבתו.

בניסוי עצמו שיגר ה A-10 Warthog  טיל אוויר –אוויר מדגם ADM-160.  הטיל הזה באורך של כשני מטרים, משקל 140 ק”ג וטווח טיסה של 850 ק”מ ניסה בגחון ומתחת לכנפיים על כני הנשא הגנרים של המטוס. על הטיל הולבשה מערכת הטעייה אלקטרונית שגורמת לחתימת מכ”מ שגוייה במערכות היירוט של האוייב. המערכות הללו  מזהות את  ה ADM-160 כמטוס קרב אמריקני  שניתן לשגר לעברו טילי נ”מ. הרעיון המבצעי הוא לשגר מטח של עשרות טילי הטעייה ובכך לחשוף את מערכות הנ”מ הסיניות, להעסיק אותן על מטרות דמה ולאפשר למטוסי קרב ומפציצים נתיב בטוח יותר ליעדי עומק. על פי הודעת חיל האוויר האמריקני בתום התרגיל,  הA-10 Warthog  יכול לשאת הכי הרבה טילי הטעייה במערך הקיים של מטוסי החיל. כושר הנשיאה שלו עומד על 16 טילים, בדיוק כמו המפציץ הענק,  B 52. לצורך השוואה, מטוס F 16 יכול לשאת רק 4 טילים כאלה. בתרגיל אחר שנערך במקביל באזור הפיליפינים, תורגל ה A-10 Warthog   במשימות הטעייה עם מפציץ גרעיני אסטרטגי מדגם B-1 B. “ברגע שיש לצידנו מטוס ותיק ומוכח מבחינה מבצעית כמו הA-10 Warthog , בשילוב היכולת המבצעית החדשה לבצע הטעייה, אפשרויות התקיפה המדוייקת שלנו בעומק גדלות באופן משמעותי”,  אמר דניאל וויניגהאם, מפיקוד טייסת המפציצים האסטרטגית מס 37 שמפעילה את מטוסי ה B1B.

A-10 Warthog נוחת על כביש במישיגן צילום: US Air National Guard/Master Sgt. David Kujawa

בשונה מהתרגיל בפיליפינים, בניסוי שנערך מעל האוקיינוס הפסיפי נוסו טילי ההטעיה ששיגרו ה A-10 Warthog , עם מערך מטוסי חמקן מדגם F35 ו F22. “השילוב הזה של טילי הטעייה עם מטוסי חמקן מאפשר לנו לפעול במתארים מבצעיים מורכבים מאד. זו יכולת שמאפשרת לנו להשתמש בחימוש מגוון, מפני שהחמקנים מרוכזים רק בתקיפה עצמה ולא בהטעיית מערכות אוייב”,  אמר מייג’ור טיילור ראש לבטאון חיל האוויר האמריקני.

סדרת הניסויים הזו עם  ה A-10 Warthog טרפה למעשה את הקלפים לתכנית הרב שנתית של חיל האוויר האמריקני. בעבר, בשל העיכוב באספקת מטוסי ה F 35 ופלטפורמות לא מאויישות מסוגים שונים, אסרה ועדת הכוחות המזויינים של הקונגרס לגרוע מטוסים ממערך ה A-10 Warthog , מחשש שמספר המטוסים של הצבא האמריקני לא יספיק לצרכים המבצעיים, אם יפרוץ עימות לא מתוכנן באחת הזירות, מול רוסיה, סין או במזרח התיכון.

מטוסי A-10 Warthog ומפציצי B-1Bs בתרגיל מעל הפיליפינים צילום: US Air Force/Capt. Coleen Berryhill

A-10 Warthog חמוש בטילי הטעייה ADM-160 צילום: US Air Force/Senior Airman Zachary Rufus

“הוכחנו שה A-10 Warthog יכול להפוך ממטוס תקיפה וסיוע לכוחות הקרקע, למטוס במערך ההפצצה של חיל האוויר האמריקני”, סיפר בגאווה לא מוסתרת, קפטן קולין ברייהיל, טייס מבצעי של A-10 Warthog שהשתתף בתרגיל באזור הפיליפינים. “העובדה שאנחנו טסים לצד מפציץ אסטרטגי חדשה לנו, אבל אי אפשר להתווכח עם הצלחת הניסוי”. עד היום שימש מערך ה A-10 Warthog לסיוע לכוחות ה ARMY בלבד במתארי הפעולה של הצבא האמריקני באפגניסטאן ועיראק. בתרגיל האחרון בפיליפינים תורגל לראשונה בתולדות המערך הזה גם סיוע קרוב לספינות קרב אמריקניות, במטרה לבחון את יכולת ההתמודדות עם כלים ימיים סיניים, תרחיש שחיל הים האמריקני מתכונן אליו בשנים האחרונות. הבעייה היא כי ה A-10 Warthog לא בנוי לנחות על נושאות מטוסים וספק גדול אם יוכל,  לכן נבחנים מספר פתרונות יצירתיים שיאפשרו הפעלה מהירה וקרובה שלו, ממשטחי המראה מאולתרים ביבשה. לצורך כך תירגלו לאחרונה בחיל האוויר האמריקני המראות ונחיתות של A-10 Warthog מכבישים במדינת מישיגן. על הכביש המתינו לו צוותי קרקע שבדקו, תדלקו וחימשו אותו מחדש בתוך דקות. מטרת התרגיל הייתה לבחון את היכולת לפעול בפריסה מהירה בסביבה אזרחית.

לחיל האוויר האמריקני ברור שאם תתקבל החלטה להישאר עם מערך ה A-10 Warthog, או לפחות עם חלקו, יידרש למטוס תהליך הארכת חיים אינסטנסיבי ושדרוג מערכות כדי להיכנס לעולם הדיגיטלי. חוזים ראשונים כבר יצאו לדרך, כך למשל Raytheon נבחרה להחליף את מחשב המשימה של המטוס, מערכות הפעלת הנשק ומערכות ההגנה.

במקביל לתהליך השדרוג, יתחיל חיל האוויר האמריקני כבר בקרוב  לגרוע 21 מטוסים מתוך 260 שנמצאים בשירות מבצעי. המטוסים הללו יוצאו מהמשמר הלאומי של אינדיאנה, ויוחלפו במטוסי F16.


תמונת כותרת: A-10 Warthog בתרגיל סיוע לכוחות קרקע. צילום: U.S. Department of Defense

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות