חדשות היום

להמציא את השמיים מחדש

ראיון עם אלי בויקיס, מנכ”ל דאסו סיסטמס ישראל

תעשיית התעופה נחשבת לבעלת השפעות סביבתיות כמו האצת התחממות כדור הארץ, זיהום והחמצת האוקיינוסים, לכן אין פלא שתעשיה זו וטביעת הרגל האקלימית שלה זוכה לתשומת לב גוברת. מנועי המטוסים מפיקים רעש, חלקיקים וגזי חממה, והופכים את המטוס לכלי התחבורה המזהם בעולם, נכון להיום.
הצורך בפתרונות ירוקים יותר הולך וגובר, ועל רקע זה ישבנו לשיחה עם אלי בויקיס, מנכ”ל דאסו סיסטמס ישראל.

דאסו סיסטמס היא חברה שמספקת פתרונות מבוססי מדע עבור מיזמי חדשנות במגוון תעשיות. פתרונות אלה מובילים ומאפשרים את הטרנספורמציות התעשייתיות של העולם המודרני ועוזרת לאלפי יצרנים להמציא מחדש את שיטות הפיתוח והייצור שלהם כדי לאפשר חדשנות בת קיימא.

תמונה: כלי התעופה החשמלי Dragonfly ,בפלטפורמת 3DEXPERIENCE בענן צילום: יח”צ

בתעשיית התעופה וההגנה, דאסו סיסטמס תומכת בחברות ובסטארט-אפים ברחבי העולם במאמץ לקדם ולהאיץ חדשנות. משימה זו דורשת למצוא דרכים חדשות ליצירת קונספט, תכנון, ייצור, מבחני איכות, אישור ותחזוקה של כלי תעופה ורכבי חלל.

 זה בדיוק הסיפור של  “Dragonfly”, מטוס קל שפותח על ידי הסטארט-אפ הצרפתי Blue Spirit Aero באמצעות פלטפורמת 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס בענן. כלי תעופה זה זה מתוכנן לטוס כבר בשנת 2026.

לאחרונה קראנו על סטרסט-אפ חדש שמשתמש בתוכנה שלכם כדי לייצר כלי טיס חשמלי.
תוכל לספר על הרעיון?
Blue Spirit Aero הוא סטארט-אפ צרפתי, שמפתח מטוס חשמלי מונע-מימן בשם “Dragonfly”.
מדובר בכלי תעופה קל, המבטיח אפס פליטת פחמן  ועומד ביעדי “נטו אפס” של האו”ם.
הסטרט-אפ הזה דוחף, למעשה, קדימה את כלכלת המימן ותורם לתעופה מקיימת יותר וזה כמובן מתאים באופן מושלם לחזון של דאסו סיסטמס לאחריות אקלימית.
זה מעורר השראה לראות חברות כמו Blue Spirit Aero משתמשות בטכנולוגיה חדשנית כדי ליצור פריצות דרך ולקדם עתיד בר קיימא יותר.
דוגמא נוספת מהעת האחרונה היא חברת התעופה החשמלית הישראלית Eviation, הפועלת לתכנן ולייצר מטוס חשמלי לחלוטין למרחקים בינוניים, חסכוני וידידותי לסביבה –  בלוח זמנים קצר באמצעות שימוש בפלטפורמת 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס.

תהליך הייצור של המטוס נעשה באמצעות הפתרונות שלכם. תוכל להסביר איך זה עובד?
Blue Spirit Aero, משתמשת בפלטפורמת 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס בענן כדי להאיץ את פיתוח המטוס החשמלי מונע המימן שלה ולהתקדם לשלבי אישור של תעופה נקייה וגישה.
לשאלתך, פלטפורמת 3DEXPERIENCE משמשת להשלמת התכנון התלת-ממדי המפורט של התצורה של Dragonfly, לבדיקה ולאימות הביצועים של הכלי מבחינת אווירודינמיקה, מבנה ואנרגיה.
מתחילת המיזם, הסביבה הוירטואלית של הפלטפורמה בענן אפשרה לסטארט-אפ לבנות את התהליכים הפנימיים שלו ולייעל את התקשורת בין אנשי מקצוע מדיסציפלינות שונות וממקומות שונים לקבלת החלטות יעילה יותר ועקיבות  (Traceability) מלאה.

הסביבה הוירטואלית של הפלטפורמה מייצגת את העולם האמיתי שלנו, עם המאפיינים הפיזיים, הכימיים וההנדסיים המגוונים שלו. המודל הוירטואלי הזה הוא דינמי ומדוייק, והוא מאפשר לסטארטאפ לבנות את התהליכים הפנימיים ולהקל על התקשורת בין כל המעורבים, על פלטפורמה אחת עבור כל ההיבטים של פיתוח המוצר וכמובן גם להפחית עלויות תוך אופטימיזציה של מימוש התכנון.

מעבר לעיצוב מראה המטוס בתלת מימד בסביבה וירטואלית, תוכל לפרט קצת יותר על היכולות של הפלטפורמה?

Blue Spirit Aero השתמשה בחוויית “Reinvent the Sky”, פתרון התעשייה שלנו על פלטפורמת 3DEXPERIENCE ובתוך חודשים ספורים בלבד, השלימה תכנון מפורט בתלת-ממד של התצורה של Dragonfly. טכנולוגיית התאומים הווירטואליים מאפשרת לסטארטאפ לעצב את המוצר שלו לפני שהוא מייצר אותו בעולם האמיתי, ולבדוק ביקום וירטואלי איך הוא מתנהג במהירויות שונות, תנאי רוח שונים, טמפרטורות שונות, גבהים שונים ועוד.

Reinvent the sky שיפר את שיתוף הפעולה בתוך הסטרט-אפ, את מימוש התכנית ואיפשר הוספת יכולות תוך כדי התקדמות הפרוייקט ותוך הפחתת עלויות. הסטרט-אפ יכול לקצר את הזמן בין הקונספט לפרוטוטייפ ולחסוך משאבים, כאשר כל העבודה מתרחשת על פלטפורמה אחת בענן.

אלי בויקיס, מנכ“ל דאסו סיסטמס ישראל צילום: קרדיט: טניה זליחונוק

הפלטפורמה מאפשרת רציפות דיגיטלית משלב הרעיון ועד שהכלי טס, כולל בחינות הכשירות, וכולל שלב הייצור. תהליכים לא יעילים וטעויות בשלבי התכנון מסולקים מהדרך וכך אנחנו מבטיחים את איכות המוצר.
הכלי הזה אמור לעופף מעל בתי מגורים, נכון? הולך להיות לנו עולם רועש?
Blue Spirit Aero היא דוגמה לחזון של דאסו סיסטמס לתעופה בת קיימא יותר, וזה קשור גם לזיהום רעש.
.(Noise pollution) הפלטפורמה כוללת יכולות המאפשרות לדמות את הרעש שמייצר כלי הטיס, ולהתייחס לנושא זה בשלב מוקדם של תכנון המוצר, כאשר עדיין אפשר בקלות לתת ביטוי לפתרונות להפחתת רעש.

כשאתה בונה מטוס קל מונע מימן עם החזון של שינוי תחבורה עירונית, אתה רוצה גם להגביל את הדציבלים שהכלי מייצר. זה בדיוק המקום שבו טכנולוגיית התאומים הוירטואליים היא משנה משחק.

תוכל לנבא מתי הכלי הזה יהיה בשימוש ונוכל, למשל,  לקחת את הילדים לבית הספר עם מטוס חשמלי קל?
אין לי ספק שלכלי טיס מונעי-מימן יש חלק חשוב בעתיד של עולם התעופה.
“Blue Spirit Aero” שואפת להביא את הכלי שלה לשירות פעיל כבר ב-2026. צריך לזכור שכאשר מדובר בכלי תעופה חדש לחלוטין ישנם תהליכי אישור לא פשוטים. בכל מקרה, העבודה ביקום וירטואלי מקצרת מאד את הדרך מהרעיון ועד למוצר עובד בעולם האמיתי, כך שאנחנו אופטימיים.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות