חדשות היום

כיצד טכנולוגיות ענן מניעות חדשנות וצמיחה עסקית בנות-קיימה

היות שהייצור העולמי ממשיך להוות מקור משמעותי של זיהום ובזבוז אשר מאיימים על כדור הארץ, חברות רבות מתחייבות לשיטות עבודה שמצמצמות את ההשפעה שלהן על הסביבה ויוצרות עתיד בר-קיימה יותר.

סקר שנערך לאחרונה בקרב 2,000 מנהלים בכירים ב-21 מדינות, מצא ש-67% משתמשים בחומרים בני-קיימה יותר ו-57% משתמשים במכונות, טכנולוגיות וציוד יעילים מבחינת צריכת חשמל או ידידותיים יותר לאקלים.1 אימוץ שיטות עבודה עסקיות בנות-קיימה אלו מהווה התחייבות עצומה, שדורשת מחויבות מלאה מהארגון כולו. במקרה של יצרנים, כדי להבטיח קיימוּת דרושה להם שליטה מלאה בתהליך פיתוח המוצר, בפעילויות שרשרת האספקה ובתפעול, וכן נראות מלאה שלהם.

כאן אנו חוקרים את גורמי המפתח שדוחפים את היצרנים של היום לאמץ שיטות עבודה בנות-קיימה יותר לפיתוח מוצרים. נוסף על כך, אנו דנים כיצד פתרונות ניהול מחזור חיי מוצר (PLM) מקוריים לענן מסייעים לחברות לספק מוצרים ירוקים יותר ולצמצם את ההשפעה שלהם על הסביבה.

גורמים מניעים עיקריים לקיימוּת

יוזמות ותקנות סביבתיות עולמיות

בשנת 2015, ארגון האומות המאוחדות (או”ם) פרסם את 17 היעדים לפיתוח בר-קיימה (SDGs) — קריאה כלל-עולמית לנקיטת פעולה לסיום העוני, להגנה על כדור הארץ ולשיפור החיים והעתיד של כולם עד 2030. חברות לוקחות על עצמן אחריות וממנפות את היעדים לפיתוח בר-קיימה על מנת לפתח אסטרטגיות ושיטות עבודה יעילות שקשורות לקיימוּת.

היצרנים, שצריכים לקחת בחשבון שיקולי תכנון וייצור רבים, חייבים להיצמד לחוקים ולתקנות קפדניים להגנה על הסביבה, אשר משפיעים על סוגי החלקים וחומרי הגלם שמופקים ודרך שילובם במוצר הסופי. תקנות כגון REACH‏, RoHS ו-WEEE נועדו להגן על בני אדם והסביבה מפני נוכחות של חומרים מסוכנים ולהבטיח טיפול במוצרים שיהיה בטוח לסביבה.

כמו כן, האיחוד האירופי (EU) וארצות הברית (ארה”ב) העבירו חקיקה לתחבורה עם אפס פליטות ונטולת פחמן.2,3 לפיכך, יצרני הרכב מתרחקים מכלי הרכב המסורתיים עם מנוע בעירה פנימית ומייצרים כלי רכב ידידותיים לסביבה שמצוידים ביחידות הנעה חשמליות.

מעבר לכלכלה מעגלית:

חברות מתחילות להבין את היתרונות של מעבר מכלכלה לינארית לכלכלה מעגלית על מנת להפוך לבנות-קיימה יותר. שלא כמו בדגם הלינארי, אשר מתמקד במיצוי חומרים ואנרגיה ללא תלות במחזור החיים של המוצר, כלכלה מעגלית מתמקדת בשיפוץ מוצרים וחומרים, במיחזור שלהם או בשימוש חוזר בהם, כדי למזער את ההשפעה על הסביבה. יצרני ציוד מקורי (OEM) שפועלים בדגם עסקי מעגלי יכולים לשחזר את הערך שגלום במוצרים שלהם. הביקוש לחומרים חדשים ולצריכת אנרגיה של תהליכי ייצור חדשים גם מופחתת.

קרדיט: PTC

ביקוש מצד צרכנים למוצרים ירוקים יותר:

אפשר להבחין בגידול יציב באהדה של צרכנים למותגים שמאמצים קיימוּת כחלק מהחזון של הארגון שלהם. למעשה, 85% מהצרכנים מדווחים על אימוץ של התנהגויות רכישה בנות-קיימה יותר במהלך חמש השנים האחרונות. ושליש מהקונים מוכני לשלם תוספת על מוצרים ירוקים יותר.4 עם שינוי זה בהתנהגות הצרכנים, חברות חייבות לסגל קיימוּת כדי לבדל את עצמן יותר ולשמור על יתרון תחרותי.

היערכות פיננסית:

משקיעים מתמקדים יותר ויותר ביוזמות “סביבה, חברה וממשל” (ESG) של חברות, היות ששינויי האקלים, אובדן מגוון ביולוגי וסוגיות סביבתיות אחרות תופסים מקום בחזית. חברות חייבות לפתח אסטרטגיית “סביבה, חברה וממשל” שתואמת ליעדים ולמטרות הפיננסיים שלהן.

השגת פיתוח מוצרים בר-קיימה באמצעות טכנולוגיות ענן

פיתוח מוצרים בר-קיימה כולל תכנון וייצור של מוצר תוך מזעור ההשפעה שלו על הסביבה במהלך מחזור החיים כולו. דבר זה מושג (בין היתר) על ידי הפחתת טביעת הרגל הפחמנית של תהליכי הייצור או שימוש בחלקים וחומרים שניתן למחזר.

עקב מגיפת ה-COVID (קורונה) ומעבר לעבודה מרחוק, יצרנים רבים מאמצים פתרונות דיגיטליים, כגון ניהול מחזור חיי מוצר (PLM) בענן על מנת לשמור על חיבור של חברי צוות מפוזרים וייעול של תהליך פיתוח המוצר. עם המעבר למחשוב בענן, הם מסוגלים להתניע את מאמצי הקיימוּת שלהם על ידי צריכת הרבה פחות אנרגיה מאשר בתשתית IT מקומית מסורתית.

פתרונות ניהול מחזור חיי מוצר בענן גם מקדמים תכנון וייצור בני-קיימה דרך שיתוף פעולה ושיתוף מידע בצוות רב-תחומי. על ידי כינוס כל רשומות המוצר (עיצובים, עצי מוצר, דרישות, רשימות חלקים, מפרטים וכדומה) במערכת מרכזית מאובטחת, צוותי המוצרים ושותפי שרשרת האספקה יכולים לשתף, לסקור ולאשר עיצובים ולהחליף רעיונות כדי להבטיח השגת קיימוּת בשלב מוקדם במחזור הפיתוח. הם גם משיגים נראות גדולה יותר בסוגיות עיצוב שעשויות להשפיע על המוצר, וכך למזער בזבוז עקב נפולת ועבודה חוזרת.

היות שראיות לציות לתקנות מקושרות בצורה אלקטרונית לעץ המוצר של המוצר, צוותים יכולים להציג במהירות מידע סביבתי של כל רכיב ומכלול ולאחזר תיעוד תומך. מערכת מאוחדת לניהול, מעקב וגישה למידע העדכני ביותר מספקת נראוּת ויכולת מעקב גדולות יותר, וכך למזער סיכונים שקשורים לציות לתקנות. שילובים עם מסדי נתונים של רכיבים אלקטרוניים, כגון SiliconExpert ו-Octopart גם מקלים להציג זמינות של חלקים וסטטוס ציות לתקנות, כגון REACH‏, RoHS ומינרלים מאזורי סכסוך. בסופו של דבר, יצרנים יכולים להשיג את החלקים המתאימים ולספק בזמן מוצרים שעומדים בתקנות.

פתרונות של חיבור בין ניהול מחזור חיי מוצר (PLM) בענן ותכנון בעזרת מחשב (CAD) מאפשרים לכל בעלי העניין – כולל הנדסה, איכות ושותפים חיצוניים – לעבוד על אותו תכנון. דבר זה מאפשר סקירות מוקדמות של תכנון לקיימוּת (DfS) ומיטוב מוצר, לפני ביצוע השקעות בקווי ייצור ובמכונות ייצור יקרים. בסיוע CAD ותכנון גנרטיבי, מהנדסים יכולים לחקור אפשרויות שונות ידידותיות לסביבה, כגון איחוד מכלולים מרובי חלקים או הפחתת כמות החומר שנעשה בו שימוש. מצד שני, הם מפחיתים את ההרכבה במורד הזרם ומאיצים את תהליך הייצור כולו.

קרדיט: PTC

לאורך מחזור חיי המוצר, בעזרת ניהול מחזור חיי מוצר (PLM) אפשר ללכוד מידע על הדרך שבה רכיב מסוים עובר הסבה לחיים שניים או אפילו שלישיים. באופן דומה, אפשר לשמור מידע לגבי הדרך שבה המוצר מפורק ומשופץ ולגבי אפשרויות המיחזור שקיימות לחומרים שונים, זאת כדי לסייע לארגונים לעקוב ולתעד בצורה יעילה שיטות עבודה לקיימוּת ולהניע שיפורים מתמשכים.

ניהול מחזור חיי מוצר בענן בתור אסטרטגיה עסקית ירוקה ארוכת טווח

ככל שהדרישה מצד לקוחות ומשקיעים לשיטות עבודה ירוקות יותר ממשיכה לעלות והתקנות הסביבתיות הופכות למחמירות יותר, עבור עסקים קיימוּת כבר אינה משהו ש”נחמד שיש”.

יצרנים שהופכים קיימוּת לשיקול עיקרי בשלב מוקדם במחזור חיי המוצר, יכולים ליצור השפעה משמעותית במורד שרשרת הייצור. הם מממשים מגוון יתרונות עסקיים, כגון צמיחה מהירה, שולי רווח משופרים, ערך גדול יותר לבעלי המניות, השפעה נמוכה יותר על הסביבה ואמון הולך וגדל במותג.

פתרון מוכן לשימוש מבוסס-ענן לניהול מחזור חיי מוצר (PLM) שמסייע להניע פיתוח בר-קיימה דואג שהארגון ימשיך לעמוד ביעדים שלו ל”סביבה, חברה וממשל” (ESG) ויוציא מהר יותר מוצרים ירוקים לשוק.

יש לפנות אל Arena, a PTC Business למידע נוסף.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות