חדשות היום

מערכות נשק ימיות – הדור הבא

הזירה ימית פותחת לתעשיות כר פעולה נרחב מאד, על בסיס טכנולוגיות קיימות ויעיד על כך  הניסוי הישראלי המוצלח בכיפת הברזל הימית שהוצבה על ספינת חיל הים החדשה מדגם סער 6.  כיום משולבות בכמעט כל זרועות הים בצבאות המודרניים מערכות שבעבר פעלו רק בסביבה יבשתית.  

נושאת המטוסים הרוסית אדמירל קוזניצוב הורדה למים לפני שלושה חודשים מהמבדוק היבש שעליו אוכסנה לצורך המשך עבודות במספנה הצבאית בנמל מורמנסק בצפון רוסיה. האירוע הזה זכה לכיסוי נרחב של התקשרות הרוסית, שכן מדובר בנושאת המטוסים היחידה שנותרה בצי הרוסי. מנהל המספנה אלכס רחמנוב אמר לכלי התקשורת כי העבודות על החלק התחתון של נושאת המטוסים הושלמו והספינה יכולה לחזור למה שמוגדר, “סביבה רטובה”. הצי הרוסי מתכנן להכניס את נושאת המטוסים לשירות מבצעי מלא במהלך 2024, כחלק מהמענה הימי של רוסיה לצי נושאות המטוסים האמריקניות. האדמירל קוזניצוב נכנסה לשיפוץ כולל לפני ארבע שנים, במטרה לשדרג את היכולות המבצעיות שלה ולהשוות אותן ככל הניתן לנושאות המטוסים האמריקניות. על פי מספר דיווחים בתקשורת הרוסית, על האדמירל קוזניצוב תוצב מערכת מתקדמת של טילי נ”מ מדגם Pantsir-M. הגרסה הזו נחשבת למתקדמת יותר מזו שמוצבת מאז 2018 על ספינות הקרב הרוסיות. ה Pantsir-M משלבת לצד טילי יירוט שיכולים להתמודד עם מגוון חימושים כמו רקטות, טילי אוויר – קרקע,  טילי שיוט וטילי ים – ים לוחכי מים, גם שני תותחי 165 מ”מ. המערכת פועלת באופן אוטונומי מרגע נעילה על המטרה, הויא בוררת את החימושים והתזמונים. במידה והאיום לא נפגע על ידי הטיל המיירט, המערכת עוברת באופן אוטומטי לירי תותחים שנשלטים ומוזנים על ידי מכ”מ המערכת. בנוסף, ההערכה היא כי המערכת המשודרגת שתוצב על נושאת המטוסים תוכל להעסיק מספר גדול יותר של מטרות בהשוואה למערכות הישנות. בנוסף,  מערכות הגילוי והזיהוי של ה Pantsir-M תוכלנה להבדיל בין סוגים שונים של מטרות: רקטות, טילים נגד ספינות, כטב”מים, רחפנים או סירות מהירות. על פי מקור בצי הרוסי ששוחח אעם כלי תקשורת מקומיים הכוונה היא לשלב בעתיד על האדמירל קוזניצוב גם נשק משוטט ופצצות גולשות. בינתיים לא ברור באיזה מערכות מדובר שכן רוסיה מפגרת יחסית בתחום הזה בהשוואה למערב ולסין. לא מן הנמנע שחלק משיתוף הפעולה שלה עם איראן בטכנולגיית מל”טים מתאבדים יופנה גם לתחום הזה של נשק משוטט ימי.

נושאת המטוסים הרוסית “אדמירל קוזנצוב” צילום: Ministry of Defence of the Russian Federation

עובדתית, כמעט כל המעצמות מחזיקות כיום נושאות מטוסים,  זו הזרוע הארוכה שלהן לפעול באזורים מרוחקים. ארצות הברית העבירה בשבועות האחרונים נושאת מטוסים לפינלנד כדי לאותת לרוסיה שמאיימת כל העת על הסקנדיביות, סין העבירה נושאת מטוסים במיצרי טאיוואן גם כן להעביר מסר מאיים. סין מפעילה כיום שתי נושאות מטוסים מבצעיות ושלישית בשם “Fujian “, במשקל 80,000 טון , (לשם השוואה – רוב נושאות המטוסים האמריקניות הן במשקל של יותר מ 110,000 טון). היא הושקה ב 17 ביוני 2022 ונמצאת בשלבי ניסוי מערכות מתקדמים. על פי הדיווחים של הצי הסיני, עד כה היא הספיקה לבצע ניסויי הרצת מנועים וכנראה גם ניסויי שיט וניווט קצרים סמוכי חוף.

נושאת המטוסים הרוסית “אדמירל קוזנצוב” צילום: Ministry of Defence of the Russian Federation

גם הודו לא נותרה מאחור בכל מה שקשור ללחימה ימית. הצי ההודי  עשה לאחרונה צעד משמעותי בתהליך המיבצוע של נושאת המטוסים  החדשה שלו , ה Vikrant, במשקל של 45,000 טון.  בסוף חודש מאי האחרון  הכריז חיל הים ההודי על יכולת מבצעית ראשונית להפעיל את הטייסת המוקטנת של מטוסי ה MiG-29K (12 מטוסים),  שיוצבו עליה. הסדרה שנערכה בים הערבי, כללה יותר מ 400 המראות ונחיתות ביום ובלילה.  ההערכה היא כי היכולת המבצעית המלאה של ה Vikrant,  תוכרז לקראת סוף השנה הנוכחית. בנוסף למטוסי ה MiG-29K    השתתפו בסדרת האימונים גם מטוסי Light Combat Aircraft  – LCA, מטוסי קרב קטנים יותר שנבנו בתעשייה האווירית ההודית והותאמו בשנה האחרונה לנחיתה על נושאת המטוסים.  במקביל לתהליך ההכשרה המבצעית של ה Vikrant, הודו אמורה להכריע בקרוב על מטוס קרב ימי חדש, דו מנועי וחד מושבי.  על פי פרסומים בכלי תקשורת בהודו, ההתלבטות כרגע היא בין ה  F/A-18 E/F Super Hornet  של חברת בואינג האמריקנית ל Rafale של דאסו הצרפתית. ה F 18  הוא מטוס הקרב העיקרי של הצי האמריקני כבר כמעט 30 שנה, והוא יוחלף בעתיד על ידי חמקנים מדגם F35. אלא שבנוסף למכרז הרכש עם צרפת וארצות הברית,  הודו מפתחת בעצמה מטוס קרב ימי דו מנועי תחת פרויקט –  Twin Engine Deck-Based Fighter (TEDBF). תקציב הפרויקט השאפתני הזה אמור לעבור את אישור הממשלה עוד לני סוף השנה הנוכחית ותאריך היעד להצטיידות הוא  2032.

נושאת המטוסים המקוללת

האדמירל קוזנצוב זכתה לכינוי “נושאת המטוסים המקוללת. היא הושקה ב 1985 ונכנסה לשירות מבצעי ב 1991, רגע לפני נפילת ברית המועצות. האדמירל קוזנצוב  ביצעה מספר משימות באוקיינוס האטלנטי וב 2016-17  השתתפה בתקיפות רוסיות על אדמת סוריה. מיד אחר כך היא נכנסה להספנה ארוכה לצרכי שדרוג. אלא שאת ההיסטוריה המבצעית שלה מלוות כמה תאונות. ב 2009 נשרפו למוות מספר מלחים בדליקה מסתורית שפרצה בסיפונים התחתונים. ב 2016, במהלך התקיפות בסוריה שני מטוסי קרב שלה התרסקו במשימת הפצצה. ב 2018 תוך כדי שיפוצים אחד הסיפונים שלה התנתק פגע בגוף הספינה ונפל למים. ב 2019 פרצה אש על הספינה כתוצאה מעבודות ריתוך שהציתו מיכלי  דלק, שני מלחים נהרגו ועוד 14 נפצעו קשה.


נושאת המטוסים הרוסית “אדמירל קוזנצוב”. צילום: Ministry of Defence of the Russian Federation

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות