חדשות היום

עיט סלעים נכחד

הבחירה של הצבא האמריקני במסוק  – מטוס החדש  V-280 כמחליפו של ה Black Hawk הותיק, העלתה סימני שאלה לגבי המשך ההצטיידות בדגם הקודם ה V 22 Osprey. למרות הבעיות הטכניות הרבות בעבר, והשבתה חלקית של המערך בהווה, בצי האמריקני ובפיקוד המבצעים המיוחדים לא מתכוונים לוותר, ולנסות לשלב אותו במשימות אחרות, במקביל לתהליך שדרוג יסודי של המערך כולו.  

בארצות הברית עסקו לאחרונה בהרחבה בכוונה של ה MARINES ,NAVY  וה   Special Operations Command – מפקדת הכוחות המיוחדים, שלא להזמין מסוקי פשיטה נוספים מדגם ה V 22 Osprey. ההחלטה הזו נחשפה במהלך דיון שנערך בועדת הכוחות המזויינים של הקונגרס לקראת אישור תקציבי ההצטיידות של הצבא האמריקני לשנים הבאות. המשמעות המיידית של ההחלטה היא סגירת קווי הייצור של המסוק – מטוס הראשון של חברת Bell-Boeing. המסוקים האחרונים נמצאים בימים אלה בקווי הייצור של החברה והם אמורים להימסר לצבא האמריקני עד לסיום שנת  2026.

“אנחנו בהחלט נמצאים בתהליך של חשיבה מחודשת לגבי אופי המשימות של ה Osprey”, אומר בראיון למגזין  national defense קולונל בראיין טיילור ראש תחום מסוקים בצי האמריקני. “היכולות של המסוק הזה ידועות, אמנם לקח לנו זמן להכיר אותו ולזהות את המגבלות שלו, אבל כיום בהחלט ניתן לחשוב על הרבה מאד שימושים חדשים, מעבר להעברת כוחות מהירה לשטח אוייב או חילוץ פצועים”.

כיום נמצאים בשירות הצבא האמריקני יותר מ  400 מסוקי Osprey שצפויים לטוס עד 2055. התכנון הוא להצטייד בסך הכל ב 464 מסוקים, לפי החלוקה הבאה:  360 למארינס שהם הכוח העיקרי שמשתמש בו, 48 לצי עצמו לצרכי תעבורה ואספקה לנושאות מטוסים ו 56 לחיל האוויר ופיקוד הכוחות המיוחדים. על פי התכניות המבצעיות של הצי האמריקני, חלק ניכר ממערך ה  Osprey  ישולב בצי הפסיפי, בכדי להתמודד עם האיום הסיני ההולך ומתגבר בעיקר סביב טאיוון. “רק עכשיו כשצברנו את רוב המסוקים אנחנו יכולים לדייק את אופן הפעלת המערך כולו”, אומר טיילור.

מסוקי V 22 Osprey של הצבא היפני צילום: U.S. Marine Corps/Cpl. Lauren Brune

אלא שהבעיות ב Osprey  ממשיכות ללוות אותו. בחודשים האחרונים קורקעו בארצות הברית מספר רב של מסוקים מהמערך בשל בעייה שהתגלתה במערכות ההנעה של המסוק בשלב המעבר בין מצבי טיסה –  gearbox. התקלה נובעת ככל הנראה משחיקה מהירה מהצפוי של מיסבי המנוע בשלב המעבר מטיסה אנכית לטיסה אופקית ולהיפך. במסוקים החדשים כבר משולבים מיסבים מתקדמים יותר, ואלה שנמצאים בשירות מבצעי עוברים באופן מדורג החלפות ושדרוגים. בנוסף, הפנטגון אישר תקציב הצטיידות מיוחד של 53.6 מילון דולר ליצרנית   Bell-Boeing כדי שזו תשלב מערכת חיישנים שיזהו בזמן אמת את השחיקה המהירה של המיסבים הללו. המערכת אמורה להיות מותקנת  בכל המסוקים של כלל הזרועות בארצות הברית וכנראה גם ב 17 המסוקים שנמצאים בשירות הצבא היפני – ראו הרחבה בהמשך.

אחת השאלות שעולה לנוכח ההבנה שקו הייצור יסגר בעוד שלוש שנים, היא שימור שרשרת האספקה של חלפים  בפנטגון כבר בוחנים פתרונות למערך כולו. ההערכה היא שעד גריעת ה Osprey בעוד כשלושה עשורים, ידרשו לתהליך האחזקה כ 62,000 חלפים. היצרנית Bell-Boeing הודיעה כבר כי למרות סגירת קווי הייצור היא בקשר עם יצרניות המשנה של החלפים בכדי להבטיח את האספקה רציפה בעתיד. “בנוסף לחלפים למערכות הקיימות אנחנו רוצים להבטיח גם יכולות שדרוג של מערכות שונות, מסכם טיילור. “צריך לזכור שאלה מסוקים שטסים במאה ה 21, שבה הטכנולוגיה מתפתחת במהירות, ולכן כדי להשאיר את המערך הזה רלוונטי ומבצעי, חייבים לשמר גם את האפשרות הזו”.

מסוק CMV-22B Osprey, על סיפון נושאת המטוסים נימיץ צילום: U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Megan Alexander

היורש מול הפורש

השאלה עכשיו היא האם חיל האוויר הישראלי יבחן את המסוק החדש  V-280. עמדתו של מפקד חיל האוויר הנוכחי האלוף תומר בר לגבי ה  V-280 לא ברורה. בהשוואה בין שני המסוקים הללו ה   V 22 Osprey יכול לשאת יותר לוחמים, 24 מול 14 ב  V-280. כושר הנשיאה של ה V 22 גדול יותר אבל הוא נופל בטווח הטיסה  בהשוואה ל V-280. גם כשבוחנים את  מול מסוקי ה Black Hawk, טווח הטיסה של ה V-280 גדול יותר. בעניין ה V 22 Osprey ישראל בחנה אותו מספר פעמים. בצה”ל חשבו לייעד אותו ליחידות המיוחדות. בני גנץ כרמטכ”ל בחן את האפשרות ברצינות, כשגורמים בחיל האוויר נשלחו לטוס עליו ולהשתתף בתרגילים עם כוחות המארינס בארצות הברית. ההחלטה שלא לרכוש אותו נפלה סופית לפני כשלוש שנים אחרי שגם הרמטכ”ל אביב כוכבי בחן את העניין. בעניין השוק הבינלאומי,  ארה”ב לא הצליחה למכור את  ה V 22 Osprey, מלבד חיל האוויר היפני שרכש 17 מסוקים כבר ב 2015.  חלקם נמהמערך הזה נפרס על נושאת מסוקים החדשה של הצי היפני,  Izumo. בחודש שעבר החל חיל האוויר היפני בבניית בסיס חדש למערך ה V 22 Osprey סמוך לטוקיו. בבסיס   יוצב גם כוח הפריסה המהירה של הצבא היפני, כמענה לאיומים מרוחקים כמו למשל איי  SENKAKU הסמוכים לחוף הסיני.


אמיר בר-שלום

תגובות סגורות