חדשות היום

הסטארטאפ Scala Biodesign נחשף עם גיוס של 5.5 מיליון דולר להאצת הפיתוח של חלבוני העתיד

החברה הוקמה על ידי רוית נצר ועדי גולדנצוייג, דוקטוריות לביולוגיה ממכון ויצמן. הטכנולוגיה כבר מיושמת בפיתוח חיסון למלריה

חברת הסטארטאפ Scala Biodesign, המפתחת טכנולוגיה להאצת פיתוח חלבוני העתיד ושיפור איכותם, השלימה סבב גיוס סיד של 5.5 מיליון דולר. הסיבוב הובל על ידי קרן TLV Partners והשתתפו בו משקיעים פרטיים, בהם בני שניידר, אביגדור וילנץ, וצביקה לימון. החברה היא בוגרת המחזור השביעי של תוכנית ההאצה Intel Ignite.

סקאלה מפתחת אלגוריתמים המאפשרים לשפר באופן דרמטי את הפיתוח, היציבות ועלויות הייצור של חלבונים המיועדים למוצרי ביוטכנולוגיה. זאת, בעזרת שילוב בין מודלים מתחומי הפיזיקה, בינה מלאכותית וניתוח נתונים ביולוגיים. הטכנולוגיה מאפשרת לחברות פארמה לפתח תרופות חדשות במהירות ובאחוזי הצלחה גבוהים יותר. כמו כן היא מאפשרת לחברות הכימיקלים, להחליף תהליכי ייצור מזהמים  בתהליכים יעילים ואקולוגיים; ולחברות המזון – לפתח מוצרי חלב ובשר אלטרנטיבי  בעלויות נמוכות. בדרך זו, הטכנולוגיה של סקאלה מאפשרת את יצירתם של  מוצרי ביוטכנולוגיה חדשים לחלוטין, שפיתוחם וייצורם לא היו אפשריים בשיטות קודמות.

טיפולים רפואיים עם נוגדנים מותאמים אישית, חיסונים ומזון חדשני מחוללים כיום מהפכות בתעשיות רבות. עם זאת, תהליך הפיתוח והמעבר לייצור בקנה מידה תעשייתי של חלבונים מהונדסים הוא ארוך, יקר וכרוך באי ודאות רבה, מכיוון שחלבונים טבעיים הם המולקלות המורכבות ביותר הקיימות בטבע, והם כמעט אף פעם לא מתאימים לצרכים תעשייתיים. הם לרוב יקרים לייצור, רגישים  לשינויי טמפרטורה, בעלי חיי מדף קצרים ולא פעילים ברמה מספקת. הנדסת החלבון יוצרת בו את השינויים הנדרשים כדי להפוך את החלבון למוצר תעשייתי. אולם שיטות ההנדסה הקיימות כיום מסתמכות על ניסוי וטעיה שכוללים בדיקת אלפי ולעיתים מיליוני גרסאות של החלבון המהונדס במעבדה. תהליך כזה עלול לקחת שנים, הוא כרוך בהשקעת מיליוני דולרים, ובמקרים רבים – הוא מסתיים בכישלון והפיתוח מופסק.

סקאלה הוקמה על ידי ד”ר רוית נצר, המשמשת מנכ”לית החברה וד”ר עדי גולדנצוייג, סמנכ״לית טכנולוגיות, שחקרו את אתגרי הנדסת החלבונים הטבעיים במעבדתו של פרופ’ שראל פליישמן במכון ויצמן למדע. הצוות פיתח אלגוריתמים חדשניים להנדסת חלבונים שהיכו גלים בקהילה המדעית הבינלאומית עם למעלה ממאה מאמרים מדעיים שהשתמשו בטכנולוגיה של הצוות. ד”ר נצר וד”ר גולדנצוייג הקימו את סקאלה יחד עם פרופ’ פליישמן, המשמש כמדען ראשי של החברה, במטרה לתת מענה לביקוש הגובר בחברות הפארמה והביוטק ולספק טכנולוגיה יעילה וחסכונית להנדסת חלבונים. השם סקאלה (Scala) נבחר כדי להדגיש את יכולותיה של החברה ליישם כלים של הנדסת חלבונים בקנה מידה גדול ולפתור אינספור אתגרים בתחום הביוטכנולוגיה. סקאלה כבר עובדת עם מספר לקוחות, כולל חברות תרופות מהגדולות בעולם. החברה ממוקמת בתל אביב ומועסקים בה 10 עובדים.

ד”ר עדי גולדנצוייג, שותפה-מייסדת וסמנכ״לית טכנולוגיות: “בעקבות פריצות הדרך בהנדסת חלבון שעשינו, הוצפנו בפניות של אקדמאים וחברות מכל העולם שרצו להשתמש בטכנולוגיה שלנו. הבנו שיש בה צורך עצום והחלטנו לעלות שלב ביישום שלה. אופטימיזציה מהירה של חיסונים, אנזימים, נוגדנים ועוד, פותחת אינסוף אפשרויות לשיפור רווחת האנושות והסביבה. הטכנולוגיה שלנו כבר יושמה בפיתוח חיסון נגד מלריה שנמצא כעת בניסויים קליניים שלב 2 במערב אפריקה. הטכנולוגיה יושמה בנוסף לטיוב אנזים המשמש בתהליך ביולוגי הפקת דלק במקום במיצוי כימי של נפט ועבור שימושים רבים אחרים.”

ד”ר רוית נצר, שותפה-מייסדת ומנכ”לית: “התשובות לכמה מהאתגרים הגדולים ביותר איתם מתמודדת האנושות נמצאות בטבע, אך עד כה היה קשה מאוד ליישם את הפתרונות הללו בקנה מידה רחב ותעשייתי. הטכנולוגיה שפיתחנו הופכת את הבלתי אפשרי לקל ליישום, ותוביל לגל החדשנות הבא בביוטכנולוגיה.”

שחר צפריר, שותף-מנהל בקרן TLV Partners, שהובילה את סבב הגיוס: “השקת AlphaFold האיצה מאוד את ההתקדמות המדעית והטכנולוגית בביולוגיה. על מנת לייצר את פריצת הדרך הבאה אין די בבינה מלאכותית בלבד, אלא בשילוב עם פיזיקה, ביולוגיה וכימיה. מייסדות סקאלה התמודדו עם האתגר בהצלחה באקדמיה והתקבלו בהתלהבות על ידי חוקרים ואנשי מפתח בתעשייה שאימצו את הטכנולוגיה. הן זיהו את הפוטנציאל האדיר ומעבירות כעת את הצלחתן האקדמית לסטארטאפ שייצור מהפכה בתחום הנדסת החלבונים.”


מייסדות Scala Biodesign – מימין ד’ר עדי גולדנצוייג סמנכלית טכנולוגיות וד’ר רוית נצר מנכלית – קרדיט: עומר הכהן

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות